• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowe przejścia pomiędzy nitkami tunelu pod Martwą Wisłą

Michał Stąporek
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Gruba warstwa lodu pokryła instalacje, którymi płynie solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z solanką zmroziły grunt pomiędzy nitkami tunelu, co pozwoliło wykonać w nim przejście.
  • Gotowe przejście między tunelami, na razie z tymczasową konstrukcją.
  • Na całej długości tunelu znajdzie się siedem przejść łączących obie nitki podziemnej przeprawy.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.

Dwie nitki tunelu pod Martwą Wisłą są już połączone w pięciu miejscach. Trwają prace przy dwóch ostatnich połączeniach.



W długim na ponad 1 km tunelu znajdzie się docelowo siedem bram - przejść pomiędzy obiema nitkami przeprawy. Zbudowano je ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom tunelu, oraz ułatwienia codziennego serwisowania tunelowych instalacji pracownikom obsługi.

O ile obie nitki tunelu zostały wywiercone maszyną do drążenia tuneli, o tyle przejścia powstały w inny, choć równie spektakularny sposób.

Zaczęto od zmrożenia ziemi w tych miejscach południowego tunelu, gdzie miały powstać połączenia. W grunt wprowadzono rury, którymi popłynęła solanka o temperaturze sięgającej -35 stopni Celsjusza. Wystające na zewnątrz instalacje pokryły się grubą warstwą lodu. Efekt: wyglądały niczym wykorzystana w nadmiarze pianka montażowa. Lodowe twory podziwiali goście dnia otwartego tunelu, którzy przeszli pod Martwą Wisłą na początku września.

Gdy grunt został już dostatecznie zmrożony, "otwarto" obudowę tunelu, czyli zdjęto część betonowych tubingów, które wcześniej ułożyła maszyna drążąca. Z tak powstałej bramy w betonowej obudowie, metodami górniczymi wydobyto grunt. Jednocześnie wykonywano tymczasową obudowę przejścia.

Gdy dokopano się do już do biegnącej równolegle nitki tunelu północnego, otwarto jego "obudowę". Gdy połączenie było już gotowe, przystąpiono do wykonania obudowy tymczasowej. Docelowo zostanie ona zastąpiona konstrukcją złożoną z dwóch kołnierzy i części wykonanej w technologii monolitycznej.

Co ciekawe, dopiero po wykonaniu tej docelowej konstrukcji, wyłączona zostanie instalacja mrożąca grunt między obiema nitkami tunelu.

Otwarcie tunelu w czerwcu

Według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK, nadzorującej budowę przeprawy.

  • Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu


Tłumy gdańszczan zwiedziły tunel pod Martwą Wisłą

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Ktoś się orientuje kto i ile przytulił bursztynu przy wierceniu? (3)

    • 7 10

    • (2)

      Ja kilkaset kilo...
      Obsługiwałem kreta.
      Pozdrawiam z mojego Q7, piszę z telefonu na blututa.

      • 8 0

      • (1)

        napisz cos jeszcze !

        • 1 0

        • Żona wstawiła sobie jedynki i nie jest już szczerbata, zeza nie ma jak naprawić.

          • 3 0

  • Czerwiec 2016:)

    On się przejęzyczył później, będzie, że miał na myśli 2016 rok. Kiedyś wspominali, że same testy i odbiory tunelu będą trwały z pół roku, no to jak czerwiec 2015. To już chyba powinni zacząć odbierać :) ale na razie to jedynie lód z tych instalacji mogą. Sam tunel brawo ale terminy, no poślizg będzie długi i po co to nadal ukrywać Panie Trykosko.

    • 6 12

  • Cyt: "Gruba warta lodu pokryła instalacje..."

    Chyba warstwa ;)

    • 3 0

  • Szkoła "red." Naskręta (1)

    Ile razy w kilkunastu zdaniach mozna powtórzyć słowo nitka? Wiele razy. Zapewne wtedy czytelnik odniesie wrażenie, ze piszący wiadomość zna się na rzeczy

    • 5 9

    • nitka

      To ulubione slowo Pana redaktora...;)

      • 2 1

  • prom (1)

    co będzie z promem Wisłoujście ? ile za bilet - piechota przez tunel

    • 2 13

    • 158

      Do zobaczenia w autobusie 158!

      • 13 0

  • Trykosko...zawód "prezes"

    • 12 10

  • Świetna wiadomość (1)

    Ale boję się tego "na 90% w czerwcu" bo zazwyczaj przy takich wypowiedziach te 10% jest bardziej prawdopodobne niż 90%. Co nie zmienia faktu, że bardzo się cieszę i nie mogę doczekać na koniec budowy.

    • 63 5

    • Przecież to opowiada Trykosko, a to ten pan co rozłożył Polnord Bud.

      Trzeba się jeszcze znać trochę na budownictwie, panie były przewodniczący izby.

      • 10 6

  • Gdynia future is not here (1)

    A w Gdyni tylko makiety, wizualizacje, plany, kolorowe obrazki. Artykuły o Gdyni są stale w trybie przyszłym, Gdynia zbuduje, Gdynia planuje, Gdynia zrobi.....

    Non stop propaganda.

    • 29 5

    • Ja tez nie głosowałem i nie zagłosuje na szczurka

      Ponieważ jest to po prostu słaby prezydent z wybujałym ego

      • 18 1

  • Czyli latem rozwiązują GIK?

    • 6 14

  • Śmieciami z szadułek zrobić podsypkę pod asfalt bedzie taniej

    • 2 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane