• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia posypuje głowę popiołem i obiecuje być bardziej "rowerowa"

Michał Sielski
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję. Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję.

Gdyńscy urzędnicy wraz z rowerzystami i audytorami wypracowali dokument, który zdiagnozował sytuację w mieście i wyznaczył cele na najbliższe lata. Na razie jest źle, ale gdynian czekają duże zmiany. Plan? Dziesięciokrotny wzrost rowerzystów w mieście w ciągu 10 lat. - Poprzeczka jest wysoko, ale to dobrze - mówi prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową. Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową.
Audyt przeprowadzono według uznanej na świecie metodologii Bypad, która została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt. Wyniki? Mówiąc delikatnie: mogło być lepiej.

Zobacz podsumowanie, wyniki i wnioski audytu (pdf).

Najlepsze przykłady to niechciana przez rowerzystów estakada rowerowa, oprotestowywana droga łącząca nadmorski pas Sopotu i Gdyni czy ostatnie plany budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Chylońskiej na odcinku od ulicy Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni do Puckiej zobacz na mapie Gdyni, które także zostały już oprotestowane (grafika obok).

Co najbardziej przeszkadza w jeździe po Trójmieście rowerem?

- Sam czasami jeżdżę tędy do pracy rowerem. Ani razu nie zdarzyło mi się wybrać drogi, według trasy projektowanej przez Urząd - bo jest ona nienaturalna i niewygodna. Mam nadzieję, że uda się uniknąć sytuacji, w której ponownie - jak w wypadku chociażby zdublowanej estakady rowerowej - miasto wyda miliony złotych na inwestycję, z której tak naprawdę nikt nie będzie zadowolony - zauważa opozycyjny radny PiS, Marcin Horała.

Takich przykładów jest więcej. I nie tylko w miejscach, w których drogi rowerowe przeszkadzają mieszkańcom. Jeszcze nieskończona droga rowerowa w Orłowie już nadaje się do remontu, bo ulewa wypłukała część nawierzchni.

- Najsłabiej wypadła infrastruktura, bezpieczeństwo i efekty działań. Według metodologii badania, Gdynia prezentuje więc podejście izolowane - miasto jest w stanie realizować projekty, ale robi to mała grupka specjalistów - mówi Wojciech Makowski, audytor z firmy Inspro.

Efekty? Sieć dróg rowerowych jest całkowicie niespójna. Niemal żadna dzielnica nie ma bezpiecznego połączenia z centrum, a istniejące drogi są pełne rozwiązań wręcz zagrażających zdrowiu. To nie zachęca do podróży rowerami, więc dziś udział transportu rowerowego w Gdyni to zaledwie 1 proc. całości.

- Warto pamiętać o tym, że te kawałki dróg to efekt pracy i perspektywicznego myślenia. Zawsze przy kolejnych inwestycjach drogowych czy mieszkaniowych - tam gdzie się dało - zlecaliśmy budowę dróg rowerowych właśnie z myślą, że kiedyś je połączymy. Teraz mamy ambitny plan, by to zrobić. Poprzeczka jest zawieszona wysoko, ale to dobrze - podkreśla prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

W ocenie infrastruktury brała udział 18-osobowa grupa urzędników, rowerzystów, radnych i mieszkańców Gdyni oraz trzech audytorów. Nie skupiali się na analizowaniu dokumentów i "przekładaniu papierków". Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km. Przez dwa miesiące jeździli i dyskutowali co i jak należy zmienić.

- Dyskusje były burzliwe, a momentami nawet bardzo burzliwe. Gdy jednak emocje sięgały zenitu, wkraczał audytor, który dzięki swojemu doświadczeniu sprowadzał rozmowę na poziom konkretów i faktów. Także dzięki temu udało się tak wiele zrobić - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który potrafi walczyć o swoje racje i bez wątpienia należy do ambitnych dyskutantów.

Efekty dwumiesięcznej pracy to 37 działań do wdrożenia w ciągu 30 miesięcy, począwszy od stycznia 2014 roku. Wśród nich m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, czy poprawa jakości drogi na ul. Morskiej. Do tego jeszcze uspokojenie ruchu wokół szkół i oczywiście projekty oraz budowa nowych dróg dla rowerzystów.

- Plan jest ambitny i wiem, że będzie wymagał zaangażowania wielu osób. Daje jednak też jasność i komfort pracy, bo wiemy co mamy robić, a osoby jeżdżące na rowerach też mają jasny sygnał czego mogą oczekiwać w najbliższych latach - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych.

Efektem prac ma być nie tylko spójna sieć bezpiecznych dróg rowerowych, ale też lawinowy wręcz wzrost osób podróżujących po mieście rowerem. Dziś to 1 proc., za 10 lat rowerzyści mają stanowić 10 proc. całości ruchu i urzędnicy liczą, że będą to ci, którzy zrezygnują z przejazdów samochodem, a nie komunikacją publiczną.

Opinie (295) 8 zablokowanych

  • Patrząc na te twarze

    czuję, że niedługo stanę się hejterem

    • 2 2

  • Kolejna popisówka (3)

    Wiadomo jak do zdjęcia facjatę wystawiać to pan Szczurek pierwszy, ale jakoś aby otworzyć drugi żłobek w Gdyni to głuchy nagle jest. Dość tych popisówek panie Szczurek z towarzystwem

    • 21 4

    • (2)

      w Gdyni jest wiecej zlobkow, tyle ze platnych, wiec co tak placzecie? wszystko za darmo?

      • 1 5

      • czytaj ze zrozumieniem

        Rozwój prywatnych interesów przedszkolno żłobkowych to osiągniecie Szczurka? tak jak w domach opieki nikt nie sprawdza tam zatrudnionego personelu nie wspominając o opłatach po 1000 zł. Prowadzenie żłobków jest zadaniem własnym gmin i to ich obowiązek je organizować i prowadzić. To tak jak ktoś bezczelnie powiedziałby, że nieważne ze nie ma dostępu do lekarzy specjalistów bo przyjmują przeciez prywatnie. Nikt nie chce za darmo, ale dostepu do tego co ma obowiązek gmina zapewnić. A za miejski tez się płaci. Jesteś chyba z rocznika 1929 jak piszesz, więc powinieneś pamietać jak kiedyś było ze żłobkami w Gdyni. Oddać w prywatne ręce urządzony obiekt to nie sztuka a pilnowanie interesów i urządzanie pociotkow.

        • 1 0

      • Za to za darmo budujcie

        ścieżki rowerowe???

        • 1 3

  • znowu ten duet Horała z Sielskim

    zauważcie Państwo. Jak Sielski pisze o Gdyni to komentuje wybitny specjalista od wszystkiego Horała.
    Niech żyją wolne media :(

    • 3 3

  • co to ma (1)

    być ? środa popielcowa?

    • 5 1

    • Wtorek

      • 0 0

  • (1)

    s****ie w banie

    juz dawno powinny być ścieżki. a oni dopiero sie obudzili. nieroby i krętacze

    • 8 1

    • refleksja

      "Samorządność": sami wyłącznie dla siebie...

      • 4 1

  • (2)

    Genialne rozwiązanie żeby samochody musiały przecinać ścieżkę rowerową w trakcie parkowania. Ktoś chyba nie pomyślał

    • 4 2

    • (1)

      tak się robi w Gdyni to z logiką nie ma nigdy nic wspólnego

      • 2 1

      • Gdynia

        Na Oksywiu nowa (!) ścieżka rowerowa prowadzi dosłownie przez parkingi dla samochodów.
        Urzeczywistniono kiepski żart gdyńskich urzędników.

        • 1 1

  • ? (2)

    GDYNIA = Nowy Wietnam?

    • 4 2

    • Lepszy Wietnam (1)

      Niż drugi Kaliningrad w Gdańsku...

      • 2 3

      • moja opinia

        Mamy przecież: Jewropejskij Sojuz (UE).
        Gdynia jest w Sojuzie i ma takie totalitarne pomysły, jak w ich centrali, w Brukseli...

        • 0 2

  • z szacunkiem do wszytkich (8)

    ale niedługo rowerzystom wejdą w d...e. rozumiem, każdy chce by było jak najlepiej ale uważam, że są ważniejsze wydatki. pozdrawiam

    • 53 85

    • duży masz brzuch.. pewnie tak (1)

      albo jesteś zaciążony lub połknąłeś piłkę. Dlatego tak gadasz.Robię samochodem 3tys. miesięcznie a rowerem 1000.Cieszę się więc z każdej nowej scieżki.

      • 14 4

      • łał

        niezły jesteś! tysiąc miesięcznie, ja robię 250 i byłam dumna

        • 2 1

    • wierzę, że starasz się być obiektywny, ale o czymś zapominasz, bo na pewno wiesz. (4)

      mianowicie ruch to zdrowie, a zdrowie to mniejsze nakłady na opiekę zdrowotną. nie wspominając o samopoczuciu. wiedzieli to dawno dawno temu, wiedzą to Duńczycy. Bo sprawdzili, policzyli. Wybór więc do nas, czy chcemy najpierw zadbać o zdrowie, potem o inne rzeczy, czy najpierw o inne.

      • 25 5

      • Niby tak (2)

        Ale dlaczego promować tylko jedna formę ruchu która w dodatku można uprawiać przez kilka miesiecy gdy nie poda śnieg i deszcz? Ja np. Chętnie bym potaplal się w basenie, jest ich na prawdę mało, a korki rozladuje lepsza kom. Miejska rower w naszej szerokości geograficznej i specyficznym ukształtowanie terenu nie ma na to szans.

        • 6 13

        • basenow w gdyni jest zupelnie wystarczajaco - wiem bo korzystam ok 2-3 razy w tygodniu. Slaby przytyk kolego Stefanie waligora - a dodatkowo, na "taplanie" to poleca aquapark albo sadzawke bo w basenie (plywalni) to sie plywa!!!

          • 5 3

        • Ja jeżdżę rowerem cały rok.

          Nie widzę problemu. Wystarczy się tylko odpowiednio ubrać, no i oczywiście przestać oglądać na innych.
          Równie dobrze można powiedzieć, że spacerować można tylko latem.
          A propos basenu to także korzystam, ale uważam, że tutaj Gdynia przez ostatnie parę lat zrobiła znacznie więcej, niż w przypadku ścieżek.

          Pozdrawiam obecnych i przyszłych rowerzystów.

          • 16 2

      • Woli stać 2 razy tygodniowo w kolejce do ZOZu.

        • 12 2

    • np drugi Infobox

      • 27 5

  • Więcej ścieżek mniej korków! Proste (6)

    Więcej ścieżek mniej korków! Proste

    • 78 23

    • dokladnie tak (5)

      plus mniej ludzi otyłych, zagrozonych chorobą, sprawne fizycznie dzieci (a problem ten narasta przez elektoronike i ogolne lenistwo), oszczedosc na benzynie, biletach komunikacji miejskiej, same plusy!!!

      • 22 9

      • (3)

        Nasunęło mi się, dlaczego nie ma ścieżek w Polsce! Jazda rowerem to najtańsza profilaktyka, a to jest równe mniejszej ilości chorób. Zatem to koncerny farmaceutyczne przekupują władze biednych krajów, by te nie budowały ścieżek, bo przecież ktoś musi chorować i kupować te ich chemiczne świństwa od których jeszcze bardziej się choruje! Nikt nie dopuści do upadku koncernów farmaceutycznych, chyba, że ludzie sami sięgną po rozum! :) STOP APTEKOM!!! APTEKI NA TORY!!!

        • 16 4

        • (2)

          a po co mają być ścieżki jak te co są budują jacyś debile co roweru nie widzieli?Geometria do d... przejazdy do d.. światła na przejazdach do d.. wg mnie tak badziewnych dróg rowerowych jak w Gdyni i w Polsce nie ma nigdzie i nie powinno ich już przybywać

          • 5 5

          • (1)

            no to kawal swiata widziales - po opini od razu widac zes obiezyswiat jak nic. :P

            • 5 3

            • oczywiście na zachodzie nikomu by nie przyszło do głowy budować drogę rowerową wydzielaną przy takiej ulicy jak Orłowska w Gdyni prędkość samochodów ograniczona progi zwalniające a debile budują drogę rowerową pociętą odcinkami gdzie jej nie ma kto tak robi?

              • 4 1

      • ?

        Co ty? Gimbus jesteś? Myśl, zanim napiszesz...

        • 2 2

  • plan drogi rowerowej wzdłuż ul.Chylońskiej...he,he.... (1)

    jak to ładnie ktoś nabazgrolił - pas zieleni zlikwidować, na to miejsce chodnik, chodnik pod parking a obecny parking pod drogę rowerową - a mieszkańcy niech se wybudują tunel aby się swobodnie poruszać swoją ulicą i jeszcze ten audyt zaproponował drogę rowerową na terenie który jest własnością mieszkańców....proponuję drogę rowerową pod drzwiami Urzędu Miasta....

    • 5 2

    • a jak oni uważają że mogą robić jak im się podoba a zdanie ludzi czy prawo własności mają w d... po co tam ta ścieżka?Jadąc od Cisowej całą Chylońską do Leszczynek nie opłaca się zjeżdżać z jezdni na 300-400 m ścinek takie miejsca to tylko konflikty

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane