• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: trolejbusy na Fikakowie w przyszłym roku, droższe bilety od września

Patryk Szczerba
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami. W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami.

Gdynia szuka wykonawcy pętli trolejbusowej, która powstanie na Fikakowie zobacz na mapie Gdyni. Trolejbusy mogłyby pojawić się tam na początku 2017 roku, ale wiele zależy od wyniku przetargu, bowiem termin ukończenia budowy - do końca bieżącego roku został określony jedynie jako "pożądany". Pewne jest za to, że od września zdrożeją bilety na wszystkie przejazdy.



Co sądzisz o podwyżce cen biletów na komunikację w Gdyni?

Sześć trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi na razie wykorzystywanych jest w większości na regularnych kursach z siecią trakcyjną. W wakacje swoje możliwości jazdy bez szelek pojazdy pokazują na skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła, ale wożą głównie turystów. Docelowo mają jednak służyć głównie mieszkańcom.

Pętla może być do końca roku

Miasto od dawna przekonywało, że trolejbusy powinny jeździć na Fikakowo. Początkowo rozważano wariant, w którym pojazdy poruszałyby się dzięki sieci trakcyjnej. Po protestach mieszkańców zdecydowano, że idealne będą w tym miejscu "trolejbusy bez szelek", które mają być przyszłością gdyńskiego transportu.

By uruchomić połączenie, konieczne jest jednak wybudowanie pętli, która znajdzie się na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Przetarg na wykonawce tej inwestycji został ogłoszony kilka dni temu. Pożądanym terminem zakończenia prac jest końcówka roku, ale miasto dopuszcza również oferty, w których termin będzie dłuższy. Co prawda nie może przekroczyć 50 tygodni, ale niewykluczone, że trolejbusy mieszkańcy Fikakowa zobaczą dopiero w połowie przyszłego roku.

Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, których moc w zakupionych w tym roku czterech pojazdach została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

ZKM gotowy

Przedstawiciele ZKM tłumaczą, że gdyby była odpowiednia infrastruktura, mieszkańcy Fikakowa mogliby jeździć trolejbusami już teraz.

- Jesteśmy jako organizator komunikacji gotowi na to, by trolejbusy mogły jeździć na Fikakowo. Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Teraz czekamy na wybudowanie pętli. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Od września w Gdyni drożeją bilety

Tak jak informowaliśmy już w maju, w Gdyni po wakacjach trzeba będzie zapłacić drożej za bilety komunikacji miejskiej. Radni przegłosowali nowe ceny na ostatniej sesji.

Bilet jednorazowy na linie zwykłe zdrożeje o 20 gr. Zamiast 3 zł trzeba będzie zapłacić więc 3,20 zł, a ulgowy o 10 gr - z 1,5 do 1,6 zł. 4,2 zł za bilet normalny i 2,1 zł za bilet ulgowy to ceny na liniach pospiesznych, nocnych i specjalnych. Podwyżka obejmuje też bilety miesięczne. Normalny w granicach gminy zdrożał o 2 zł, ulgowy o złotówkę.

Drożej w identycznym wymiarze zapłacą również pasażerowie w Gdańsku. Tam nowe ceny zaczną obowiązywać już od lipca, tak by sporą część kosztów przerzucić na turystów. Zmiany w cenniku zostały rekomendowane przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.


Zobacz możliwości nowych trolejbusów z baterią litowo-jonową

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • (5)

    Atak chorych z nienawiści pisowcow - co widać w komentarzach. Sporo z jednego kompa. Nie wiem czy to śmieszne czy straszne. Kiedy wreszcie portal opublikuje trójmiejska listę hejterow zatrudnionych przez PiS? Przecież i tak jest już ona dość dobrze znana :)

    • 7 15

    • oczywiście w Gdyni wszyscy są zadowolenie z pracy wodza, tylko kilku pisowskim hejterom coś się nie podoba. (1)

      co wy hejterzy chcecie od pięknego Wojciecha:)???

      • 6 1

      • Po wynikach wyborów widać, że tak. I jakoś się nie dziwię. PiS powinien się trzymać daleko od Gdyni.

        • 4 6

    • Jednym słowem #dobrazmiana (1)

      Jeszcze rok temu choć śladowe naruszenie majestatu Prezydenta Wszechczasów wywoływało natychmiastowe posądzenie o bycie trolle z PO, a teraz z automatu jest się posądzanym o bycie z PiS. #dobrazmiana, nie ma dwóch zdań.

      • 5 3

      • w Gdyni od zawsze wiadomo, że hejtuje PiS. Nawet znam gościa, który werbuje ludzi :)

        • 2 6

    • ..az sie wypowiem, bo jak przeczytalem Twoj wpis to mnie w koncu ponioslo. Nie jestem pisowcem, a jeszcze dalej mi do lubienia po - to dwie strony tego samego medalu. Ale jesli juz o pis - on nie pojawil sie znikad, nie znikad tez wygral wybory.. Tak jak sa platni hejterzy z pis tak sa tez platni hejterzy z po - Obie strony sie obrzucaja blotem a kto korzysta..? - nie polacy I polska na pewno.. - dziel i rzadz - podzielili polakow i sami sie nawzajem zjadamy zamiast stawic czola niszczeniu kraju .

      • 2 1

  • Masakra (1)

    Wiekszosc ludzi przesiadze sie na samochody...

    • 14 2

    • ahhahahaah bo o 2 zł będzie droższy bilet miesięczny ? no nie rozśmieszaj mnie

      • 1 6

  • Ciekawe dlaczego nie było obniżki jak paliwo taniało co ? cwaniaczki (4)

    Mam auto na gaz i teraz mam gdzies wasze autobusy, mam do pracy 7 km koszt w obie strony to jakieś 3 zeta. dziekuje

    • 17 3

    • yhm (3)

      dodaj do tego ubezpieczenie auta (AC+OC ok 100 zł/mc)
      Roczne koszty warsztatowe (50zł/mc)
      Opony, płyny opłaty za parking etc (25zł/mc)

      Plus koszt auta (jeżeli kupione na kredyt to koszt odsetek, jeżeli kupione za gotówkę to koszt utraconego kapitału, przy cenie pojazdu 40 000 to ok 100 zł/mc)

      • 1 7

      • (1)

        ło matko co za troll twoja mina w zasyfiałym autobsie w korku bez klimy bezcenna

        • 1 2

        • twoja mina gdy stoisz w korku gdy wyprzedzam cie buspasem na witomino jeszcze bardziej bezcenna :).
          Uważaj aby ci od upału lakier w paseratti nie zbladł.

          • 1 3

      • Samochód i tak prawie każdy ma.

        Jak już ktoś jest w posiadaniu samochodu, to koszty stałe i tak ponosi. Oczywiście przy użytkowaniu dodatkowo na codzienne dojazdy do pracy więcej wyda na naprawy i sprawy eksploatacyjne. Niemniej jednak zaoszczędzi czas o swobodzie i wygodzie nie wspominając. Te dodatkowe 300km/mc dużej różnicy nie robi a przynajmniej samochód nie stoi bezczynnie.

        Mój komentarz jest oczywiście jednostronny ale w takich realiach ciężko mówić o realnej zachęcie do korzystania z komunikacji publicznej. Przy takim stosunku cen ciężko kogokolwiek zachęcić do jazdy autobusem jeśli ma alternatywę.

        A myślenie w takiej kategorii, że ktoś nagle sprzeda samochód to tak jak ktoś miałby np. z dnia na dzień przestać posiadać telefon komórkowy albo pralkę.

        • 3 0

  • pazerne trole...

    Kiedy ta banda złodziei przestanie podnosić ceny??!!

    • 8 2

  • wybieracie POwcow wiec czemu sie dziwicie oni tylko w glowie maja dojenie Polakow ceny bezyny w dol energi tez a oni wyskakuja z podwyzkami wstyd WOGOLE GDANSK I GDYNIA TO BASTOIN POwcow wiec teraz nie marudzic tylko placic

    • 4 8

  • Chyba kogoś ostro pogięło z tą pętlą! (8)

    Jedyny skrawek zieleni na Fikakowie i droga rodzin w kierunku lasu - teraz z autobusami ?!! Qwa mać!

    • 12 11

    • No nie przesadzajmy

      Ten "skrawek zieleni" to pół na pół wydeptana trawa i błoto, dodatkowo robiące przede wszystkim za sr.aczyk dla psów. No i z unikalnym widokiem na ceglaną ruderę w tle.

      • 9 3

    • (6)

      Ale o czym ty majaczysz? Warto odróżniać zieleń od klepiska. Poza tym przecież 100 m dalej zaczynają się setki hektarów lasu, więc w czym ci ta pętla będzie tam przeszkadzać?

      • 10 1

      • bedzie wszedzie smrodek autobusów, specyficzny smrodek do porzygania (5)

        • 1 7

        • (4)

          Smrodek od elektrycznych trajtków?
          Wytrzeźwiej zanim zaczniesz pisać komentarze.

          • 8 2

          • smrodek od przepoconych siedzeń przez niedomytych i spoconych pasażerów! (3)

            • 0 3

            • (2)

              I będziesz go czuć na osiedlu, na zewnątrz trolejbusów?
              Może jednak sam się umyj, bo to najwyraźniej spod twojej pachy jedzie.

              • 3 0

              • (1)

                Nie potrzebujemy trajtkow

                • 0 1

              • To się pier**lcie!!!

                • 0 1

  • Na płytę redłowską,

    zamiast autobusów mogłyby jeździć trajtki. W większości trasy jest tarakcja, a reszta mogłaby się odbywać na baterii :) Naprawdę to mogłoby wypalić, uważam ,że to jest bardzo realne.

    • 8 2

  • Nie mają na co kasy wydawać?

    Niech lepiej wybudują jakąś alternatywną drogę łączącą Pogórze/Obłuże/Oksywie z resztą Gdyni. Jest estakada lub Płucka i obie zabite! :/

    • 8 4

  • Już teraz samochodem jest taniej, wygodniej i szybciej podróżować po Trójmieście

    • 13 2

  • Czy ktoś może wyjaśnić dlaczego w karnecie jest 5 biletów a nie 4? (2)

    Jeżdżę autobusami sporadycznie i zawsze po przejeździe w obie strony przechowuję przez wiele miesięcy jeden bilet za 1,5zł , który pozostaje z karnetu.
    Jadąc po raz 3 -ci muszę kupować kolejny karnet mimo że w portfelu mam już 2 bilety po 1,5zł. Dopiero jadąc po raz 5-ty ( licząc każdy przejazd x2) mogę zużyć wszystkie bilety. Czy nie lepiej by było gdyby w karnetach były 4 bilety? Z kwoty 6 zł łatwiej wydać niż z 7,50

    • 16 1

    • (1)

      bo jest to karnet rodzinny 2 osoby dorosłe i 1 dziecko

      • 2 8

      • Nie dorabiaj na siłę ideologii. Jeżdżę codziennie komunikacją i rodziny 2+1 to może z 1% podróżnych, w zdecydowanej większości jeżdżą pojedyncze osoby, ewentualnie 1 rodzic z dzieckiem jak jest rok szkolny.
        Dlaczego zmuszać zdecydowaną większość podróżnych do kupowania zbędnych im karnetów? Poza tym jakby sprzedawano pojedyncze bilety, to w czym problem aby taka rodzina 2+1 kupiła sobie 2 normalne i jeden ulgowy?

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane