- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (41 opinii)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (40 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (102 opinie)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (125 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (270 opinii)
- 6 Remont przed budową Drogi Zielonej (160 opinii)
Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej
Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.
Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.
W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.
Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach
Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.
Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.
Dwie oferty w przetargu na projekt
Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.
- Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
- Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.
Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.
- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.
Zmiany w ramach Starowiejskiej:
- uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
- montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
- trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
- strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
- nasadzenia zieleni
- plan nowego oświetlenia
Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.
Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy
Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.
- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.
Opinie (90) 1 zablokowana
-
2020-03-17 20:56
no po co zrobić coś raz a dobrze, skoro można kilka razy drenować budżet
zadłużonego miasta. szczurek wie że to ostatnia kadencja, co on będzie sie wychylał. ciemny lud kupi wszystko.
- 22 1
-
2020-03-17 21:17
Kostka brukowa jest wystarczającym spowalniaczem
A co do zieleni, to niszczy się ją w innych miejscach, aby postawić potem trzy drzewka na Starowiejskiej. Brawo.
- 31 1
-
2020-03-17 22:13
Pudrowanie gó..a
- 23 1
-
2020-03-17 22:21
Znowu centrum...
...a ulica Dąbka, estakada Kwiatkowskiego od ul. Unruga do ul. Dąbka, ul. Arciszewskich to obrazy nędzy i rozpaczy oraz prawdziwy obraz Gdyni, brudnej i zaniedbanej. Panie Szczurek... Zresztą szkoda gadać,bo i tak do Pana nic nie dotrze.
- 27 5
-
2020-03-17 22:59
Rewitalizacja ulicy Starowiejskiej w Gdyni?
Bez wymiany podziemnych instalacji jakikolwiek remont nie ma absolutnie sensu.
Wydatki pójdą w błoto. Instalacje podziemne są w zastraszającym stanie technicznym i zagrażają
bezpieczeństwu życia ludności.- 10 0
-
2020-03-18 07:55
Odsamochodowić centrum. Jaka teraz jest przyjemna cisza i spokój na ulicach. (2)
Kto za?
- 4 9
-
2020-03-18 12:17
Pomyliłeś się - twoje miejsce jest na wsi, tak z 2km od najbliższej (1)
asfaltowej drogi.
- 2 1
-
2020-03-18 19:15
na wieś
popieram
- 0 0
-
2020-03-18 07:56
Wyy!
Wy już lepiej zostawcie tą Starowiejską w spokoju kurna raz dwa trzy. Przecież znów robotę zepsujecie, będzie jak na Świętojańskiej !!!
- 8 2
-
2020-03-18 08:34
Opinia wyróżniona
Starowiejska
Te wszystkie przebudowy skonczą się tak jak budowa przystani jachtowej w Sopocie. W Sopocie wozi się piasek z jednego miejsca w drugie. W Gdyni spowoduje to korki na innych ulicach i nie poprawi handlu na Starowiejskiej. Galerie zabrały klientów i stare czasy nie wrócą !
- 20 5
-
2020-03-18 08:48
Opinia wyróżniona
Gdynianka (1)
Jak się chce mieć cisze i spokój to trzeb się przeprowadzić na wieś a nie oczekiwać tego mieszkając w centrum miasta. Pamiętajmy , że aby zamykać ulice dla ruchu samochodowego to trzeba budować wielkie wielokondygnacyjne parkingi niedaleko tych ulic , żeby było gdzie zostawić samochód.
Nie ma co liczyć na komunikacje miejska w obecnym stanie . Zatłoczone śmierdzące autobusy raczej zniechęcają do podróży niż zachęcają.- 22 17
-
2020-03-18 09:37
wielokondygnacyjne parkingi w pobliżu centrum miasta nawet jeśli są darmowe i tak stoją puste
jedno miejsce w takim parkingu kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych, samo utrzymanie kosztuje rocznie ponad 1000 złotych. Kto ma pokrywać koszty tego typu fanaberii, które zwiększają korki na dojazdach do centrum? Cisza i spokój może być dobrem dostępnym w wielu miejscach dobrze zarządzanego miasta. Wystarczy spokojnie zakwestionować dotychczasową rolę prywatnych samochodów w mieście i realizować już opracowany w Gdyni plan zrównoważonej mobilności. Jego autorzy zdają się wiedzieć, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym środkiem zaspokajania codziennych potrzeb mobilności w centrum dobrze zarządzanego miasta.
- 4 4
-
2020-03-18 09:22
Ta władza dla Gdyni stanowi zagrożenie
zamiast dotrzymywać kroku innym miastom, staczamy się w dół. Prowincjonalne miasteczko gdzie inwestycje rozwiązuje się wiadrem farby.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.