• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Patryk Szczerba
15 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta. Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta.

Połowa z trzydziestu trolejbusów, które w najbliższych latach chce zakupić Gdynia, będzie pojazdami przegubowymi. Nowe pojazdy pojawią się jednak nie wcześniej niż za dwa lata. Oprócz tego w zajezdni na zmodernizowanym zadaszeniu mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne, dzięki którym energia słoneczna trafi do sieci trakcyjnej.



Jak oceniasz obecny stan pojazdów komunikacji w Gdyni?

Poznajemy coraz więcej szczegółów dotyczących planowanych zakupów nowego taboru komunikacji miejskiej przez Gdynię. Przypomnijmy, że miasto wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe w zakupie 90 nowych pojazdów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Gdynia liczy, że dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł.

16 przegubowych trolejbusów

Za te pieniądze w większości zostaną zakupione nowe autobusy, ale prawdziwym przełomem mogą okazać się inwestycje Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Do Gdyni ma w najbliższych latach trafić 30 trolejbusów. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.

Co ważne, wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie pozwalające przejechać po odłączeniu od trakcji nawet kilkanaście kilometrów, dzięki czemu dotrą w miejsca do tej pory dla zwykłych trolejbusów niedostępne.

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku rozwoju - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. - Szacowany koszt zakupu to ok. 60 mln zł.
Zdecydowany zwrot w kierunku hybryd oznacza porzucenie przynajmniej na kilkanaście lat planów zakupu autobusów elektrycznych. Te bowiem - jak przekonują specjaliści - są nawet trzykrotnie droższe od spalinowych, a ich eksploatacja jest skomplikowana i kosztowna.

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie pierwsze trolejbusy z bateriami pojawią się w zajezdni PKT. W optymistycznym wariancie na ulicach Gdyni będzie można zobaczyć je w 2018 roku.

Gdy dotrą, niewykluczone jest uruchomienie linii do Jelitkowa, Sopotu, Rumi, a nawet Chwarzna i Wiczlina. Póki co, ich eksploatacja będzie bacznie obserwowana na trasie do osiedla Fikakowo, gdzie pierwsze pojazdy mają wjechać "bez szelek" być może już za kilka tygodni.

Ze słońca do sieci trakcyjnej

Oprócz nowego taboru, przedstawiciele PKT zapowiadają także inwestycje w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni.

Na zadaszeniu o powierzchni pół hektara, po stosownej modyfikacji elementów, mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną. Na początek będą mogły pokryć kilka procent zapotrzebowania na energię elektryczną.

I choć te zapowiedzi mogą brzmieć odważnie i dla wielu mało prawdopodobnie, przedstawiciele firmy zapewniają, że to wcale nie science fiction, tym bardziej, że pierwsze próby były już podejmowane.

- Tę inwestycję chcemy zgłosić w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. Koszty nie są na razie znane, opracowywane jest studium wykonalności, w styczniu składamy stosowny wniosek - opowiada Tomasz Labuda.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • Gdańsk zazdrosci Gdyni nowoczesnosci,Budyń ciagle kupuje stare diesle tureckie od kolesia merca (1)

    a linia tramwajowe kosztują 5 razy wiecej niz trolejbusy nadodatek połowa to niemiecki złom!!

    • 4 11

    • Jestem mieszkańcem Gdyni i jak milbym wybierać miedzy trajtkiem a tramwajem od razy bym glosował na tramwaj i szkoda ze w Gdyni ich nie ma Olbrzymi plus tramwajów to to ze nie toną w korkach A trajtki to zakały ulic Nie raz spóźniłem sie do pracy przez te pseudo pojazdy

      • 7 3

  • Może jednak autobusy elektryczne

    Czy miasto pokręciło ,coraz więcej trajtków Moze znajdzie sie ktoś kreatywny w mieście pogoni ten zarząd ZKM i zaczną kupować autobusy elektryczne Nie dość ze ładniejsze to jeszcze bez sieci u góry i bez pola magnetycznego jakie ono wywołuje .Ciekaw jestem czy ktoś robił badania jaki wpływ zdrowotny ma siec na prace kierowcy po paru latach ?

    • 4 3

  • Serio? Nie uwierzę dopóki nie zobaczę. Czyżby szczurodrom Kosakowo już zapłacili?

    • 1 1

  • Biletomaty bzdura (6)

    W ciągu najbliższego roku, bez problemu można będzie kupić wszystkie bilety przez smartfona. Inwestycja w biletomaty jest bez sensu, nigdy się nie zwróci!!!

    • 4 4

    • wszystkie bilety powiadasz...

      poproszę w takim razie godzinny na linie zwykłe...

      • 3 1

    • Inwestycja w komunikacje tez sie nie zwraca.. wiec nalezy ja zlikwidowac?

      ..wplywy z biletow nie pokrywaja kosztow, a potencjalni kierowcy samochodow korzystajac z komunkacji miejskiej zmniejszaja wplywy do kasy miasta z parkomatow.

      • 2 1

    • do Gdyni tylko ze smartfonem (3)

      wszystkie biura podróży powinny mieć w swojej ofercie informację, że do Gdyni można jechać tylko ze smartfonem. Na wszystkich dworcach też taka informacja powinna być? Biedny niewolniku smartfona oprócz ciebie sa jeszcze normalni mieszkańcy oczekujący udogodnień nie tylko dla bezczelnego młodszego pokolenia.

      • 0 1

      • wiesz, u nas emeryci płacą smartfonami bo to żadna filozofia (2)

        a kto nie umie może kupić u kierowcy, proste jak drut

        • 0 0

        • no pewnie niewolnik pod pełną kontrolą jak można pozwolić ludziom wydawać pieniądze bez kontrolowania na każdym kroku kto gdzie kiedy i co kupuje

          • 0 0

        • W Gdyni można u kierowcy ale 5 biletów na raz. To był pomysł profesorka i jego pretorian. Tym też powinien sie zająć odpowiedni organ kontrolny.

          • 0 0

  • Nareszczcie!

    12 metrowe trolejbusy są zdecydowanie za małe- przegubowe powinny obowiązkowo jeździć na częsciej uczęszczanych liniach jak 23 czy 26:)

    Czekam teraz na wyjście Gdyni z fazy przedpotopowej jeśli chodzi o dystrybucję biletów i inwestycje m.in w biletomaty

    • 5 4

  • wywalić smrodliwe benzyniaki - głośne "mercedesy"

    • 3 2

  • (2)

    Podziękujcie Niemcom za trolejbusy ;)

    "Zmuszeni brakami paliwa, komunikację trolejbusową wprowadzili okupujący Gdynię (Gotenhafen) Niemcy. 18 września 1943 roku na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, wykonując kurs spod Urzędu Miasta (Stadtverwaltung) do dworca kolejowego Gdynia Chylonia (Gotenhafen-Kielau). Linie trolejbusowe obsługiwało początkowo dziesięć trolejbusów typu Henschel, z wyposażeniem elektrycznym AEG. Nadwozia wszystkich pojazdów wykonała Gdańska Fabryka Wagonów (Danziger Waggonfabrik AG) . Wymieniona seria posiadała numerację 201-210 i była przystosowana do ciągnięcia przyczep osobowych, które również wyprodukowano w Gdańskiej Fabryce Wagonów (Danziger Waggonfabrik AG). Wprowadzano stopniowo również tabor przejęty z krajów okupowanych. Były to trolejbusy JATB 2 z Kijowa, Alfa Romeo, FIAT Breda i Tallero z Mediolanu i Rzymu. Podczas szturmu wojsk radzieckich na Gdynię w 1945 r. trolejbusy były wykorzystywane jako elementy barykad."

    • 5 1

    • Miłośnik komunikacji Tomasz S ?

      • 0 0

    • Razem: dziękujemy!

      • 1 0

  • Biletomaty? (1)

    Leczą mnie te roszczenia o biletomaty. Może jeszcze powinny robić loda w Gdyni z free? A tak by pokazać jakie dobre miasto

    • 2 2

    • Brak kultury można zrozumieć - nie wyniosło sie jej z domu. Ale żeby pisać takie wulgaryzmy na zlecenie? I właśnie po tym widać jakie to dobre miasto. Dla osób bez zasad moralnych.

      • 0 0

  • PETYCJA!!!

    Petycja o to, żeby te przegubowe trolejbusy na zakrętach grały jak akordeon! Wpisujcie dzielnice..

    • 3 4

  • Ładowanie prądu??

    "ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną"?

    To coś jak ładowanie wody w sieci wodociągowej poprzez dodatkowe opady? :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane