- 1 Napad na bank czy głupi żart? (67 opinii)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (91 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (597 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (229 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (179 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (94 opinie)
Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu
Wreszcie na całej długości linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego pociągi kursują dwoma torami. Zakończyła się warta 312 mln zł i trwająca niespełna dwa lata przebudowa kolejowego szlaku. Sprawdziliśmy inwestycję.
Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest państwowa spółka PKP PLK. Prace rozpoczęły się późną jesienią 2014 r. i objęły cały 16-kilometrowy szlak. Kolejarze właśnie pochwalili się, że składy towarowe poruszają się po obu torach, dlatego postanowiliśmy pokazać co udało się wykonawcy dokonać przez prawie dwa lata.
Jaki jest efekt komunikacyjny?
Nadmieńmy jeszcze, że modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych gdańskiego portu, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Zanim rozpoczęła się przebudowa, ze względu na zły stan techniczny, ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze (drugi tor wyłączono z użytku krótko po powodzi w 2001 r.). Przepustowość linii przed modernizacją pozwalała na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosiła 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi musiały zwalniać nawet do 20 km/h.
Dzięki ukończonej właśnie przebudowie przepustowość linii nr 226 wzrosła trzykrotnie, a dopuszczalna prędkość wynosi od 120 do 160 km/h. Dodajmy, że w trwającej obecnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 planowana jest rozbudowa stacji Port Północny , która jeszcze bardziej usprawni transport kolejowy, w tym przeładunek towarów z wagonów na statki i w drugą stronę.
Przeróbka. Trzy nowe wiadukty i most łukowy na Wiśle
Największe zmiany zaszły w dzielnicy Przeróbka, gdzie zaczyna się modernizacja linii kolejowej. Przede wszystkim rozebrano dwa stare wiadukty i zastąpione je nowymi obiektami w ciągu ulicy Lenartowicza . Nowa konstrukcja od strony Elektromontażu jest szersza od poprzedniej, by zmieścił się jeszcze drugi tor. Przyczółki nowych wiaduktów wykonano w większej odległości niż w przypadku rozebranych obiektów. Dlatego udało się pod linią kolejową przeprowadzić szeroki chodnik i ścieżkę rowerową.
Podobna historia dotyczy wiaduktu kolejowego nad ul. Sienną . Zamiast jednego, przenosi on nad jezdnią trzy tory.
Kawałek dalej w stronę Rudników wybudowano most kolejowy. 120-metrowy i ważący ponad 2 tys. ton obiekt łukowy może obsługiwać ruch pociągów dwoma torami na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Most ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.
Obecnie po starym moście obrotowym nie ma śladu. Wykonawca jedynie usuwa z dna Martwej Wisły pozostałości po podporach. Zniknęła też nastawnia funkcjonująca przy dawnej przeprawie.
Rudniki i Olszynka. LCS, przejazdy kolejowe i ekrany akustyczne
Tu największe zmiany, oprócz przebudowy samej trakcji, przeszły przejazdy kolejowe w rejonie ul. Połęże , ul. Zawodników , czy ul. Łanowej i ul. Olszyńskiej . Wszystkie zyskały nową nawierzchnię, a także wymieniono bądź ustawiono na nowo rogatki. Poprawiła się także widoczność.
Warto tutaj nadmienić, że tory na przejeździe kolejowym na ul. Zawodników w wyniku modernizacji dosunięto do bocznicy kolejowej prowadzącej do gdańskiej rafinerii. Zrobiono to po to, by nie dochodziło więcej do sytuacji, kiedy to z powodu opuszczenia rogatek samochód był uwięziony między torowiskami.
Na Olszynce i Rudnikach pojawiły się też długie na kilkaset metrów ekrany akustyczne, chroniące mieszkańców Olszynki przed hałasem.
Wykonawca ponadto uruchomił Lokalne Centrum Sterowania (LCS) , czyli miejsce, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym. Nowy obiekt zastąpił mocno zużytą techniczne nastawnię kolejową. Obiekt został rozebrany.
Orunia. Odnowiony most na Motławie
Podążając wzdłuż torów w kierunku Pruszcza Gdańskiego, dotrzemy do odnowionego mostu nad Motławą , składającego się z dwóch przęseł. To stalowa konstrukcja kratowa z lat 70, która przeszła udaną rewitalizację i pewnie posłuży kolejarzom kolejne 30 lat.
Tuż za Motławą tory przecina ulica Przybrzeżna . Jeszcze przed modernizacją linii kolejowej można było tam pokonać torowisko samochodem. Teraz już jest to niemożliwe. Wykonano tam przejście dla mieszkańców. Mimo to pojawią się tam też rogatki i sygnalizacja ostrzegawcza.
Kierowcy, by w tym rejonie pokonać torowisko, muszą dojechać do ul. Wschodniej . Tam kolejarze przygotowali przejazd kolejowy z nową nawierzchnią.
Dalej linia wiedzie już terenami bardziej odludnymi. Pociągi towarowe przejeżdżają po nowym moście nad Radunią , a także po wyremontowanym wiadukcie tuż obok dzielnicy Św. Wojciech . Szlak z portu kawałek dalej łączy się z linią kolejową E-65.
Pociągi i tak jadą na razie 30 km/h
Jeśli ktoś liczy na to, że zobaczy teraz pociągi towarowe rozpędzone przynajmniej do prędkości 120 km/h, to się rozczaruje. W dużej mierze składy, mimo że jeżdżą już dwoma torami, nie przekraczają prędkości 30-40 km/h. Dlaczego? Na linii musi zakończyć się montaż rogatek na przejazdach i odbiór urządzeń nimi sterujących.
Ponadto przy linii trwają jeszcze prace kosmetyczne - na torach pojawiają się pracownicy wykonawcy.
Inwestor i nadzór inwestorski powinny jeszcze skłonić wykonawcę do zadbania o zieleń przy linii - rozłożony trawnik, który ma zabezpieczać nasypy przed podmywaniem, usechł - zapomniano o jego podlewaniu.
Opinie (106) ponad 20 zablokowanych
-
2016-09-04 15:09
Nowe tory znacznie zwiększą przepustowość. Do tego jeszcze za chwilę otwarcie DCT2 (7)
i terminale kontenerowe w Gdyni będą miały tylko iluzoryczne szanse na przetrwanie
- 63 9
-
2016-09-04 16:58
Szczurek jeszcze podczas tej kadencji zgasi światło. (4)
- 13 3
-
2016-09-04 19:53
dzien przed wyborami zgasi (3)
idąc spokojnie do domu i będąc pewnym swojego 80%+ poparcia
jakoś sensownej alteratywy nie widzę.
Jeden szumiał ostatnio ale po to żeby na wiejską się dostać- 2 8
-
2016-09-04 20:17
Jak dla mnie lepszych kandydatów w Gdyni jest ok 250 000 (2)
- 9 1
-
2016-09-04 20:45
A dokładnie (1)
247 672 minus 1 i wciąż ta liczba spada. Gdynia traci mieszkańców w przeciwieństwie do Gdańska.
- 10 0
-
2016-09-04 21:45
Jak zwiększy się 500+ to będzie więcej mieszkańców.
- 4 2
-
2016-09-04 15:35
(1)
dct upadnie bo w naszej Gdyni rozwijamy perspektywiczny transport kosmiczny - gdyby nie otaczająca nas spiski to już dawno drogą orbitalną byśmy wszystko załatwili
- 22 9
-
2016-09-04 16:46
Szczurek nie lepiej teleportacja??
Wciskasz guzik i towar za sekundę jest np w Krakowie.
- 9 2
-
2016-09-04 20:31
Ekrany zielone wewnatrz, ohydne betonowe na zewnatrz (1)
Ekrany zielone wewnatrz, ohydne betonowe na zewnatrz
Czy ktos mi wyjasni dlaczego ekranom od wewnatrz nadano ladny zielony kolor (by radowac oczy maszynisty?!?? Raczej skupione na patrzeniu wprost...) a na zewnatrz zostaly szare i strasza niczym mur palestynski....- 1 1
-
2016-09-04 21:27
Maszynista wewnątrz patrzy się na boki czy nie pojawiają w wyjściach awaryjnych
młodzi mieszkańcy Olszynki polujacy na czyjąś własność oraz starsi skracajacy sobie tamtędy drogę pomimo wysokich nasypów i problemów z ich przekraczaniem, kładka jest bezpieczniejsza, ale to tylko ozdoba stacji.
A na zewnątrz nie obawiaj sie będą niedługo pomalowane przez sprejowiczów.- 4 1
-
2016-09-04 21:01
Trawa zielona (1)
A ja nic nie podlewalem w tym roku i trawę mam soczyscie zielona w ogródku. Wystarczająco padało..
- 0 0
-
2016-09-04 21:11
Pisiory odpowiadają za nadzór tej inwestycji..
- 1 0
-
2016-09-04 20:27
Do pierwszej powodzi ?
- 1 3
-
2016-09-04 15:18
A co z Trasa Kaszubską? (5)
jakieś nowe info?
- 20 6
-
2016-09-04 16:47
Zapytaj Szczurka . (2)
- 3 3
-
2016-09-04 18:49
A co ma szczurek do tego? (1)
- 1 4
-
2016-09-04 20:20
To doradca Kaczyńskiego to pewnie ma lepsze info
- 5 2
-
2016-09-04 15:58
w przetargu (1)
- 3 2
-
2016-09-04 16:07
To ja wiem że w przetargu ale chodzi mi o II etap przetargu czyli wysłanie zaproszeń do składania ofert cenowych(kiedy wyślą)
- 6 1
-
2016-09-04 15:08
No dobra, jest linia do Portu, (6)
a czy jeszcze kiedyś pojedzie kolej do Nowego Portu ?
- 50 13
-
2016-09-04 16:09
(2)
Za słaba frekwencja.dla kilku patoli nie będą ciągnąć linii
- 10 5
-
2016-09-04 18:22
SZPILEK
To znowu ty? Wracaj do szkoły, no już. Bo cie woźna szmatą przswieci.
- 7 1
-
2016-09-04 17:57
patolem to jestes ty
- 3 5
-
2016-09-04 15:18
przecież jeździ (2)
- 8 4
-
2016-09-04 15:53
(1)
Ale do stadionu, nie do terminala celnego, a tym bardziej nie na drugą stronę Nowego Portu, bo tam dawno rozebrano tory.
- 13 2
-
2016-09-04 17:43
bez urazy, ale pociąg tam nie ma po co jeździć
praktycznie w to samo miejsce dojeżdża tramwaj, a terminal promowy jest na Westerplatte.
- 17 3
-
2016-09-04 18:16
Kto budował te ekrany
Na przejeździe przy ul. Łanowa nie widać torów praktycznie do samego wjazdu na nie szczególnie jadąc w stronę centrum. Pachnie zaniedługo wypadkiem
- 8 2
-
2016-09-04 18:00
Znowu debilna sonda
- a skąd możemy to wiedzieć? To się okaże, ale chyba nie robili tego, by nie korzystać?
- 5 0
-
2016-09-04 17:59
żal !!!!!!!!!!!!!!
i tylko żal ZNTK na Przeróbce
- 6 2
-
2016-09-04 17:53
Kto ma w głowie olej
ten idzie na kolej... w PRL to był moloch, ponad 300.000 osób zatrudniały PKP.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.