• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: linia 27 nie będzie kursować w niedziele i święta

Maciej Korolczuk
4 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od 1 stycznia linia 27 w niedziele i święta na trasę już nie wyjedzie. Likwidacja połączenia tłumaczona jest kolejnym ograniczeniem handlu w niedziele. Od 1 stycznia linia 27 w niedziele i święta na trasę już nie wyjedzie. Likwidacja połączenia tłumaczona jest kolejnym ograniczeniem handlu w niedziele.

Czy ograniczenie liczby niedziel handlowych w 2020 r. może mieć wpływ na ofertę komunikacji miejskiej? Okazuje się, że może. ZKM w Gdyni właśnie tym tłumaczy likwidację linii 27, która od 1 stycznia nie będzie już kursować w niedziele i święta. Mieszkańcy są zaskoczeni, a aktywiści i radni krytykują pomysł władz miasta. Te tłumaczą, że po ograniczeniu handlu w niedziele z linii kursującej wzdłuż zamkniętych biurowców i galerii handlowej korzystało niewiele osób. Miasto na likwidacji linii zaoszczędzi ponad 330 tys. zł.



Decyzja o likwidacji linii 27 w niedziele i święta jest:

- W związku z ograniczeniem liczby niedziel handlowych w 2020 r. i latach kolejnych, z dniem 1 stycznia 2020 r. zlikwidowane zostaje, kursowanie linii 27 w niedziele i święta. Zlikwidowane zostają także wybrane kursy linii zjazdowej 710 z pętli Cisowa SKM w niedziele i święta - czytamy w lakonicznym komunikacie na stronie ZKM Gdynia.
Linia 27 to trolejbusowe połączenie między ul. Starochwaszczyńską na Kaczych Bukach a Cisową. Po drodze korzystają z niej mieszkańcy Dąbrowy, Karwin, Kacka, Redłowa, Działek Leśnych, Grabówka i Chyloni. Jak zwracają uwagę urzędnicy, jest to stosunkowo młode połączenie - linia powstała w 1999 r. w relacji z Cisowy do Karwin, a w 2006 r. przedłużono ją do Kaczych Buków. W maju 2019 r. trasa tej linii została uatrakcyjniona przy wykorzystaniu trolejbusów wyposażonych w baterie umożliwiające przejazd długich odcinków bez sieci trakcyjnej.

- W drugiej połowie 2019 r. zaobserwowaliśmy jednak, że w niedziele niehandlowe popyt na usługi linii 27 na specyficznym odcinku jej trasy był znikomy - trolejbusami podróżowało co najwyżej klika osób. Z tej przyczyny wraz z rozszerzeniem zakazu handlu w niedziele w 2020 r., podjęta została decyzja o likwidacji kursów niedzielnych na tej linii - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Ten specyficzny odcinek trasy, na którym zaobserwowano znikomy popyt, to fragment między ulicami: Stryjską, Łużycką, Sportową, Górskiego i Śląską, a więc wzdłuż kompleksu budynków biurowych, sportowych i handlowych (galeria Riviera). Jak przypomina Gromadzki, wcześniej trolejbusy tej linii między ul. Stryjską i Węzłem Wzgórze św. Maksymiliana kursowały przez al. Zwycięstwa, ale dla wygody i po postulatach od pasażerów trasa została zmieniona i zostały tam skierowane trolejbusy przegubowe. I choć - jak podkreślają urzędnicy - decyzja odnośnie dłuższych trolejbusów była słuszna, o tyle po kolejnych ograniczeniach handlu w niedziele popyt na tej linii jest na tyle znikomy, że miastu nie opłaca się utrzymywać tej linii.

Jakie w takim razie oszczędności wynikną z likwidacji linii 27?

- W każdą niedzielę do końca zeszłego roku na linii 27 wraz z dojazdami i zjazdami wykonywanych było 548,8 wozokilometrów. Oznacza to, że przy stawce 9,12 zł/wzkm netto dziennie, obsługa tej linii kosztowała 5,4 tys. zł (brutto). W 2020 r., przy 62 dniach świątecznych, daje to kwotę 335 tys. zł - precyzuje Gromadzki.

Wideo archiwalne


Zmiany krytykowane przez radnych i aktywistów



- Jest to dość niespodziewana zmiana, w świetle dotychczasowych zapowiedzi władz miasta o zachęcaniu do korzystania z komunikacji miejskiej. Najpierw ograniczono częstotliwość linii 27 do 40 minut, co spowodowało odpływ pasażerów, a konsekwencji likwidację kursowania tych trolejbusów w niedziele i święta. To złe rozwiązanie. 27 obsługuje nie tylko Rivierę, ale także 12 dzielnic Gdyni. Argumenty o wykorzystaniu także nie są przekonywujące - linia 24 pod Stocznię jeździ cały tydzień i nikomu nie przeszkadza, że w soboty, niedziele i święta prawie nikt tam nie pracuje. Tak w praktyce objawia się zamrożenie kwoty na komunikację miejską - właśnie dlatego apelowaliśmy do Pana prezydenta o zwiększenie nakładów dla ZKM. Inaczej nie zachęcimy mieszkańców do przesiadki na komunikację publiczną - skomentował Kajetan Lewandowski, radny dzielnicy Wielki Kack.
Do likwidacji linii 27 odnieśli się też na Facebooku aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

- Gdy prezydent Szczurek przedstawił projekt budżetu na 2020 rok zakładający realny spadek wydatków na ZKM, pisaliśmy że czekają nas albo cięcia w rozkładzie, albo podwyżki cen biletów. Teraz wiemy, że czeka nas jedno i drugie. Likwidacja od 1 stycznia linii 27 w niedziele i święta to bardzo zła wiadomość. Zlikwidowano w ten sposób bardzo ważne połączenie w sumie dla 12 dzielnic. Komunikacja miejska to powinien być priorytet. Jak zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, skoro jest coraz mniej kursów? Jeszcze niedawno prezydent zapewniał, że komunikacja zbiorowa to jego priorytet. W ciągu tygodnia mieliśmy trzy niepokojące sygnały: brak Gdyni w pilotażu wspólnego biletu z SKM i PR, ogłoszenie wytycznych do przebudowy witomińskiego odcinka Chwarznieńskiej, z zamiarem zaorania wcześniej zaprojektowanych buspasów na miejsca postojowe, a teraz likwidacja 27. Dobrze na 2020 rok to nie wróży.

Nowe rozkłady jazdy od 11 stycznia



Likwidacja linii 27 to nie jedyne korekty, jakie gdyński ZKM przygotował na początek 2020 r. Od 11 stycznia wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy linii J, R, 84, 87, 181, 187, 700 i 710. Zmiany tłumaczone są m.in. "koniecznością racjonalizacji obsługi komunikacyjnej", dostosowaniem rozkładów do oczekiwań pasażerów czy remontem na linii SKM. W praktyce dla pasażerów tych linii zmiany oznaczają głównie mniej połączeń w godzinach szczytów przewozowych. Szczegóły w tabelce pod artykułem.

Linia J

W związku z koniecznością racjonalizacji obsługi komunikacyjnej oraz w celu wprowadzenia identycznych standardów częstotliwości na liniach J i 8 (linia obsługiwana przez MZK Wejherowo), wprowadzony zostaje nowy rozkład jazdy autobusów linii J, zakładający wprowadzenie 40-minutowej częstotliwości kursowania autobusów w czasie szczytów przewozowych w dni powszednie. Ponadto, w celu realizacji postulatów pracowników szpitala w Wejherowie dojeżdżających z Rumi, zmienione zostają godziny odjazdów następujących kursów:

  • z Rumi Partyzantów z godz. 6:12 na 6:02 w soboty, niedziele i święta;
  • z Rumi Partyzantów z godz. 18:07 na 18:02 w dni powszednie;
  • z Rumi Partyzantów z godz. 18:08 na 18:03 w soboty, niedziele i święta.


Linia R

W dni powszednie zmienione zostają godziny odjazdów w czasie szczytów przewozowych oraz w godzinach wieczornych. W wybranych porach zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania linii. W soboty i niedziele zmienione zostają godziny odjazdów w godzinach ok. 19-21.

We wszystkie dni tygodnia uruchomiony zostaje dodatkowy kurs z Kaczych Buków do Rumi o godz. 22:38 (przyjazd do Rumi o godz. 23:35). Kurs ten będzie skomunikowany na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana SKM z autobusem linii S, umożliwiając przesiadkę z Sopotu w kierunku Rumi oraz z Karwin w kierunku Pustek Cisowskich.

Linie 84 i 87

W celu ograniczenia wykonywania kilometrów na terenie Redy, zapewnienia większej punktualności oraz w związku ze zmianą trasy linii nr 8 obsługiwanej przez MZK Wejherowo, wprowadzone zostaje nowe miejsce zatrzymania autobusów linii 87 w Redzie przy Aquaparku. Autobusy nie będą dojeżdżać pod budynek Auqaparku, a kończyć bieg w zatoce przystankowej zlokalizowanej przy granicy Redy i Rumi, po zawróceniu na rondzie u zbiegu ul. Morskiej i Bosmańskiej (ok. 200 m od budynku Aquaparku).

Ponadto, w celu wyeliminowania pomyłek pasażerów, w kursach do Redy, autobusy linii 87 nie będą zajeżdżać na przystanek Centrum Handlowe "Port Rumia" 01. W zamian obowiązywać będzie przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 zlokalizowany przy ul. Kosynierów, przed wjazdem do Centrum Handlowego. W kierunku powrotnym obowiązuje - tak jak do tej pory - zajazd na parking Centrum Handlowego.

Na linii 84 uruchomiony zostaje dodatkowy kurs o godz. 6:20 z Redy. Ponadto większa liczba kursów w dni powszednie będzie wykonywana do przystanku Reda Aquapark. Podobnie dla linii 87, przystanek przy Aquaparku w Redzie usytuowany będzie w zatoce przystankowej przy granicy Redy i Rumi, po zawróceniu na rondzie u zbiegu ul. Morskiej i Bosmańskiej (ok. 200 m. od budynku Aquaparku).

Kursy na linii 84 wykonywane do Redy nie będą obejmować parkingu Centrum Handlowego "Port Rumia". W kursach tych obowiązywać będzie przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 zlokalizowany przy ul. Kosynierów, przed wjazdem do Centrum Handlowego (zasada identyczna jak dla linii 87).

UWAGA! Przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 nie obowiązuje dla kursów linii 84 realizowanych do krańca Centrum Handlowe "Port Rumia".

Zmiany na linii 84 dotyczą wyłącznie dni powszednich. Zmiany na linii 87 dotyczą wszystkich dni tygodnia.

Linie 181 i 700

W dni powszednie uruchomiony zostaje dodatkowy kurs z Sopotu Reja o godz. 6:56. Kurs ten będzie wykonywany zamiast zjazdu 700 o godz. 6:49.

Jednocześnie, z dniem 11 stycznia na linii 181 w soboty, niedziele i święta wprowadzony zostaje remontowy rozkład jazdy, który jest dostosowany do remontowego rozkładu jazdy pociągów SKM. Obowiązywać będzie do ok. 8 marca 2019 r. Wybrane kursy zostają opóźnione lub przyspieszone do 10 minut.

W soboty, niedziele i święta wybrane kursy na linii 181 będą wykonywane przez trolejbusy.

Linia 187

Zmiana dotyczy wyłącznie sobót i niedziel i jest związana z wprowadzeniem remontowego rozkładu jazdy pociągów SKM. Wybrane kursy zostają opóźnione o 10 minut.

Linia 710

Skorygowane zostają odjazdy z Kaczych Buków w dni powszednie w godzinach wieczornych, w dostosowaniu do nowego rozkładu jazdy linii R.

Miejsca

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • Cóż - rynek pracownika, nie będzie niczego. niech żyją wolne niedziele

    Lubią mieć wolne. Rynek pracownika. Nie będzie niczego. Niech żyją wolne niedziele.

    • 2 3

  • Te wszystkie"oszczednosci"

    Weźmie człowiek układający rozklady jazdy. To sporo kosztuje i dlatego dzieje się dosyć często. Komunikacjo, pozwól żyć!

    • 5 0

  • Nieee!

    27 to jedyna linia którą jeżdżę, jedyne dla mnie połączenie dzialki lesne - wielki kack. Często zdarzało się w niedziele i nigdy autobus nie był pusty. Wiadomo, nie tak zapchany do granic jak w tygodniu, ale pasażerów calkiem sporo. Nie rozumiem tej zmiany. Rower odpada, niestety trzeba będzie się przesiąść na samochód :(

    • 7 2

  • Oczędnosci szukałbym wlaśnie od samej góry.

    Zakupiłbym urzędnikom i władcom miasta bilety miesięczne ( przed podwyżką za 94 zł/miesiąc) na wszystkie linie zwykłe, pospieszne i w weekendy oraz nocne ), a zrezygnowałbym z utrzymywania samochodów służbowych ich serwisowania oraz wyciąłbym etaty kierowców. Każdy urzędnik UM Gdynia-powinien do pracy poruszać się ZKM Gdynia, no chyba że z Wejherowa lub Pruszcza Gdańskiego. Zamieszkali na terenie Gdyni to do trolejbusów i autobusów i to od 1.kwietnia br. Marsz !. Będzie taniej i ekologiczniej..Parking samochodowy pod "parkiem"- zdecydowanie stanie się nie potrzebny....Latem natomiast urzędnicy UM w Gdyni-rozsiani po wielu częściach miasta to na rowery !

    • 15 0

  • Co nas podróżujących linią 27

    w niedzielę i inne święta interesuje "potworek handlowy" takie coś jak CH. Riviera ???? Wielu z nas jeżdzi i jeżdziło zdecydowanie dalej. Do tego przybytku można dotrzeć z centrum w kilka minut bez potrzeby ZKM w Gdyni..A .parking C.H.R- podziemny oferuje b.dużo miejsc parkingowych. Pytanie do mieszkańców Gdyni- kiedy wymusicie i wyegzekwujecie podróżowanie Jego Ekscelencji Pana Prezydenta m.Gdyni - do pracy i z pracy w UM Gdynia-bez służbowego samochodu tylko środkami komunikacji miejskiej z przystanku Wiczlino Śliska 01 ? To samo dotyczyło by "wierchuszki" z UM w Gdyni...Niech poczują klimat...i utożsamiają się z mieszkańcami.

    • 10 0

  • To.niech jezdzi stara trasa albo rivie tebiurowco dopla ajacaly tydz za kursy

    • 7 0

  • Tak samo zlikwidowali linię 4A na lotnisko i Matarnię po uruchomieniu PKM, Gdańsk nie zlikwidował w tym czasie żadnego (2)

    połączenia autobusowego. Teraz dojazd z Gdyni w te rejony to prawdziwy koszmar.

    • 15 0

    • Jaki koszmar jak jezdzi pkm? (1)

      • 1 3

      • Szczegolnie jezdzi kiedy musisz dostac sie na poranne lotu odlatujace okolo 06:00.

        I wieczorem, po przylocie ostatnich lotow.

        • 3 0

  • Ciekawe czy jakby nie skierowali linii 27 przez Rivierze to też by skasowali kursy w niedzielę? (2)

    Jak wtedy tlumaczyliby się w ZKM? Pewnie musieli wymyśleć inne tłumaczenie, że remont S6 itd. Tutaj zmienili trasę sami i od razu mieli argument, cwanie. Zmodyfikować trasę czy ograniczyć kursowanie, że mało ktoś korzystał i potem likwidacja. ZKM taki wspaniały a popełnia błędy Zachodnich sąsiadów, zamiast rozwijać komunikację to ją zwija, więcej prowadzą zabiegów marketingowych niż do czego zostali powołani.

    • 43 3

    • To skoro taka nierentowna ta linia w niedziele i święta, to niech w te dni wróci na starą trasę? Wielu z niej korzysta - w końcu nie tylko do Riviery ludzie podróżują w niedzielę. Ale o tym nikt nie pomyślał w ZKM prawda? Lepiej zlikwidować i po sprawie. Nie wiem też komu przeszkadzało, że Wiczlino miało bezpośrednie połączenie ze śródmieściem Gdyni - linia 172. A teraz kto z niej korzysta? Sorry, ale ktoś upadł na głowę w tym ZKMie! Może niech dyrektor zacznie korzystać z komunikacji miejskiej, to zrozumie o co chodzi?

      • 4 0

    • Te oszczędności nie pokryją nawet kosztów badziewnej zabawy sylwestrowej. Chyba nie w komunikacji należałoby ciąć wydatki, jeśli brakuje pieniędzy.

      • 9 0

  • Brak PIT dla młodych i obniżenie stawki podatku do 17% jest przyczyną (2)

    Czy nikt nie zdaje sobie sprawy, że do tych decyzji władz miast przyczyniają się populistyczne zmiany w podatkach jakie zafundował nam PIS przed wyborami???? Mniej wpływów z PIT doprowadza do tego, że budżety miast się po prostu nie spinaja i stąd szukanie oszczędności gdzie się da.

    • 8 6

    • Ania to się nie dodaje (1)

      Widzisz Twoja teoria się nie spina, bo w budżecie na 2020 rok dochody zaplanowane są na 1.739 mld PLN, a rok temu było 1.710 mld PLN więc kasy jest więcej, a nie mniej. Co jeszcze ciekawsze w czasach rządów tego złego PiSu dochody miasta wzrosły o 500 milionów zlotych od 2015 roku.

      • 1 1

      • To raptem o 1.6% wiecej - inflacja to zjada.

        • 0 0

  • Zwiększyć częstotliwość 23!..i oddać 27 w weekend!

    Niedawno też zmniejszyli częstotliwośc lini t.bus 23..Teraz co 30min..!!!!.Masakra..
    to jedyny t.bus normal (nie pośpiech)z Dąbrowy (z okolic giełdy warzywnej..kilka osiedli..przyst.paprykowa..kameliowa..leśny zakątek..itd..) do centrum Gdynii

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane