• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia stawia na parkowanie równoległe, choć powoli

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parkowanie na Zygmunta Augusta będzie równoległe. Parkowanie na Zygmunta Augusta będzie równoległe.

Jak ograniczyć samowolę parkingową w centrum Gdyni? Pomysłów jest wiele, ale możliwych do wprowadzenia zaledwie kilka. Te najbliższe realizacji to wprowadzenie równoległego parkowania na początkowym odcinku ulic Abrahama zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni oraz montaż stojaków rowerowych na zastawianych skrzyżowaniach przy ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni.



Czy parkowanie równoległe sprawia ci trudności?

Z jednej strony straż miejska w Gdyni chwali się rosnącymi statystykami dotyczącymi interwencji związanych z nieprawidłowym parkowaniem w całym mieście, a z drugiej - siedem stowarzyszeń zwiera szeregi, apelując do władz miasta o stanowcze zmiany i skuteczniejszą walkę z nieprawidłowo parkującymi kierowcami, wnioskując o konkretne rozwiązania w Śródmieściu.

Na razie asekuracja, ale decyzje już są

Oprócz wymalowania linii na ul. Starowiejskiej, dzięki którym miasto może pobierać opłaty za parkowanie w tym rejonie, zmieniło się póki co w kwestii walki z samowolą parkingową. Jak można usłyszeć nieoficjalnie, dalsze ruchy są uzależnione od stopnia przekonania mieszkańców co do ich sensowności, a niektóre zostały wręcz w pewnym momencie zablokowane.

Czytaj też: Mieszkańcy chcą więcej równoległego parkowania w Gdyni

Urzędnicy próbują się bowiem wciąż dystansować i organizują debaty, by poznać stanowiska różnych stron. Bo też trzeba pamiętać, że nie wszyscy chcą ograniczeń w parkowaniu i ruchu kołowym w śródmieściu Gdyni. Na środowej debacie, dotyczącej w głównej mierze ul. Starowiejskiej, pojawiły się nawet tłumaczenia, że przez wprowadzanie ograniczeń może przyjeżdżać do miasta mniej turystów, a na pewno zwiększą się korki, bo aut w centrum Gdyni i tak będzie przybywać i nikt tego nie zatrzyma.

By uniknąć takich sytuacji, urzędnicy planują montaż stojaków rowerowych. By uniknąć takich sytuacji, urzędnicy planują montaż stojaków rowerowych.
Ze strony miasta zaczynają padać jednak coraz bardziej stanowcze i konkretne zapowiedzi. Wśród tych, których realizacja miałaby nastąpić najszybciej jest wymalowanie miejsc parkingowych na odcinku Abrahama pomiędzy 10 Lutego i Starowiejską oraz Zygmunta Augusta i Mściwoja. To zresztą obietnica sprzed kilku miesięcy. Miasto chcąc bowiem pobierać tam opłaty za parkowanie, musi wprowadzić oznaczenie poziome.

Praktycznie pewne jest, że na wymienionych ulicach zasady zmienią się zasadniczo, bowiem parkować będzie można tylko równolegle.

- Parkowanie równoległe poprawia dostępność dla pieszych. Musimy zwrócić uwagę na kwestię polaryzacji wielu stanowisk. Z badań które przeprowadzaliśmy wynikało, że stracimy kilka miejsc, ale piesi rzeczywiście będą mieli lepiej. Wprowadzimy je na ul. Zygmunta Augusta i odcinku Abrahama po lewej stronie jezdni, zabraniając parkowania po prawej stronie - mówi Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Zobacz też: Straż miejska kontra kierowcy

Stojaki zamiast upomnień

Parkowanie "w jodełkę" w niedługim czasie nie powinno być możliwe także na ul. Abrahama. Parkowanie "w jodełkę" w niedługim czasie nie powinno być możliwe także na ul. Abrahama.
Póki co nie wiadomo, kiedy miejsca będą malowane. Niewykluczone, że będzie trzeba na to poczekać do wiosny, bo jesienią i zimą - jak zwykle tłumaczą urzędnicy - malować nie można. Szybciej może zacząć przybywać stojaków rowerowych na skrzyżowaniach ulic Starowiejskiej z Abrahama, Mściwoja i Zygmunta Augusta.

Ma to być pomysł na ograniczenie samowoli kierowców parkujących w tych miejscach i blokujących pieszych oraz zasłaniających widok innym zmotoryzowanym.

- Zaczynamy ustawiać stojaki na Starowiejskiej w miejscach, gdzie samochody nie powinny stawać. Wymalowania niewiele dają. Chcemy wprowadzić w kilku punktach stojaki tam, gdzie jest ograniczenie widoczności - uzupełnia Roman Witowski.

Opinie (247)

  • więcej miejsc dla niepełnosprawnych ! (1)

    Kiedy doczekamy się większej ilości "kopert" w centrum, np. Świętojańska, AK?

    • 2 0

    • To jest postulat zgłaszany przez Stowarzyszenie Starowiejska

      Proponowaliśmy, aby w przypadku nowego malowania znacząco zwiększyć dostępność Śródmieścia dla niepełnosprawnych. Na przeszkodzie stoi paradoksalnie rozporządzenie, które miało ułatwić życie takim osobom, a wymaga określonych warunków technicznych dla takich miejsc. Stąd też często "nie mieszczą się" one na ulicy, a na chodniku z kolei przeszkadzałyby samym niepełnosprawnym jak i pieszym. Ale temat do rozwiązania.

      • 1 1

  • wiele nowych samochodów parkuje automatycznie

    wiec w czym problem

    • 3 3

  • czyli zamiast obtłuczonych drzwi będziemy mieli obtłuczone zderzaki i błotniki... (1)

    • 9 1

    • zderzaki tańsze

      • 1 0

  • i znow tematy zastepcze wymyslane przez UM Gdynia (1)

    nie ma to jak unikanie ważnych tematow i problemow

    • 8 2

    • a co konkretnie proponujesz?

      liczba postów świadczy o tym, że temat cieszy się zainteresowaniem

      • 1 1

  • Brawo! (2)

    Chodniki są dla pieszych! Zrobić trzeba jeszcze strefę tempo 10 i wjazd tylko na identyfikator!

    • 5 9

    • Ogrodzić murem! Wprowadzić przpustki! (1)

      A 20 to za dużo. Góra 5km/h. Samochody na wieś. Krowy do miasta!

      • 4 2

      • dałbym plusa, ale ironia szyta zbyt grubymi nićmi

        • 0 0

  • Taka refleksja ... (1)

    Oceniamy sytuację sugerując się aktualną porą roku. Można sporo spacerować bo jest ciepło i przyjemnie. Pewne rozwiązania funkcjonować będą cały rok. Jeżeli pozbędziemy się samochodów ze śródmieścia to po tyłku dostaną lokalni przedsiębiorcy. W konsekwencji mniej kasy wpłynie do budżetu. Pamiętajcie że Gdynia to Gdańsk, który w zakresie turystyki żyje w przeważającej części z Niemców... W zimę w Gdyni w centrum będzie nostalgia. Mieszkańcy okolicznych bloków, którzy i tak na zakupy pojadą do Lidla i Biedronki. Okolica po sezonie obumrze.

    • 11 2

    • dlatego trzeba wzorem miast niemieckich konsekwetnie stopniowo wyłączać kolejne ulice

      z parkowania i jeżdżenia samochodami. Obroty w sklepach położonych przy takich ulicach śródmieścia zawsze rosły (są na ten temat badania).

      Wystarczy obejrzeć film na temat przekształcenia ulicy 6 sierpnia w Łodzi lub przeczytać tekst o skutkach przebudowy ulicy Stągiewnej w Gdańsku.

      W zimie na takich ulicach w Niemczech (w Gdańsku i Kopenhadze także) znakomicie funkcjonują jarmarki bożonarodzeniowe

      • 1 3

  • (3)

    Mam wrażenie, że miasto dla turystów i rowerzystów walczy z kierowcami. Coś mi mówi , że czas wymeldować się i przerejstrować auto i przestać płacić podatki w Gdyni. Placimy podatki drogowe w paliwie i inne podatki, opłaty za parkowanie, a Gdynia parkingów nie buduje, w drogi nie inwestuje i jeszcze zwalcza kierowców. Zaznaczam, że jeżdżę autem bo dziecko trzeba zawieżć do szkoły, gdzie indziej dojechać do pracy, a po pracy na zakupy i na dojazdy tracę łącznie dziennie ok 1 godz. Tą samą trasę zkm traciłbym 2 godz ( próbowałem) dziennie - Zjechać do centrum 25- 30 minut, przesiąść się by zawieżć dziecko do szkoły lub na piechotkę 20minut, a potem dojechać do pracy lub na piechotkę kolejne 20minut. Na koniec dnia odwrotnie + zakupy. Dodam, że aktywnie jeżdżę też rowerem , ale rowerem byłoby jeszcze dłużej i trudniej, więc rower tylko rekreacyjnie.
    pozdrawiam

    • 15 3

    • miasto próbuje uregulować korzystanie z samochodów

      największymi wrogami samochodów w mieście są inne samochody.

      Opłaty za parkowanie to nie podatek, ale element systemu zarządzania popytem na parkowanie: gdyby go nie było, traciłbyś czas i paliwo na szukanie miejsca do zaparkowania, nie mówiąc o tym, że miasto byłoby zmuszane do budowy przewymiarowanej infrastruktury drogowej - w dni wolne od pracy duża część powierzchni miasta miałaby charakter asfaltowej pustyni (wystarczy obejrzeć google maps miast amerykańskich, które zamieniły się w plątaninę pseudobezkolizyjnych rozwiązań drogowych) Nie sądzę, byś uznał taką wizję przyszłości Gdyni za pożądaną.

      • 0 0

    • gdzie to Twoje dziecko ma szkołę

      że musisz "wozić"? Podstawówka powinna być rzut beretem. Do gimnazjum i średniej dziecko może spokojnie jeździć samo. Jeśli nie, to coś robisz nie tak.

      • 2 0

    • "trzeba" zawiezc? biedaku, to miasto nie dla ciebie

      to nie wies podkartuska, ze wszedzie daleko i furmanka trzeba jechac. PO to ludzie miasta budowali, zeby miec blisko wszedzie

      • 1 5

  • gdynianin (1)

    ciagle czytam ze gdynia namaluje pomaluje zamaluje a gdzie nowe inwestycje na ulicy luzyckiej powstaja jeden biurowic za drugim a miejsc parkingowych malo skoro juz wzdluz ulicy parkuje coraz wiecej samochodow taka wlasnie jest polityka miasta

    • 13 1

    • to nie jest wynik polityki miasta

      ale wynik braku polityki zarządzania popytem na parkowanie/ brak planu mobilności opracowanego przez administratora/właściciela obiektów przy ulicy Łużyckiej.

      Bezpośrednią przyczyną takiego "wyniku" jest nadmierna skłonność do przyjeżdżania do pracy samochodem, bez rozważenia innych opcji (nie tylko komunikacji zbiorowej) - na przykład podróży kombinowanych lub realizowanych w porozumieniu z innymi kierowcami.

      • 0 0

  • Parkowanie skośne kontra równoległe. (2)

    Według mnie parkowanie skośne ma największe zalety. Więcej samochodów ma możliwość parkowania, a wyjazd ze skośnego parkowania tyłem wymaga tylko większej uwagi.

    • 28 6

    • Olek - taki wpis ma sens jedynie wtedy, gdy uznamy,

      że samochód jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Warto spojrzeć na problem z innego punktu widzenia - polecam spacer z wózkiem wzdłuź chodnika, na którym stoją zaparkowane skośnie samochody.

      Proszę także nie narzekać na to, że jezdnie są za wąskie (por. ulica Kościuszki w Sopocie z samochodami zaparkowanymi skośnie)

      • 1 0

    • masz rację - parkowanie boczne zajmuje więcej miejsca i czasu - blokuje ruch

      głupie jest na kursach jazdy nauczanie parkowania tyłem - wymagane jest parkowanie środkiem zamiast asymetrycznego, tak by parkując na zakładkę można korzystać ze wspólnej przestrzeni od strony kierowcy.

      • 4 2

  • (5)

    Po co na Świętojańskiej postawiono te plastikowe słupy.Gdyby je zlikwidować weszło by bardzo dużo samochodów parkujących w jodełkę.Ten chodnik dla pieszych jest za szeroki, ma chyba z 3-4 metry...po co...tym bardziej że po Świętojańskiej nie chodzi tyle ludzi co w latach 80-90tych.ŚWiętojańska lata świetności ma już za sobą ,a samochodów cały czas przybywa i parkingi są koniecznością wyższą

    • 32 22

    • właśnie chodzi o to, by samochodów nie przybywało

      W Gdyni jest już prawie dwa razy tyle samochodów na 1000 mieszkańców co w Berlinie.

      W Berlinie płaci się dużo więcej kasy za parkowanie, stąd wielu mieszkańców rezygnuje z posiadania samochodu - w mieście to się może zupełnie nie opłacać.

      Samochody są może potrzebne na zapadłej wsi, gdzie jakość obsługi transportem zbiorowym jest dużo niższa, a przeciętne odległości do pokonania większe.

      • 2 2

    • Kazimierz z passata? (3)

      • 12 5

      • wyzsza koniecznosc? (1)

        myslalem, ze dziejowa koniecznosc

        • 2 0

        • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

          • 0 0

      • nie, z toytoji ajgo

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane