• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński dworzec stanie się zabytkiem

Katarzyna Fryc
11 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem. Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem.

Dworzec Gdynia Główna Osobowa, socrealistyczny gmach nawiązujący do gdyńskiego modernizmu, zostanie wpisany do rejestru zabytków. Będzie pierwszym budynkiem z lat 50. w Trójmieście, który otrzyma status zabytku.



Jakie budynki powinny trafiać do rejestru zabytków?

Zespół zabudowań gdyńskiego dworca PKP, codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych, mało komu kojarzy się z walorami architektonicznymi. - Brudny i zaniedbany. Wstyd dla miasta - uważa wielu gdynian.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP SA Oddział Dworce Kolejowe, od dziesięcioleci nie może doczekać się kapitalnego remontu i uporządkowania chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Także jego czystość pozostawia wiele do życzenia.

- Kolej planuje jego kompleksową modernizację. Ale inwestycja ma być połączona z powstaniem nowej dzielnicy na terenach między ul. Jana z Kolna i obszarami przyportowymi. A to nastąpi najwcześniej za kilka lat - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jednak wśród znawców architektury pojawiły się opinie, że gdyński dworzec należałoby wpisać do rejestru zabytków, bo tylko to uchroni go przed dowolnością podczas przebudowy.

- Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Jego autorem jest prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, wykładowca Politechniki Gdańskiej, który przed wojną zaprojektował w Gdyni m.in. Dom Bawełny i gmach dzisiejszej Akademii Morskiej.

Dworzec był na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go prostota formy, nawiązująca do przedwojennego modernizmu. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżniał się ciekawymi dekoracjami we wnętrzu.

W dworcowej poczekalni do dziś można oglądać mozaiki przedstawiające morski krajobraz, na suficie dawnej restauracji (obecnie sklep kosmetyczny) polichromię obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, a przed wejściem do tej sali znajdziemy najbardziej charakterystyczny akcent gdyńskiego dworca - mozaikę przedstawiającą Pegaza na kole PKP.

- Gmach stanowi bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego na terenie Gdyni - uważa architekt Anna Orchowska-Smolińska, autorka opracowania na temat dworca. - Rozwiązania przestrzenne, detal architektoniczny oraz bardzo bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli wykwalifikowani rzemieślnicy oraz artyści plastycy, posiadają wyjątkowe walory.

Docenił je także Marian Kwapiński, pomorski konserwator zabytków, który rozpoczął procedurę wpisu do rejestru. - Będzie to pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem. W rejestrze co prawda figuruje już kilka gdańskich budynków z tych lat, ale trafiły do wpisu jako część zabytkowej zabudowy śródmieścia - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - W kolejce na wpis czeka już socrealistyczny Dom Kultury w Nowym Porcie - dodaje.

Najbardziej znanymi obiektami z lat 50., które objęto ochroną konserwatorską, są Pałac Kultury i Nauki w Warszawie i Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, zwana MDM-emem.

Obecny kompleks zabudowań jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały parterowy budynek z cegieł, który stanął jeszcze w XIX w. W 1926 r. , gdy rozpoczął się dynamiczny rozwój miasta, oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne. Obecny dworzec powstawał etapami w latach 1950-1959.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • zabytek? (1)

    klasyczny klocek tak jak 99% gdyni, zero stylu, brzydki toporny - dno

    nigdy zabytek.

    • 0 0

    • Antuś style architektoniczne inne niz klasyczne to nie na twoja sliczna blond glowke, pobaw sie raczej klockami i nie blaznij sie publicznie.

      • 0 0

  • Pankracy napisał: "bezkolizyjne rondo im. śp Frani"

    Żałosny upadek obyczajów... Pankracy siedz tam gdzie lubisz i nie wtracaj sie do Gdyni dobrze?

    • 0 0

  • centrala przyczłapy (3)

    Jak tak sobie patrzę na tę fotke, to widzę podobieństwo do Pałacu kultury - centralna bryła, przybudówki na rogach (ta po lewej, to jakby "Kongresowa" :))), tylko wieży brakuje. Może zatem w ramach remontu i rozbudowy pyknąć jakiś apartamentowiec na dworcu? Warszawiacy by się czuli jak u siebie :)

    • 0 0

    • (2)

      własnie dlatego jest piekny.

      • 0 0

      • (1)

        Dlatego,że zaprojektował je ten sam człowiek :)
        Co by nie było,gdyby wreszcie PKP oddało dworzec miastu lub samo zajęło się remontem byłby to napewno jeden z przyjemniejszych budynków w Gdyni.
        Nie musi mieć 100 lat,żeby reprezentować sobą historię.

        • 0 0

        • Mikuś i Ewa

          Jeden i drugi ma kolumienki, poza tym nie widzę podobieństwa.
          Ten sam człowiek zaprojektował? Ale masz poczucie humoru.

          Myślę, że odczyszczony i odnowiony będzie naprawdę zdobić Gdynie.

          • 0 0

  • Wiecej determinacji w rozbudowie proszę

    Obok zabytkowego dworca chcielibyśmy mieć galerie handlowe z dwa razy większą niż Bałtycka, superkino, biura lotniska Gdynia-Kosakowo, hotel, restauracje i kawiarnie, np. Hard Rock Cafe. Nowy dworzec na Międzytorzu powinien być obiektem o ciekawej architekturze, wkomponowanym w istniejącą zabudowę.
    Prezydent Gdyni zapraszał do rokowań potencjalnych inwestorów - a część z nich wykupiło tzw. memoranda inwestycyjne.
    No cóż z PKP trudno się rozmawia:((.
    Budowlańcy mogą więc nie zdążyć przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Kolej nie chce ujawnić, kto się zgłosił.
    Może prezyd.Szczurek powinien zainteresować ING Real Estate, w Polsce znany przede wszystkim z budowy Złotych Tarasów w W-wie i piękne połączenie z tamtejszym Centralnym. Holenderski deweloper mógłby zawiązać spółkę z PKP w celu przebudowy a zwłaszcza dobudowy gdyńskiego dworca (PKP i PKS)i zagospodarowania sąsiednich terenów na części międzytorza.

    • 0 0

  • Powinni go wysadzić...

    Gdynia zasługuje na nowoczesny dworzec jak przystało na takie miasto, a nie na to "coś".

    • 0 0

  • UNESCO dla Gdańska... kartonowa gierka dla Śledzi hehehe

    Gdansk przynajmniej sie stara i jakos tam jego kandydatura jest rozpatrywana. Zreszta zniszczeniu uleglo w wiekszosci glowne miasto i to i tak nie cale. Natomiast Śledziowo jedynie stac na jakis ulomny zapisek na kartonowej gierce dla dzieci a to i tak szczyt mozliwosci hahahahaa

    • 0 0

  • dramat że az żal serce ściska

    to tym sie nasi urzędnicy zajmują? budynkami z epoki socjalizmu?
    A gdzie rozwój miasta?
    To miasto od kilku lat stoi w miejscu i nie ma pomysłu kim/czym chce by!!!
    Gdynianie obudzcie się, bo nie widzicie nic poza czubkiem własnego nosa! Jesteście zbyt zadufani w sobie i zarozumiali oraz zakompleksieni na punkcie swojego miasta

    • 0 1

  • uważam, że to skandal by nobilitować budynek, który wybudowany

    został specjalnie na przyjazd Stalina do Polski!

    • 0 0

  • I tu się mylisz. skoro jesteś takim partnerem do rozmowy to dlaczego sie stawiasz na pozycji JA i moja racja? Partner jest partnerem nieważne czy z "wiochy" czy nie. Skoroś taki mądry to może mi wytłumaczysz dlaczego wasze stare miasto bądź syfiaste dolne nie zostało wpisane do UNESCO wszak ma 1004 lata?

    • 0 0

  • ja jako mieszkaniec Gdyni mowie kategorycznie precz.. niedlugo prostokatne bloki stana sie zabytkami klasy zerowej...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane