• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.
  • Ulica Starowiejska w Gdyni. Zmiany będą dotyczyły parkowania i uspokojenia ruchu.

Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.



Ulica Starowiejska w końcu doczeka się zmian?

Dyskusje na temat tego, jak ma wyglądać ul. Starowiejska trwały od lat. Jedni chcieli gruntownych zmian sprzyjającym pieszym, inni wręcz przeciwnie, tłumacząc, że spowodują one odpływ klientów z okolicznych lokali.

Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.

W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.

Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach



Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.

Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.

Dwie oferty w przetargu na projekt



Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.

  • Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
  • Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.


Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.

- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.

Zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia

Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy



Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.

- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.

Opinie (90) 1 zablokowana

  • respiratory

    Kiedy projekt na poprawę okropnej opinii Szpitala Miejskiego w Gdyni bo co nam po projektach ulic jak będziemy padać jak kawki kto będzie po nich spacerować. Zamiast tych telebimów te pieniądze przelac trzeba było na respiratory a tych brakuje w ogromnych ilościach a bez tego z tym wirusem umarł w butach. Ludzie starsi doskonale wiedzą jak mają się zachować u nich oglądanie TVP to jak chodzenie do kościoła a o wirusie tam mówią podstawowych rzeczy.

    • 0 0

  • 197

    Jechałem tym autobusem, koszmarne ulice zaniedbania w całej dzielnicy normalnie Bangladesz

    • 1 0

  • tylko na papierze

    Jak to ma być taki projekt jak ul. Abrahama deptak ale tylko w mowie samochody jeżdżą jak chcą to tam jest fikcja. Wszystkie projekty to tylko piękna teoria na papierze w codzienności po staremu.

    • 0 1

  • (9)

    Uwaga: to jest nowy przetarg na Projekt a nie na Wykonanie przebudowy!!!!
    Wniosek z tego taki, że może się skończyć wizualizacją makietą w Infoboxie.

    • 78 2

    • (6)

      Takie są przepisy - najpierw projekt, potem realizacja. Na oba etapy trzeba rozpisać przetarg.

      • 3 5

      • Nie ta kolejność (1)

        Najpierw przetarg na projekt, potem wizualizacja, tzn. przetarg na wizualizację, dopiero na końcu realizacja wizualizacji.

        • 1 1

        • :) i się kreci

          zawsze to jakiś temat rezerwowy na długie jesienne wieczory, albo kwarantannę ;)

          • 0 0

      • (2)

        A potem do piachu i tak sie nie doczekasz w tej wiosce niczego.

        • 14 0

        • (1)

          możesz jechac do innej wioski np tej za sopotem. tylko tam będziesz narzekał na coś innego.

          • 1 3

          • nie decyduj

            za innych, żeby nie ludzie, którzy nie zawsze się ze wszystkim zgadzają i mają inne zdanie dalej tkwilibyśmy we "wschodnim porządku".

            • 1 0

      • Starowiejska - to niekończąca się historia.

        20 lat te same teksty!

        • 4 1

    • Wizualizacja (1)

      Ale forsa publiczna pójdzie do prywatnych kieszeni !

      • 1 1

      • niepieniężne korzyści z realizacji sensownego projektu publicznego

        trafią do wszystkich mieszkańców i przyjezdnych odwiedzających ten fragment miasta

        • 0 0

  • miejsca parkingowe na Działkach Leśnych

    Deweloper buduje nowych 5 budynków na skrzyżowaniu Nowogrodzkiej i Pomorskiej ale dając zgode na taka inwestycję z 2 dużymi lokalami użytkowymi (po 130m każdy) nikt się nie zatroszczył gdzie ci klienci będą parkować bo już jest ogromny problem z zaparkowaniem od czasu jak zrobili Pomorską ,Olsztyńską,Tatrzańska jednokierunkową z licznymi zakazami parkowania.Właściciel mieszkania jak wykupi miejsce w hali garażowej ,to zaparkuje a gdzie goście i klienci? Te ulice są już zatkane do maximum.

    • 2 0

  • Czy ulica bez samochodów to nadal ulica ? Czy już tytlko chodnik ? A może park ?

    Redukcja o 80% miejsc parkingowych ? Niezły pomysł - u niektórych nastąpiło zalanie nienawiścią mózgu :)

    • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Gdynianka (1)

    Jak się chce mieć cisze i spokój to trzeb się przeprowadzić na wieś a nie oczekiwać tego mieszkając w centrum miasta. Pamiętajmy , że aby zamykać ulice dla ruchu samochodowego to trzeba budować wielkie wielokondygnacyjne parkingi niedaleko tych ulic , żeby było gdzie zostawić samochód.
    Nie ma co liczyć na komunikacje miejska w obecnym stanie . Zatłoczone śmierdzące autobusy raczej zniechęcają do podróży niż zachęcają.

    • 22 17

    • wielokondygnacyjne parkingi w pobliżu centrum miasta nawet jeśli są darmowe i tak stoją puste

      jedno miejsce w takim parkingu kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych, samo utrzymanie kosztuje rocznie ponad 1000 złotych. Kto ma pokrywać koszty tego typu fanaberii, które zwiększają korki na dojazdach do centrum? Cisza i spokój może być dobrem dostępnym w wielu miejscach dobrze zarządzanego miasta. Wystarczy spokojnie zakwestionować dotychczasową rolę prywatnych samochodów w mieście i realizować już opracowany w Gdyni plan zrównoważonej mobilności. Jego autorzy zdają się wiedzieć, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym środkiem zaspokajania codziennych potrzeb mobilności w centrum dobrze zarządzanego miasta.

      • 4 4

  • Ta władza dla Gdyni stanowi zagrożenie

    zamiast dotrzymywać kroku innym miastom, staczamy się w dół. Prowincjonalne miasteczko gdzie inwestycje rozwiązuje się wiadrem farby.

    • 6 1

  • Piniedzy nie ma i nie będzie (3)

    Czy to nie w Gdyni kupiono sprzęt do odśnieżania ulic za 20 milionów złotych? Surowe i śnieżne zimy skłoniły ich do tego?

    • 48 7

    • (2)

      czy to nie pis podniosl ceny pradu o 80% by misiewicze horaly w enerdze mogły zarabiac 20 000 co miesiac?

      • 13 13

      • To Pani Kopacz - pakiet klimatyczny. (1)

        PIS łagodzi skutki głupoty poprzedników.

        • 3 1

        • Wina tuska, oni tez kradli, argumenty misiewicza

          • 2 3

  • Sprzedają działki miejskie, sprzedali wodociągi, gdzie są te pieniądze? (5)

    Zero inwestycji a i tak w tym roku dług miasta powiększy się o kolejne 300 milionów złotych.

    • 46 2

    • (3)

      Samorządność, więc sami rządzą. Wybrani przez lemingów robią co chcą

      • 9 0

      • (2)

        i beda rzadzic jeszcze dlugo. A trolikom pozostaje skowyt i klepanie glupot w klawiature

        • 1 7

        • Pieniądze są na pewno w dobrych rękach. (1)

          Tylko nikt nie wie w czyich.

          • 2 1

          • wazne, ze w dobrych :)

            • 0 1

    • zmieniaja plan zagospodarowania pod deweloperow uznajac np leszczynki za centrum zeby deweloper nie musial tyle miejsc parkinkowych budowac itp itd takich cudow i cudenkow w tym miescie cala masa, oczywiscie nikt z tego profitow nie czerpie... inaczej nie mozna pisac w mediach lokalnych

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane