• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zmiany w rozkładzie, a co z pętlami?

Patryk Szczerba
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie. Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.

Gdynia zapowiedziała zmiany w rozkładzie poprawiające komunikację centrum z Chwarznem i Wiczlinem od 1 marca, a mieszkańcy zaczęli pytać o przyszłość powstałych ponad 10 lat temu pętli "Sokółka"Mapka"SKM Redłowo"Mapka. Zdaniem części z nich powinny być lepiej wykorzystane.



Czy zwiększenie częstotliwości kursów przekona kierowców z Chwarzna do przesiadki do autobusów?

Przypomnijmy:

  1. Od poniedziałku w kursach do Chwarzna-Wiczlina zmienia się rozkład.
  2. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.
  3. Autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum rano i po południu w stałych odstępach pięciu minut.
  4. Ma to zachęcić wybierających auto mieszkańców do przesiadki do autobusów.


Rozkład ZKM Gdynia



Pętle mają ponad 10 lat



Przy okazji zmian w rozkładzie mieszkańcy zaczęli dopytywać o plany względem istniejących na trasie pętli przystankowych - przy stacji SKM Redłowo oraz drugiej przy osiedlu Sokółka na Chwarznie.

Obydwie powstały w 2009 r. z myślą, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Pętla "Redłowo SKM" miała odgrywać rolę popołudniowego węzła przesiadkowego dla osób jeżdżących do Chwarzna, jak i na Witomino. Uruchomiono wtedy nawet osobną linię 221 w kierunku tych dzielnic.

Z kolei za pętlę na Chwarznie zapłacił deweloper.

- Dotychczas Chwarzno miało swoją pętlę przy ul. Apollina. Kiedy powstała w latach 70., w tym miejscu znajdował się koniec dzielnicy. Teraz, kiedy osiedle przesunęło się daleko na zachód, autobusy niezbyt dobrze spełniały tam swoją funkcję. Oczywiście mogły jeździć dalej, ale zawracać musiały dopiero na pętli w Wiczlinie Niemotowie lub przy działkach. Bez sensu było gnać taką trasę dla dwóch czy trzech przystanków - opowiadał ponad 11 lat temu Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Mieszkańcy: można je lepiej wykorzystać



Zdaniem części mieszkańców ZKM Gdynia powinien przeanalizować lepsze wykorzystanie obydwu pętli.

  • Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.
  • Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.
- Zmiany tras powodują, że pętla na Chwarznie będzie coraz mniej wykorzystywana. Z kolei ta w Redłowie już od dawna pozostaje miejscem, gdzie wsiada i wysiada niewiele osób, a linie skierowane w kierunku Witomina i Chwarzna nie zajeżdżają tam. Dodatkowo nie ma połączenia z przystankiem SKM. Może warto jej kosztem powiększyć parking dla aut? - pyta pan Sebastian.

ZKM: Pętla na Chwarznie nadal istotna



Przedstawiciele ZKM zapewniają, że w przypadku Chwarzna pętla nadal jest istotna i mimo że nie będą tam zajeżdżały autobusy linii 147, to nie będzie na niej pusto.

Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147. Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147.
- Do końca lutego stanowi przystanek krańcowy dla linii: 103, 121 (większość kursów), 160 i N20 (część kursów) oraz przelotowy (w kierunku ul. Chwarznieńskiej) dla linii: 140, 147 i 172, a także pozostałych kursów linii 121 i N20. W dni powszednie (nauki szkolnej) przewidziano z tej pętli 165 kursów w skali dnia, przy czym większość z nich wykonuje dodatkowy zajazd na przystanek na pętli. Po zmianie będzie z tej pętli 15 odjazdów w dniu powszednim, ale jednocześnie zwiększy się z 41 do 67 dzienna liczba kursów na linii 147 z pobliskiego przystanku Bryla (i innych wewnątrz osiedla) do centrum - odpowiada Marcin Gromadzki.
Inaczej przedstawia się sytuacja z Redłowem. Na pętli zlokalizowanej przy SKM od 1 marca będzie startować 40 kursów - na liniach 109 i 182 - czyli linii, które nie jadą na Chwarzno. I tak pozostanie.

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM, jest to zgodne z wolą pasażerów.

- Żaden z tych kursów nie prowadzi do Chwarzna, gdyż przesiadający się z SKM wolą przystanki na wiadukcie w ciągu ul. Stryjskiej, do których jest bliżej z pociągu - wyjaśnia Marcin Gromadzki.
To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu. To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu.

W Redłowie kładki nie będzie, pętla także dla kibiców



W związku z tym, że nie jeżdżą stamtąd autobusy do zachodnich dzielnic miasta, to zdaniem ZKM nie ma potrzeby budowania kładki prowadzącej na peron SKM, która mogłaby być kluczowym argumentem, by zlikwidować przystanek na wiadukcie na Stryjskiej usytuowany przy pasie rowerowym, tuż za przejściem dla pieszych.

- Pętla Redłowo SKM pełni także funkcję dodatkową - jest miejscem kumulowania pojazdów przy obsłudze meczów na stadionie przy ul. Olimpijskiej - kończy rzecznik ZKM Gdynia.

Opinie (82)

  • (6)

    Kto pamięta starą pętlę w Redłowie w tym miejscu dla linii 121 i 193? Jelcze i Ikarusy :) 121 jeżdził do gieldy na Dąbrówce a 193 na Karwiny III
    Visa vis byla fajna imprezownia Mojave :)

    • 72 2

    • Pamiętam, pamiętam (stety lub niestety) kiedy Lotników była piaszczystą drogą, a most na Kaczej był drewniany. (2)

      • 6 0

      • (1)

        Piękne czasy. Niedługo będziemy jeździli na spotting piasczystych dróg.

        • 4 1

        • Chopaki! Znalazłem piaskowa droga!
          Na co Tabuny terenówek z całej Europy pędzą na Gipsach ku wskazanym współrzędnym....

          • 4 0

    • Kiedyś jeszcze 172, 180 i 272 można było tam spotkać (wykonywały tam zajazdy), a także darmobus do Ikei (05). Do tego przez jakiś czas kursowała tam linia 152.

      • 5 1

    • Faktycznie! Jeżeli dobrze pamiętam, to w miejscu obecnej drogi różowej przy SKM Redłowo

      były jakieś max 1 piętrowe budynki, długasny chodnik od wiaduktu (zejście schodami w dół) i właśnie pętla z czerwonymi Ikarusami :D

      • 8 1

    • Mojave

      Ten klub mial niezly klimat, pamietam koncerty i tam po raz pierwszy palilam w srodku stare kanapy. Kilka razy byla wzywana policja, chyba przez sasiadow. Pozniej chyba byl pozar i w koncu nic z tego nie zostalo. Takich klubow juz nie ma to bylo jak Buda na plazy w Gdyni.

      • 6 0

  • wy już lepiej nic nie zmieniajcie bo te zmiany to mieszkańcom bokiem wychodzą.

    • 64 10

  • A co komu przeszkadzają pętle? (1)

    Niech zostaną, nawet w przypadkach awaryjnych jest to miejsce do zawracania lub postoju autobusu. Tym bardziej, że jeżeli będą dalej używane to nie ma problemu.

    • 61 0

    • Zerwać asfalt i przeznaczyć na buspasy!

      • 0 5

  • Panie Łucyk (5)

    kiedy kolejna likwidacja miejsc parkingowych w centrum Gdynia i stawianie donic za kilka milionów?

    • 82 14

    • mam nadzieję, że niedługo (3)

      centrum nadal wygląda jak jakiś mało uczęszczany komis

      • 14 8

      • (2)

        Mam nadzieję, że niedługo to potrwa kariera Łucyka. Dość już tego cofania Gdyni w rozwoju. Jak chce, to niech likwiduje sobie miejsca parkingowe na własnym terenie, a nie w mieście, które należy do wszystkich mieszkańców, którzy to mają coraz ciężej.

        • 13 5

        • samochodoza zdusiła miasto i mieszkańców

          • 6 11

        • obawiam się, że tak się nie stanie.

          Łucyk od lat już jest promowany przez Szczurka.
          Sam zobaczysz, że będzie taki schemat przy najbliższych wyborach samorządowych.
          Szczurek oznajmi, że wycofuje się i idzie na "emeryturę" ale chce zostawić swoją schedę w dobrych rękach u doświadczonego samorządowca i sprawnego zarządcy i namaści Łucyka.
          Ja to już widzę od lat i tak będzie.

          • 11 1

    • jeżdżę komunikacją miejską

      i przyglądam się samochodom osobowym. 90% z nich to jedna osoba. Czy to zawsze zasadne? Podoba mi się rozwiązanie na autostradach w USA. Komplet pasażerów w aucie, i możesz poruszać się szybkim pasem.

      • 3 0

  • Bo oni w ZKM nie kumają jednej sprawy (2)

    Trzeba zlikwidować wszystkie przystanki w promieniu 500m od pętli, wtedy ludzie zaczną z nich korzystać i je sobie chwalić (pętle)

    • 31 11

    • Nie

      Ludzie zaczną jeździć autem

      • 3 0

    • demptowo linia 34 trijlebusowa

      j Juz kilka listow z prosbą aby ta linia kursowała tak jak autobus 114
      radni Gdyni tylko mysla tylko o ul. Skarbce czy tam radna jeest tez z tej ulicy
      my demptowicy mieszkający od wielu lat jestesmy traktowani jak murzyni pieszo do chylonii lub czekajcie 3E0 MIN.

      • 1 0

  • (12)

    Powinno zrobić tak:
    103 - Obłuże Maciejewicza - Chwarzno Sokółka
    109 - Babie Doły - Redłowo SKM
    121 - Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka - Staniszewskiego - Karwiny Tesco
    140 - Gdynia Dworzec GŁ. PKP - Wiczlino Niemotowo
    141 - Pogórze Górne - Chwarzno Sokółka
    147 - Gdynia Dw. Gł. PKP - Karwiny Tesco
    172 - Chylonia Dworzec PKP - Wiczlino Działki II p. Chwarzno Sokółka
    190 - Plac Kaszubski - Witomino Sosnowa

    • 47 9

    • I koniecznie jakąś linię... (6)

      ... do Redy a drugą do Giżycka...

      • 7 15

      • (5)

        W Giżycku są podobno dobre hot dogi, gdzieś koło elektryka. Tak ktoś pisał! Więcej info poproszę.

        • 9 3

        • No i właśnie tam... (4)

          obok tych hot-dogów w Giżycku powinna być pętla linii G. Jeśli R jeździ do Rumi, Z do Żukowa, to chyba oczywiste że G powinien jeździć do Giżycka!

          • 13 0

          • (2)

            A W do Wejherowa.

            • 7 0

            • Do wejherowo to tylko S. Bo wejherowo

              To stolyca

              • 7 0

            • A J do...

              Jastrzębiej Góry. To są proste sprawy...

              • 6 0

          • G chyba do ZOO w sezonie jeździ ;)

            Tylko nie wiem czy nie do Wrocławskiego ;)))))))

            • 2 0

    • Na liniach w tym układzie to naprzemiennie 103,121,140,141,147

      • 7 0

    • (1)

      Dodałabym linia 160 Sokółka - Dworzec PKP przez Rivierę.

      • 7 0

      • Tak no to naprzemienne kursy 140 i 160.

        • 1 1

    • 147

      Dworzec Główny - Kacze Buki

      • 1 1

    • Przede wszystkim K powinien kursować albo Estakadą Kwiatkowskiego albo

      do Gdynia Cisowa / do SKM kierunek na Wejherowo. Jednak najlepszym rozwiązaniem byłby pozdział linii na dwie: jedna Estakadą na Obłuże, a druga obwodnicą do Gdyni Cisowej SKM

      • 2 0

  • W Gdyni tak kombinują żeby skomplikować, utrudnić życie i żeby jak najmniej ludzi jeździło komunikacją.

    tragedia

    • 55 9

  • (2)

    To bez sensu i tak wiekszosc osob mieszkajacych na Wiczlinie czy Chwarznie jezdzi samochodem do i z pracy. Np. do autobusow lini K na Chwarznie i Wiczlinie najwiecej osob wsiada na Dabrowie i potem na Chyloni. A na Chwarznie i Wiczlinie praktycznie nikt.

    • 36 14

    • O to ja jestem ten praktycznie nikt hehe

      • 4 0

    • Bo żeby jeździć K to trzeba się mocno postarać

      Autobus jeździ w szczycie co pół godziny a więc nawet wtedy bardzo rzadko, do tego wcześnie kończy te regularne kursy a wieczorem pojawia się sporadycznie. Dopóki nie zacznie jeździć w takcie 20 minut szczyt, 30 minut poza szczytem i 60 minut późnym wieczorem i w niedzielę to nikt nie będzie tego połączenia poważnie traktował.

      • 0 0

  • Urzędnicy z ZKM Gdynia jak zwykle oderwani od rzeczywistości (1)

    Co się dzieje z tą komunikacją w Gdyni. Urzędnicy chyba są oderwani od rzeczywistości.

    • 51 11

    • Julian

      Masz coś konkretnego do powiedzenia czy tylko tak z nudów trollujesz?

      • 5 6

  • (1)

    141 do Apolina! Teraz kończy dosłownie w lesie

    • 36 4

    • to by było za piękne i za oczywiste

      Lepiej żeby 147 woził powietrze na odcinku Karwiny - Sokółka niż 141 jechał pełny od Chwarzna. A dlaczego? Bo jakby się 141 pojawił na Chwarznie to by się nagle okazało że można autobusem szybko dojechać do dworca lub na Grabówek co teraz jest niemożliwe. Według ZKM Chwarzno ma jeździć przede wszystkim do urzędu miasta (do którego i tak nie da się wejść...).

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane