• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie szynobusy PKM będą uzupełniać paliwo i opróżniać toalety?

Maciej Naskręt
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Władze SKM-ki mogą mieć twardy orzech do zgryzienia przed otwarciem linii PKM. Powód? Szynobusy spalinowe kursujące po 1 września na tej trasie będą musiały zjeżdżać do Gdyni Cisowej w celu tankowania i serwisowania toalet. Eksperci ostrzegają, że to marnotrawienie czasu i publicznych pieniędzy.



Jak oceniasz przygotowania do uruchomienia linii PKM 1 września?

Im bliżej do uruchomienia 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tym więcej pytań pojawia się w kwestii jej funkcjonowania. Niedawno opisywaliśmy problemy związane z uruchomieniem nowych biletomatów. Tym razem kolejnym kłopotem jest kwestia tankowania szynobusów kursujących po PKM, a także opróżniania ich zbiorników na nieczystości z toalet.

Przypomnijmy, że w miniony piątek otwarto koperty z ofertami w przetargu na przewozy kolejowe na Pomorzu. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł. Wyniki przetargu poznamy za kilkanaście dni. Urząd Marszałkowski na to zadanie przeznaczył 68,100 mln zł, ale oferta SKM jest jedyna.

SKM-ka chroni swoją tajemnicę handlową

Sęk w tym, że spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dotychczas nie obsługiwała spalinowych zespołów trakcyjnych. Zawsze były to składy elektryczne. Dlatego "przesiadka" za stery pociągów napędzanych silnikiem spalinowym to spora zmiana w firmie rezydującej w Gdyni Cisowej. Z naszych ustaleń wynika, że baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw.

Tymczasem tabor SKM zwiększy się prawdopodobnie o 13 składów spalinowych (10 z linii PKM i trzy z dotychczasowej linii do Helu). Jak zatem pracownicy przewoźnika zamierzają szynobusy tankować i serwisować?

- Składając ofertę i kalkulując stawkę dofinansowania, dokonaliśmy pełnego rozeznania odnośnie naszych możliwości technicznych i organizacyjnych. Chcę zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani na postawione przed nami wyzwania. Szczegóły będziemy mogli podać dopiero po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

SKM-ka może jednak tankować paliwo w jednej ze stacji w Gdyni, należącej do innego podmiotu. Choćby nawet PKP Energetyka, przy ul. Osada kolejowa. Dziwić może w tej sytuacji fakt, że w przetargu na przewozy kolejowe - organizowanym przez urzędników samorządu województwa - trudno doszukać się wymogu posiadania przez oferenta zapewnienia zaplecza do obsługi właśnie spalinowych składów.


Pociągi PKM jak składy widmo?

Brak stacji paliw w bazie w Cisowej to jednak prawdopodobnie nie największe zmartwienie nowego przewoźnika. Podstawowym problemem, z jakim SKM-ka może się zmierzyć, to tankowanie składów, a także usuwanie nieczystości z ich toalet. Na planowanej trasie składów PKM - między Gdańskiem a Kartuzami, Kościerzyną lub Gdynią Główną nie ma tego rodzaju infrastruktury serwisowej.

Nie bardzo też jest gdzie ją rozbudować. Teren przy PKM zarezerwowany jest pod inne inwestycje, choćby w rejonie Rębiechowa.

- Na samej linii PKM powstał jeden tor odstawczy pomiędzy przystankami Port Lotniczy i Gdańsk Rębiechowo, z rezerwą terenu pod drugi tor odstawczy - jeśli w przyszłości będzie potrzeba jego wybudowania - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która zbudowała linię i będzie nią zarządzać.

To oznacza, że Składy będą musiały zjeżdżać z linii PKM prawdopodobnie do Gdyni Grabówka bądź Cisowej, by zatankować paliwo i opróżnić zbiorniki na nieczystości. Pół biedy gdy pociągi skończą wieczorem jazdę w Gdańsku lub Gdyni. Wtedy do serwisu jest stosunkowo niedaleko. Co innego gdy skład dojedzie do Kościerzyny lub Kartuz o godz. 23. Gdzie wtedy skład ma dotrzeć na serwis? Czy ma wracać kilkadziesiąt kilometrów do Gdyni, a może powinien pojechać na tankowanie do zaplecza Przewozów Regionalnych w Chojnicach (odległego od Kościerzyny o 70 km), by o świcie z powrotem dojechać do Kartuz lub Kościerzyny?

- Jeśli SKM-ka wybierze tego rodzaju rozwiązanie, pojawi się wtedy ryzyko, że pociągi obsługujące linie PKM będą w godzinach późnowieczornych czy wczesnoporannych po Pomorzu kursowały - puste, a więc bezproduktywnie. Tego typu pomysł potęguje koszty i powoduje stratę czasu, który w aglomeracji takiej jak Trójmiasto jest na wagę złota. Jeśli nie zostanie utworzone zaplecze taborowe poza Gdynią, będzie to niestety dowód na to, że projekt PKM jest niedopracowany. Warto tu też zaznaczyć, że za każdy przejazd składu do Gdyni trzeba będzie zapłacić opłatę za dostęp do torów spółce PKP PLK - uważa Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niemniej do czasu rozstrzygnięcia przetargu w Urzędzie Marszałkowskim kwestia uzupełniania paliwa i usuwania nieczystości z toalet pozostanie zagadką. Oby jej rozwiązanie nie wywołało negatywnych konsekwencji dla podróżnych.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • To nikt nie pomyślał wcześniej ( na etapie projektowania i procedowania o środki unijne) że wagony trzeba tankować i stacja ze względów ekonomicznych powinna być niedaleko ???? Nie wierzę proszę Państwa. Myślę że jakieś konsekwencje powinny być wyciągnięte w tym personalne na stanowiskach kierowniczych po stronie beneficjenta

    • 0 1

  • Taki standard. Zrobić coś i nie pomyśleć co jeszcze będzie potrzebne do funkcjonowania inwestycji. (11)

    To tak jak zakup samochodu. Nie myśli się że potrzebne będzie jeszcze: ubezpieczenie zimowe opony serwis...

    Koszt inwestycji będzie większy niż wstępnie ktoś liczył.
    A teraz nie da się wybudować w ciągu 2 miesięcy takiej infrastruktury.

    • 91 14

    • co to jest ubezpieczenie zimowe? (2)

      na co cię naciągnęli?

      • 12 3

      • (1)

        czytaj do końca, zimowe opony.
        chyba że chcesz się zastanawiać co to jest opony serwis

        • 0 4

        • Przeczytałem: ubezpieczenie zimowe opony serwis. Czyli jest to zimowe ubezpieczenie serwisu jednej opony. Czego to firmy ubezpieczeniowe nie wymyślą, a frajerzy kupią.

          • 7 0

    • (2)

      ales ty madry. roznica pomiedzy tym co jest w stanie zaplacic PKM, a tym co chce SKM to 759tys pln. czy za 759tys pln mozna postawic stacje paliw dla pociagow? czy nawet gdyby tak bylo, to czy oplaca sie stawiac taka stacje na rok - bo tyle bedzie trwal kontrakt?

      sami k*rwa specjalisci po gimnazjach specjalnych.

      • 8 11

      • (1)

        Ale można podstawić cysternę czy specjalistyczny wagon do takich celów.

        • 6 3

        • i co wiadrami beda przelewac? kto bedzie tego pilnowal i za ile?

          • 1 2

    • Pytanie brzmi - czy na pewno trzeba budować infrastrukturę?

      A nie da się przypadkiem gdzieś w Kościerzynie na bocznicy podjechać wozem asenizacyjnym i cysterną, żeby opróżnić zbiorniki i nalać paliwa?

      Czy może potrzebny jest do tego nowy biurowiec wielkości Zieleniaka?

      • 8 0

    • Takie sa wszystkie inwestycje robione w Budyniolandi!!Bo inaczej niepotrafią!!

      Robic cos raz a porzadnie to tylko zagranica unas trzeba 20 ray powtarzać i za wszystko zapłacic podatnik!! Zyskają kolesie królika!!Ale skoro lemingi wybrały to niech teraz nie płaczą!!

      • 2 5

    • to trzeba było samemu zaprojektować wszystko na 100% (2)

      inżynierze a nie teraz marudzić... ;)

      • 3 30

      • Ktos wzial za to pieniadze, bo ma wirdze, bo ma inzynierow...
        Wyszlo jaki z niego kontrahent

        • 9 1

      • przyjdzie do naprawy i zęby w ścianę,bo nie stać

        • 8 3

  • zgubiona trakcja (2)

    Od początku myślałem, że trasa kolei metropolitarnej będzie zelektryfikowana a tu masz babo placek? Spalinki będą smrodzić na trasie gdzie składy mają jeździć co 15 minut! Przecież nawet teraz można za unijne pieniądze zelektryfikować trasę i docelowo powiększyć park składów SKM. Będzie taniej. Zestawy teraz kupowane znajdą swoje trasy na Pomorzu.

    • 14 6

    • A kto powiedział, że chodzi o to by było taniej?

      • 0 1

    • to bedzie pozniej

      podwojna robota podwojna kasa

      • 3 2

  • To na tory nie spada wszystko z toalet ? (1)

    • 4 5

    • Nie spada - bo są pozamykane na głucho.

      • 0 2

  • Spalinowe truciciele (8)

    Dość zanieczyszczania powietrza i trucia mieszkańców

    • 24 53

    • (1)

      Ciekawe jak sie produkuje prad? no chyba nie z wiatru co? wiec zawsze gdzoes spaliny powstana...

      • 6 7

      • aleś palnął...

        o elektrowniach wiatrowych słyszałeś? Albo wodnych?

        • 8 4

    • Tory na tory !

      • 3 1

    • a co ty myslałes Budyń jest typowo anty ekologiczny Trujace mercedesy z Turcji

      Autostrady przez parki nadmorskie,a teraz PKM zamiast elektryczne to spalinowe.Dla przypomnienia mogli by w najgorszym wypadku gazaowa kupic ale poco Lemingi zaplaca !!

      • 3 11

    • To przestrzeń jeść grochówkę w nadmierze (3)

      • 16 6

      • Specjalista od grochówki to Bronek vel bredzisław (1)

        Na publicznych oficjalnych spotkaniach krzyczał przez mikrofon, że najlepsza jest lewatywa dla tych co nie chcą zgody!!!

        • 7 9

        • no i zrobiles sobie lewatywe?

          • 9 3

      • Więcej szczawiu i mirabelek z nasypów kolejowych

        A nie grochu pisuary, nieroby

        • 12 2

  • A wystarczyl tramwaj do banina przez lotnisko i z powrotem co 20 min. (1)

    ale chciwosc I mania wielkosci ma to do siebie ze zaslania racjonalnosc.

    • 6 8

    • Kup sobie stary tramwaj wstaw w ogródku w tym Baninie czy gdzie ty tam mieszkasz i daj ludziom spokój.

      • 0 2

  • "pojawi się wtedy ogromne ryzyko, że pociągi PKM będą po Pomorzu kursowały na pusto" (1)

    a ja jestem przekonany, że kursować będą puste lecz nie z tego powodu.
    Zaplanowano przystanki w osiedlach a nawet osadach, a nie tam gdzie sa potrzebne i mieszka wielotysięczna społeczność.
    Przykłady proszę bardzo;
    1. Zaspa-Przymorze ca 200 tys. mieszkańców trzeba jechać do Wrzeszcza aby sie cofnąć powrotom "strata czasu" i pieniędzy.
    2. Przeinwestowano nowe nie sprawdzone przystanki gdzie ludzie nie będą korzystali choćby z utrudnienia dostępu.
    3. PKM wcale nie myśli o odgałęzieniu i zbudowaniu przystanków w Gdyni Dąbrowie Wiczlinie,... Oksywie, Babie Doły, lecz puszcza po 201 utrudniając przepływ do i z Portu, który ciągle wzrasta transportu.

    Co moze uratować PKM w tej zaprojektowanej fuszerce, to pociągi, które mają pojechać m.in. do pilnego zaprojektowania przystanku Gdynia Port i Śródmieście, duża rozbudowa Przystanku Wzgórze oraz mniejsze przystanki Stadion i Sportowa jak i Witomino oraz te które wymieniam wyżej z centrami przesiadkowymi i modyfikacją kursowania pociągów na trasie do Gdańska.

    Już powinny być zapowiadane te nowe przystanki, zapewniające dogodne przesiadki na komunikację miejską. To nie wszystko ponieważ powinny być rozważane i projektowanie wydłużenie linii przez Dąbrowe, Wiczlino .. lub w innym kierunku. Władze PKM powinny zdecydowanie proponować również uruchomienie przystanku Gdynia-Kosakowo do Gdańska Rębiechowo i Gdańska Śródmieście przez Wrzeszcz.

    • 3 5

    • A Waść z Gdyni?

      Po Twoim wpisie nie da się ukryć, że wróżysz PKM klęskę tylko dlatego, że w Gdyni nie ma infrastruktury... Na jakiej podstawie? Etap obecnie realizowany skupia się i miał skupiać głównie na rewitalizacji kolei kokoszkowskiej - czyli teren Gdańska i gmin zachodnich od niego.. Przymorze i Zaspa to dzielnica Gdańska, to jest kolej PKM czytaj Pomorska Kole Metropolitalna, a nie kolejna linia SKM czy GDYŃSKA KOLEJ MIEJSKA, kumamy o co chodzi czy nie nadążamy?
      A więc jeszcze raz : To jest kolej regionalna, a nie stickte miejska więc argumenty które przytaczasz są szczerze mówiąc z du...y.

      Wg Ciebie ten projekt ma sens jeśli linia biegła by z Sopotu przez Oliwę Przymorze Zaspę Wrzeszcz najlepiej jeszcze do Centrum dalej do lotniska i Gdyni a najlepiej Gdyby jeszcze zaliczyła Oksywie z odgałęzieniem na Pogórze...czyż tak?
      BZDURA
      Byłeś Kiedyś gdzieś w dużej aglomeracji?
      Nie tworzy się linii które dowiozą pasażerów z każdego miejsca w każde miejsce, bo wtedy linie i pojazdy jeżdżą "stadami".

      DROGI POLAKU, PRZESIADKI W AGLOMERACJI TO NORMALNOŚĆ, A NIE UTRAPIENIE. Chodzi o to, by przesiadki były wygodne i zgrane czasowo.
      Dziś komunikację buduje się sieciowo, planując węzły przesiadkowe KOLEJ TRAMWAJ AUTOBUS SAMOCHÓD.... wystarczająco jasno ?

      • 3 1

  • SKM

    Nie będzie problemu, Wezmą Przewozy Regionalne za podwkonawcę, i nie będzie problemów z tankowaniem ... PRy zatankują w Gdyni, albo w Chojnicach. Może przy tej okazji pojawi się jakiś więcej kurs na linii 211 z Chojnic, do Kościerzyny, jako uzupełnienie PKM .... Zresztą tak obiecywał Pan Poseł Lamczyk .... A wybory się zbliżają ....

    • 1 0

  • to jest sprawa polityczna. Marszałek nakazał więc SKM złożyła ofertę (1)

    a wszystko przemawia przeciwko
    tak organizacyjnie jak i ekonomicznie

    ciekawe kiedy ogłoszą likwidację dotychczasowej struktury PKM

    • 5 1

    • A ty u Marszałka pod biurkiem siedzisz że wiesz co kazał a czego nie nakazał?
      Śmiechu warte...

      • 1 0

  • Projekt PKM niekompletny czy niekompetentny (1)

    Kto przygotowywał ten projekt,dostępność paliwa i bieżąca eksploatacja to podstawa,jakie jeszcze trupy w szafie?

    • 2 3

    • skąd wiesz że nie istnieje żadne rozwiązanie? Czytałeś projekt szczegółowy i założenia eksploatacyjne? Jeśli nie, zapraszam do lektury.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane