• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rusza budowa drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej
  • Al. Grunwaldzka na wysokości centrum handlowego City Meble. Tutaj powstanie wydzielona droga rowerowa.
  • Na prawie 200-metrowym odcinku w Oliwie rowerzyści będą poruszali się wraz z autami po drodze serwisowej.
  • Istniejąca droga dla rowerów na wysokości biurowców Alchemia.

W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.



Jakie rozwiązanie powinno być zastosowane na ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu Małym?

Budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej między ul. Braci Lewoniewskich a ul. Kołobrzeską jest kolejnym elementem tworzenia obustronnej infrastruktury rowerowej wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego.

Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska. Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.

- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 zobacz na mapie Gdańska [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe

W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem. W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem.

Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego



Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".

Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa


Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej



Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.

- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.

Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego zobacz na mapie Gdańska). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.

  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Wraz z budową infrastruktury rowerowej ograniczona zostanie możliwość parkowania na chodnikach.
  • Na razie jedyną namiastką infrastruktury rowerowej na ul. Kołobrzeskiej jest krótki pas rowerowy połączony z oznakowaniem tzw. sierżantami rowerowymi.

Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów



Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska, która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.

Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej zobacz na mapie Gdańska, która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.

Realizacja w latach 2019-2020



Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Opinie (382) 5 zablokowanych

  • Urzedasy sugeruja by jeździc chodnikiem?Wywalic niekompetetnych urzedasów z roboty na chodnik! (2)

    Jakim trzeba byc idiotą by podawac przykłady z Holandi gdy nie potrafia nawet wykonac takich pasów w ulicy drogi rowerowej jak w Holandii!

    • 15 3

    • w Holandii przy głównych arteriach tworzone są wydzielone, dwukierunkowe drogi dla rowerów (1)

      Ważną częścią przestrzeni miast holenderskich są strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów (tzw. woonerfy - u nas tworzone w Łodzi a nawet w Gdyni); znaczna część ulic w Holandii to tzw. "ulice rowerowe", na których obowiązuje niski limit prędkości i zasada, że samochody mogą się poruszać jedynie tak, by nie zakłócać ruchu rowerów i pieszych (hasło: auto te gast). Najważniejsze jest promowanie szacunku uczestników ruchu do siebie, bez względu na to, po której części przestrzeni drogowej się poruszają.

      • 1 0

      • Sie Holandii zachciewa..to jeszcze prochy zalegalizujcie chociaz...

        • 0 0

  • (12)

    Tylko przy tak zdewastowanym asfalcie jaki jest na Kołobrzeskiej między wiaduktem kolejowym a ulicą Arkońską jakoś nie widzę możliwości wytyczenia tam pasa rowerowego... najpierw nawierzchnie trzeba zmienić

    • 30 3

    • oni tylko namalują pasy na jezni i to bedzie cała inwestycja :) Urzedndas to nie głupota tylko stan umysłu :) (2)

      • 3 4

      • a co konkretnie królu proponujesz? (1)

        przypuszczalnie nie potrafisz odróżnić urzędnika od wybieralnego polityka. Może sam spróbujesz pograć w tej lidze?

        • 0 1

        • Juz dawno gram...

          • 0 0

    • (5)

      na Jana Pawła zrobili to dobrze, więc czemu tu nie mieliby zrobić tego dobrze? To nie Gdynia czy Sopot

      • 8 1

      • to nie jest dobre rozwiązanie. Nie w takich miejscach. (2)

        DDR winna być taka żebyś sie nie bał 8 latka puścić taką drogą samemu.

        • 1 7

        • problemem może być tylko doświadczenie 11 latka

          od tego wieku traci on prawo poruszania się legalnie rowerem po chodniku. Miasto powinno oczywiście zapewniać poczucie bezpieczeństwa wszystkim: warto, by angażowało psychologów transportu do zespołów projektujących rozwiązania drogowe. Sprawdzone w Jaworznie. Zero ofiar wypadków ruchu drogowego.

          • 1 1

        • 8 latek ma obowiązek jechać chodnikiem nawet jak obok jest droga dla rowerów. prosze się douczyć przepisów

          • 5 1

      • (1)

        Na Jana Pawła najpierw asfalt zmienili, jeśli tu też tak będzie to ok

        • 3 0

        • zmienili bo miały być pasy dla rowerów ( trzeba było poszerzyć). to wszystko zrobiono za jednym razem

          • 1 0

    • (1)

      Namalują pas i się martw. To urzędnicze myślenie, oni rowerami nie jeżdżą.

      • 5 4

      • Siedzą w ECS i grzeją stolki

        • 3 3

    • To będą takie rowery-amfibie

      • 5 1

  • to Bażyńskiego kiedy, w 2039-2040 ? (3)

    • 8 8

    • W tym roku bedzie sie juz latac do pracy (2)

      Droga powietrzna i nie przydadza sie :)

      • 0 1

      • latanie może się okazać zbyt energochłonne (1)

        rower najbardziej wydajnym energetycznie wynalazkiem w historii świata.

        • 2 0

        • Dla imbecyli chyba...

          • 0 2

  • wzdłuż linii SKM powinna powstać bezkolizyjna cyklostrada ("autostrada") rowerowa (6)

    co najmniej od stacji Gdańsk Wrzeszcz aż do granic Sopotu. W Sopocie od Monciaka wzdłuż ulicy Obrońców Westerplatte do stacji SKM Kamienny Potok i dalej do Gdyni. W Gdyni aż się prosi budowa cyklostrady od stacji Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana do stacji Gdynia Główna. Budowa jednokierunkowych dróg dla rowerów wzdłuż jezdni wiąże się z ryzykiem zajmowania ich przez parkujące samochody: dlatego potrzebna jest sensowna wizja całościowej polityki parkingowej dla całej metropolii.

    • 20 4

    • (4)

      Ładna nazwa ta "Cyklostrada".

      • 1 0

      • używana jest także nazwa "velostrada" (1)

        • 1 0

        • ech, szkoda

          jeździłem "bike skyway" w Xiamenie w Chinach, najdłuższą na świecie estakadą dla rowerów, niessssamowite, nawet na Manhattanie i nawet w Lądku nie mają czegoś takiego. pewnie kosztowało morze forsy, ale teraz całą wyspę da się przejechać w poprzek rowerem w mig, niemożliwe metrem, samochodem, czy rowerem po ziemi

          nas tu nigdy nie bdzie na takie cudo stać, ńie chodzi nawet o forsę, tylko o dogadanie się mist Trójmiasta i o śmiałość urbanistów

          • 0 0

      • A jak ci się podoba (1)

        Cycle Superhighway? Albo Bike Feeway?

        • 4 0

        • nazwa to pikuś

          najważniejsze jest dobre przygotowanie projektu i realizacja w praktyce. Szukam koalicjantów. Kumaci wiedzą, jak się ze mną skontaktować.

          • 0 0

    • Prawdopodobnie zaplanowane jest to już na rok 2059-2060

      już niedługo cierpliwości

      • 3 1

  • Kołobrzeska cyklistami płynąca (3)

    bardzo dobrze, że na Kołobrzeskiej zrobią drogę rowerową, codziennie tam chodzę do pracy i wiem jak bardzo trzeba uważać na cyklistów, jest ich bardzo dużo mimo zimy.

    • 9 2

    • I do tego.... (2)

      I do tego jeszcze mniej więcej co szósty z nich jest ,,cyklistą-batmanem'' co to pędzi chodnikiem po zmroku bez żadnego oświetlenia. Pewna część rowerzystów jadących Kołobrzeską to straceńcy za nic mający czerwone światło na przejściu. A najgorsi są ci młodzieńcy z paczkami (z jadłem?) na plecach - za wszelką cenę chcą szybko przedostać się do celu i pędzą jak opętani za nic mając pieszych. Odseparowanie na Kołobrzeskiej ruchu pieszego od ruchu rowerowego to po prostu konieczność!

      • 3 2

      • separowanie różnych rodzajów ruchu od siebie jest sposobem promowania samochodozy (1)

        lepiej uspokajać ruch i promować szanowanie interesów wszystkich uczestników ruchu.

        • 0 0

        • złe seprowanie - owszem

          ale dobre - przeciwnie. byłeś w Danii albo Holandii?

          • 0 0

  • A kiedy Spacerowa? (1)

    Osowa wciąż nie ma drogi rowerowej umożliwiającej dojazd do Gdańska.

    • 2 0

    • to jak Bosy jeździ co dzień do roboty
      teleportuje sie?!

      • 0 0

  • Drogi rowerowe z Gdańska do Gdyni urywają się W Sopocie... (2)

    Dlaczego? Jacek nie lubi rowerzystów?

    • 9 1

    • Nieprawda. Nadmorska droga rowerowa ciągnie się przez cały Sopot.

      wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej 3miasta ciągnie się łamana droga rowerowa (ciąg pieszo-rowerowy) wzdłuż ulicy Rzemieślniczej: tam ewidentnie potrzebne jest poprowadzenie drogi dla rowerów kosztem kilku(nastu) miejsc do parkowania samochodów. Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej została tutaj już wielokrotnie omówiona krytycznie: tam też jest kolizja z miejscami do parkowania. Wniosek prosty: bez wyrazistej polityki parkingowej w Sopocie trudno mówić o sensownych rozwiązaniach dla mieszkańców chcących jeździć rowerami.

      • 2 0

    • Bo Sopot to moto-kurort.
      Gdyby ktoś tam myślał, to wyznaczyłby wszędzie pasy rowerowe i problem przeprowadzenia szybkiej drogi nad Sopotem musiałby znaleźć rozwiązanie przy większym udziale tych, co się przez Sopot chcą skomunikować. Jednak mamy tutaj wyższy stan oświecenia.

      • 2 1

  • Kołobrzeską i tak... (17)

    śmigam sobie od lat jezdnią, metr od krawężnika, lewym pasem i jest spoko. W takim Berlinie jazda rowerem też odbywa się głównie takimi ulicami, jak kołobrzeska, dwie jezdnie po dwa pasy i śmigasz sobie, auta wyprzedzają Cię lewym i jest ok.

    Na Kołobrzeskiej powinny być pasy rowerowe w jezdni, jak na JP2.

    Na Barbarzyńskiego nie jest potrzebna droga rowerowa, tam jest jeszcze mniejszy ruch aut.

    • 13 9

    • ale czy radziłbyś to samo (15)

      rodzicowi 8 lataka który chce jechać do szkoły rowerem?
      Puść dziecko samo JP2 i sie go zapytaj o wrażenia…

      Wiesz DDR nie powinny być tylko dla asertywnych młodzieńców którzy nie maja problemu z poruszaniem sie po drogach.
      Winny dawać poczucie bezpieczeństwa także mniej pewnym rowerzystom. Bo jesli tak nie bedzie to rozwój ruchu rowerowego nawet wśród potencjalnie zainteresowanych możne napotykać na opór.

      • 3 4

      • (10)

        z 8 latkiem po chodniku po legalu jedziesz

        • 5 2

        • nie bo do lat 7. (9)

          8 latek już musi normalnie.

          • 1 6

          • do 10 lat dziecko może pomykać na rowerze chodnikiem legalnie (1)

            • 0 0

            • musi.

              ciekawie jest jak Polak przekracza 10 rok życia
              a nie ma kwita (kursu na kartę rowerową)
              to nie może jeździć nigdzie, ani chodnikiem, ani jezdnią,
              ani drogą dla rowerów :-)

              chyba że prócz polskich, ma jakieś obce dokumenty,
              wtedy mu wolno co zechce.

              a posły mają to gdzieś, liczą na rozsądek policji
              (tj. na łamanie prawa przez policję)

              • 0 0

          • ech ta wiedza z kursu na prawko (1)

            barierą w PL jest 10 lat, nie 8

            nieuki za kierownicą

            • 1 0

            • w PL wjechać na drogę dla rowerów mozna od 10 lat i z karta rowerowa, jak nie ma KR to nie wolno jechać ani chodnikiem, ani jezdnią. dopiero dorosły może jechać bez kwitów

              w Austrii wolno jechac drogą dla rowerów od 6rż

              w Niemczech od 8rż do 10rż pod opieką starszego
              powyżej 10rż samodzielnie

              na co dzień nie doceniamy jak egzotycznym
              prawnie krajem jest PL. prawodawcy nie mają czasu
              na posprzątanie tego balaganu, wystarczy włączyć TVP
              żeby zobaczyć czym się te darmozjady zajmują

              • 0 1

          • (4)

            to powinni zmienić przepisy, drogi dla rowerów mają stanowić alternatywe dla auta i służyć do komunikacji a nie do zabaw dzieci

            • 1 3

            • mają służyć do komunikacji także dla dzieci (3)

              abyś nie musiał ich wozić do szkoły autem.
              Także dla osób starszych. Oraz osób które nie czuja się pewnie na rowerze.

              Dla mnie mogło by jej nie być. Ja tam sie nie bałem jeździć tamtędy jak nie było DdR. Ale moje dziecko sie boi nawet na tych pasach rowerowych.
              Bo sa bardzo wąskie i generalnie auta jeżdżą bardzo blisko.

              • 3 3

              • (1)

                To należy w takich sytuacjach dopuszczać ruch rowerowy na chodniku.
                Bez sensu budować drugi "chodnik" (ddr tylko ze znaku) rowerowy po którym nawet szybcy rowerzyści maja obowiązek wtedy jechać. Oczywiście rowery mogą poruszać się z prędkością pieszego i stać większość czasu na światłach ale jak maja być alternatywa dla samochodu......

                • 1 0

              • warto znieść obowiązek jazdy po chodniku traktowanym jako strefa pieszo-rowerowa

                • 0 0

              • Bez przesady osoby starsze mogą jechać jezdnią, a dzieci powinny szkołę mieć odpowiednio blisko żeby odprowadzić je piechotą.

                • 0 3

      • ale w czym ty masz problem (2)

        dzieciom do lat 10 nie wolno korzystać z dróg dla rowerów ani z jezdni to raz. dziecko do lat 10 jest pieszym nawet na rowerze i ma obowiązek jechać chodnikiem. To dwa. Trzy na Jana Pawła dopuszczony jest ruch dla rowerów więc jak się nie czujesz na siłach jedz chodnikiem w pełni legalnie. Proste.

        • 4 2

        • (1)

          Co Ty za bzdury wypisujesz? To oczywiście jest nieprawda.

          • 1 5

          • co jest nieprawdą?

            • 3 0

      • Dziecka w życiu bym samego przez JP nie puścił. Nawet w suchy słoneczny dzień. Jeździłem tamtędy do pracy. Na tej trasie jestem już po prostu przesadnie religijny. Przez Obrońców dalej, naokoło, ale bezpieczniej.

        • 2 1

    • Pomyśl przyszłościowo , UTO potrzebuje dróg rowerowych oddzielonych od jezdni

      • 1 0

  • Bardzo potrzebne!!

    Drogi rowerowe są potrzebne te które są teraz w planach. Najabrdziej zajął bym sie dzielnicami które są odciętę jakiego kolwiek dojazdu rowerem mówie tutaj o osowej czy też Matarni czy nawet jasieniu bo to ostatnie dzielnice w gdańsku gdzie nie ma połączonych dróg rowerowych

    • 3 0

  • Kolobrzeska

    do remontu nawierzchni na tym odc, a potem pas dla rowerow. I juz teraz jest zbyt wąsko.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane