• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • czekam (1)

    czekam aż prezydent i pracownicy urzędu będą jeździć rowerami-bo to wyprawia się w Gdyni to wielkie jaja z tymi drogami dla rowerzystów

    • 87 7

    • Już jeździli i... przestali.

      • 14 2

  • I jak tu żyć panie w takim mieście, jak żyć?! (1)

    • 48 3

    • Krótko...

      • 8 1

  • Rozum im odjęło.

    • 70 8

  • No piękna...i czerwoną...farba....

    W życiu tamtędy nie pojadę...
    A to co zrobili od stoczni do Dworca to dopiero porażka roku. Ścieżka na studzienkach i dziurach...
    Dajcie mi projektanta...serdecznie pogratuluje mu zero wyobraźni. Chyba nie wiedział co czyni.

    • 71 5

  • H (1)

    Najlepiej wszystko dać tym eko gamoniom. Laska wyłożona niech jezdza jak chcą denerwując kierowcow

    • 41 16

    • zle sie podpisales

      powinnno zaczynac sie od ch, idz sie podenerwować misiu w lesie, bo ulica chyba nie jest dla ciebie

      • 8 11

  • To jest juz chore. (2)

    Najciekawsze jest to ze tymi ścieżkami jeździ może kilkanaście osób na rok. A kilkuset kierowców każdego roku stoi w zakorkowanych ulicach. Precz z de..lem od ścieżek. Kiedy znowu zdasz na prawo jazdy?

    • 90 26

    • taaa proszze zburzyc cale miasto i porobic biednym kierofczykom po 5 pasow i bezkolizyjne skrzyzowania zeby korkow nie bylo. kierofczyk chce to musi byc.

      zostaw grata na podworku to nie bedziesz stal w korkach

      • 15 19

    • Kilkanaście osób na rowerach

      To ja mijam codziennie w drodze do pracy. Nawet przy takiej pogodzie jak dziś. A tu kierowcom niczego nie zabrano - pas jest dodatkowy. Więc o co lament?

      • 6 8

  • W Gdyni nie jeżdżą tylko kierowcy miejscowi (2)

    W takim punkcie miasta porusza się wielu kierowców z poza Gdyni wypadki murowane. Ciekawe jak długo ktoś nad tym myślał i ile wziął za projekt a w zasadzie powinien być ukarany za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym

    • 76 13

    • jak sobie kierowca nie radzi z jechaniem własnym pasem ruchu

      to niech wrzuci prawo jazdy do niszczarki nim kogoś zabije

      • 10 3

    • Wypadki murowane? jak ktoś nie umie jeździć poza miejscem swojego zamieszkania, to niech lepiej nie wyjeżdża na ulicę, jazda swoim pasem ruchu to nie jakaś specjalna umiejętność, a kolkor czerwony każdy widzi.

      • 8 3

  • Kierofczyki tradycyjnie bol du*y maja (1)

    sami nie przejada i innym tez nie dadza przejechac.

    • 21 50

    • W razie kolizji ten ból to będzie dotyczył ped**arza nie kierowcę.

      • 5 1

  • Jeżdżę (1)

    rowerem i samochodem i ten pomysł jest do kitu delikatnie ujmując. Będą wypadki i to tragicznie.

    • 94 11

    • samochody się pukną, bo kierowcy jeżdżą na pamięć. rowerzyści dadzą radą.

      • 5 8

  • Dyskwalifikacja (5)

    Ja mam nieco spóźniony pomysł : ten obszar nie nadaje się dla ruchu rowerowego. Trzeba zlikwidować ścieżki/drogi/śluzy w wielokącie Urząd, Plymouth, Wład IV, Piłs. Rowerzyści niech prowadzą te swoje rumaki po chodnikach i przejściach jako piesi. I już. Rowery - na wieś.

    • 47 42

    • dlatego, ze ty tak chcesz? (3)

      na kebaba sie spieszyc, czy pan z rumii przyjechal, na zakupy do miasta i ledwo ogarnia?

      • 9 13

      • Rumi jak już. (2)

        I w Rumi mamy swoje sklepy. Auchan np.

        • 8 5

        • A prąd macie?

          • 5 5

        • to zostań w Rumii albo chociaż nie dyktuj władzom innego miasta

          co mają w nim robić a co nie. Jak ktoś utknął mentalnie w XX wieku to nie zauważył, że w ośrodkach metropolitarnych rower jest coraz częstszym codziennym środkiem transportu (i kierowcy się z tego cieszą - zawsze mniej samochodów konkuruje o tę samą przestrzeń). A bz samochodu nie można się obyć własnie na wsi, jak najbliższa biedra 10km+

          • 6 5

    • Prawo

      Zostało złamane ,każdy kto porusza się po drgach publicznych musi mieć uprawnienia jak osoba bez prawka porusza się po drodze publicznej gdzie policja państwo bez prawa ,kto płaci podatki na drogi ten cwaniaczek rowerzysta

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane