• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zmiany nazw przystanków i linii

Krzysztof Koprowski
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Linia 510 przeistoczy się w 4A. Litera A ma kojarzyć się ze słowem airport, czyli lotnisko. Bez zmian pozostają przepisy taryfowe i rozkłady jazdy. Linia 510 przeistoczy się w 4A. Litera A ma kojarzyć się ze słowem airport, czyli lotnisko. Bez zmian pozostają przepisy taryfowe i rozkłady jazdy.

Od soboty prawie 30 przystanków w Gdyni zmieni swoje nazwy, które dodatkowo zyskają pełną numerację. Pojawią się również trzy nowe przystanki. Nowe oznaczenia będą także miały linie specjalne.



Co sądzisz o nowym oznaczeniu linii 500 (4T), 510 (4A) oraz 570 (4F)?

Zmiany, które wejdą w życie już w sobotę 28 czerwca, mają przede wszystkim na celu ujednolicenie zasad obowiązujących w całej aglomeracji i tym samym przybliżyć do integracji wszystkich przewoźników.

W tym celu linie zaczynające się od cyfry 5, tj. 500, 510 oraz 570 zostaną przemianowane na 4T, 4A oraz 4F.

Wynika to faktu, że w Gdańsku "pięćsetki" funkcjonują jako zwykłe linie, podczas gdy w Gdyni obowiązuje na nich taryfa specjalna, a dodatkowo nie mają tu zastosowania bilety długookresowe ZKM Gdynia (ważne są jedynie bilety długookresowe metropolitalne).

- To rodziło wiele problemów w zakresie biletów. Niektórzy pasażerowie tłumaczyli jazdę z niewłaściwym biletem tym, że spodziewają się jednolitych zasad taryfowych w aglomeracji. Innym z kolei myliły się linie 510 z trolejbusową 710 i uznawali, że obowiązuje taryfa zwykła na 510 [linie te mają częściowo wspólną trasę - dop. red.] - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

W takiej sytuacji ZKM Gdynia mógł zmienić oznaczenie poprzez "obniżenie" numeracji linii równo o 100, przekształcając np. 510 w 410 itp. lub wprowadzić zupełnie nową numerację, zaczynająca się od cyfry 4, przypisanej do linii specjalnych.

- Obniżenie numeracji równo o 100 nadal nie rozwiązałoby problemów z niewłaściwym doborem biletów, dlatego też zdecydowaliśmy o wprowadzeniu oznaczenia, które znacznie odróżnia linie specjalne od pozostałych - dodaje Gromadzki.

Nowe oznaczenie składa się więc z cyfry "4" oraz litery, które mają kojarzyć się z przeznaczeniem i kierunkiem linii - 4T (dotychczas 500) z linią turystyczną, 4A (dotychczas 510) z linią na lotnisko (ang. airport), zaś 4F (dotychczas 570) z dojazdem do terminalu promowego (ang. ferry).

Zmiana oznaczenia nie będzie się wiązała z korektą rozkładów jazdy, tras autobusów ani też nowymi zasadami taryfowymi.

Dodatkowo od 28 czerwca na terenie Gdyni oraz gminy Kosakowo zostają wprowadzone nowe nazwy przystanków. Jak informuje organizator, wynika to z potrzeby aktualizacji i doprecyzowania ich nazewnictwa, a także jest zbiorczym uwzględnieniem szeregów uwag i wniosków od pasażerów. Stare i nowe nazwy przystanków prezentujemy w tabeli obok tekstu.

Dodatkowo wprowadzone zostaną także nowe przystanki autobusowe. Są to Park Europy 01 przy al. Jana Pawła II dla linii 4T, Terminal Cargo (n/ż) przy ul. Słowackiego w Gdańsku dla linii 4A w kierunku Gdyni, Kielno-Cmentarz (n/ż) przy ul. Oliwskiej w Kielnie dla linii 191 na kursach przez Kielno wyłącznie w kierunku Kielna oraz 193 w kierunku Szemudu.

Ostatnią zmianą, która wejdzie w życie w weekend, będzie doprecyzowanie nazewnictwa przystanków. Tam, gdzie są one zgrupowane w Gdyni i gminie Kosakowo, zostaną dodatkowo ponumerowane. Będą to numery dwucyfrowe parzyste lub nieparzyste, zależnie od numeracji porządkowej nieruchomości zlokalizowanych przy drodze.

Wprowadzona numeracja stosowana będzie też w rozkładach jazdy, co ułatwi odnalezienie przystanku w terenie. Jej wprowadzenie wynika z potrzeby dostosowania się do zapisów Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • 4T (1)

    4T (500, jak kto Woli) - jaki ma sens linia, która działa tylko przez kilka dni w roku i tylko 6 razy dziennie? A jest mega przydatna - studenci, ludzie idący na basen, turyści pomykający do Akwarium.. Przecież to by się nawet bardziej zimą przydało (jak wieje i dmucha) niż latem.
    Drogi Gdynio - jeśli czytasz to - przemyśl to!

    • 1 0

    • Linia 4T to w ogóle porażka.

      Teoretycznie to linia "turystyczna", a kursuje wyłącznie w weekendy (tak, jakby turyści przyjeżdżali do Gdyni tylko w sobotę lub niedzielę) i ma tylko parę kursów dziennie.
      W dodatku autobus zupełnie nie ma cech pojazdu turystycznego, bo nie ma wysokich okien i jest zwykłym niskopodwoziowcem. Widzi się przez szybę tyle, co w zwykłych autobusach, czyli niższą część fasad mijanych budynków. Nic też nie gada w głośnikach. Fajnie wiedzieć, jaki jest następny przystanek, ale brakuje przewodnika audio lub ekranu z informacjami turystycznymi (choćby takiego, który normalnie pokazuje reklamy i ogłoszenia Urzędu Miasta).

      Niby są jakieś przewodniki internetowe udostępnione gdzieś przez miasto (było o tym rok czy dwa lata temu), ale zupełnie nieprzydatne. Może chociaż mininadajnik FM w autobusie, który opisywałby pokonywaną trasę na kilku częstotliwościach w kilku językach? Większość osób ma chyba komórki z radiem, więc wystarczyłaby wówczas informacja przy wejściu o częstotliwości nadawania. Do tego nie potrzeba żadnych specjalnych pozwoleń i jest supertanie (wystarczy zsynchronizować poszczególne fragmenty opisu z mijanymi przystankami).

      Oczywiście informacja o specjalnej taryfie powinna być też jasno wskazana przy wejściu (wraz z informacją, że jechać można też na metropolitalnym) i nie trzeba byłoby zmieniać numeru linii. Poza tym nie rozumiem tej zasady z "czwórką" na początku. Jeśli linii turystycznych ma być w Trójmieście więcej, niż jedna, to po czwórce powinna stać druga cyfra, a jeszcze lepiej, aby analogicznie do nocnych linii zaczynających się na "N" pozostałe specjalne też zaczynały się literą (czyli np. T01, F01 i A01) na całym obszarze biletu metropolitalnego.

      • 2 0

  • Czy kapliczka czy figurka bez znaczenia autobus i tak odjeżdża sprzed nosa

    Zmiana nazwy nie wiele pomoże jeśli nikt nie pomyśli o zmianie ustawienia świateł. Na przejściu, które prowadzi właściwie tylko do przestanku, najpierw zielone świtało ma trolejbus, który wyjeżdża spod wiaduktu (26 i 27), a potem piesi. Można powiedzieć, "to idź wcześniej", niestety na tym skrzyżowaniu można długo czekać, bo jeśli nie dotkniesz magicznego czujnika na słupie odpowiednio wcześnie czekasz na zielone całą kolejkę, a kolejne autobusy odjeżdżają. Może pójść w ślady Gdańska i zlikwidować te głupie przyciski na rzecz zwykłych świateł.

    • 3 0

  • Jednolitość jak skur...iera wycięta

    Zważywszy, że numery 1-19 zarezerwowane są dla tramwajów, to 4A, 4F i 4T są strzałem w dziesiątkę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane