- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (339 opinii)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (379 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (238 opinii)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (136 opinii)
- 5 Nie miał prawka i chciał oszukać system (50 opinii)
- 6 Można tanio budować mieszkania? (178 opinii)
Gdynia: komunikacja niskopodłogowa, a kiedy nowsze autobusy?
Po Gdyni od kilku dni jeżdżą już wyłącznie niskopodłogowe autobusy. Teraz ma przyjść czas na wymianę tych najstarszych, które mają już ponad 20 lat i choć w pełni sprawne, będą potrzebowały coraz pilniejszej opieki mechaników.
Stan na dziś to: 330 pojazdów niskopodłogowych, z czego 2/3 to autobusy, natomiast resztę stanowią midibusy i trolejbusy, których jest blisko setka. Przełomem były zakupy w latach 1995 i 1996, kiedy miasto kupiło 60 niskopodłogowych autobusów. Na niskopodłogowe trolejbusy trzeba było poczekać do 2001 roku. Aktualnie 30 z nich to pojazdy przerobione z autobusów w ramach konwersji.
- To dużo tańsze rozwiązanie od zakupu nowego taboru, którym jest zainteresowanie także w innych krajach. Dla organizatorów komunikacji w Europie, chcących pójść w nasze ślady planujemy wydać "podręcznik konwersji", gdzie będą zawarte informacje na temat naszych działań i metod - mówi Gromadzki.
Problemem jest wiek niektórych autobusów, przedstawicieli solidnych marek takich jak Mercedes. Po ulicach jeżdżą pojazdy, które w rubryce rok produkcji mają wpisane: 1991 i 1992 rok. Choć, jak przekonują pracownicy ZKM, nie sprawiają kłopotów i łatwo kupić do nich części zamienne, w kolejnych latach sukcesywnie mają być wycofywane.
- Żywotność autobusu niskopodłogowego szacuje się na 20 lat. Niemcy w przedsiębiorstwach komunalnych planowali eksploatację przez 12, jednak pod wpływem kryzysu wycofali się z tego zamierzenia. Decydującym czynnikiem w tej kwestii jest niedopuszczenie do zaniedbań i dbanie o pojazdy. Przykładem jest Mercedes O405G z 1987 roku. Nadal mógłby jeździć po Gdyni, ale nie jest niskopodłogowy - zaznacza Gromadzki.
W najbliższych miesiącach pasażerowie mogą spodziewać się kolejnych nowo zakupionych pojazdów. Nie jest jednak pewne, czy pojawią się nowe linie. Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM.
Fani nowych technologii nie powinni liczyć na elektroniczne nowości. Dostępna we wszystkich pojazdach sieć Wi-Fi, o której mówiło się w kwietniu, to melodia przyszłości. Powód? Wycofanie się firm, które mogłyby ponosić koszty wdrożenia i obsługi systemu w zamian za reklamę podczas uruchamiania darmowego internetu w pojazdach. W planach jest za to m.in. budowa nowych wiat, na które zostanie wydane 60 tys. zł.
Poczekać też będzie trzeba na tablice elektroniczne, które wskazywałyby czas do odjazdu autobusu.
- Problem powinien rozwiązać Tristar, który zakłada instalację na obszarze Gdyni kilkudziesięciu takich informatorów elektronicznych. Z reprezentatywnych badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów. Na tym chcemy się skupiać - tłumaczy Gromadzki.
Miejsca
Opinie (171) 10 zablokowanych
-
2012-12-28 17:55
Wojtek choruje?
Wojtek chorujesz? Zycze zdrowia na 2013
- 0 0
-
2012-12-28 17:54
Przecież te najstarsze są najlepsze
i ich naprawa jest najtańsza, nowa to może być znowu narzeczona, jeśli stara się znudzi.
- 0 2
-
2012-12-28 17:08
Gynia w Uni z komunikacja (1)
a mnie co innego interesuje ile komuniakcja gdynska dostala na modernizacje pieniedzy z UE, toc ciekawy temat, placimy co rok powazne pieniadze na Unie ile wrocilo do Gdyni na komunikacje? moze ktos wie?
- 5 0
-
2012-12-28 17:47
A
Pani Najlepsza Rzecznik w Srodkowej Europie wie i czekam
- 3 0
-
2012-12-28 14:43
(4)
Panie Gromadzki - kiedy pomyślisz Pan o automatach do sprzedaży biletów?? Chwalicie się jakimś bzdetnym wi-fi, chamów za kółkiem poubieraliście w krawaty i koszule a kioski w większości nie prowadzą sprzedaży biletów. U chama za fajerą można kupić bilety w hurtowej ilości zamiast jednego (ale i tak w przypadku odliczonej co do złotówki kwoty - ale to w Polsce stało sie już normą) - więc pytam raz jeszcze - KIEDY AUTOMATY BILETOWE W GDYNI????
- 19 6
-
2012-12-28 17:29
chamem to jesteś ty - krzakoski. Za fajerą jest kierowca.
- 3 1
-
2012-12-28 16:43
Chamy to korzystają z gdyńskiej komunikacji jaśnie panie.
- 4 0
-
2012-12-28 15:35
(1)
po co automaty? zeby kolesie wygrali przetarg na dostawę sprzętu? Wystarczy zaopatrzyć kierowcę w niewielką szufladkę z pieniędzmi i kasę fiskalną. Tak jak to jest w cywilizowanych krajach: wchodzisz przednimi drzwiami, kupujesz bilet i jedziesz.
- 1 5
-
2012-12-28 16:05
a przy kasach to kolesi już nie ma oczywiście
- 0 1
-
2012-12-28 12:13
Pozdrowienia dla Olgierda Wyszomirskiego (2)
- 4 14
-
2012-12-28 16:40
Nie masz czym się chwalić.
- 4 0
-
2012-12-28 12:32
były student?
kwestia ma co najmniej dwa rozwiązania...
- 5 0
-
2012-12-28 16:03
Jeśli wymieniać to tylko na CNG - obecne autobusy na CNG sprawuja się dobrze (1)
Planowane w połowie roku jest postawienie drugiego kompresora, co zwiększy niezawodność stacji. Po co więc kupować Diesle? W Europie cała komunikacja jeździ na CNG.
Tak więc zakup Diesli jest dziwnym pomysłem.
Na razie powinny jeździć stare Merdedesy, od nowości dobrze serwisowan, sprawdzone i niezawodne.- 4 2
-
2012-12-28 16:08
zalezy kto wiecej dal w lape pewnie :)
- 0 0
-
2012-12-28 15:41
Poprawcie rozkłady linii S i 140
Autobusy są bardzo niepunktualne.
- 10 0
-
2012-12-28 15:06
"Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM". (3)
Skoro miasto każdej sierotce daje przejazd ulgowy bądź bezpłatny w dobie "kryzysu" to jeszcze się dziwią?
proponuję że ulgę biletową mają tylko młodzież ucząca się do 24 roku, a nie wieczni studenci po 50tce. Emeryt wojskowy z ulgą, ma taką emeryturę że stać go na pełnopłatny, itd. itp.- 9 0
-
2012-12-28 15:09
co do ulg (1)
wielu emerytów i wielu studentów to dobrze sytuowani ludzie, więc o ulgach mogliby zapomnieć. Ale jak to ugryźć prawnie i społecznie???
- 4 1
-
2012-12-28 15:14
przepisy wewnętrzne
tylko i wyłącznie, dla przykładu w Niemczech ulgę mają do 18 roku życia i to uczący się dalej jak chce się uczyć to ok ale bilet pełny.
Ale w tym kraju to nie wyjdzie- 3 0
-
2012-12-28 15:12
odwołania od opłat dodatkowych
dlaczego większość opłat dodatkowych jest anulowana bezsadanie bądź przez kolesiostwo w ZKM Gdynia?
Pasażer naszym największym dobrem jest, więc trzeba mu wchodzić w odpowiednie miejsce by nadal miał dobre zdanie.
I dziwią się że małe wpływy, skoro kontrolerzy ZKM są napiętnowani przez przełożonych, w szczególności przez Pani Naczelnik WYdziału Kontroli Sylwię M. To aż nie chce się pracować!- 3 0
-
2012-12-28 10:54
Zostawić Mercedesy! (7)
W nich jest przynajmniej ciepło - przeciwieństwie do Neoplanów i innych nowych pojazdów. Mam nosić własne ogrzewanie?
- 21 5
-
2012-12-28 13:44
Ubieraj sie cieplej...
tanio i pewniej
- 2 0
-
2012-12-28 13:17
proponuje taxi :)
- 1 0
-
2012-12-28 11:12
I zawsze można odpowiedzieć, że do pracy jeżdzę Mercedesem... (1)
- 7 0
-
2012-12-28 12:14
zasadniczo (Sobiesław Z.) mercedesem
(od małej litery wg słowników)
- 0 1
-
2012-12-28 11:55
(1)
gazy spalinowe lecą do środka w starych mercach. Zwlaszcza na dłuższych trasach (X i K)
- 2 0
-
2012-12-28 12:02
no tak, producenci mają wprawę w takich rozwiązaniach
z lat 40. ub. wieku
- 4 0
-
2012-12-28 11:40
przecież masz ponad
30 stopni
- 0 0
-
2012-12-28 11:03
Głos rozsądku (2)
"...badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów (...) ale punktualności..." Szkoda że gdański ZTM nie myśli podobnie (vide niesprawny cały czas SIP). No ale wiadomo powyższy cytat pochodzi od "ludzi profesora" a więc z natury rzeczy nie może być to stosowane w gdańsku
- 20 15
-
2012-12-28 11:33
dobrze ze nie myśli tak...bo w Gdańsku nie byłoby klimatyzacji i SIPu (1)
obie te rzeczy działają, wbrew twoim marudzeniom
- 11 7
-
2012-12-28 13:34
Tak zaiste SIP działa idealnie. Niesprawne konsole do których nie można doprosić się serwisu, bzdury jakie pokazuje system po zalogowaniu i tym podobne. A co do klimatyzacji, to powiem Ci tak, nie było gorszej krzywdy dla pasażerów jak montaż klimatyzacji w pojazdach. Albo za ciepło (jak w pesach) albo lodówa (jak w dortmundach). POwiedz mi dlaczego inne bogatsze miasta jakoś nie żądają aby pojazdy były w klimę wyposażone? Wszak rezygnując z klimy można kupić więcej nowego taboru gdyż jest on tańszy.
- 4 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.