• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński dworzec stanie się zabytkiem

Katarzyna Fryc
11 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem. Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem.

Dworzec Gdynia Główna Osobowa, socrealistyczny gmach nawiązujący do gdyńskiego modernizmu, zostanie wpisany do rejestru zabytków. Będzie pierwszym budynkiem z lat 50. w Trójmieście, który otrzyma status zabytku.



Jakie budynki powinny trafiać do rejestru zabytków?

Zespół zabudowań gdyńskiego dworca PKP, codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych, mało komu kojarzy się z walorami architektonicznymi. - Brudny i zaniedbany. Wstyd dla miasta - uważa wielu gdynian.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP SA Oddział Dworce Kolejowe, od dziesięcioleci nie może doczekać się kapitalnego remontu i uporządkowania chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Także jego czystość pozostawia wiele do życzenia.

- Kolej planuje jego kompleksową modernizację. Ale inwestycja ma być połączona z powstaniem nowej dzielnicy na terenach między ul. Jana z Kolna i obszarami przyportowymi. A to nastąpi najwcześniej za kilka lat - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jednak wśród znawców architektury pojawiły się opinie, że gdyński dworzec należałoby wpisać do rejestru zabytków, bo tylko to uchroni go przed dowolnością podczas przebudowy.

- Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Jego autorem jest prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, wykładowca Politechniki Gdańskiej, który przed wojną zaprojektował w Gdyni m.in. Dom Bawełny i gmach dzisiejszej Akademii Morskiej.

Dworzec był na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go prostota formy, nawiązująca do przedwojennego modernizmu. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżniał się ciekawymi dekoracjami we wnętrzu.

W dworcowej poczekalni do dziś można oglądać mozaiki przedstawiające morski krajobraz, na suficie dawnej restauracji (obecnie sklep kosmetyczny) polichromię obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, a przed wejściem do tej sali znajdziemy najbardziej charakterystyczny akcent gdyńskiego dworca - mozaikę przedstawiającą Pegaza na kole PKP.

- Gmach stanowi bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego na terenie Gdyni - uważa architekt Anna Orchowska-Smolińska, autorka opracowania na temat dworca. - Rozwiązania przestrzenne, detal architektoniczny oraz bardzo bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli wykwalifikowani rzemieślnicy oraz artyści plastycy, posiadają wyjątkowe walory.

Docenił je także Marian Kwapiński, pomorski konserwator zabytków, który rozpoczął procedurę wpisu do rejestru. - Będzie to pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem. W rejestrze co prawda figuruje już kilka gdańskich budynków z tych lat, ale trafiły do wpisu jako część zabytkowej zabudowy śródmieścia - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - W kolejce na wpis czeka już socrealistyczny Dom Kultury w Nowym Porcie - dodaje.

Najbardziej znanymi obiektami z lat 50., które objęto ochroną konserwatorską, są Pałac Kultury i Nauki w Warszawie i Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, zwana MDM-emem.

Obecny kompleks zabudowań jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały parterowy budynek z cegieł, który stanął jeszcze w XIX w. W 1926 r. , gdy rozpoczął się dynamiczny rozwój miasta, oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne. Obecny dworzec powstawał etapami w latach 1950-1959.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki kraj takie dworce.

    Nasz gdyński dworzec jest tylko odzwierciedleniem stanu naszego państwa od 18 lat. Syf,nędza i złodziejstwo. Pieprzenie o remoncie kiedyś tam to tylko kadzidło do nie umytej dupy. Polska jest nędzarzem a rządzący marzą tylko otym,żeby coś podpieprzyc. Zawracanie głowy i tyle.

    • 0 0

  • Konserwator też musi zarabiać!!!!!!!!!1

    Dajcie mu żyć, niech ma pracę!!!
    Remont Dworca zdrożeje dzięki temu 10 razy, więcej ludzi na nim zarobi, trzeba będzie uważać na każdą "mozaikę" i każde inne socrealistyczne gówienko, konserwator będzie stał nad murarzami, plastycy w końcu będą mieli co robić, a Gdyni będzie miała nowy zabytek, więcej turystów zamiast spierdzielać jak najszybciej z dworca będzie zadzierać głowy i robić fotki.
    Same zyski.
    Opóźni to co prawda budowę, i koszty wzrosną niebotycznie, te wszystkie ekspertyzy, pozwolenia i zalecenia, ale kogo to obchodzi? PKP? Przecież nie oni za to zapłacą. PKP nie płaci za swoje dworce. W tłustych dupach mają swoje budynki. Dla nich pociąg może się zatrzymywać w polu, byle ludzie jakoś wsiedli i jazda panie gazda, 30km/h po szynach. Jak mnie wkur..ją te monopole w socrealistyczne w Polsce. Najchętniej wsadziłbym wszystkich z PKP, ZTM, ZZ, Telekomuny, Poczty do socrealistycznych klocków i bloków w których mieszkają i wypieprzył w kosmos a potem przywalił jeszcze z tarczy.

    • 0 0

  • te znaki zodiaki i pegaz to niby realizm socjalistyczny?;-) (1)

    cos się chyba pomyliło pani architekt!

    • 0 0

    • "Realizm socjalistyczny w sztuce, w sztukach plastycznych realizm socjalistyczny ukazywał świat, jakim być powinien, przekazywać "treści socjalistyczne w narodowej formie". Za pomocą figuralnego schematycznego malarstwa i monumentalnej rzeźby dokonywał heroizacji pracy, służył kultowi jej przodowników."
      z: encyklopedia internetowa "Wiem"

      To, ze gmach powstał w latach 50-tych, ale, jak mówią znawcy "znacznie wyprzedzał swoją epoke", nie znaczy, że mozna tępo podkreślać jego "realizm socjalistyczny".

      • 0 0

  • Szczur znów jest pierwszy!

    Kto tak jak Szczur, umie z ewidentnego blamażu jakim jest dworzec, zrobić sukces? Szczur to genialny szkodnik. Na Boga! Przejrzyjcie na oczy i podstawcie mu taczkę pod Urząd Miasta. Niech jedzie doradzać Kaczorowi

    • 0 0

  • Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy? jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy! Polska! Mieszkam w Poooolsce, mieszkam w Pooooslce! Mieszkam tu tu tu tu :-)

    • 0 0

  • Żenada :-((

    zabytek smrodu chyba.

    • 0 0

  • (1)

    Jaki by ten dworzec nie był to wazne ze jest dworcem polskim a nie niemieckim. To co w Gdansku zostalo zbudowane po 1945 to piękne falowce z galotami na balkonie. Pozatym ten dworzec powierzchniowo jest 2,5 raz wiekszy niz ten helmutów.

    • 0 0

    • prawda! :-)

      • 0 0

  • jakosc

    moze dworzec w Gdyni byl lepiej technicznie zbudowany niz niejedna wspolczesna budowla,stawiana w tempie ekspresowym .Popatrzcie na niektore nowe budynki mieszkalne ,po kilku lat grzyb,wszystko odpada itd,itp.Gdyby bulwar gdynski zbydowano teraz to pewnie po kilku latach rozplynal by sie w morzu.Trzeba tylko wyremontowac wnetrze i UMYC!!!!!

    • 0 0

  • tak wygladal dworzec przed wojna

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Dworzec_w_Gdyni.jpg

    • 0 0

  • Takiego dworca nigdzie nie widzialem jeszcze

    wiec jest to sluszna decyzja aby go nie burzyc, po remoncie moze byc tylko jeden problem ze bedzie tam smierdzialo bo sam remont nie wystarczy, trzeba bedzie tam sprzatac i myc podlogi i nie wpuszczac narkomanow, pijakow, bezdomnych.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane