- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (173 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (120 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Gdynia kupi przegubowe trolejbusy
Połowa z trzydziestu trolejbusów, które w najbliższych latach chce zakupić Gdynia, będzie pojazdami przegubowymi. Nowe pojazdy pojawią się jednak nie wcześniej niż za dwa lata. Oprócz tego w zajezdni na zmodernizowanym zadaszeniu mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne, dzięki którym energia słoneczna trafi do sieci trakcyjnej.
16 przegubowych trolejbusów
Za te pieniądze w większości zostaną zakupione nowe autobusy, ale prawdziwym przełomem mogą okazać się inwestycje Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Do Gdyni ma w najbliższych latach trafić 30 trolejbusów. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.
Co ważne, wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie pozwalające przejechać po odłączeniu od trakcji nawet kilkanaście kilometrów, dzięki czemu dotrą w miejsca do tej pory dla zwykłych trolejbusów niedostępne.
- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku rozwoju - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. - Szacowany koszt zakupu to ok. 60 mln zł.
Zdecydowany zwrot w kierunku hybryd oznacza porzucenie przynajmniej na kilkanaście lat planów zakupu autobusów elektrycznych. Te bowiem - jak przekonują specjaliści - są nawet trzykrotnie droższe od spalinowych, a ich eksploatacja jest skomplikowana i kosztowna.
Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie pierwsze trolejbusy z bateriami pojawią się w zajezdni PKT. W optymistycznym wariancie na ulicach Gdyni będzie można zobaczyć je w 2018 roku.
Gdy dotrą, niewykluczone jest uruchomienie linii do Jelitkowa, Sopotu, Rumi, a nawet Chwarzna i Wiczlina. Póki co, ich eksploatacja będzie bacznie obserwowana na trasie do osiedla Fikakowo, gdzie pierwsze pojazdy mają wjechać "bez szelek" być może już za kilka tygodni.
Ze słońca do sieci trakcyjnej
Oprócz nowego taboru, przedstawiciele PKT zapowiadają także inwestycje w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia .
Na zadaszeniu o powierzchni pół hektara, po stosownej modyfikacji elementów, mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną. Na początek będą mogły pokryć kilka procent zapotrzebowania na energię elektryczną.
I choć te zapowiedzi mogą brzmieć odważnie i dla wielu mało prawdopodobnie, przedstawiciele firmy zapewniają, że to wcale nie science fiction, tym bardziej, że pierwsze próby były już podejmowane.
- Tę inwestycję chcemy zgłosić w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. Koszty nie są na razie znane, opracowywane jest studium wykonalności, w styczniu składamy stosowny wniosek - opowiada Tomasz Labuda.
Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek
Miejsca
Opinie (166) 4 zablokowane
-
2016-11-15 13:52
(8)
Najbardziej pilna inwestycja, to wybudowanie tunelu pod torami w Chylonii, odciąży to całe miasto.
- 40 4
-
2016-11-15 13:57
(7)
Jeżeli to jest dla Gdynian pilna inwestycja, to ja nie mam pytań...
- 5 16
-
2016-11-15 15:59
Nokt nie dba o to czy masz jakies pytania
Różnica jest diametralna
- 1 1
-
2016-11-15 13:59
A nie jest? Największe północne dzielnice Gdyni stoją w korkach (5)
- 16 4
-
2016-11-15 14:07
(4)
No dobrze, będzie tunel i co dalej? Ile jest dalej dróg do tych największych północnych dzielnic? Sam tunel nic nie da...
- 6 8
-
2016-11-15 15:53
na Północnej czy Puckiej baranku można pół godziny stać aż stara pinda podniesie szlaban choć zdarza się że przez 5 minut nie jedzie żaden pociąg
- 9 3
-
2016-11-15 14:32
(2)
Połączenie wyjazdu z tunelu z Pucką i Hutniczą oraz wybudowanie drogi do Terminali kontenerowych dla ciężarówek w okolicach elektrociepłowni.
- 8 1
-
2016-11-15 14:47
(1)
Jest nawet taki projekt pod nazwą droga czerwona o której pisali rok temu. Ciężarówki nie będą tak niszczyć estakady i nie będą blokować wjazdów na nią. Część samochodów z portu i tak jedzie na Hutniczą więc ominą estakadę. A dla mieszkańców północnych dzielnic będzie alternatywa przez Pucką. Teraz zakorkowana Wiśniewskiego i Hutnicza uniemożliwiają dojazd do Puckiej.
- 7 2
-
2016-11-15 14:49
Minusują ten tunel na pewno ci z Bojana, bo oni będą mieli tylko płyty yomb ;-)
- 6 1
-
2016-11-15 15:42
Pamietam kiedys jak glosno narzekano na
przegubowe autobusy ze zawalidrogi ze za powolne w godzinach szczytu. To przegubowe trajtki tym bardziej beda wszystkich wk***iac.
- 7 5
-
2016-11-15 15:25
nic nie pomoże na korki jak tylko nowe drogi! (1)
- 7 6
-
2016-11-15 15:34
kolejny debil od mgły i brzozy
- 1 2
-
2016-11-15 15:20
naj;lepiej puścić je na Fikawkowo na nową linie gdzie ledwo bus się wyrabia
- 7 1
-
2016-11-15 13:57
Autobusy i trolejbusy stoją w gigantycznych korkach razem z samochodami (1)
Trzeba stawiać na PKM, SKM i buspasy
- 14 5
-
2016-11-15 15:02
jakoś ja nie widzę tych "magicznych mitologicznych" korków
przestań ćpać denaturat
to i korki ci znikną- 0 4
-
2016-11-15 15:02
rządzący furami a kowalski starymi autobusami...
nic się na dobre już nie zmieni....
- 9 2
-
2016-11-15 14:41
Szkoda gadac...
Zamiast trajtkow kupować zrobili by w końcu dojazd do południa Gdyni.. No tak liczy sie tylko śródmieście a reszta szkoda gadać..
- 6 3
-
2016-11-15 14:23
Brawo (1)
Bardzo dobrze, bo czasami ten ścisk w trajtkach jest nie do zniezienia!
- 9 6
-
2016-11-15 14:25
hehe naiwniak
- 3 0
-
2016-11-15 14:12
może tak coś o słynnych autobusach, kóre finansowała Hiszpania, a którymi szczurek wzgardził?
Ale co tam ładnych pare milionów które miasto mnogłoby dostac za darmo... Prawda?
- 14 2
-
2016-11-15 14:09
Za dwa lata wybory!
Cóż za dziwny zbieg okoliczności. Wszystko ma być akurat tuż przed wyborami.
Może nawet PKM/SKM do Obłuża Leśnego/Centrum...- 22 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.