• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rusza budowa drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej
  • Al. Grunwaldzka na wysokości centrum handlowego City Meble. Tutaj powstanie wydzielona droga rowerowa.
  • Na prawie 200-metrowym odcinku w Oliwie rowerzyści będą poruszali się wraz z autami po drodze serwisowej.
  • Istniejąca droga dla rowerów na wysokości biurowców Alchemia.

W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.



Jakie rozwiązanie powinno być zastosowane na ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu Małym?

Budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej między ul. Braci Lewoniewskich a ul. Kołobrzeską jest kolejnym elementem tworzenia obustronnej infrastruktury rowerowej wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego.

Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska. Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.

- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 zobacz na mapie Gdańska [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe

W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem. W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem.

Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego



Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".

Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa


Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej



Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.

- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.

Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego zobacz na mapie Gdańska). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.

  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Wraz z budową infrastruktury rowerowej ograniczona zostanie możliwość parkowania na chodnikach.
  • Na razie jedyną namiastką infrastruktury rowerowej na ul. Kołobrzeskiej jest krótki pas rowerowy połączony z oznakowaniem tzw. sierżantami rowerowymi.

Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów



Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska, która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.

Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej zobacz na mapie Gdańska, która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.

Realizacja w latach 2019-2020



Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Opinie (382) 5 zablokowanych

  • Szkoda fatygi (5)

    Towarzystwo w obcisłych gaciach i tak pomyka jezdnią albo chodnikiem. Budowa infrastruktury rowerowej to pchanie pieniędzy psu w d*pę.

    • 9 22

    • Budowa złej i dziadowskiej infrastruktury takiej jak np haffnera Sopot to kpienie z rowerzystów i prowokowanie ich do jazdy jezdnia natomiast na grunwaldzkiej w Gdańsku nie widuje rowerów

      • 5 1

    • W obcisłych gaciach jeździ 5% rowerzystów.

      A ty pyszałku pewnie nawet nie umiesz jeździć na rowerze.
      Wsadzasz krągły tyłek do 20-to letniego blachosmroda. A sadełko rośnie.

      • 5 2

    • jak infrastruktura jest kijowa

      i robi sie ja tylko po to by sie zgadzały slupki e exelu to faktycznie marnowanie kasy.

      A jak jest zrobiona z głową i zadbana to uwież ale rowerzyści z przyjemnością z takiej korzystają.

      • 8 0

    • (1)

      Tyle lat żyje ale na grunwaldzkiej jeszcze nie widziałem żeby ktoś jechał jezdnią czy po chodniku ( przynajmniej tam gdzie jest DDR) więc po co bijesz bezsensownie piane?

      • 9 2

      • To lobby "Diesel-97-Nieklepany" albo "Kaptur-Wyklęty".

        • 6 1

  • Slabe (3)

    A co z parkingami dla aut dla pracownikow biurowcow? Niektorzy sa zmuszeni dojezdzac autem to gdzie maja je postawic?na podziemnym parkingu za 400 zl miesiecznie? Szkoda ze miasto nie mysli o wszystkich i na sile tepi ruch aut w centrum. Wydalo pozwolenie na budowe tych biurowcow to niech zapewni miejsca parkingowe.

    • 3 17

    • Nikt Co nie kazał miekszac daleko

      I nikt Ci nie karze tam pracować.
      Miasto nie jest z gumy.

      • 6 1

    • Są zmuszeni?

      A kto „niektorych” zmusza? Twój samochód to twój problem.

      • 6 0

    • a kto niby ma ci ten parking sfinansować? mniej pretensje do pracodawcy, nie do miasta.
      dla miasta i mieszkańców czym mniej samochodów w mieście tym lepiej. Taniej, bezpieczniej i zdrowiej

      • 12 1

  • No to jest jakaś paranoja... (3)

    Jestem rowerzystą i często jeżdzę Grunwaldzką i nie widzę żadnej potrzeby budowania ścieżki po jej drugiej stronie! Nie przeszkadza mi przejeżdżanie z jednej strony na drugą. To jest wywalanie kasy w błoto!!! Za te pieniądze można by zbudować ścieżkę w innym bardziej potrzebnym miejscu!

    • 10 13

    • A mi przeszkadza. W imię czego mam tracić czas na dziesięciokrotne przejezdzanie z jednej na drugą stronę na dystansie Gdańsk Gdynia? Często to zmienianie jest co kilkaset m

      • 3 5

    • skoro są dwie jezdnie, dwa chodniki dwa torowiska to dlaczego miałaby być tylko jedna droga dla rowerów? Widocznie mało jeździsz skoro nie przeszkadza ci bezsensowne tracenie czasu na zbędnych światłach.

      • 7 4

    • Ja widzę.

      • 3 2

  • chory to pomysł, może jeszcze osobny pas dla wrotkarzy

    zwolnić ruch i rowery i auta mogą jechać razem. Szkoda miejsca, a wypadki będą na przejazdach

    • 2 7

  • Marcin (1)

    Koło Bimetu jest droga rowerowa, po drugiej stronie Grunwaldzkiej. Ładna i szeroka, wiec po co druga.
    Jeżdżę rowerem i jakoś mi to nie przeszkadza ze droga rowerowa jest z jednej strony.
    Jedyne co jest uciążliwe to skakanie z jednej strony ulicy na drugą.
    Ale nistety wszystkiego mieć nie można.

    • 2 11

    • są też tam dwie jezdnie i dwa chodniki

      należy je zlikwidować bo po co po dwa

      • 6 1

  • Rower

    Ścieżka rowerowa na leśnym odcinku Słowackiego byłaby super

    • 9 0

  • Gdańszczanie bardzo proszą o płatne miejsca parkingowe dla rowerów (2)

    Bicykliści niemal codziennie pytają mnie kiedy wreszcie będą mogli nabyć miejską kartę parkingową rowerową

    • 12 13

    • Ale kto miałby płacić? Chyba miasto powinno płacić rowerzystom za to że ktoś zaparkuje rower, zamiast auta, bo korzyść dla miasta jest niezaprzeczalna.

      • 6 1

    • jak przeliczysz powierzchnię na cenę za godzinę to wyjdzie parę groszy, nigdy nie zwróci się infrastruktura :)

      • 4 1

  • Panie Koprowski.... (3)

    echh. "obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni." To nie jest żadna "droga dla rowerów" tylko "pas ruchu dla rowerów".

    • 10 3

    • (2)

      Wystarczy zajrzeć do projektu, by się przekonać, w jak wielkim błędzie jesteś.

      • 1 2

      • (1)

        wystarczy zajrzeć do przepisów prawa o ruchu drogowym, by się przekonać jak w wielkim błędzie jesteś ty i najwyraźniej ten projekt. Tam znajdziesz definicje dróg dla rowerów i pasów ruchu dla rowerów.

        • 1 1

        • "Przy krawędzi jezdni" nie oznacza, że będzie to na jezdni. A właśnie usytuowanie na jezdni jest wymogiem, aby uznać to za pas ruchu dla rowerów ("pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną..."). Więc znając życie będzie to zwykła ddr jednokierunkowa między chodnikiem a jezdnią (a nie na jezdni).

          • 2 1

  • Co z ul. Gdańską?

    Kiedy tam powstanie ścieżka od Uczniowskiej do wiaduktu w N.Porcie?

    • 4 0

  • Kołobrzeska i ddr? (5)

    W końcu. Tylko szkoda, że prawdopodobnie będzie zastawioną przez samochody korposzczurów z alchemii...

    • 16 2

    • Rozwiązanie jest bardzo proste.

      Zabezpieczyć chodnik wysokim krawężnikiem. pasy rowerowe mają 1.5m więc kierowca nie zostawi samochodu bo by jednocześnie i pas dla samochodów zastawił. Proste jak drut

      • 6 0

    • (2)

      Czemu urzędasy na to nie wpadły?

      • 0 1

      • skąd wiesz? może będą patrole straży miejskiej i patologiczne przejawy parkowania (1)

        zostaną wyeliminowane?

        • 0 0

        • Nawet przedszkolaki nie kupią takiej bajki. Patrole... haha... straz miejska... haha...

          • 1 1

    • To bedzie trzeba odpalic kapiszony i nimi odstraszyc kierowcow tam :)

      Ja po tasmach z Kaczka ,postanowiłem zakupic gdzies z garść kapiszonow

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane