• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowe przejścia pomiędzy nitkami tunelu pod Martwą Wisłą

Michał Stąporek
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Gruba warstwa lodu pokryła instalacje, którymi płynie solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z solanką zmroziły grunt pomiędzy nitkami tunelu, co pozwoliło wykonać w nim przejście.
  • Gotowe przejście między tunelami, na razie z tymczasową konstrukcją.
  • Na całej długości tunelu znajdzie się siedem przejść łączących obie nitki podziemnej przeprawy.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.

Dwie nitki tunelu pod Martwą Wisłą są już połączone w pięciu miejscach. Trwają prace przy dwóch ostatnich połączeniach.



W długim na ponad 1 km tunelu znajdzie się docelowo siedem bram - przejść pomiędzy obiema nitkami przeprawy. Zbudowano je ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom tunelu, oraz ułatwienia codziennego serwisowania tunelowych instalacji pracownikom obsługi.

O ile obie nitki tunelu zostały wywiercone maszyną do drążenia tuneli, o tyle przejścia powstały w inny, choć równie spektakularny sposób.

Zaczęto od zmrożenia ziemi w tych miejscach południowego tunelu, gdzie miały powstać połączenia. W grunt wprowadzono rury, którymi popłynęła solanka o temperaturze sięgającej -35 stopni Celsjusza. Wystające na zewnątrz instalacje pokryły się grubą warstwą lodu. Efekt: wyglądały niczym wykorzystana w nadmiarze pianka montażowa. Lodowe twory podziwiali goście dnia otwartego tunelu, którzy przeszli pod Martwą Wisłą na początku września.

Gdy grunt został już dostatecznie zmrożony, "otwarto" obudowę tunelu, czyli zdjęto część betonowych tubingów, które wcześniej ułożyła maszyna drążąca. Z tak powstałej bramy w betonowej obudowie, metodami górniczymi wydobyto grunt. Jednocześnie wykonywano tymczasową obudowę przejścia.

Gdy dokopano się do już do biegnącej równolegle nitki tunelu północnego, otwarto jego "obudowę". Gdy połączenie było już gotowe, przystąpiono do wykonania obudowy tymczasowej. Docelowo zostanie ona zastąpiona konstrukcją złożoną z dwóch kołnierzy i części wykonanej w technologii monolitycznej.

Co ciekawe, dopiero po wykonaniu tej docelowej konstrukcji, wyłączona zostanie instalacja mrożąca grunt między obiema nitkami tunelu.

Otwarcie tunelu w czerwcu

Według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK, nadzorującej budowę przeprawy.

  • Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu


Tłumy gdańszczan zwiedziły tunel pod Martwą Wisłą

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • czerwiec 2015 hahaha :) (1)

    budyn i przyjaciele modla sie kazdego poranka zeby udalo sie tylko tunel skonczyc przed grudniem 2015 zeby unia europejska fakturke zaplacila. proponuje dolozyc jeszcze rozaniec bo z kazdym dniem jest coraz mniej czasu. W czerwcu 2015 to dopiero zelbet skoncza i to jak dobry cieply wiatr z hiszpanii zawieje :)

    • 12 16

    • ty znafca najpierw chrzaniłeś

      że kreta nie będzie, potem jak włączą kreta że nie będzie prądu,że zaleje, że nie zdążą a tu zonk cebulaku budowa jest na ostatniej prostej.

      Trzeba było nie kraść złomu na budowie to by cie z niej trytosko nie wywalił.

      • 5 0

  • Czerwiec 2016:)

    On się przejęzyczył później, będzie, że miał na myśli 2016 rok. Kiedyś wspominali, że same testy i odbiory tunelu będą trwały z pół roku, no to jak czerwiec 2015. To już chyba powinni zacząć odbierać :) ale na razie to jedynie lód z tych instalacji mogą. Sam tunel brawo ale terminy, no poślizg będzie długi i po co to nadal ukrywać Panie Trykosko.

    • 6 12

  • OHL (6)

    W pełni otwartych przejść są 3 czyli wycięty beton i zrobiony przekop w którym trwają jeszcze prace, do wycięcia są jeszcze 4 ściany w jednym z tuneli. Prace związane z cięciem ścian ruszą dopiero po ściągnięciu konstrukcji zabezpieczającej a to będzie zrobione dopiero po zakończeniu prac w przejściach czyli około za 3 miesiące

    • 12 3

    • (5)

      GIK znany jest z pijaru.. to spółka miejska, cesarza więc wiadomo.
      Poza tym zawsze sobie przypisują sukcesy, a nie ludziom z pierwszej linii.
      Im należą się gratulacje.

      • 7 5

      • Gdańszczanin (4)

        GIK znany jest przede wszystkim z dobrej pracy. A że dobrze tę pracę sprzedają to też dobrze. Ich sukces to dobra praca wszystkich, którzy ten tunel budują. I tych z pierwszej linii również.

        • 7 5

        • (2)

          Pokaż mi inwestycję prowadzoną przez GIK, która byłaby prowadzona zgodnie z harmonogramem...

          • 2 6

          • (1)

            Pokaż mi jakąkolwiek dużą inwestycję, która byłaby prowadzona zgodnie z harmonogramem. Im bardziej skomplikowana inwestycja, tym większe szanse, że pierwotnego harmonogramu się nie dotrzyma. Wszystkiego nie przewidzisz. A jak chcesz później "gonić" to albo odbije się to na jakości robót albo znacząco podniesie koszty realizacji. I to, czy inwestycje nadzoruje GIK, inna spółka, czy prywatny inwestor nie ma tu żadnego znaczenia.

            Przykładem z naszego podwórka niech będzie realizacja Galerii Bałtyckiej - problemy z przełożeniem kanału Strzyży, a później prowadzenie robót wykończeniowych nocami, już po "otwarciu" obiektu.

            • 2 0

            • Gdańszczanin

              Witku, bardzo wiele zależy od tego na jakiego trafisz, w wyniku przetargu, generalnego. Przykładowo Budimex czy Skanska, to przykłady dobrego i solidnego wykonawstwa. Tunel robią Hiszpanie z OHL. Budimex też jest własnościowo hiszpański, a jaka różnica, oczywiście in plus. Budimexem zarządza Polak, prezes Blocher. Tylko brać przykład!!!
              Ale i OHL też skończy budowę tunelu, czego jako przyszły użytkownik tunelu życzę Hiszpanom z całego serca!

              • 2 0

        • Problem w tym, że na pierwszym miejscu stawiają siebie jako "budowniczych".
          Oni nie budują tego, a jedynie "patrzą" na tych co budują...
          Zresztą widać nie wiesz o czym piszesz.
          Pogadaj np. z Wykonawcami, o ile będą chcieli z tobą gadać.
          A co VAT to mam rozumieć, że gdyby nie GIK to miasto by nie zaoszczędziło pieniędzy? byłoby drożej?

          • 0 2

  • Tunel dla samochodów, a Westerplatte dla rowerzystów. (1)

    Tunel jest potrzebny. Przekonacie się malkontenci, że mam rację, gdy tylko go otworzą. Co prawda zniknie uroczy prom w Nowym Porcie, którym ja rowerzysta raz do roku płynąłem za 2 zł. żeby zobaczyć zmiany rewitalizacyjne na Westerplatte.
    Ale tunelem pojedzie autobus z darmowym wożeniem rowerów, za bilet osobowy rower pojedzie za darmo. A kto nie lubi autobusów = to jazda przez Przeróbkę, ulicą Sucharskiego na Westerplatte nową ścieżką rowerową. Można zahaczyć o Stogi. Dzielnica może byle jaka, ale las jest, jezioro jest, piękna szeroka plaża też jest, a w lesie koło plaży kilka bunkrów z początku poprzedniego wieku.

    • 20 0

    • Adam nie zapominaj że 3 lata temu do promu doprowadzono drogę rowerową jako przedłużenie nadmorskiej. A tak to ona zarośnie trawą. A do autobusu jest dojazd fatalny bo nie ma tam dróg rowerowych

      • 0 1

  • Brawo. (5)

    Swietna inwestycja.

    • 16 1

    • Gdańszczanin

      Masz rację, niech szybko kończą i oddają do eksploatacji.

      • 8 0

    • Śmiechu warte (3)

      Tunel łączący Anglię z Francją ma 50 km i nie ma podniety z tego powodu w śród Francuzów czy Anglików. My budujemy 1 km tunelu trzy lata nie za swoje i sapiemy z podziwu. ŻENADA.

      • 1 5

      • A to ciekawe (2)

        Bo jak anglicy z fancuzami go budowali, to była podnieta była nie tylko tam, ale w całej Europie. A informacje o stanie budowy były w każdych wiadomościach.

        Ale co tam pewnie jesteś na tyle młody, że nawet nie pamiętasz ;P

        • 1 2

        • Masz rację (1)

          Masz rację, ale to jest jedynie 1.1 km a nie 50 km super tunelu. Musisz mi wierzyć byłem tam. A Ty.

          • 0 0

          • Tak

            Noi dlatego u nas podnieca się miasto, a jak tamto budowali to podniecała się cała Europa.Jak to się mówi kwestia skali budowy i podniety.

            powiedzmy sobie szczerze tego typu inwestycji jeszcze u nas nie było stąd i podnieta. Jak będą budowali kolejny taki tunel to będzie to już normą.

            • 1 0

  • Ktoś się orientuje kto i ile przytulił bursztynu przy wierceniu? (3)

    • 7 10

    • (2)

      Ja kilkaset kilo...
      Obsługiwałem kreta.
      Pozdrawiam z mojego Q7, piszę z telefonu na blututa.

      • 8 0

      • (1)

        napisz cos jeszcze !

        • 1 0

        • Żona wstawiła sobie jedynki i nie jest już szczerbata, zeza nie ma jak naprawić.

          • 3 0

  • Może w grudniu =====> nie prędzej

    Pracuje na tej budowie i zapewniam was bracia i siostry prędzej niż zimą tym tunelem nie pojedziecie, a ta propaganda tylko mnie w oczy kole.

    • 9 10

  • Hamburg ,Antwerpia, Rotterdamm, Amsterdamm - tam istniejące Tunele mają swoje nazwy ! (1)

    Czy nasz Tunel podczas otwarcia ,chrztu i pokropku otrzyma też Nazwe ? . Proponują ogłosić konkurs na nazwe tunelu !

    • 4 0

    • Tunel imienia Pawła Adamowicza, albo Kim Ir Sena czyli

      Wiecznego Prezydenta

      • 1 2

  • Niekompetencja urzędników

    Czy ktoś w końcu w urzędzie odpowie za niekompetencję przy budowie tego tunelu??? Z opinii osób zaangażowanych w budowę wiem, że kolejna data nie zostanie dotrzymana. Skandalem jest, że nie są naliczane kary umowne (miasta nie powinno interesować bankructwo partnera głównego wykonawcy) za niewykonanie zlecenia w terminie (paździenik 2014 r.) Do tego za publiczne pieniędza utrzymywany jest w tej chwili dział eksploatacji tunelu w ZDiZ. Tunelu, który nie został oddany do eksploatacji... To możliwe tylko w POlsce...

    • 4 9

  • Tunel Bolesława I ...

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane