• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zaczyna walkę z reklamami

Michał Sielski
1 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak mogłyby zmienić się kamienice przy ul. Świętojańskiej. Tak mogłyby zmienić się kamienice przy ul. Świętojańskiej.

Większość reklam w Gdyni jest nielegalna: nie są zgłoszone, nie ma pozwoleń na ich budowę czy instalację na zabytkowych budynkach. Dlatego miejski plastyk zapowiada krucjatę, którą zaczyna od ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni i miejskich budynków.



Plastyk miejski to stanowisko, którego w Gdyni przez wiele lat nie było. I, niestety, widać to na ulicach. Krzykliwe szyldy, wielkoformatowe reklamy w wielu miejscach, pstrokate elewacje budynków albo w całości zasłonięte płachtami z reklamami. Ale w najbliższym czasie ma się to zmienić. Kiedy konkretnie?

Jacek Piątek przygotował już strategię działań na najbliższy rok.

- Estetyzacja miasta to proces. Nie załatwimy wszystkiego w dwa miesiące, a może nawet w rok, ale drobne sukcesy będą widoczne szybciej - podkreśla Jacek Piątek, gdyński plastyk miejski.

Jakie? Na początek uporządkowana ma być ul. Świętojańska, przez wielu przedsiębiorców traktowana jako pasaż reklamowy. Walkę z nieestetycznymi reklamami ma ułatwić fakt, że całe śródmieście Gdyni jest pod ochroną konserwatora zabytków.

- Na budynku wpisanym do rejestru konserwatora zabytków można powiesić reklamę, gdy uzyska się pozwolenie na budowę i przedstawi projekt techniczny. Jeśli tego nie ma, reklama jest nielegalna, a już wiemy, że wiele z nich nie spełnia wszystkich procedur - podkreśla miejski plastyk i zapowiada, że z właścicielami i najemcami będzie na początek negocjował, ale jeśli nie uda się przekonać ich polubownie, sięgnie po narzędzia prawne.

Czytaj także: reklamy przy drogach to zagrożenie.

Podobnie jest w Gdańsku, gdzie zmorą jeszcze niedawno były m.in. reklamy mobilne. W Gdyni problem również istnieje i to głównie w centrum miasta. Reklamy restauracji, szkół językowych, nauki jazdy, a nawet szybkich kredytów i lombardów w najlepsze stoją przy chodnikach i na parkingach.

- Kolejny problem to ogródki gastronomiczne, które były obwieszone przeróżnymi reklamami. Po wielu rozmowach, licznych upomnieniach udało nam się dojść do porozumienia z właścicielami, którzy w większości zaniechali tego procederu. Większość miast posiada też standardy np. w zakresie rodzaju parasoli w ogródkach. Gdynia, jako miasto chętnie odwiedzane przez turystów, również powinna się tym zająć. Pracy jest sporo, a obecny stan prawny nie zawsze pozwala na szybkie egzekwowanie naszych oczekiwań - podsumowuje Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji przestrzeni miejskiej w gdańskim magistracie.

Gdańsk stara się walczyć z pstrokacizną elewacji i nielegalnymi reklamami. W niektórych miejscach się udaje, w innych nie. Jak szybko pójdzie to w Gdyni?

- Mam nadzieję, że przedsiębiorcy zrozumieją, że potrzebują pomocy. Ilość potykaczy i krzyczących reklam jest tak duża, że już nikt ich nie zauważa. Działa to ze szkodą dla wszystkich - zarówno przedsiębiorców i miasta. Dlatego warto też będzie popracować nad rewitalizacją społeczną, czyli zmianą myślenia o przestrzeni, w której żyjemy. Jeśli to nie pomoże, przyjdzie czas na działania nadzoru budowlanego i innych instytucji - podkreśla Jacek Piątek.

  • Wystarczy pozbyć się szpetnych reklam i umyć fasadę, by brzydka kamienica zyskała wiele na uroku. Budynek przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu obecnie...
  • ...i po zabiegach naszego grafika.
  • Kamienica przy ul. Świętojańskiej obwieszona reklamami...
  • ...i ich pozbawiona.
  • Kamienica przy al. Niepodległości w Sopocie: najpierw z reklamami...
  • ...a następnie bez nich.

Zobacz, jak budynki Trójmiasta wyglądałyby bez reklam.

Opinie (197) 8 zablokowanych

  • I to jest dobry znak, bo tak pojmujący reklamę ludzie psują nie tylko otoczenie, ale także i całą branżę.

    • 0 0

  • Problemem jest brak poczucia estetyki u przeciętnego obywatela

    dlatego niektórym podobają się reklamy, bo "kolorowe". Inni nazywają "KOMUNĄ" rozsądne decyzje mające na celu polepszenie jakości przestrzeni publicznej. Do indywidualizmu trzeba dorosnąć!
    Nie tylko umieszczanie reklam na fasadzie, ale też jej kolor powinien być weryfikowany, okropnie wygląda jak stoją obok siebie domy w kiczowatych, gryzących się kolorach, bo właściciel chce pokazać że stać go na remont. Podsumowując - problem ma tylko HOŁOTA, ludzie mający choć trochę dobrego smaku nie popełniliby żadnego koszmarku w przestrzeni miejskiej, ani go nie akceptowali. A jaka część społeczeństwa jest hołotą? lepiej nie liczyć!
    PS. idea antyreklamowej partyzantki - super! Pora też zainteresować się trójmiejskimi pustostanami - PUSTOSTANY W RĘCE WYOBRAŹNI

    • 0 0

  • zaproszenie

    zapraszam Pana plastyka na ulice sterników -po deszcu wjezdzam do garazu z kupa błota-PLASTYCZNEGO i tak jest od 50 lat !! byle sotłtys potrafi wysypac droge tłuczniem ale nie Pan Szczurek -ale placic podatki od sródmiescia musze --mysle ze porobie zdjecia i wysle do TVN24 -niech sie Polska posmieje z Gdyni

    • 0 0

  • Piątek, świątek

    A w Warszawie też Piątek, tyle, że Grzegorz miał się zająć czyszczeniem z reklam. Jak na razie popiera obłożenie Pałacu Kultury reklamami. Jak widać Piątek, Piątkowi nie równy.

    • 1 0

  • brawo!

    BRAWO!

    • 1 0

  • ...a zapuszczone kamienice? (2)

    Byście się najpierw wzieli za właścicieli kamienic, które są zapuszczone i straszą chociażby przy Świętojańskiej! Od lat słyszę od znajomych "mieli to zrobić...", "mieli wejść wejść na hipotekę..." itd, więc weźcie się za to a reklamami zajmiecie się przy okazji - przecież niektóre trzeba będzie zdjąć aby wyremontować budynek ;-)

    • 1 2

    • ....jeśli nie mieszkasz na Świętojańskiej

      to nie zabieraj zdania na ten temat co tu jest remontowane a co nie.... Ja mieszkam tu od kilku lat i cały czas widzę ile się zmienia... jak również mój budynek i te które mnie otaczają...

      • 0 0

    • Gdynia

      A kto je zapuścił?

      • 0 0

  • Tombud na plus (1)

    Jak dla mnie ten obuwniczy "TomBud" jest bardzo ładnie oreklamowany :) taki przedwojenny klimacik tego napisu, i gorzej wyglądałby w nowej wersji... Reszta na plus, jednak nie uda nam się tych reklam usunąć. Takie są prawa demokracji a ogranicznie wolności zarządców to powrót do przeszłości, a szkoda... Wolałbym przedwojenny klimat Gdańska

    • 1 0

    • Re: Tombud na plus

      Jaka to demokracja, w której mniejszość mówi większości co ma robić? I w dodatku ta mniejszość ma w tym interes.. To raczej kapitalizm?

      • 0 1

  • (4)

    Miasto powinno zlecać usuwanie nielegalnych reklam. Jak się znajdzie właściciel i zgłosi to na policję to natychmiast trzeba go obciążyć kosztami sprzątania. Konsekwentnie przez rok tak robić i problem nielegalnych reklam zniknie.

    • 218 7

    • problematyczne

      Teoretycznie masz rację, ale jak udowodnisz, że to akurat ta firma powiesiła reklamę. Nie uważasz że takie karanie mogłoby w znaczny sposób zmniejszyć konkurencje, np. "porozwieszam reklamy konkurencji, niech płacą mandaty.. " ;>

      • 3 0

    • A może Gdynia powinna zacząć walkę z korkami (1)

      hmmm?

      • 0 3

      • albo z kosmitami.

        • 2 0

    • konsekwencja

      Zgadzam się z przedmówcą. Wystarczyłaby konsekwencja w karaniu mandatem i nakazem usunięcia reklamy. Podziałałoby z pewnością.
      Jest jedno "ale"... A co z reklamami kolegów urzędników? One też musiałby zniknąć, a że wówczas kolega obraziłby się, to lepiej zostawić wszystkie.

      Po raz kolejny wracamy do sedna problemu - korupcji i układów wśród urzędników, od której trzeba zacząć naprawiać miasto.

      • 29 1

  • Fajnie by było przejść się Świętojańską bez reklam :) (10)

    • 372 23

    • Wystarczy na nie nie patrzeć

      • 0 1

    • PAtrze na te porównania i załamać się można (5)

      bez reklam wszystko będzie szare, bure... wszystko będzie jednakowe. Jak za komuny!

      W dodatku nigdy się nie dowiem że na piętrze pracuje adwokat, bo zabronią mu tego napisać. Bo komuś przeszkadza...?

      • 5 36

      • Twoja wypowiedź świadczy o niskim poziomie rozwoju (4)

        Lepsze śmieci reklamowe niż szarzyzna a la komuna. Nie potrafisz sobie wyobrazić piękna bez krzykliwości. Biednyś.

        • 23 4

        • No cóż, skoro uważasz że z moim doktoratem mam niski poziom rozwoju... (2)

          może po prostu nie każdemu podoba się to samo. Mi podobają się te kolorowe od reklam krzykliwe uliczki, które przypominają trochę w tym japońskie miasta. Albo turcja gdzie ludzie mają swoje domy na terenie zabytkowego zamku z okresu średniowiecza. W Polsce to nie do pomyślenia, a tam... ile uroku to tworzy.

          • 1 13

          • olej w głowie...

            jeśli jest to doktorat ze najsławniejszej pomorskiej uczelni lub podobnej instytucji, na której doktorantów biorą z metra, wyzyskują i każą pisać idiotyczne prace, to taki doktorat jest dla głupoli...

            • 0 0

          • tytuł naukowy o niczym nie świadczy można być dr nawet nadzwyczajnym profesorem, a w głowie zero oleju, wykuć się to każdy potrafi, ale coś wiedzieć to już tylko niewielu

            • 8 0

        • Nie przesadzaj z tą szarzyzną - nie podobają się tobie reklamy O.K.

          Mnie też. Ale wymyśl lepszą odpowiedź nadmierny konserwatysto !

          • 1 0

    • A ja uważam, że fajnie byłoby się przejść Świętojańską (1)

      jakby jej nadać charakter Times Square z Nowego Jorku :)

      • 2 4

      • Ambicje, marzenia i realizm.

        W Nowym Jorku to prywaciarze maja pieniadze na to i reklamy zmieniaja sie co kilka lat. Kto byl na Times Square 5 lat temu i potem teraz to wie najlepiej. Dwa rozne miasta.

        • 1 0

    • Fajnie by było przejść się Świętojańską bez banków

      ta ulica śpi nocą, tam powinny być same restauracje, kluby, kawiarnie, i zrobić z tego deptak albo ewentualnie drogę tylko dla trolejbusów i taksówek..

      • 19 0

  • HURAAA W KOŃCU KTOŚ SIĘ ZA TO WZIĄŁ !!!

    I może zaprzestanie się samowoli reklamowej , bo to wygląda tragicznie na budynkach! A za nie zdejmowanie reklamy po likwidacji interesu powinno się karać właściciela .

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane