• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • eko teroryzm

    budujecie coraz wiecej sciezek w centrum miasta, a jezdzi tylko kilku fanatyków raz ze niebezpiecznie po wtóre bzdura w spalinach sie truc, chciałbym znac koszt tych sciezek w przeliczeniu na tych kilku co jezdza rowerami w porównaniu do inwestycji w drogi ??? flaczego dyskryminujecie kierowców, zróbcie parkingi dla pojazdów zewnetrznych i trolejbusy w centrum za darmo, to nie bedą wjeżdzać.

    • 5 0

  • Chylonia też dzielnica

    A może skończyć wreszcie te innowacje w okolicach i pobliżu zamieszkania i przebywania i poruszania sie Pana prez.Szczurka ? Jak patrze latami na te "urozmaicenia" i wyparowywanie kwot z innych dzielnic miasta do okolic "cyrku" to widzę wciąż jasno jak się ogłupia ten zamulony naród gdyński. A nie czas ostateczny aby przeprowadzić znaczące zmiany ul. Puckiej do bardziej cywilizowanej możliwości dojazdu do ul. Chylońskiej ? Gdzie ci młodzi Radni co w swych przedwyborczych programach "zajmują się" ul. Pucką ? Zniknęli, zamilkli gdy dostali się do żłobu n-tego stopnia ? Rok za rokiem w budżecie miasta konkretne kwoty się pojawiają pod tą inwestycję i za chwilę wyparowują a urzędas- ki zmieniają papierki z kolejną odraczającą pieczątką.

    • 4 0

  • przerażają mnie plany gęstego i wysokiego zabetonowania rejonu nadmorskiego...

    czyli wzdłuż morza od dawnego Gemini, poprzez tereny dawnego Dalmoru, Zakładów Rybnych i terenu po stoczni Nauta, w takim dużym mieście to tam powinny być głównie tereny rekreacyjne, przepracowani i sfrustrowani mieszkańcy nie mogą w weekendy siedzieć w domach, a nie każdy ma daczę za miastem

    • 6 0

  • czyli będę omijał centrum szerokim łukiem

    Brawo dla pana, panie prezydencie. Im więcej będzie utrudnień w centrum, im droższe będą parkingi, tym częściej i chętniej będę korzystał ze sklepów i usług w innych dzielnicach, z normalnym podejściem. Tylko żeby potem nie było płaczu, że "centrum Gdyni umiera". Sami je uśmiercacie.

    • 4 0

  • Porównanie Berlina do Gdyni, to jak Krowy do Bociana ;)

    Pan Redaktor porównując dwa miasta, to powinien porównać takie, które są podobne pod względem: wielkości, liczby ludności, ilości lat jako miasta i komunikacji miejskiej.
    Berlin był przez lata podzielony (inna historia miasta), posiada metro, naziemną kolejkę miejską i do tego jest skomunikowany z całym światem nie tylko pociągami, ale też lotniskami (trzema!).
    A gdzie w Gdyni metro czy choćby jedno lotnisko?

    • 3 0

  • mieszkaniec Śródmieścia

    Wspaniale, że w końcu zmiany na dobre. To ma być przestrzeń do życia a nie wszechobecny parking. Kierowcy w Gdyni robią co chcą, wszystkie trawniki rozjeżdżają. Już od dawna wyprowadza się ruch aut z centrum i przesiada się ludzi na zbior-kom. Bez nowych nasadzeń za 10-20 lat nie będzie drzew w centrum. Bardzo się cieszę na te zmiany. A na malkontentów nie ma co tracić sił, dla nich najlepiej jakby na plaży zrobili parking, "to by Janusz wtedy se odpoczął". Jak nie będziemy dbali o środowisko to się ugotujemy w tej betonozie.

    • 0 5

  • Z tym porownaniem do Berlina (5)

    To słaby przykład. Zakładam że duża większość samochodów tam jeżdżących nie jest zarejestrowana w Berlinie. Po drugie Panie i Panowie urzędnicy. Proszę jechać i zobaczyć jak się jeździ w stolicy Niemiec między 15 a 17. Jest tragedia!

    • 44 5

    • (1)

      Jeździ się ok bo mają mega rozwinięty transport zbiorowy.

      • 3 1

      • Komunikacją jezdzi się dobrze to fakt

        Pisałem o poruszaniu się samochodem

        • 0 0

    • (1)

      dokładnie chyba nie byli w Berlinie w piątek po południu jak jest trochę cieplej. A u nas podają liczbę samochodów zarejestrowanych kiedykolwiek w Gdyni mimo że pewnie przynajmniej połowa w Gdyni jest na szrocie albo sprzedana poza miasto.

      • 4 2

      • Dolicz sobie jeszcze Rumie, Redy, Kaszuby, studenciaków, słoików, robotników przyjezdnych......

        • 4 0

    • Kopenhaga 170 samochodów na 1000 mieszkańców Paryż 326......

      • 2 2

  • oczywista oczywistość

    pytanie podstawowe;do czego służą drogi ? do szybkiego przemieszczania.do spacerowania parki,bulwar i wzdłuż lini morza aż do sopotu powinny powstać ciągi spacerowo-odpoczynkowe z urokliwymi knajpkami i atrakcjami.przed tymi ciągami powinny być darmowe parkingi a komunikacja miejska za darmo.... ale lepiej podnoscić opłaty za parking bo przecież mieszkańcy zaakceptują nawet 100 zł za godzinę jeśli kara za nieopłacenie to bedzie wiezienie.....śmieci najdroższe w polsce a w ameryce południowej za podniesienie ceny biletu o 40 groszy wybuchły masowe zamieszki........

    • 4 0

  • Krok w dobrym kierunku

    Chcemy więcej i oby na deklaracjach się nie skończyło!

    • 1 4

  • jak rewolucja (5)

    to nie zapomnijcie pomnika Lenina postawić

    • 255 54

    • Teraz pomnik Josele Kalkstaina .

      • 0 1

    • Centrum miasta dla aut współdzielonych, taksówek i komunikacji miejskiej. (1)

      I wszystkie miejskie bolączki typu korki i brak parkingów znikają w jeden dzień.

      • 3 3

      • Odezwal sie Uber.

        • 0 1

    • sama podwyżka za odpady pewnie więcej wnosi, śmiech na sali

      • 4 1

    • szczurka

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane