• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • To jest właśnie logika Urzędu Miasta i ekipy Szczurka (5)

    Mówią, że wokół zaczyna brakować miejsca bo rozbudowuje się tkanka miejsca. Więc do cholery zamiast budować - na leżącym w bezpośrednim sąsiedztwie Portu - Międzytorzu 'Strefę Prestiżu" dla nowobogackich, przeznaczcie te tereny na zabudowę portową !! Jest to poparte analizami, że jedno miejsce pracy stworzone w Porcie tworzy 5 miejsc pracy w firmach współpracujących z Portem, Terminalami itd. A tak to mieszkańcy wieżowców, które kiedyś zostaną wybudowane na Międzytorzu będą narzekać, że "węgiel mi się kurzy" albo "śmierdzi śrutą sojową" itd itp. Wiem, że grunty należą do PKP PLK ale wystarczy zmienić plan zagospodarowania na taki, który będzie wspierał Port a nie deweloperów.

    • 48 4

    • Dlaczego skoro dawlam ocene negatywna to w tym samym momencie wskoczyla tez pozytywna? (2)

      O co tu chodzi? Komu na tym zalezy?

      • 1 5

      • Powinnaś się podpisywać "Zdziwiona idiotka". Klikając w plusa albo minusa odświeżasz wyniki opinii, więc w czasie od załadowania strony do kliknięcia przez ciebie ktoś inny mógł dać plusa.

        • 4 1

      • Może zamiast klikać plusiki dla analfabetów wypowiedz się, z czym się w tekście nie zgadzasz.

        • 4 0

    • Święta racja!

      Najpierw obudować port biurami i apartamentami, potem wyprowadzić wielką arterię z portu w pola i tam działać dalej! Przecież to jest jakiś obłęd!

      • 14 0

    • Jeśli światem rządzi chciwość, to deweloper będzie zawsze na wierzchu

      bo jest w stanie dać łapówkę tu i teraz, a nie miejsca pracy za 20 lat.

      Czasem miasto umiera, choć tego nie widać. Jest głośno, kolorowo, wszyscy się cieszą, a pod spodem rak, którego nikt nie zatrzyma. RIP, Gdynio.

      • 20 2

  • (1)

    Jak narazie już skutkuje to ogromnymi korkami, którymi nikt się w magistracie nie przejmuje. Panie Prezydencie Miasto się dusi, brakuje arterii komunikacyjnych, połączeń z sypialniami budowanymi na obrzeżu miasta a Pan co ???

    • 21 1

    • A pan szczurek sie ladnie usmiecha

      Najbardziej nieudaczny z trojmiejskich prezydentow, za to z poparciem jak w korei polnocnej. Po co cos robic, wystarczy duzo siana na PR i sylwestra z polsatem

      • 12 1

  • I tak kaszuby polegniecie z tą swoją nordą. (1)

    • 6 6

    • Polegną czy nie polegną. Zobacz ile w międzyczasie ktoś sobie zarobi :)

      "Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł"

      • 8 0

  • "Gdynia inwestuje w tereny dla portu" -niezły tytuł panie redaktorze. Gratuluje poczucia humoru :)

    • 33 1

  • Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto

    "By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest nowa infrastruktura infrastruktura.Kluczowe są starania o środki na budowę OPAT oraz Drogi Czerwonej" - Niech oni o tym zapomną - marzenie świętej głowy. Niech się najpierw postarają o przeniesienie Ministerstwa Infrastruktury do Szczecina i zamknięcie lotniska w Goleniowie

    • 8 2

  • podwaliny i cele ha ha (1)

    W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

    Ogłupiania ciąg dalszy przez gdyńskich gebelsów.

    • 24 0

    • fakt, bełkot, jakby sie czytało Trybunę Ludu, tyle że unijnego ludu.

      • 12 1

  • Dlaczego w tym tekście nie wypowiada się nikt z zarządu portu? (1)

    • 32 1

    • Bo pewnie ich zatkało jak to przeczytali.

      • 20 1

  • przyjaciele BILA i BOBA

    jak chcą mieć widok na morze to niech budują w kosakowie albo w rewie,tam też dobrze widać.

    • 20 1

  • Bara, bara

    i filozoficzne pierdu, pierdu. Kiedyś na Hel latały wodoloty, ryby przerabiano
    we Władysławowie a teraz nie potrafią połączyć dzielnicy przemysłowej ( Hutnicza )
    z drugą stroną miasta. Niech padnie OPAT to skończy się wszystko. A port jak
    nie ma już gdzie hałdować węgla to niech zrzuci Szczurkowi pod okna.
    Jedynym kierunkiem rozwoju dla tego portu jest silnego portu pasażerskiego bo resztę i tak przejmie Gdańsk.

    • 45 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane