- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (34 opinie)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (256 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe
W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.
Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza . Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.
- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia .
Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe
Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego
Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego .
Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".
Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa
Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej
Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.
- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.
Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego ). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.
Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów
Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego , która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.
Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej , która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.
Realizacja w latach 2019-2020
Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Opinie (382) 5 zablokowanych
-
2019-02-05 14:19
Szkoda fatygi (5)
Towarzystwo w obcisłych gaciach i tak pomyka jezdnią albo chodnikiem. Budowa infrastruktury rowerowej to pchanie pieniędzy psu w d*pę.
- 9 22
-
2019-02-05 20:55
Budowa złej i dziadowskiej infrastruktury takiej jak np haffnera Sopot to kpienie z rowerzystów i prowokowanie ich do jazdy jezdnia natomiast na grunwaldzkiej w Gdańsku nie widuje rowerów
- 5 1
-
2019-02-05 16:40
W obcisłych gaciach jeździ 5% rowerzystów.
A ty pyszałku pewnie nawet nie umiesz jeździć na rowerze.
Wsadzasz krągły tyłek do 20-to letniego blachosmroda. A sadełko rośnie.- 5 2
-
2019-02-05 14:54
jak infrastruktura jest kijowa
i robi sie ja tylko po to by sie zgadzały slupki e exelu to faktycznie marnowanie kasy.
A jak jest zrobiona z głową i zadbana to uwież ale rowerzyści z przyjemnością z takiej korzystają.- 8 0
-
2019-02-05 14:23
(1)
Tyle lat żyje ale na grunwaldzkiej jeszcze nie widziałem żeby ktoś jechał jezdnią czy po chodniku ( przynajmniej tam gdzie jest DDR) więc po co bijesz bezsensownie piane?
- 9 2
-
2019-02-05 14:42
To lobby "Diesel-97-Nieklepany" albo "Kaptur-Wyklęty".
- 6 1
-
2019-02-05 18:55
Slabe (3)
A co z parkingami dla aut dla pracownikow biurowcow? Niektorzy sa zmuszeni dojezdzac autem to gdzie maja je postawic?na podziemnym parkingu za 400 zl miesiecznie? Szkoda ze miasto nie mysli o wszystkich i na sile tepi ruch aut w centrum. Wydalo pozwolenie na budowe tych biurowcow to niech zapewni miejsca parkingowe.
- 3 17
-
2019-02-05 20:53
Nikt Co nie kazał miekszac daleko
I nikt Ci nie karze tam pracować.
Miasto nie jest z gumy.- 6 1
-
2019-02-05 20:48
Są zmuszeni?
A kto „niektorych” zmusza? Twój samochód to twój problem.
- 6 0
-
2019-02-05 19:43
a kto niby ma ci ten parking sfinansować? mniej pretensje do pracodawcy, nie do miasta.
dla miasta i mieszkańców czym mniej samochodów w mieście tym lepiej. Taniej, bezpieczniej i zdrowiej- 12 1
-
2019-02-05 19:32
No to jest jakaś paranoja... (3)
Jestem rowerzystą i często jeżdzę Grunwaldzką i nie widzę żadnej potrzeby budowania ścieżki po jej drugiej stronie! Nie przeszkadza mi przejeżdżanie z jednej strony na drugą. To jest wywalanie kasy w błoto!!! Za te pieniądze można by zbudować ścieżkę w innym bardziej potrzebnym miejscu!
- 10 13
-
2019-02-05 20:52
A mi przeszkadza. W imię czego mam tracić czas na dziesięciokrotne przejezdzanie z jednej na drugą stronę na dystansie Gdańsk Gdynia? Często to zmienianie jest co kilkaset m
- 3 5
-
2019-02-05 19:47
skoro są dwie jezdnie, dwa chodniki dwa torowiska to dlaczego miałaby być tylko jedna droga dla rowerów? Widocznie mało jeździsz skoro nie przeszkadza ci bezsensowne tracenie czasu na zbędnych światłach.
- 7 4
-
2019-02-05 19:43
Ja widzę.
- 3 2
-
2019-02-05 20:42
chory to pomysł, może jeszcze osobny pas dla wrotkarzy
zwolnić ruch i rowery i auta mogą jechać razem. Szkoda miejsca, a wypadki będą na przejazdach
- 2 7
-
2019-02-05 17:48
Marcin (1)
Koło Bimetu jest droga rowerowa, po drugiej stronie Grunwaldzkiej. Ładna i szeroka, wiec po co druga.
Jeżdżę rowerem i jakoś mi to nie przeszkadza ze droga rowerowa jest z jednej strony.
Jedyne co jest uciążliwe to skakanie z jednej strony ulicy na drugą.
Ale nistety wszystkiego mieć nie można.- 2 11
-
2019-02-05 18:24
są też tam dwie jezdnie i dwa chodniki
należy je zlikwidować bo po co po dwa
- 6 1
-
2019-02-05 17:45
Rower
Ścieżka rowerowa na leśnym odcinku Słowackiego byłaby super
- 9 0
-
2019-02-05 11:42
Gdańszczanie bardzo proszą o płatne miejsca parkingowe dla rowerów (2)
Bicykliści niemal codziennie pytają mnie kiedy wreszcie będą mogli nabyć miejską kartę parkingową rowerową
- 12 13
-
2019-02-05 17:22
Ale kto miałby płacić? Chyba miasto powinno płacić rowerzystom za to że ktoś zaparkuje rower, zamiast auta, bo korzyść dla miasta jest niezaprzeczalna.
- 6 1
-
2019-02-05 12:54
jak przeliczysz powierzchnię na cenę za godzinę to wyjdzie parę groszy, nigdy nie zwróci się infrastruktura :)
- 4 1
-
2019-02-05 11:41
Panie Koprowski.... (3)
echh. "obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni." To nie jest żadna "droga dla rowerów" tylko "pas ruchu dla rowerów".
- 10 3
-
2019-02-05 12:25
(2)
Wystarczy zajrzeć do projektu, by się przekonać, w jak wielkim błędzie jesteś.
- 1 2
-
2019-02-05 13:22
(1)
wystarczy zajrzeć do przepisów prawa o ruchu drogowym, by się przekonać jak w wielkim błędzie jesteś ty i najwyraźniej ten projekt. Tam znajdziesz definicje dróg dla rowerów i pasów ruchu dla rowerów.
- 1 1
-
2019-02-05 17:20
"Przy krawędzi jezdni" nie oznacza, że będzie to na jezdni. A właśnie usytuowanie na jezdni jest wymogiem, aby uznać to za pas ruchu dla rowerów ("pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną..."). Więc znając życie będzie to zwykła ddr jednokierunkowa między chodnikiem a jezdnią (a nie na jezdni).
- 2 1
-
2019-02-05 17:19
Co z ul. Gdańską?
Kiedy tam powstanie ścieżka od Uczniowskiej do wiaduktu w N.Porcie?
- 4 0
-
2019-02-05 12:26
Kołobrzeska i ddr? (5)
W końcu. Tylko szkoda, że prawdopodobnie będzie zastawioną przez samochody korposzczurów z alchemii...
- 16 2
-
2019-02-05 16:42
Rozwiązanie jest bardzo proste.
Zabezpieczyć chodnik wysokim krawężnikiem. pasy rowerowe mają 1.5m więc kierowca nie zostawi samochodu bo by jednocześnie i pas dla samochodów zastawił. Proste jak drut
- 6 0
-
2019-02-05 15:03
(2)
Czemu urzędasy na to nie wpadły?
- 0 1
-
2019-02-05 15:44
skąd wiesz? może będą patrole straży miejskiej i patologiczne przejawy parkowania (1)
zostaną wyeliminowane?
- 0 0
-
2019-02-05 15:52
Nawet przedszkolaki nie kupią takiej bajki. Patrole... haha... straz miejska... haha...
- 1 1
-
2019-02-05 13:28
To bedzie trzeba odpalic kapiszony i nimi odstraszyc kierowcow tam :)
Ja po tasmach z Kaczka ,postanowiłem zakupic gdzies z garść kapiszonow
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.