- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (663 opinie)
- 2 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (262 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (236 opinii)
- 4 15-latek autem na minuty uciekał policji (101 opinii)
- 5 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (132 opinie)
- 6 Dwa dni zwężenia estakady Kwiatkowskiego (8 opinii)
Gdynianie jeszcze poczekają na cichy asfalt
11 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Dopiero w roku 2017 al. Zwycięstwa w Gdyni ma zostać gruntownie wyremontowana. W ramach przebudowy zostanie położony tzw. "cichy asfalt", który jest jednym z elementów programu walki z hałasem. Według radnych opozycji: walki zbyt wolnej i przez to niebezpiecznej dla mieszkańców.
Urzędnicy postanowili więc ograniczyć hałas na al. Zwycięstwa, przechodzącej przez silnie zurbanizowane tereny Orłowa i Redłowa. Niedogodności mieszkańców miał zmniejszyć tzw. "cichy asfalt" - bardziej porowata nawierzchnia drogi, która pochłania nawet do 30 proc. hałasu generowanego przez koła samochodów.
Niestety, plan wymiany nawierzchni na odcinku od skrzyżowania z ul. Świętopełka do ul. Wielkopolskiej znowu oddalił się w czasie. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa w 2013 roku. Potem przeniesiono ją na rok 2016. Teraz wiadomo już, że może potrwać jeszcze rok dłużej.
- Poprzedni zapis był błędem pisarskim, który teraz po prostu sprostowaliśmy, urealniając termin tak dużej i kosztownej inwestycji - tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Kompletnie nie przekonuje to jednak opozycji. Radny Bogdan Krzyżankowski z PO, który jest również lekarzem, wytyka władzom miasta opieszałość, która może być fatalna w skutkach dla mieszkańców. Dopuszczalne przez ministerstwo środowiska natężenie dźwięków w śródmieściach miast wynosi bowiem 65 dB. Tymczasem w wielu miejscach Gdyni normy przekroczone są o kilka decybeli. Specjaliści przekonują, że hałas już na poziomie 35 dB może przeszkadzać w pracy wymagającej skupienia oraz w nauce.
- Długotrwałe oddziaływanie hałasu to nie tylko kłopoty ze słuchem i stopniowa jego utrata. To również możliwe dolegliwości na tle nerwowym, a nawet poważne choroby psychiczne. Nie wolno lekceważyć tak poważnych zagrożeń - denerwuje się Bogdan Krzyżankowski.
Koszt wymiany asfaltu na al. Zwycięstwa w Orłowie i Redłowie szacowany jest na ok. 7 mln zł.
Cichy asfalt to także problemy?
Nawierzchnia bitumiczna, nazywana "cichym asfaltem" ma bardziej porowatą strukturę, która tłumi hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Problem w tym, że taka nawierzchnia pochłania nie tylko hałas, ale również chłonie wodę. Wprawdzie jednym z elementów konstrukcji są specjalne mikrorynny, które mają ją odprowadzać, ale nie zawsze sprawdza się to podczas mrozów w żadnym z polskich miast. W Opolu Miejski Zarząd Dróg już zapowiedział, że rezygnuje z "cichego asfaltu". Przede wszystkim dlatego, że przy przymrozkach pokryte nim drogi są bardzo śliskie, a poza tym szybko się niszczą, gdy rozsadza je lód. I w efekcie jest coraz głośniej, bo samochody wpadają w powstałe z tego powodu dziury.
Nawierzchnia bitumiczna, nazywana "cichym asfaltem" ma bardziej porowatą strukturę, która tłumi hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Problem w tym, że taka nawierzchnia pochłania nie tylko hałas, ale również chłonie wodę. Wprawdzie jednym z elementów konstrukcji są specjalne mikrorynny, które mają ją odprowadzać, ale nie zawsze sprawdza się to podczas mrozów w żadnym z polskich miast. W Opolu Miejski Zarząd Dróg już zapowiedział, że rezygnuje z "cichego asfaltu". Przede wszystkim dlatego, że przy przymrozkach pokryte nim drogi są bardzo śliskie, a poza tym szybko się niszczą, gdy rozsadza je lód. I w efekcie jest coraz głośniej, bo samochody wpadają w powstałe z tego powodu dziury.
Opinie (99) 5 zablokowanych
-
2014-06-11 06:49
Przeciez na noc zeby bylo ciszej mozna drogi przykrywac gąbką !
W nocy drogi musza byc przykryte koldrą z miekkiej gąbki a samochody powinny jezdzic bardzo wolno lub byc pchane po malutku. Asfalt ogolnie musi byc miekki !Taka mam koncepcje !.:)
- 35 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.