- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (203 opinie)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (192 opinie)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (79 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (150 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (56 opinii)
Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej
Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.
Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.
W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.
Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach
Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.
Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.
Dwie oferty w przetargu na projekt
Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.
- Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
- Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.
Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.
- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.
Zmiany w ramach Starowiejskiej:
- uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
- montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
- trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
- strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
- nasadzenia zieleni
- plan nowego oświetlenia
Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.
Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy
Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.
- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.
Opinie (90) 1 zablokowana
-
2020-03-18 14:41
respiratory
Kiedy projekt na poprawę okropnej opinii Szpitala Miejskiego w Gdyni bo co nam po projektach ulic jak będziemy padać jak kawki kto będzie po nich spacerować. Zamiast tych telebimów te pieniądze przelac trzeba było na respiratory a tych brakuje w ogromnych ilościach a bez tego z tym wirusem umarł w butach. Ludzie starsi doskonale wiedzą jak mają się zachować u nich oglądanie TVP to jak chodzenie do kościoła a o wirusie tam mówią podstawowych rzeczy.
- 0 0
-
2020-03-18 14:39
197
Jechałem tym autobusem, koszmarne ulice zaniedbania w całej dzielnicy normalnie Bangladesz
- 1 0
-
2020-03-18 14:16
tylko na papierze
Jak to ma być taki projekt jak ul. Abrahama deptak ale tylko w mowie samochody jeżdżą jak chcą to tam jest fikcja. Wszystkie projekty to tylko piękna teoria na papierze w codzienności po staremu.
- 0 1
-
2020-03-17 18:14
(9)
Uwaga: to jest nowy przetarg na Projekt a nie na Wykonanie przebudowy!!!!
Wniosek z tego taki, że może się skończyć wizualizacją makietą w Infoboxie.- 78 2
-
2020-03-17 19:06
(6)
Takie są przepisy - najpierw projekt, potem realizacja. Na oba etapy trzeba rozpisać przetarg.
- 3 5
-
2020-03-18 08:55
Nie ta kolejność (1)
Najpierw przetarg na projekt, potem wizualizacja, tzn. przetarg na wizualizację, dopiero na końcu realizacja wizualizacji.
- 1 1
-
2020-03-18 13:22
:) i się kreci
zawsze to jakiś temat rezerwowy na długie jesienne wieczory, albo kwarantannę ;)
- 0 0
-
2020-03-17 21:09
(2)
A potem do piachu i tak sie nie doczekasz w tej wiosce niczego.
- 14 0
-
2020-03-18 07:15
(1)
możesz jechac do innej wioski np tej za sopotem. tylko tam będziesz narzekał na coś innego.
- 1 3
-
2020-03-18 07:28
nie decyduj
za innych, żeby nie ludzie, którzy nie zawsze się ze wszystkim zgadzają i mają inne zdanie dalej tkwilibyśmy we "wschodnim porządku".
- 1 0
-
2020-03-18 07:02
Starowiejska - to niekończąca się historia.
20 lat te same teksty!
- 4 1
-
2020-03-18 08:38
Wizualizacja (1)
Ale forsa publiczna pójdzie do prywatnych kieszeni !
- 1 1
-
2020-03-18 09:31
niepieniężne korzyści z realizacji sensownego projektu publicznego
trafią do wszystkich mieszkańców i przyjezdnych odwiedzających ten fragment miasta
- 0 0
-
2020-03-18 13:06
miejsca parkingowe na Działkach Leśnych
Deweloper buduje nowych 5 budynków na skrzyżowaniu Nowogrodzkiej i Pomorskiej ale dając zgode na taka inwestycję z 2 dużymi lokalami użytkowymi (po 130m każdy) nikt się nie zatroszczył gdzie ci klienci będą parkować bo już jest ogromny problem z zaparkowaniem od czasu jak zrobili Pomorską ,Olsztyńską,Tatrzańska jednokierunkową z licznymi zakazami parkowania.Właściciel mieszkania jak wykupi miejsce w hali garażowej ,to zaparkuje a gdzie goście i klienci? Te ulice są już zatkane do maximum.
- 2 0
-
2020-03-18 12:15
Czy ulica bez samochodów to nadal ulica ? Czy już tytlko chodnik ? A może park ?
Redukcja o 80% miejsc parkingowych ? Niezły pomysł - u niektórych nastąpiło zalanie nienawiścią mózgu :)
- 3 1
-
2020-03-18 08:48
Opinia wyróżniona
Gdynianka (1)
Jak się chce mieć cisze i spokój to trzeb się przeprowadzić na wieś a nie oczekiwać tego mieszkając w centrum miasta. Pamiętajmy , że aby zamykać ulice dla ruchu samochodowego to trzeba budować wielkie wielokondygnacyjne parkingi niedaleko tych ulic , żeby było gdzie zostawić samochód.
Nie ma co liczyć na komunikacje miejska w obecnym stanie . Zatłoczone śmierdzące autobusy raczej zniechęcają do podróży niż zachęcają.- 22 17
-
2020-03-18 09:37
wielokondygnacyjne parkingi w pobliżu centrum miasta nawet jeśli są darmowe i tak stoją puste
jedno miejsce w takim parkingu kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych, samo utrzymanie kosztuje rocznie ponad 1000 złotych. Kto ma pokrywać koszty tego typu fanaberii, które zwiększają korki na dojazdach do centrum? Cisza i spokój może być dobrem dostępnym w wielu miejscach dobrze zarządzanego miasta. Wystarczy spokojnie zakwestionować dotychczasową rolę prywatnych samochodów w mieście i realizować już opracowany w Gdyni plan zrównoważonej mobilności. Jego autorzy zdają się wiedzieć, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym środkiem zaspokajania codziennych potrzeb mobilności w centrum dobrze zarządzanego miasta.
- 4 4
-
2020-03-18 09:22
Ta władza dla Gdyni stanowi zagrożenie
zamiast dotrzymywać kroku innym miastom, staczamy się w dół. Prowincjonalne miasteczko gdzie inwestycje rozwiązuje się wiadrem farby.
- 6 1
-
2020-03-17 18:25
Piniedzy nie ma i nie będzie (3)
Czy to nie w Gdyni kupiono sprzęt do odśnieżania ulic za 20 milionów złotych? Surowe i śnieżne zimy skłoniły ich do tego?
- 48 7
-
2020-03-17 18:47
(2)
czy to nie pis podniosl ceny pradu o 80% by misiewicze horaly w enerdze mogły zarabiac 20 000 co miesiac?
- 13 13
-
2020-03-18 07:03
To Pani Kopacz - pakiet klimatyczny. (1)
PIS łagodzi skutki głupoty poprzedników.
- 3 1
-
2020-03-18 09:10
Wina tuska, oni tez kradli, argumenty misiewicza
- 2 3
-
2020-03-17 18:27
Sprzedają działki miejskie, sprzedali wodociągi, gdzie są te pieniądze? (5)
Zero inwestycji a i tak w tym roku dług miasta powiększy się o kolejne 300 milionów złotych.
- 46 2
-
2020-03-17 23:29
(3)
Samorządność, więc sami rządzą. Wybrani przez lemingów robią co chcą
- 9 0
-
2020-03-17 23:37
(2)
i beda rzadzic jeszcze dlugo. A trolikom pozostaje skowyt i klepanie glupot w klawiature
- 1 7
-
2020-03-18 07:04
Pieniądze są na pewno w dobrych rękach. (1)
Tylko nikt nie wie w czyich.
- 2 1
-
2020-03-18 08:50
wazne, ze w dobrych :)
- 0 1
-
2020-03-17 23:37
zmieniaja plan zagospodarowania pod deweloperow uznajac np leszczynki za centrum zeby deweloper nie musial tyle miejsc parkinkowych budowac itp itd takich cudow i cudenkow w tym miescie cala masa, oczywiscie nikt z tego profitow nie czerpie... inaczej nie mozna pisac w mediach lokalnych
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.