• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach

Patryk Szczerba
27 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo. Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo.

Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.



Czy używasz klimatyzacji?

W zeszłym tygodniu na ulice Gdyni wyjechało 55 nowych autobusów firmy MAN Truck & Bus Polska wartych 76 mln zł. Wszystkie autobusy posiadają silniki diesla i spełniają unijne normy spalania EURO 6D. Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w gniazda USB i klimatyzowane.

Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.

- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.

Klimatyzacja sterowana komputerowo



Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.

- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski. Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.

Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.

Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg



Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.

Rozkład ZKM Gdynia


Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.

- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.

- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.

Miejsca

Opinie (187) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    Jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził,głownie w Gdyńskiej komunikacji gdzie to wymagania są rozdmuchane do granic absurdu.Za zimno ,za ciepło,za szybko za wolno ,za miękko za twardo,za sucho za mokro.

    • 54 10

    • jedno wielkie szambo

      gdynia to sami konfidenci

      • 0 0

    • (1)

      sam masz za mokro... zmien pampersa

      • 8 7

      • Sio,do budy miłośniku,wytrzyj smarki.

        • 3 4

  • Ludzie w Polsce to jednak zaprzańcy (15)

    Nie mają pojęcia o klimatyzacji, technice wentylacyjnej i przewietrzaniu, ale im przeszkadza. W zasadzie wszystko. Klima włączona - źle. Wyłączona - też źle. Okna otwarte - źle. Zamknięte - źle. Walnijcie się w te puste baniaki.

    • 212 18

    • fiu fiu

      to nie w Polsce to w gdyni takie taborety mieszkają

      • 0 0

    • problemów jest wiele (6)

      Ludzie nie rozumieją słowa klimatyzacja, dla nich "klima" to synonim chłodzenia, co jest przecież bez sensu.

      A i producenci autobusów i skmek nie pojmują, że tu jest Polska, nie elgancja-Francja, i w jednej chwili pojazd może się zrobić pełen ludzi którzy w minutę zrobią warunki beztlenowe przekraczające wyobraźnię jakiegokolwiek komputera, a za chwilę opustoszeć.

      Uchylone okienko w ikarusie sobie z tym radziły, nowoczesne klimy zaplanowane na półpuste pojazdy i długie nieotwieranie drzwi niekoniecznie.

      • 21 6

      • (3)

        Nie że nie pojmują, tylko produkują według wytycznych w SIWZ. A co do ikarusów, to gdyńskie nie posiadały okien uchylnych, a rozsuwane, a to jest różnica.

        • 8 2

        • Kiedyś to było...

          No tak nowoczesne technologie wcale nie ułatwiają życia ludziom...

          W Ikarusie to wcale latem zaduchu nie było, a zimą to w ogóle nie wiało przez szpary w drzwiach...
          No i jeszcze ten zapach spalin w środku - kto jechał linią R z placu górnośląskiego na Karwiny (pod górę cały czas ) ten dobrze wie.
          No ale tak te nowe technologie, komputery po co to komu - można by jeździć pod plandeką ciężarówki i wtedy na pewno wszyscy byli by zadowoleni.

          Kiedyś to było!

          • 1 1

        • A Jelcze miały otwierane wywietrzniki dachowe! (1)

          I to w dwie strony! Najczęściej takie jeździły jako PKS-y. I każdy był zadowolony. Bo musiał.

          • 9 1

          • A teraz nikt nie jest. I się na mnie nie drzyj.

            • 3 7

      • (1)

        Co Ty człowieku piszesz? Przecież masz czujnik CO2 w autobusie który zasysa świeże powietrze do klimy, jak zajdzie potrzeba. To nie jest klima domowa.

        • 0 7

        • czujnik zasysa powietrze?

          Tak się kończy obcinanie godzin przedmiotów ścisłych w szkołach...

          • 8 0

    • Zgadzam się... I to można rozciągnąć na wszystkie dziedziny, od telefonów komórkowych po wypiek chleba.

      • 1 1

    • Polacy znają się na wszystkim (2)

      • 14 0

      • (1)

        Głównie to znawcy własnych praw i cudzych obowiązków.

        • 23 1

        • takie pandy

          • 3 1

    • bo stereotypowy Polak kocha uproszczenia i szersze pojęcia są dla niego obce

      swoją drogą klima działająca na podstawie właśnie różnicy temperatur jest najlepszym czego można oczekiwać. W zimie wszyscy (no dobra, 99% pasażerów) i tak jest ubrana w puchówki i kożuchy - przy temperaturze -10°C na dworze w przestrzeni pasażerskiej wystarczy 8-10°C aby nikt nie zamarzł a jednocześnie, żeby nie zrobić z klimy wylęgarni bakterii; 14°C to już serio jest komfort, a wyższa temperatura powoduje jedynie senność i szok termiczny. Z kolei przy upałach w wozie powinny być utrzymywane 22°C (stojący czy siedzący się nie zgrzeją, zaś wymienniki nie pokrywają się lodem i nie muszą działać falami). Co prawda do tego nie potrzeba komputera, wystarczy bardzo prosty sterownik (i to niekoniecznie programowalny) ale takie czasy, że w ten sposób jest taniej.

      • 13 0

    • Znasz znaczenie słowa zaprzaniec?

      • 3 1

    • nie wszyscy ... bywalem we welu miastach i tylko trojmiasto jest takie

      • 6 2

  • widzisz i nie grzmisz

    jednak w tej gdyni to mieszkają jakies taborety

    • 0 0

  • ile kosztuje taki autobus (1)

    a ile kosztuje nowy polski bez dodatkowego wyposażenia?

    • 1 2

    • nic nie kosztuje bo polskiego nie ma miały być polskie samochody elektryczne robione przez niemców ale jak do tej pory nie ma nic tylko projekt na papierze ale wiadomo papier wszystko przyjmie

      • 0 0

  • Autobusy (1)

    Propagandy sukcesu cześć dalsza a autobusy dalej i niezmiennie maja silniki diesla i będą nas truły.Zamiast Solarisow na LNG poszła lapoweczka w kieszeń ....

    • 1 0

    • jak wiesz coś o łapówce do do prokuratury a jak piszesz by pisać to weź koło i....w czoło a trują to tacy jak ty wiecznie niezadowoleni i mierzący swoją miarą

      • 0 1

  • Dlatego do pracy... (1)

    ...jeździmy samochodami :) czysto wygodnie i komfortowo.
    Polecam spróbować !

    • 0 0

    • I do pracy oddalonej o 2 km będziesz jechał 4 godziny w jedną strone :)

      • 0 0

  • Co jest na Kapitańskiej brak sygnału multimedia?

    • 0 0

  • mają komfort w autobusach (2)

    jeszcze narzekają..
    Gdynia to stan umysłu !

    • 4 1

    • (1)

      Ly stan umysłu mają przywiezione tu rodziny przez sowieta po wojnie. Zmiana pokoleń nic nie zmieniła.

      • 0 0

      • #

        Gdyniaki cebulaki

        • 0 0

  • co za głupota! komputer steruje systemem a kto steruje komputerem?! bo jeśli nikt obawiam się, że będzie sobie grzał latem chłodził zimą. a gdzie za przeproszeniem oszczędność energii i paliwa ? gdzie zmniejszenie ceodwa?

    • 0 0

  • Ogarnijcie sie ludzi!!! (1)

    Nowe autobusy, Sprawna klimatyzacja a ludzie dalej narzekają porazka totalna!!! A

    • 12 0

    • Bo to jest

      Gdyńska cebula...niestety tu ludzie są nadal zacofani, nic nie zrobisz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane