• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znów spróbuje zmienić ul. Starowiejską

Michał Sielski
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dziś ul. Starowiejska to nierówne chodniki i nierówna jezdnia z kostki brukowej. Dziś ul. Starowiejska to nierówne chodniki i nierówna jezdnia z kostki brukowej.

Za pierwszym razem urzędnicy przestraszyli się protestu części kupców i z rewitalizacji ul. Starowiejskiej nic nie wyszło. Do tego "jeża" podchodzą jednak jeszcze raz. Tym razem chcą zacząć od konsultacji społecznych. Mają one ruszyć w przyszłym roku.



Jak zmienić ul. Starowiejską?

Na to, co zrobić z ul. Starowiejską, która mogłaby być reprezentacyjnym traktem Gdyni, pomysłów było kilka. Ale na pomysłach się skończyło, bo na razie ulica jest coraz bardziej zdegradowana i odpychająca.

W ramach unijnego projektu Civitas Dynamo, który objął większą część Śródmieścia, wprowadzono tam jedynie ograniczenie do 30 km/h, ale ze względu na duży ruch, fatalną nawierzchnię i zaparkowane po obu stronach samochody, i tak praktycznie nikt nie jeździł tam szybciej.

Na drodze do zmian stanął protest części kupców, którzy jak ognia bali się ograniczenia liczby miejsc parkingowych i zmiany charakteru ulicy na bardziej przyjazną pieszym. Dziś pełni ona przede wszystkim funkcję parkingu, a kierowcy często nie zważają na zakazy parkowania, strefy wyłączone z ruchu czy przejścia dla pieszych.

Czytaj więcej: Kolejne zmiany na Starowiejskiej.

Nie zachęca to do spacerowania, zwłaszcza że chodniki są dziurawe i nierówne. Stąd prosty wniosek, że klientów po zmianach byłoby prawdopodobniej więcej. Ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Efektem były protesty, które w zarodku zdusiły plany Stowarzyszenia Starowiejska, które proponowało tam tzw. strefę współdzieloną. Nie jest to klasyczny deptak, ale ulica i chodnik są na jednym poziomie, parkować można tylko w ściśle wyznaczonych miejscach, a pierwszeństwo mają piesi.

Z tych planów nic nie wyszło, lecz następca Stowarzyszenia Starowiejska - czyli Miasto Wspólne - nadal drąży temat i władze miasta przyznają, że już czas, by do niego wrócić.

Prezydent jest zdeterminowany

- Wykonane badania ruchu pieszych, wraz z najnowszymi badaniami z programu FLOW, stanowią cenny materiał do dalszych rozstrzygnięć. Prezydent Gdyni jest zdeterminowany, by znaleźć rozwiązanie stanowiące dobry kompromis pomiędzy interesami wszystkich zainteresowanych, zarazem zgodny ze strategicznymi celami miasta, w tym w zakresie uspokajania ruchu, rozwoju przedsiębiorczości i podnoszenia jakości życia - zapewnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego podjął decyzję o przygotowaniu procesu konsultacji społecznych, mających na celu zbadanie preferencji i oczekiwań gdynian, zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców, co do kształtu i funkcji ulicy Starowiejskiej.
To cieszy społeczników, którzy marzą o tym, by jedna z najstarszych ulic w mieście była reprezentacyjnym łącznikiem pomiędzy dworcem a morzem.

To wstyd dla Gdyni

- Bardzo liczymy, że kolejne badania i konsultacje nie skończą się stwierdzeniem, że w wyniku polaryzacji stanowisk nie da się nic zrobić. To wstyd dla Gdyni w jakim stanie jest dziś ulica Starowiejska. Liczymy, że konsultacje odbędą się bardzo szybko, aby ewentualny konkurs architektoniczny, o który już kiedyś apelowali społecznicy, mógł zostać rozstrzygnięty jeszcze w 2018 roku - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Konsultacje będą prowadzone przez Laboratorium Innowacji Społecznych, które odpowiadało m.in. za przygotowanie konsultacji społecznych w sprawie Parku Centralnego, ich przeprowadzenie oraz sporządzenie raportu.

Opinie (214) 1 zablokowana

  • kochani Urzędnicy (2)

    Mieszkam w Gdyni od urodzenia (35 lat) i jeszcze 10 lat temu był to powód do dumy. Gdynia straciła wizję jak ma się rozwijać i uległa pod naciskiem developerów (kasa) i dziś zastanawiamy się co zrobić by żyło się lepiej jutro. My dziś powinniśmy myśleć jak będzie sie żyło za 20-30 lat. Od czasu wyrzucenia 100 mln w lotnisko nie ma w mieście dużych inwestycji drogowych. Jak można było nie zauważyć, w którą stronę rozwinie się miasto i nie zapewnić ciągów komunikacyjnych? mieszkania w centrum 10-15 tys za m2, za obwodnicą 4,7 tys (ciekawe co kupi napływowy z Iławy co za robotą zawitał do Gdyni) . UM zapraszam na wycieczkę do Gdańska (oni meczyli się 5-6 lat ale dziś jeździ się o niebo lepiej niż po Gdyni ale jest 3 razy wiecej aut). WŁĄCZYĆ MYŚLENIE

    • 20 3

    • Stały troll portalu wkońcu sie przyznał ile ma lat.

      • 0 8

    • za robotą ro do Gdańska....

      • 1 1

  • czy nie ma juz

    innych dzielnic tylko centrum od tylu lat?/?/??//? niema ???zygac sie chce

    • 8 0

  • Gdynia to tragedia komunikacyjna. Na obłuże, pogórze jedzie się z centrum już 40 minut. A tak prosto zrobić tam szynobusy. (3)

    rządzą farbowane cwaniaczki. Jana z Kolna, Starowiejska syf jak w latach 60tych

    • 17 0

    • Nieprawda. Na Obłuże jedzie się albo 15 minut albo 40 minut, wszystko zależy od godziny i natężenia ruchu. (1)

      • 0 7

      • Chyba rowerem. Ta droga i jej zarządzanie woła o pomstę do nieba i prokuratora.

        • 3 0

    • Jak najbardziej. Szynobus by rozwiązał problem. Ale po co? Lepiej robić infoboxy i fontanny.
      Chory tok myślenia. Chore miasto.

      • 3 0

  • walic starowiejską, trzeba wiadukty nad koleją postawic, żeby połączyc północną częśc miasta

    z resztą gdyni. przejazd na puckiej będzie otwierany TYLKO RAZ NA 30 MINUT i to jest info potwierdzone przez kolejarzy. te pierdoły z ławeczkami, ładną kostką czy eleganckimi krawężnikami to można odłożyc na za sto lat, ale przepływ aut z północy na południe, przez tory i do obwodnicy to trzeba robic już teraz.

    • 18 2

  • Ale po co nam Starowiejska, (1)

    skoro likwidują najstarszą szkołę w Gdyni. Jak nie będzie tam podstawówki, to nie będzie dzieci, więc dla kogo to wszystko?

    • 9 0

    • którą?

      • 0 2

  • Bajki i niespełnione fantazje (2)

    Trzeba zacząć planować i trzymać sie tego. Tutaj tak jak jest teraz juz nic nie pomoże. Jaka ulica reprezentacyjna???? Musieliby domu wyremontować. Fasady etc. Gdynia wraca powoli do korzeni.... wioski rybackiej. Tyle ze bez kutrów i rybaków bo tych tez przepędzili.
    Dajmy spokój tym bajkom. Jak nie będzie konkretnego planu i stanowczości to i tak nic z tego nie wyjdzie.
    Malowanie pasów i stawianie słupków nie rozwiąże problemów z korkami w centrum i poza nim. A nowa nawierzchnia nie zrobi ze Starowiejskiej deptaka "monte cassino"

    • 15 0

    • co tam kutry i rybacy oni nawet kioskarzy wygnali... więc co tu mówić o sprawach morza...

      • 4 0

    • Rzecz jest w tym, że ci nieudacznicy z urzędu miasta wzięki jakąś kasę z unii

      ale warunkiem było zrobienie jednej ulicy w mieście bez ruchu. najpierw wzięli kasę, a potem jakoś to będzie. no i teraz jest. jak nie zrobią tej ulicy to będzie kolejna wtopa finansowa na miliony, bo kasę trzeba będzie oddać

      • 5 0

  • Deptak

    Deptak byłby wyjściem najlepszym .
    Kupców trzeba przekonać budową parkingów w okolicy , parkingów wielopoziomowych.
    Na takie inwestycje musi jednak postawić miasto. Czy to z własnych środków czy unijnych.
    Tak więc najpierw parkingi, potem deptak.
    Duży parking mógłby powstać przy dworcu, terenów jest tam w bród ( może nalezą do kolei , można ją wciągnąć w inwestycję). Drugi parking na terenach po Naucie, kolejny na tzw. międzytorzu ( na wysokości hali targowej). Ludzie mając możliwość bliskiego parkowania chętnie pospacerowaliby po Starowiejskiej i kupcy mogliby na tym tylko zyskać. Do tego w lecie ogródki i imprezy plenerowe ściągały by tłumy potencjalnych klientów. Dostawy w godzinach porannych nikomu by nie przeszkadzały.
    Wszelkie inne próby wprowadzenia zmian na siłę , bez przygotowania, to mrzonki.

    • 5 2

  • Tam i tak nikt nie chodzi więc po co się tym zajmujecie?

    • 4 1

  • Świętojańska przynajmniej na okres letni też powinna być deptakiem. Albo przynajmniej za dnia mieć wyłączony ruchu samochodów - tylko trajtki oraz służby. Dostawy do restauracji nocą.

    • 2 5

  • Tak,zrobić strefę współdzielną

    komunikacja miejska w centrum za darmo !

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane