• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Niech zrobią lotnisko cargo, a nie pasażerskie. (9)

    Magazyny, hale serwisowe itp... Niech to lotnisko uzupełnia ofertę Gdańska a nie konkuruje...

    • 120 16

    • Do lotniska cargo musi być dobry dojazd (1)

      A do Kosakowa nie ma

      • 15 8

      • no jak to jest kolej, jest droga którą jeszcze można poszerzyć, ..

        można wszystkie zintegrować z drogą wodną. Ostatecznie nawet Niemcy przeładowywali z torpedowani (wyłowione testowanej torpedy) z powrotem na stanowisko i na lotnisko :))

        A Polacy tylko marudzą i knują straszny naród do tego nierobotny a szukający dziury w całym ?

        • 6 2

    • ulice panowie ulice

      szczurowi i jego bandzie nie chce się remontować ulic congratulation panowie

      • 5 3

    • z założenia... by było cargo i awionetki ew. z możliwością cywilnego za najbliżej! 10 lat ... tylko ktoś się właśnie "posikał" za przeproszenie, że to będzie konkurencja dla Gdańska, gdzie Gdynia chciała nadzór Portu Lotniczego Gdańsk... ale się ktoś nie zgodził... czyżby Budyń maczał palce bo mu podatek z obiecującej działalności odpłynie do Gdyni?
      i tylko nakręcana jest karuzela nienawiści do tej inwestycji...

      • 6 10

    • Zarówno Gdynia jak i Gdańsk nie są dobrymi lokalizacjami dla lotniczego cargo jako dużych hubów i bliskość portów morskich nie ma tu żadnego znaczenia, gdyż nie istnieje coś takiego jak transport intermodalny lotniczo-morski.

      • 6 4

    • o ile wiem to cargo także miało tam być (1)

      własnie o to chodziło w ucywilnieniu lotniska w Gdyni

      • 12 3

      • Skoro miało być tam cargo, to czemu budowali terminal pasażerski a nie infrastrukturę dla cargo?

        • 13 3

    • Dla Szczurka to teraz punkt honoru, aby było cywilne. Przekręci się do końca na tej inwestycji. (1)

      A Gdynia razem z nim.

      • 26 19

      • Kiedy na lotnisku rozpoczną się mistrzostwa w 1/4 mili?
        W mojej kia ceed już wrze paliwo .

        • 14 7

  • Szanowny Panie dr. Michale Wolański (5)

    Osobiście rekomendowałbym Panu baczne zwrócenie uwagi na koordynacje w tych planach rozwojowo - infrastruktury o mega-hub portu morskiego w tym i wykorzystaniu mniejszych portów w obrębie NORDY z portem lotniczy Gdynia-Kosakowo/Cargo jako punktów wejściowych i wejściowych głównych sieci i głównych punktów, a zwłaszcza korytarzy w ramach koncepcji logistyki transportu różnymi środkami przemieszczenia towarowego co wzmocni i usprawni wariantowość i szybkość dostaw, a poprzez wsparcie technologiczne w "Dolinie Logistycznej" sprawi wartość dodaną do ciągu komunikacyjnego.

    • 6 8

    • marych, poza wazeliną wracaj do podstaówki : (2)

      po dr nie stawia się kropki zgodnie z polską pisownią. Chyba żeś niemiecki albo ruski.

      • 3 7

      • Ale po doktorze się stawia kropkę realny nieuku

        • 4 4

      • naucz się czytać

        P. doktorze "d-r."

        • 1 5

    • Szkoda, że nie podesłałeś tych swoich rewelacji zarządowi portu. Prezes tyle się męczył nad stworzeniem nowej strategii rozwoju portu, a tak miałby już gotowca. A jakby to zobaczyła rada nadzorcza, to z miejsca zaproponowałaby ci stanowisko w zarządzie spółki :). Ci cytowani w artykule mieliby zapewne też podobne szanse.

      • 2 2

    • dr przybity tymi argumentami:)

      • 1 1

  • Nic tylko bla bla bla (1)

    Piękne słowa i plany z których nic nie wyjdzie...

    • 11 4

    • Ale z ciebie smutny człowiek. Współczuję.

      • 1 6

  • Bardzo dobrze!

    Do przodu Gdynio!

    • 4 16

  • czegoś nie rozumiem. Za co Sczurek płaci rzeczniczce Grajter ???

    Ile razy jest jakiś tekst na temat Gdyni niemal ze świecą nie uświadczysz zdania rzecznik Gdyni. Wypowiada się jak tu jakiś Toczek, albo jakiś Stępa, albo jakiś Guć, albo..., albo ... Uprzejmie się pytam a po co Gdynia trzyma rzecznika prasowego ??? Mniejsza o to czy na etacie czy na działalności gospodarczej.

    • 14 4

  • Ryszard K. czeka ...

    ...z niecierpliwością na kasę za działki Kąpieliska...
    co tu marzyciele urzędnicy ściemniacie o rozwoju...
    trzeba zakończyć omamianie ciemnego ludu gdyńskiego...
    kadencja dekadenckiej ściemy rozpoczęta...

    • 11 2

  • czy to prawda , że w Gdyni będzie kolejka jak na Gubałówkę

    .... wow super sprawa, lotnisko nie wyszło (wiadomo kto za tym stoi jest to działanie grubymi nićmi szycie na pasku określonych sił) , bo infoboks też macie

    • 14 1

  • Kolejna ściema

    Najpierw ograniczyli rozwój portu pchając miasto i developerów na tereny stoczni Nauta i Dalmoru oraz budując Muzeum Emigracji w porcie a teraz udają greków i chcą rozwoju przez budowę OPATU. Niech wybudują drogę Czerwoną i połączą durnowate rondo przy Czechosłowackiej, które ogranicza transport wielkogabarytowy z ul. J. Wiśniewskiego. Kolejna ściema piesków Słońca Skweru Mistrza Bajeru. OPAT potrzebny warszawce a portowi potrzebna jest trasa Kaszubska, a nie połączenie Gdyni z Wejherowem.

    • 18 4

  • woda !

    • 4 0

  • kabaretu po gdyńsku ciąg dalszy

    • 18 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane