• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

  • To już nawet nie jest śmieszne to wszystko jest dramatem. Gdzie te wszystkie pieniądze znikają ze nic nie można zrobić w tej Gdyni

    • 6 0

  • Fajnie, zwłaszcza ze PKMka jezdzi raz na godzine..... a po 19 w ogóle. Super deal. W sam raz na 120 samochodów oraz 50 rowerów. (2)

    Na miare fontanny koło szpitala tyle ze pierdyliard razy drożej.

    • 25 1

    • Dokladnie

      Nie można "wyjść" na kolejkę, bo wszystko musi byc zaplanowane, co do minuty, inaczej kwitniesz na peronie. O kupnie biletu zapomnij. Żadne piękne skrzyżowania i parkingi nie pomogą.

      • 4 0

    • Fakt, jeździ tragicznie rzadko, ale popyt jest

      Z rowerami dobra idea z powodu dodatkowych opłat za przewóz roweru

      • 2 0

  • Gdynia udaje że szuka

    Zwycięzcę znalismy jeszcze przed rozpisaniem przetargu

    • 6 0

  • Już 5 lat temu o tym paplał UM i dalej paple i rozprzestrzenia swe narkotyczne wizje i tak w kółko i w kółko bla bla blbla i jeszcze raz blaaaaa

    • 5 0

  • a Marek nie może farbą jakoś wyznaczyć?

    • 10 0

  • Akurat! W 2 lata taka inwestycja

    Słoniowi na ucho!

    • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    rychło w czas! (2)

    taka decyzja powinna zapaść długo przed oddaniem PKM do ruchu. park and ride decyduje o sukcesie każdej tego typu inwestycji. lepiej późno niż wcale

    • 68 9

    • Panie autorze

      trzeba bylo spytac Wojciecha czy do pracy pędzi rowerem oraz kiedy na karwinach mostek po burzy naprawia

      • 3 0

    • Tu PnR dużo nie pomoże

      za bardzo w mieście / blisko przystanków docelowych.
      Zbudować Kielnieńską do linii 201 i nowy przystanek.

      • 8 0

  • MTM tylko MTM

    MTM czyli MTM zakład?

    • 4 3

  • Powiem tak

    Po wybudowaniu węzła Chwaszczyno korki od strony Tuchomia/Kielna przesuną się bliżej tego skrzyżowania. Już widzę jak ktoś kto odstał w porannym korku 40 min odstawia auto na park&ride, idzie piechotą na pkm i czeka następne pół godziny, żeby go pkm dowiozła do stacji Gdynia Główna. Litości!

    • 13 1

  • wszystko spoko (2)

    ale niech ta PKM-ka jeździ częściej niż co 1-2h bo to obecnie jest absolutnie żenująca sprawa.
    jakieś ostatnie powrotne z wrzeszcza czy lotniska ok.19:00 ! dojazd na poranne odloty tez niemożliwy, już lepszy był bus lotniskowy z gdyni, który miał kurs ok. 4:20 na karwinach

    • 15 0

    • (1)

      Pełno lotów na 6 rano ale Pkm na nie zdążysz, wieczorne loty do Gdańska Pkm do Gdyni.tez.już nie jedzie. To nie robota

      • 2 0

      • Na nie nie zdążysz**

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane