• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • A może tu chodzi o zakup samolotu dla UM Gdynia

    Wtedy jest duża oszczędność na parkowaniu.....

    • 1 3

  • Je pierdut.... Jeszcze się nie wyleczyli z tego pomysłu....

    Utopione 100 mln zł. Ile teraz będą topić po jego otwarciu. Kilka mln zł rocznie? Teraz, kiedy ruch lotniczy będzie się odbudowywać latami?

    Za 100 mln zł można byłoby zrobić mega rewitalizację całej dzielnicy, np. Orłowa i zamienić ja w małe szwajcarskie miasteczko. A tak mamy pomnik megalomani. Do tego ciągły rozwój w etaty miasta i jego spółek. Istny obłęd.

    Czy w Polsce jest obowiązek badań psychiatrycznych przed obejmowaniem ważnych urzędów również tych w samorządach?

    • 2 5

  • Zrobcie z tego lotniska lotnisko dla dronów buahaaaaa xD albopsi wybieg-bo duzo trawy hahaaaa

    • 0 5

  • Kto rozliczy Szczura

    za megalomanię i poniesione koszty ???
    Poszły środki ...i Co? Mistrzu PR

    • 3 5

  • Przewał w UM Gdynia ...

    • 3 3

  • Gdynia musi prosić unię o zgodę na otwarcie lotniska...

    Niech żyje Związek Socjalistycznych Republik Europejskich!

    • 9 2

  • Kim Zong Szczur znalazł idealny czas ns rozwój infrastruktury lotniczej.

    Bo umrę ze śmiechu

    • 6 2

  • to jeden

    z najwiekszych przewałów w Gdyni i oczywiście tri star...

    • 4 4

  • Szkoda,ze nie ma gdyńskiego lotniska! (1)

    To przez Gdańsk i Tuska !
    Wszystko stoi, niszczeje ! Szkoda

    • 12 3

    • i Adamowicza

      • 2 1

  • Lotnisko Gdynia Kosakowo ma szanse zostania najwiekszym lotniskiem w Polsce. (5)

    Jest doskonale usytuowane, na Gdanskim Rebiechowie ciagle jest mgła a tutaj maturalne położenie zapewnia idealne warunki. Unia blokuje bo wie ze mozemy sciagnac ruch z Frankfurtu, Amsterdamu i Monachium. Walczmy.

    Janusz z Babich Dołów

    • 25 9

    • Ty to tak dla beki piszesz? Bo aż tak kropniętym to chyba nie można być?!

      • 0 1

    • w Rębiechowie ciągle mgła ?

      no to ile w ciągu ostatniego roku, samolotów z Gdańska zostało przekierowanych na inne lotniska z powodu mgły ?
      ja o żadnym nie słyszałem...

      • 0 1

    • I ma

      dwa pasy startowe! A na DW 100 po sąsiedzku jeszcze idzie wylądować superfortecą Bryza!!!

      • 1 0

    • ta i spacanowa

      • 0 2

    • Unia to zło. Nie będą nam narzucać gdzie beda lotniska.

      Renata

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane