• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Rośnie cena

    kubła farby

    • 59 1

  • kosmetyczne ,drobne pierdółki które nic nie zmienią ,już większe inwestycje są w małych miastach po 50 tys. mieszkańców (1)

    no, ale cóż przykro to stwierdzić, Gdynia stała się mocno zapyziałym ,prowincjonalnym miastem w którym brak naprawde poważnych remontów i inwestycji na duża skale.Nic dziwnego ,że miasto powoli wymiera , po ulicach snują się głównie emeryci , dużo jest patologii i meneli .Kto bardziej ambitny to stąd ucieka do lepiej zarządzanych miast , w których naprawde coś się dzieje

    • 79 4

    • kosmetyczne ,drobne pierdółki które nic nie zmienią

      Co to za burak tak pisze:,że miasto powoli wymiera , po ulicach snują się głównie emeryci , dużo jest patologii i meneli .Znaczy się, że jest tam również autor tych wypocin skoro tak to widział.

      • 1 7

  • (3)

    To jest Polska , zawsze na odwrót . Samochodów przybywa to zamiast budowac drogi , to zajmiemy się rowerkami i zmniejszaniem możliwości jazdy samochodem . Firmy chcą się otwierać to dowalimy mega podatki i powiększymy biurokracje , kraju nie stać na 500+ to damy 500+ i tak cały czas . Polska to kraj absurdu , niewiele róznimy się od Rosji czy Ukrainy .

    • 91 17

    • (2)

      dokładnie tak się robi jak samochodów przybywa.
      Zarazę trzeba zahamować. Miasto nie jest z gumy.

      • 8 9

      • Zaraza to twoj komentarz (1)

        Znowu ktos z miasta fspulnego??

        • 8 3

        • nie zdał 36 razy egzaminu na prawo jazdy to się mści na kierowcach. Ale trudno zdać egzamin, siadając na tylne siedzenie...

          • 5 3

  • Z raportu wynika, że kierowcy chętni sa zapłacić 5zł za pierwszą godzinę? (1)

    Co to za raport? Jakiś tendencyjny?
    Ile jesteś w stanie zpałacić za pierwsza godzinę parkowania:
    a. 5zł
    b. 10zł
    c. 20zł...

    • 80 6

    • Czy chcesz zawsze bez problemu znaleźć miejsce? TAK
      Czy chcesz bezpiecznie przejechać przez centrum i uniknąć ewentualnej stłuczki? TAK
      Na trzecie TAK nie mam pomysłu. 3xTAK już było to może teraz 2xTAK

      • 3 1

  • Skończy się na zwiększeniu opłat za parkowanie i na kolejnych projektach i wizualizacjach, wszystko poto żeby Grazynki w Suvach miały więcej miejsca.

    • 44 1

  • Dramat (2)

    Z tą Świętojańską jednokierunkową to kogoś ładnie postrzeliło

    • 112 8

    • (1)

      Namalują buspas będzie kolejny sukces

      • 5 0

      • Trolejpas

        • 3 0

  • No dobra... ale jak ma mnie to przekonać (7)

    Do rezygnacji z auta? Jedyną zachętą może być dla mnie tańsza komunikacja miejska oraz większa częstotliwość kursów.

    • 98 3

    • Niedługo planeta i Ciebie zabierze (2)

      Bo nie umiesz zrezygnować z auta;) Już zimy nie ma.... To chyba wystarczający motywator;)

      • 6 27

      • Smog nie jest od samochodów tylko od palenia w piecach.

        Może tak niech zrobią dla odmiany zakaz ogrzewania domów zamiast zakazywać używania samochodów. Poza tym Gdynia nie ma problemu z czystością powietrza.

        • 9 4

      • O ironio, brak zimy to świetny motywator do kontynuacji jazdy samochodem. Jako kierowca, właśnie z tego względu bardzo nie lubię zimy. Jeżdżenie w pośniegowej brei, utykanie w zatorach w podjazdach na górny taras, czy poranne skrobanie szyb, gdy jeszcze nie korzystałem z hali garażowej.

        • 0 0

    • Nie masz racji (3)

      Liczy się przede wszystkim czas przejazdu. I to nie wywołany poprzez ograniczenia dla samochodów typu strefa 30. W tej chwili - poza głównym ciągiem czasy te dla zbiorkomu są nieakceptowalne. Bus pasy tego nie zmienią - a to dlatego, że busy mają pierdylion przystanków i efektywny czas jazdy jest kosmiczny.

      • 13 1

      • Ale jeśli konkretny autobus kursuje z częstotliwością 15/20 minut (2)

        i dodam do tego czas przejazdu, to jednak ma znaczenie - w sytuacji gdy nie wychodzę z domu na konkretną godzinę, a po prostu czekam na przystanku.
        Przywołany Berlin różni się tym, że siatka komunikacji i jej częstotliwość są znacznie większe. Nie sądzę, aby Berlińczyków do transportu zbiorowego zachęcała ulica jednokierunkowa lub skwerek zieleni na rogu.

        • 28 0

        • (1)

          Tam jest metro i pociąg, cała sieć, coś o czym możemy u nas zapomnieć

          • 6 0

          • W Berlinie masz ubahn, sbahn, tramwaje i autobusy.

            A metro jezdzi średnio co 2 minuty... Gdynia porównuję się do Berlina.... Buhaha... To jak Łomża do Warszawy....

            • 4 0

  • Rewolucja w opłacie za parkowanie i malowaniu ścieżek rowerowych środkiem ulicy che che che che (2)

    Najpierw potrzebna rewolucja w ratuszu rozpędzić połowę pierdzistołków a resztę wymienić na tych co im się będzie chciało....

    • 65 1

    • malowanie ścieżek rowerowych środkiem (1)

      tak jak jest na ul.Świętojańskiej na odcinku Partyzantów al.Piłsudskiego,właśnie środkiem ulicy.Autor tego pomysłu powinien dostać Nobla.

      • 6 0

      • Chodnikiem biegnie druga droga rowerowa. Szczyt geniuszu

        • 1 0

  • kij i marchewka (1)

    "pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu"

    I teraz przyjrzyjmy się propozycjom. Z 6 wymienionych punktów jeden (nowe drogi dla rowerów) ma jakikolwiek sens w kwestii zachęcania do zmiany nawyków. Reszta albo nie ma kompletnie związku, albo jest kijem, a nie marchewką.

    Czyli bez zmian. Zamiast usprawnić możliwości poruszania się bez samochodu, by rezygnacja z samochodu wychodziła z własnej nieprzymuszonej woli i stanowiła korzyść dla rezygnującego w kwestii możliwości przemieszczania po mieście, stosuje się pomysły nie mające żadnego przełożenia na poprawę transportu, będące tylko fasadą robienia czegoś.

    • 60 3

    • najekologiczniejszym środkiem transportu jest taczka, władze zapakować i ekologicznie wywieźć z miasta

      • 2 0

  • K

    Ci urzędnicy to wyjątkowi idioci. pozabierać ludziom samochody z urzędu i zaorać drogi. Rowery i konie. To jest to. A za godzinę parkowania nie 5 a 500 zł. Będzie git.

    • 75 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane