• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • Gdynia kiedyś morska potęga Polski dzisiaj miasto upadłe (1)

    • 13 1

    • poszło w Pięty.

      • 1 1

  • Nobicycle

    Nie zgadzam się tylko na szczególne traktowanie rowerzystów, zabierają przestrzeń w centrum miasta. 30 km/h mogą jeździć jezdnią. Troska o właściwe wykorzystanie przestrzeni w centrum miasta doceniam, ale jeszcze raz przy 30km/h rowerzyści mogą poruszać się po jezdni. Dlaczego korzyść dla rowerów odbywa się kosztem pieszych? Znaczna część rowerzystów porusza się z prędkością 15 do 30 km/h, to towarzystwo trzeba uporządkować.

    • 9 1

  • Żaden wariant

    Żaden!

    • 4 1

  • Jak zwykle myśl jednotorowa (1)

    Oczywiście deptak jest spoko, samochody są be, a cały świat idzie w rowery. klasyczna śpiewka.

    Deptak nie jest złym pomysłem. Fajnie wyglądają stoliki przed knajpami, natomiast ktoś kto stwierdził że to podwyższy wartośc lokali chyba nigdy nie mieszkał w takimrejonie turystycznym jak np gdańska starówka. Głośno i syfiaście (kultura turystów nie powala). Gadka o sklepac też tylko połowicznie poprawna.

    Tu tylko mowa o ograniczaniu ilości miejsc parkingowych i możliwości przejazdu. to drugie popieram - jest władysława i niech ta ulica zostanie "transportową", starowiejska może spokojnie zostać zamknięta. Tylko to powinna być połowa inwestycji. Nikt nie pomyślał o mieszkańcach którzy też chcieli by mieć możliwość zostawienia swoich samochodów w okolicy domu, o właścicielach lokali którzy po dowiezieniu towarów również nie mogą pozwolić na odstawienie samochodu kilka km dalej ani o ich klientack którzy bez możłiwości podjechania gdzieś bliżej... pojadą do centum handlowego. zabranie miejsc parkingowych na jednej ulicy musi łączyć się z utworzeniem miejsc parkingowych w okolicy w innym miejscu. Inaczej to jest krok mówiący o tym ze miasto ma w czterech literach mieszkańców i ich interes, a idzie w kierunku turystów. nie tędy droga

    • 14 2

    • Nikt nie bedzie zima jezdzil rowerem.To nie Holandia z plaskim uksztaltowaniem terenu i lekko zima.Drogowcy nie potrafia odsniezyc drog na czas a co dopiero sciezki rowerowe.Znowu posypia tonami soli i po sezonie wszystko jest zlomem.Niech Szczurek przestanie budowac w centrum te moochy,paskudne wiezowce,gdzie wpycha do centrum dzisiatki tysiecy mieszkancow a chce zamykac drogi.Brak logiki.Liczy sie kasa i lapowy od deweloperow.Mam nadzieje,ze CBA dobierze sie do skory cwaniaczkowi po tych wyborach.

      • 3 1

  • Będzie brak klientów (5)

    Tzw. handlowcy niech nie liczą, że coś u nich kupię, gdy nie będę miał gdzie zaparkować. To samo dotyczy właścieli barów i restaracji. Widać to w hali targowej, poziom -1 praktycznie pusty. W takich okolicznościach klientami pozostają rowerzyści, ale oni jak wiadomo groszem nie śmierdzą, a z racji lycrowych, obcisłych spodenek do restauracji nie powinni być wpuszczeni.

    • 32 22

    • Halę targową (1)

      ludzie zaczynają omijać szerokim łukiem, bo jest droga i zamykana o 16.00, tylko emeryci mogą się załapać na godziny otwarcia. A co do parkowania, to wam wszystkim nóżki urwało aż po ramionka ? Ludzie pochodźcie troszkę, a nie tylko tyłki do samochodu i heja !

      • 3 2

      • Mam isc na hale i z powrotem na Dabrowe z zakupami?Ty qwa koles jestes normalny?

        • 3 0

    • Do baru samochodem?

      • 0 2

    • Teraz też nie liczą, oprócz salonu gier i monopolowego

      • 5 0

    • Wolny wybór

      Przy okazji omijaj z daleka bulwar nadmorski i plażę. Nigdy tam nie zaglądaj, ponieważ samochodem nie możesz tam się poruszać. Lepsza plaża jest w Rivierze dla zmotoryzowanych.

      • 10 4

  • Starowiejska deptakiem jak chce przetrwać na rynku handlu (2)

    Wszędzie deptaki w centrum miast się sprawdzają. Jeżeli Gdyni zależy na bycie miastem przyjaznym do życia to Starowiejska powinna być deptakiem. Jej mankamentem są wiatry. Ale w dni słoneczne późnym południem jest ona w sloncu. Abrahama i Świętojańska też zmienić na deptak. Samochody na parkingi podziemne pod ulicę Władysława IV i pod Skwerem Kościuszki - jest tam dużo terenu na parking podziemny.

    • 20 23

    • To najpierw zbuduj te parkingi,

      bo będzie tak jak dzielnicami. Budujemy osiedle, a drogi? Jakoś dojadą. I teraz spróbuj budować drogi dojazdowe jak wszystko zakorkowane.
      Zbuduj parkingi przed wjazdem do centrum i wtedy OK.

      • 4 1

    • dokładnie

      wszystkie szanujące się miasta mają deptaki, a u nas ciągle problem. Fakt, że koniecznością stają się nowe parkingi, i to szybko i duże. Wiadomo, że jesteśmy miejscem atrakcyjnym dla turystów (mimo wszystko), więc potrzeby są ogromne.

      • 1 2

  • (4)

    Nie da się. Za dużo farby na każdy projekt.

    • 88 7

    • szczurze prestan truc (2)

      kto dopuszcza do przeładunku codziennie ton pyłu weglowego na terenie portu, zanieczyszczajac srodowisko trujac ludzi niszczac budynki mieszkalne az po skrzyzowanie 10 lutego/Swiętojanska...oj widze ze chyba przed wyborami szczur chce miec problem, polityczny.. medialny...

      • 3 7

      • Gdynia to port matole.

        • 4 1

      • czarne zloto

        • 2 2

    • Projekt typu "jakoś to będzie"...

      .

      • 6 3

  • pies z kulawą nogą tam pójdzie... turyści ciągną na Skwer lub Bulwar (2)

    i nie będą siedzieć "po drodze"

    • 13 3

    • bulwar i skwer. to tam powinien być deptak. (1)

      • 11 0

      • Bulwar jest. Skwer ma szeroki środek-wystarczy

        • 5 4

  • (3)

    Ograniczenie ruchu samochodow w najwiekszym stopniu.
    Tylko wtedy bedzie mialo to sens.
    Sorry, ale nikt nie ma ochoty spacerowac wsrod smrodu i halasu samochodow.

    • 11 10

    • i tak wszyscy idą na Bulwar albo Skwer i nie będą łazić po zapyziałej uliczce, jakmają

      more 500m dalej i pięke widoki!

      • 6 0

    • nie pasuje ? to do lasu , cisza spokój

      • 5 6

    • Spacerować i podziwiać co?

      Zapytam się stanowczo. Gdynia to Gdynia, żadne to cudo. Starowiejska nie przyciąga niczym.

      • 13 2

  • Czwarty wariant - kontrapas

    Od Dworca do 3 mają, potem przerwa do Mściwoja, potem kontrapas do Władka IV.
    Następnie przerwa i od Zygmunta Augusta do Abrahama znowu.

    Wykonany poprzez malowanie istniejącej kostki brukowej.

    Taka tradycyjna gdyńska metoda: byle jakie kontrapasy znikąd do nikąd.

    Byle drogo.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane