• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Bardzo dobrze!

    Do przodu Gdynio!

    • 4 16

  • haha

    Kolejna ściema gdyńskich urzędasów, budują infrastrukturę dla dewelopera....

    • 19 3

  • a to zdjęcie to sprzed ilu lat jest? t

    • 6 1

  • "- Powiedz mi, po co jest ta strategia? (2)

    - Właśnie, po co?

    - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ta strategia? Ona odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest strategia na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tą strategią? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest strategia społeczna, w oparciu o sześć instytucji, która sobie zgnije, do jesieni w szufladzie. I co się wtedy zrobi?

    - Protokół zniszczenia.

    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach."

    • 17 1

    • (1)

      zrobię taką strategię za 10.000 zł

      • 8 0

      • Powinno się zrobić kilka spotkań urzędników z ludzmi z branży morskiej

        i powinni razem wypracować taką strategie za free (w ramach wynagrodzenia, które już i tak pobierają).

        • 7 0

  • Starszego zdjęcia już nie mieliście?

    • 6 2

  • (3)

    Jestem gdynianinem od urodzenia, kocham to miasto. Ale co szczur robi z portem, to woła o pomstę do nieba. Międzytorze, Dalmor, Nautę trzeba oddać pod zabudowę, a składy portowe szczur będzie budował w Kosakowie czy może Łebie. Nonsens !!! Gdynia będzie powoli umierać. Gdynia będzie sypialnią sąsiednich miejscowości, praca będzie poza Gdynią. Ale cóż, skoro lemingom wystarczy zrobić sylwestra ze srolsatem, bezsensowny infobox, kolejkę na KG i to wystarcza, żeby mieć 80 % w wyborach, to ja przestaję być zwolennikiem demokracji. Głupki wybierają głupków, ewentualnie zdrajców albo pożytecznych idiotów. Dramat.

    • 25 3

    • idiotów takich jak tY, bo nie znasz (1)

      nawet Ustawy o Samorządzie ! Do szkoły, a nie do wylewania tu krokodylich chorych łez i mieszaniu ludzim w głowach

      • 1 13

      • a prezydent chwali się,

        że ma dobrze wyedukowaną młodzież - widać to kłamstwo

        • 10 1

    • ależ ty jestem ograniczony i chory z nienawiści

      • 1 4

  • /

    Ktoś zgarnie ponad 2 mln za ten "dokument"?

    • 12 2

  • Może ja jestem prosty człowiek (1)

    Ale mnie się wydaje, że startegia rozwoju miasta to chyba powinna być dziełem urzędników UM wykonanym w ramach obowiązków służbowych. W końcu niedługo to będzie największy pracodawca w mieście, jakoś by trzeba uzasadnić ten bizantyjski rozmach...

    • 16 1

    • Jak to niedługo? Już od dawna UM Gdynia jest największym pracodawcą w tym mieście.

      • 8 1

  • 2,2 mln PLN za cos co student może zrobić jako pracę magisterska ??!!!!!! (2)

    ???
    Widać "inwestowanie w papierologię" trwa w najlepsze niestety !!!

    Za rok-dwa zmiana sytuacji zewnętrze i znowu kolejna WSPANIAŁA INWESTYCJA w makulaturę będzie "potrzebna"
    A jak się "narobiom" że ho ho - zapewne same profesory i doktory habilitowane....
    Dobrze ze za znikam z tego kraju za kilka miesięcy bo bym nie wytrzymał dłużej czytając o "inwestycjach"

    • 14 3

    • Pewnie już nie jedna taka magisterka została napisana (1)

      • 5 0

      • Jak by dali 20 000 nagrody za najlepszą pracę na ten temat śmiem twierdzić, że wiele z nich byłoby lepszych

        od wyniku prac tych ekspertów za 2,6 mln zł

        • 3 0

  • Szybcy i wściekli

    To zdanie jest optymistyczne: "W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat."
    Za kilkanaście lat to.......

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane