• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znów spróbuje zmienić ul. Starowiejską

Michał Sielski
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dziś ul. Starowiejska to nierówne chodniki i nierówna jezdnia z kostki brukowej. Dziś ul. Starowiejska to nierówne chodniki i nierówna jezdnia z kostki brukowej.

Za pierwszym razem urzędnicy przestraszyli się protestu części kupców i z rewitalizacji ul. Starowiejskiej nic nie wyszło. Do tego "jeża" podchodzą jednak jeszcze raz. Tym razem chcą zacząć od konsultacji społecznych. Mają one ruszyć w przyszłym roku.



Jak zmienić ul. Starowiejską?

Na to, co zrobić z ul. Starowiejską, która mogłaby być reprezentacyjnym traktem Gdyni, pomysłów było kilka. Ale na pomysłach się skończyło, bo na razie ulica jest coraz bardziej zdegradowana i odpychająca.

W ramach unijnego projektu Civitas Dynamo, który objął większą część Śródmieścia, wprowadzono tam jedynie ograniczenie do 30 km/h, ale ze względu na duży ruch, fatalną nawierzchnię i zaparkowane po obu stronach samochody, i tak praktycznie nikt nie jeździł tam szybciej.

Na drodze do zmian stanął protest części kupców, którzy jak ognia bali się ograniczenia liczby miejsc parkingowych i zmiany charakteru ulicy na bardziej przyjazną pieszym. Dziś pełni ona przede wszystkim funkcję parkingu, a kierowcy często nie zważają na zakazy parkowania, strefy wyłączone z ruchu czy przejścia dla pieszych.

Czytaj więcej: Kolejne zmiany na Starowiejskiej.

Nie zachęca to do spacerowania, zwłaszcza że chodniki są dziurawe i nierówne. Stąd prosty wniosek, że klientów po zmianach byłoby prawdopodobniej więcej. Ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Efektem były protesty, które w zarodku zdusiły plany Stowarzyszenia Starowiejska, które proponowało tam tzw. strefę współdzieloną. Nie jest to klasyczny deptak, ale ulica i chodnik są na jednym poziomie, parkować można tylko w ściśle wyznaczonych miejscach, a pierwszeństwo mają piesi.

Z tych planów nic nie wyszło, lecz następca Stowarzyszenia Starowiejska - czyli Miasto Wspólne - nadal drąży temat i władze miasta przyznają, że już czas, by do niego wrócić.

Prezydent jest zdeterminowany

- Wykonane badania ruchu pieszych, wraz z najnowszymi badaniami z programu FLOW, stanowią cenny materiał do dalszych rozstrzygnięć. Prezydent Gdyni jest zdeterminowany, by znaleźć rozwiązanie stanowiące dobry kompromis pomiędzy interesami wszystkich zainteresowanych, zarazem zgodny ze strategicznymi celami miasta, w tym w zakresie uspokajania ruchu, rozwoju przedsiębiorczości i podnoszenia jakości życia - zapewnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego podjął decyzję o przygotowaniu procesu konsultacji społecznych, mających na celu zbadanie preferencji i oczekiwań gdynian, zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców, co do kształtu i funkcji ulicy Starowiejskiej.
To cieszy społeczników, którzy marzą o tym, by jedna z najstarszych ulic w mieście była reprezentacyjnym łącznikiem pomiędzy dworcem a morzem.

To wstyd dla Gdyni

- Bardzo liczymy, że kolejne badania i konsultacje nie skończą się stwierdzeniem, że w wyniku polaryzacji stanowisk nie da się nic zrobić. To wstyd dla Gdyni w jakim stanie jest dziś ulica Starowiejska. Liczymy, że konsultacje odbędą się bardzo szybko, aby ewentualny konkurs architektoniczny, o który już kiedyś apelowali społecznicy, mógł zostać rozstrzygnięty jeszcze w 2018 roku - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Konsultacje będą prowadzone przez Laboratorium Innowacji Społecznych, które odpowiadało m.in. za przygotowanie konsultacji społecznych w sprawie Parku Centralnego, ich przeprowadzenie oraz sporządzenie raportu.

Opinie (214) 1 zablokowana

  • kupcy to głupcy - dowiedzione jest, że przeistoczenie upadłej ulicy jak Starowiejsk w ozywiony deptak (2)

    jedynie przynosi wzrost odwiedzających

    ale przeciez tu nie chodzi o KLIENTÓW ale o tych kupców, którzy chcą parkowac pod sklepem

    dokładnie taka sama mentalność głupca była na Świętojańskiej przed wprowadzeniem zmian i tam także strasznie krzyczeli ci, którzy interes pojmują w sposób dosyć specyficzny

    • 7 7

    • No i co ze Swietojanską?Sklepy zlikwidowane,puste lokale,czy o to chodzi?

      • 3 0

    • Jaki masz obecnie handel na Świętojańskiej?

      Handel to był za czasów PRL - obecnie parę lokali handlowych, trochę knajpek i punkty finansowe/biura.

      • 5 0

  • Głupie ludziki w małych sklepikach. Tak samo protestowali knajpiarze, że zakaz palenia w lokalach (2)

    doprowadzi ich do bankructwa. A było odwrotnie: do zadymionych miejsc chodzili tylko desperaci, po chwili znikali, by przysiąc sobie, że nigdy więcej. To samo z deptakiem: lepszy przypadkowy kierowca raz na godzinę czy tłumy spacerowiczów? Btw. w XIX wieku rolnicy protestowali przeciwko kolei żelaznej, bo... krowy przestaną mieć mleko. Nic się nie zmieniło w ludzkiej głupocie.

    • 15 8

    • Prowadź swój biznes,jak ci zamkną ulice,a potem się mądrzyj

      • 1 0

    • a ty jesteś mądry? Tak szczerze przeczytaj sobie swój wpis i odpowiedz na pytanie czy człowiek mądry pisze takie rzeczy.

      • 3 3

  • Głupszego pomysłu dawno nie słyszałem (8)

    Na Starowiejskiej oprócz sklepików jest całe mnóstwo małych firemek w wynajętych mieszkaniach: księgowi, notariusze, architekci, biura nieruchomości itp. Jest mnóstwo podwórek z parkingami wewnętrznymi a i tak nie mieści się nawet połowa samochodów. Gdzie mają się podziać mieszkańcy jeśli ulica zostanie zamknięta? Rozumiem jeszcze gdyby był obok dworca jakiś ogromny piętrowy parking ale tam nie ma żadnych miejsc, jest problem nawet przy odprowadzaniu gości na pociąg.... Sprzedawcy słusznie blokują pomysł, mieszkańcy zrobią to samo.

    • 48 19

    • Na gdańskiej starówce mieszkańcy narzekają na ograniczenia ruchu ? Więc chyba po (5)

      zmianie ktoś im zabroni dojazdu do domów ? Ograniczenie ma dotknąć innych, a nie ludzi mieszkających czy pracujących (w Gdańsku mają tacy zezwolenia na wjazd na starówkę) przy Starowiejskiej.
      Więc czego się boisz ?

      • 5 6

      • Na gdańskiej starówce to już prawie nie ma mieszkańców (3)

        • 8 1

        • (2)

          Gdańsk nie ma "starówki". Ma Główne Miasto. Najbliższa Starówka jest w Warszawie.

          • 1 0

          • "starówka" (małą literą) to w języku polskim rzeczownik pospolity.

            • 0 0

          • i na tym Głównym Mieście jest permantny problem dla wszystkich, którzy jeszcze

            tam mieszkają albo prowadzą działalność gospodarczą.

            oczywiście nie wyobrażam sobie, alby dopuścić tam ruch samochodowy, ale fakt jest faktem.

            • 1 0

      • Ja niczego ale jeśli po deptaku dalej będą jeździć mieszkańcy i pracownicy to średni ten deptak, ruch będzie mniejszy ale i tak wyraźny.

        • 5 0

    • Mieszkańcy którzy mieszkają w strefie płatnego parkowania powinni płacić jak przyjezdni...

      wtedy będzie większa rotacja sklepiki odżyją ludzie którzy jeżdżą na zakupy będą mieli gdzie zaparkować...
      Mieszkańcy jak chcą parkować to niech sobie pobudują parkingi ... a nie zajmują przestrzeń publiczną za grosze.

      • 1 0

    • w gdansku maja parking pietrowy

      kolo dworca, pusty bo wiekszosc kmiotkow nie wyobraza sobie placic za parkowanie, jak mozna za darmo na trawniku

      • 11 4

  • NIE DA SIĘ. Szczurek musi utrzymywać niedoszłe lotnisko i w Gdyni na nic nie ma pieniędzy.

    • 4 1

  • nie ma czym się ekscytować

    urzędnicy już dawno przestali brać pod uwagę potrzeby mieszkańców, siedzą przyspawani do stołków , tylko czekają na jakieś premie i nagrody. Za co pytam za co. Rocznie przejadają kilkaset milionów naszych pieniędzy i co z tego mamy? Gdynia umiera, infrastruktura rozsypuje się, mieszkańcy starzeją, młodzi uciekają, zakładów produkcyjnych ubywa a przybywa nietrafionych inwestycji. Lata samorządności szczurka to najgorsze co mogło spotkać Gdynię w całej jej historii

    • 11 1

  • 10. lutego (4)

    Ta ulica, bądź co bądź kluczowa w centrum Gdyni, wręcz wyje o remont (oczywiście nie, żeby tylko ta jedna). Ta kostka brukowa na prawym pasie po obu stronach jezdni, to jest naprawdę jakaś pomyłka. Gdynia to wcale nie takie brzydkie miasto, naprawdę. I zasługuje na więcej. Nie pochodzę stąd, przeprowadziłem się jakiś czas temu z jednego z największych, a dla mnie osobiście najwspanialszego miasta w Polsce (nie chodzi o Warszawę, chociaż tamto też jest na W, i też nie jest miastem mojego pochodzenia...). I niestety, ale w wielu aspektach widać przepaść. Ale nie ma co się załamywać. Jeśli chodzi o mnie, to świadomie wybrałem Gdynię, a nie Gdańsk. Tak wolę. A z racji potencjału to właśnie Gdańsk porównuję do poprzedniego miasta, i tu zonk - jest słabo. Bardzo słabo. Dziury, dziury, ciasno, korki, budyń, korki, dziury. Tak w skrócie to miasto postrzegam. Przy plażach zadbane, bo przecież turyści. A mieszkańcy - walcie się. Ważne, że budyń założy zaraz 45-te konto w banku i zakupi 20-ste mieszkanie ze zniżką 95%. No brawo. A w okolicach inwestycji mieszkaniowych dróg dojazdowych zero. No może deweloper od biedy pi**nie kilka płyt betonowych na czas budowy i potem je zostawi. No szał normalnie, cóż za nowoczesność. Powiem tak, w mieście na W, którego nazwy nie wymienię, żeby nie dawać pożywki trollom i hejterom, to jest nie do pomyślenia. Nawet jak w błocie budują, to przy oddaniu masz zrobioną wokół pełną infrastrukturę, czyli drogę dojazdową z asfaltu lub brukowej kostki, oświetlenie, chodniki, itd, itp. A w Trójmieście się tego nie buduje, bo po co. Pozwolenie będzie, bo budyń czy szczur i ich podlegli swoją dolę dostali. Tu panuje niesamowita korupcja, w całej Polsce czegoś takiego nie zobaczycie, nawet w W-wie! Ale wracając do tematu. Gdynia na szczęście nie wydaje się robić inwestycji tylko pod turystów, i całe szczęście. Patrząc jednak na to, co jest robione, a w zasadzie co robione nie jest, to nie wiem, co tak naprawdę jest celem i co jest planowane. Gadki o "podnoszeniu standardu życia" to możecie babci przy obiedzie wciskać, a ja bym wolał usłyszeć szczegóły. Definicja celu, plan dojścia do niego, szczegółowe kroki.

    • 12 0

    • (2)

      Skoro nie jesteś z tąd to kto dał Ci prawo nazywać naszego Prezydenta ,, Budyniem" . Przyjezdni nie mają takich praw. Tylko swoi mogą go tak nazywać. Wróć do swojego miasta i do swojego Prezydenta a nie tutaj wyliczasz co Ci się nie podoba

      • 0 3

      • a jaki to paragraf tak mówi? :D

        • 0 0

      • tt

        Ten Wasz prezydent panie kolego, to powinien już dawno siedzieć w głebokim pierdlu. Albo odrabiać społecznie przez następne 20 lat tą krzywdę, którą wyrządził miastu i jego mieszkańcom. Amber Gold i OLT Express to nie przypadkiem pod skrzydełkami pana Pawełka? Sam zresztą te skrzydełka OLT ciągnął jak ten wół zaprzęgowy. Żenada, żebyście wiedzieli, jaką polewkę wtedy mieliśmy z ówczesnymi kolegami z firmy siedząc w zupełnie innej części Polski. Możecie uważać się za nowoczesnych i otwartych Europejczyków głosując na pana Pawełka, ale tak naprawdę odstawiacie żenadę na cały kraj. Oj, naopowiadał mi historii mój kolega z pracy obecnej, rodowity Gdańszczanin, myślący i zainteresowany zgłębianiem informacji dalej niż nagłówek w gazecie internetowej albo poranna gadka w TOK FM. Oj naopowiadał, aż już słuchać tego się nie da. Aha, prawo do wypowiadania się w tych tematach Trójmiejskich daje mi - choćby w tym jednym tylko, czysto materialnym wymiarze - to, że płacę tu (niemałe naprawdę) podatki i tym samym sponsoruję to, co się tu dzieje (a nawet bardziej to, co się nie dzieje). A jeszcze zaraz mam zamiar się dopisać do listy wyborców, a potem iść i oddać swój głos na rządzące miastem władze. A jak!

        • 1 0

    • Wrocław :) piękne miasto

      • 1 0

  • Bajki i niespełnione fantazje (2)

    Trzeba zacząć planować i trzymać sie tego. Tutaj tak jak jest teraz juz nic nie pomoże. Jaka ulica reprezentacyjna???? Musieliby domu wyremontować. Fasady etc. Gdynia wraca powoli do korzeni.... wioski rybackiej. Tyle ze bez kutrów i rybaków bo tych tez przepędzili.
    Dajmy spokój tym bajkom. Jak nie będzie konkretnego planu i stanowczości to i tak nic z tego nie wyjdzie.
    Malowanie pasów i stawianie słupków nie rozwiąże problemów z korkami w centrum i poza nim. A nowa nawierzchnia nie zrobi ze Starowiejskiej deptaka "monte cassino"

    • 15 0

    • Rzecz jest w tym, że ci nieudacznicy z urzędu miasta wzięki jakąś kasę z unii

      ale warunkiem było zrobienie jednej ulicy w mieście bez ruchu. najpierw wzięli kasę, a potem jakoś to będzie. no i teraz jest. jak nie zrobią tej ulicy to będzie kolejna wtopa finansowa na miliony, bo kasę trzeba będzie oddać

      • 5 0

    • co tam kutry i rybacy oni nawet kioskarzy wygnali... więc co tu mówić o sprawach morza...

      • 4 0

  • Po dzisiejszych wystąpieniach w UE platformy nie wróżę im więcej niż 5% poparcia!!!!! (1)

    • 15 22

    • Nie, lepsze wystąpienia ma PiS. Straszenie polskiego kmiecia "przymusowymi nachodźcami islamskimi" daje wyśmienite rezultaty. A potem niech ci radny słusznej partii założy sprawę w "niezawisłym" sądzie...

      • 1 0

  • Miasto wspólne (5)

    Ale nie dla kierowców. Prawda herr Piesiewicz ?

    • 32 12

    • Mi odpowiada ich pomysł zmian w SPP i budowy parkingów P&R (4)

      Więcej miejsc dla mieszkańców, a ci co muszą dojechać, mogą się przesiąść. Według mnie logiczne i dobrze wyliczone finansowo. Masz lepsze pomysły?

      • 7 9

      • Tak (3)

        Wielopoziomowe parkingi tuż przy centrum. Doskonałym miejscem są okolice Riviery, międzytorze. Obwiam się że MW i UM myślą raczej o PR na 200 miejsc gdzies na Chwarznie.

        • 6 6

        • (2)

          Parkingi tuż przy centrum? dobre sobie. to zwiastuje tylko większe korki na Janka Wiśniewskiego, Wielkopolskiej... bo przecież jakoś na ten parking trzeba dojechać, prawda?

          • 10 6

          • No jasne tłuc sie godzinę trajtkiem (1)

            Bo on musi mieć przystanek co 200 metrów prawda ?

            • 6 1

            • Nie, Ty musisz mieć parking co 20 metrów...

              • 0 2

  • Zrobić tam buspas! (3)

    A najlepiej jeden w jedną stronę i drugi w drugą... I ścieżki rowerowe! Najlepiej cztery, bo gdy są tylko dwie, to rowerzyści ich nie widzą i korzystają z innej części drogi.

    • 125 17

    • (2)

      I jeszcze całe centrum murem ogrodzić żeby nikt tam nie przyjeżdżał autem

      • 22 1

      • Co Ty, całe zaorać, wylać betonem, zrobić parking bezpłatny!

        • 4 3

      • a zamiast sklepów zrobić strefy relaksu dla mieszkańców

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane