• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mało miejsca dla pieszych i rowerzystów nad morzem

Patryk Szczerba
12 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nawet w dni powszednie i w godzinach pracy na bulwarze jest sporo pieszych i rowerzystów. A im bliżej lata, tym ich liczba będzie rosła. Nawet w dni powszednie i w godzinach pracy na bulwarze jest sporo pieszych i rowerzystów. A im bliżej lata, tym ich liczba będzie rosła.

Czy w sezonie turystycznym z powodu tłoku powinno ograniczyć się ruch rowerowy na odcinku drogi prowadzącej od klubu Marynarki Wojennej do bulwaru w Gdyni zobacz na mapie Gdyni wzorem Promenady Marysieńki zobacz na mapie Gdyni w Orłowie czy okolic mola w Sopocie? Tak sugeruje cześć mieszkańców, ale urzędnicy odpowiadają, że wolą edukować i przekonywać do wzajemnego poszanowania pieszych i rowerzystów niż zakazywać jazdy.



Schodzisz z roweru, gdy obligują cię do tego znaki i przepisy?

Sezon rowerowy w Trójmieście rozkręcił się na dobre. Widać to zwłaszcza w weekendy na najbardziej popularnych trasach przebiegających nad morzem, gdzie robi się tłoczno, więc rowerzyści muszą mocno zwalniać. Tak jest m.in. na skwerze Kuracyjnym zobacz na mapie Sopotu.

Zakazy dla rowerzystów w wakacje



Sam przejazd przez skwer jest w okresie od maja do końca września zakazany. Rowerzyści zgodnie z przepisami powinni schodzić z roweru i przeprowadzić go, ponownie wsiadając na siodełko w miejscu, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Powodem jest ochrona pieszych i cyklistów przed niespodziewanymi zdarzeniami. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy tak robią, ale widać jednocześnie, że świadomość i kultura wśród rowerzystów rośnie z każdym rokiem.

Podobne rozwiązanie - na odcinku drogi rowerowej pomiędzy klubem Marynarki Wojennej Riviera i gdyńskim bulwarem - zaczynają proponować mieszkańcy Gdyni

- Sama jestem rowerzystką, więc znam problem z dwóch stron. W sezonie letnim dochodzi do zagrożenia zdrowia w tym miejscu. Droga nie jest wyraźnie oznaczona, piesi tłoczą się obok, ale bywa, że dzieci wchodzą pod koła rowerów. Do tego dochodzą sezonowe punkty gastronomiczne, których klienci czekają na odbiór zamówień na drodze rowerowej - opowiada pani Aleksandra.

W Orłowie ograniczenia są, w centrum Gdyni nie będzie



Sprawą zainteresowała Zarząd Dróg i Zieleni. Nie zanosi się jednak na zmiany, bowiem urzędnicy tłumaczą, że to odcinek trasy R-10, więc nakłanianie do zejścia z roweru nie byłoby zasadne.

Na Promenadzie Marysieńki w Orłowie oznakowanie zakazuje jazdy rowerem w ciągu dnia w sezonie letnim. Na Promenadzie Marysieńki w Orłowie oznakowanie zakazuje jazdy rowerem w ciągu dnia w sezonie letnim.
Tyle że podobne ograniczenie zastosowano już w Gdyni dawno - konkretnie na Promenadzie Marysieńki w Orłowie. Stało się to po tym, jak w 2012 roku grupa rowerzystów Masy Krytycznej nie zastosowała się do poleceń policji i nie zeszła z rowerów.

Całą sytuację komplikował fakt, że droga jest oznaczona na mapach jako trasa rowerowa. W rzeczywistości poruszania się tam na rowerach zabraniał znak, tyle że w trackie budowy drogi przez Kolibki zniknął. Ostatecznie znaleziono kompromis, w którym rowerzyści z promenady mogą korzystać bez przeszkód, ale tylko poza sezonem letnim. Od 15 czerwca do 15 września obowiązuje zakaz jazdy od godz. 10 do 18.

W magistracie usłyszeliśmy, że to sytuacja tymczasowa, bo docelowo trasa R-10 ma omijać promenadę, a rowerzyści pojadą nową osobną trasą, więc promenada zostanie tylko dla pieszych.

Urzędnicy: chcemy edukować



Zdaniem urzędników najważniejsza w takich sytuacjach powinna być przede wszystkim edukacja.

- I tak spotykamy się z zarzutami, że w przestrzeni miejskiej jest zbyt dużo znaków. Kolejne w tym konkretnym miejscu mogłyby być też nierespektowane. Nie tędy droga. Chcemy zachęcać do wzajemnego poszanowania pieszych i rowerzystów, którzy powinni funkcjonować w symbiozie. - odpowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Okazją do nauki i dyskusji ma być projekcja filmu "Why We Cycle", która odbędzie się 21 maja w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Twórcy dokumentu zapraszają rowerzystów i naukowców ze wszystkich środowisk, aby porozmawiać właśnie o holenderskiej kulturze rowerowej.

Pokaz w Gdyni będzie bezpłatną premierą filmu w Polsce. Po filmie Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdańska - Remigiusz Kitliński oraz Krzysztof Jałoszyński będą dyskutować o poruszaniu się rowerem po Trójmieście.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Ankieta (2)

    Jak zwykle niekompletna, gdzie opcja: Nie jeżdżę rowerem, wolę spacer?

    • 49 18

    • Ja od 4 lat nie przejechałem nawet metra rowerem, bo poprzedni mi ukradli, a na nowy szkoda mi wydać 800zł, bo i tak po 6 piwach by się ciężko jeździlo, a ja z domu wychodze tylko do pracy, sklepu i żeby się napić. Tak wygląda moja sytuacja.

      • 4 1

    • albo nie mieszkam w Polsce

      tylko tu czasem wchodzę się pośmiać

      • 9 1

  • Rowery (11)

    Do lasu

    • 73 105

    • Zwierzęta (psy) do lasu.

      • 3 0

    • A ty na drzewo.

      • 1 3

    • ja na przyklad nie rozumiem tego znaku (3)

      ponieważ jest to logika w negacji,
      (dopiero po podpisie pod zjdęciem, wyjaśniającym co to jest)
      rzadka rzecz, znaki powinny być przejrzyste

      • 6 3

      • Kompromis. Można zejść z roweru i go prowadzić. (2)

        I wilk cały i owca syta. Czy jakoś tak...

        • 5 4

        • Wilk głodny i owca zeżarta.

          • 5 0

        • Tylko dlaczego kierowcy nie pchają swoich aut

          • 16 6

    • Miasto (2)

      Miasto jest wspólnie, nie należy tylko do jednej grupy.

      • 33 2

      • dokładnie (1)

        Cały czas tylko rowery i rowery A gdzie zwykły pieszy który musi podjechać samochodem 500M do sklepu

        • 23 6

        • i najlepiej jeszcze wjechać do środka tego sklepu

          • 16 2

    • Samochody na tory wyścigowe (1)

      • 37 8

      • Zakład że BMW wjedzie na ten chodnik na zdjęciu?

        • 12 3

  • (1)

    W tym miejscu droga rowerowa powinna byc odseparowana od ruchu pieszego, np. zielenia.
    A chodnik powinien byc szeroki, bo pieszych jest tam baaardzo duzo.
    Panie urzedniku, rusz sie do roboty!!!!

    • 8 2

    • drogi rowerowe co do zasady MUSZĄ być odseparowane. Masz tak nawet w PORDzie napisane.

      • 0 1

  • urzednik bedzie edukowal buhahahahaha

    najpierw zbudowal z kostki droge tzw rowerowa, okazalo sie do d... Zebral z ludzi pieniadze i wydal na droge asfaltowa i k.... polaczyl ja z chodnikiem. Skonfliktowal kierowcow, pieszych z ludzmi na rowerach i teraz bedzie edukowal. Idziesz na spacer z dzieckiem i musisz uwazac czy jakis wariat nie leci na rowerze. Jedziesz samochodem i musisz uwazac czy ci nikt z boku nie wyskoczy, nawet do krawedzi jezdni nie podjedziesz bo ci moze wyskoczyc typ. Na rowerze tez nie pojezdzisz bo albo dzieci, albo kierowcy. Teraz ten co spier.... sciezki bedzie mnie edukowal, ja pier .... co za TUPET

    • 12 2

  • Do autora:

    Proponuję napisać kolejny tekst pod tytułem: coraz mniej miejsca dla ludzi.

    Teren miasta zawłaszczany przez kierowców samochodów, na coraz szersze drogi, pseudobezkolizyjne węzły i parkingi.

    • 3 4

  • rowerowa polityka (1)

    W centrum Gdyni pomalowano pasy na czerwono i w krótkim czasie Gdynia stała sie stolica rowerową. nowe oznaczenia sa juz niewidzalne, trudno sie sensownie poruszać. POza bałaganem w centrum problemy na dojazdach z centrum do dzielnic - Kwiatkowskiego zapchana - ale Pogórze się rozbudowuje , Chwaszczyńska zapchana ale Kacze Buki i Wiczlino się rozbudowuje , itd itd. Mamy lewitować ????

    • 25 2

    • Gdynia ani nie była ani nie stała się jakąkolwiek "stolicą rowerową"

      Wystarczy, że będzie stolicą "zrównoważonej mobilności" - taką jak Kopenhaga.

      Dominacja ruchu pieszych, rowerzystów i klientów SKM.

      PKM na Oksywie i nie będzie większych problemów z poruszaniem się po mieście.

      • 0 2

  • Polska jest zasciankiem europy nawet kulturalnie dlatego zakazy bezsensowne tylko dla jednej grupy. (2)

    A dlaczego nie zakazac chodzenia po drodze rowerowej?W okresie od maja do wrzesnia gdy jest ładna pogoda mamy wysyp niedzielnych rowerzystów .większość z nich rzeczywiście zachowuje sie jak pirat drogowy z blachosmroda na ulicy,i pewnie tez nimi jest za kierownicą.Tylko czy stego powodu ze mamy wiekszosc kierowców piratów drogowych powodujacych wypadki drogowe zabronić jazdy wszystkim po ulicach?Na turalnie niebyło by korków komunikacji, zmniejszyła by sie liczba wypadków i zanieczyszczenie powietrza i zatruwanie ludzi spalinami blachosmrodów by znikneła!To dlaczego sie tego nierobi!!Tak edukacja to jedyne wyjscie niech sie nauczą chodzić i jeździć !! W innych krajach potrafią robią to od kilkudziesieciu lat w USA z drogi rowerowej korzystaja wszyscy co uprawiaja jakie kolwiek sporty.
    Najlepiej zakazac wszystkiego :)

    • 18 12

    • Nie (1)

      Bulwar jest po to żeby nim spacerować. Poważnie, ludzie chcą sobie chodzić tak bez celu i podziwiać widoki. Rozdzielanie tego miejsca drogą rowerową i barierkami, zmuszanie ludzi do przechodzenia po przejściach dla pieszych i ciągłego uważania na rowerzystów którzy poruszają się 5 razy szybciej to głupota i tyle. Chcesz się gdzieś szybciej przemieścić rowerem? Ok tylko dlaczego akurat w tym miejscu?

      • 8 4

      • rowerzyści w większości poruszają się z prędkością od 15 do 22 km/h

        piesi poruszają się w większości z prędkością 3-6 km/h.

        Bezwzględne różnice prędkości są pomijalnie małe (w większości przypadków mniejsze niż 10 km/h) to znaczy mniej więcej takie, jak różnice między pieszymi idącymi a biegnącymi.

        Wzajemny szacunek eliminuje wszelkie problemy.

        • 1 2

  • Kij z rowerzystami bo im się już w głowach przewraca! (1)

    • 13 13

    • ocet dla kierowców, miód dla pieszych i rowerzystów

      to jedyny sensowny kierunek polityki tworzenia infrastruktury miejskiej

      • 1 2

  • Jasne (1)

    Kierowców pałować, rowerantów edukować.

    • 1 8

    • dałem minusa, choć wyczułem ironię

      • 0 0

  • U nas wszystko trzeba rozwiązywać nakazami i zakazami. (3)

    Mamy nienawidzące się nawzajem społeczeństwo. Brawo władza. Udało się wam. Ale obawiam się, że to jeszcze nie koniec.

    • 11 7

    • (1)

      Masz całkowitą rację niestety ludzie dla siebie wilkiem

      • 3 1

      • to głównie na tym forum

        w realu na marszu wolności w Warszawie atmosfera była znakomita.

        Ludzie odnosili się do siebie bardzo przyjaźnie, nie było żadnych konfliktów między pieszymi a rowerzystami, których też była cała masa.

        • 0 0

    • Rzadza durnie, ktorzy nie potrafia poprawnie wytyczyc sciezki rowerowej.

      Projektant odpowiedzialny za sciezke przy plazy w Gdyni powinien stracic prawo wykonywania zawodu

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane