• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka z nową kładką i nowym-starym przejściem

Krzysztof Koprowski
15 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej. Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej.

Nad al. Grunwaldzką, na wysokości Uniwersytetu, ma powstać kładka dla pieszych. Ma jednak zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu.



Budowę kładki zaproponował deweloper zespołu biurowego Alchemia (firma Torus), który ogłosił konkurs na jej projekt. Konstrukcja miałaby stanąć w rejonie kampusu uniwersyteckiegozobacz na mapie Gdańska. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do studentów, a ich projekty będą być może inspiracją dla docelowego projektu.

- Do konkursu zgłosiło się ok. 20 zespołów. Kładka powstanie wraz z drugim etapem naszego kompleksu biurowego Alchemia, ale nie wiemy jeszcze kiedy - przyznaje Edyta Korycka, dyrektor działu planowania inwestycji w Torusie.

Kładka o wysokości ok 4,6 m (dla porównania wysokość mieszkania w nowym budownictwie to ok. 2,60 m) bez ramp dla rowerzystów, wyposażona jedynie w schody oraz windy, to pomysł, który narodził się w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK).

Zdaniem projektantów tylko kładka zapewni bezpieczeństwo oraz nie pogorszy warunków komunikacyjnych na al. Grunwaldzkiej. Tryb świateł działających na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Bażyńskiego i Kołobrzeską ma uniemożliwiać zastosowanie tradycyjnego przejścia, nawet z zastosowaniem przejścia dwuetapowego wraz z wysepką dla pieszych na szerokim pasie między jezdniami al. Grunwaldzkiej.

Po nowej konstrukcji wspinać się będą przede wszystkim pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, gdyż Torus chce jeszcze w te wakacje "przebić" południowy tunel zobacz na mapie Gdańska z peronu przystanku Przymorze - Uniwersytet w kierunku działek, na których zbuduje biurowce. Wybudowana zostanie także winda na sam peron. Dzięki temu docelowo powstanie połączenie piesze z SKM przez ogólnodostępne tereny biurowe do kampusu UG i sklepów. Niewykluczone, że po obu stronach al. Grunwaldzkiej, na wysokości kładki, powstaną nowe przystanki autobusowe.

Jednak projekt kładki, która zwykle działa odstraszająco na pieszych, nie wszystkim się podoba. Sceptyczni są m.in. planiści z Biura Rozwoju Gdańska, którzy muszą tę propozycję zaopiniować.

- Projekt jeszcze do nas nie dotarł, więc trudno go oceniać. Jednak sama idea kładki wydaje się kontrowersyjna dla tego miejsca. Miałaby ona uzasadnienie, gdyby łączyła dwa blisko położone budynki. Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.

Czy w mieście powinny powstawać bezkolizyjne przejścia dla pieszych?

Pomysłodawca kładki, czyli BPBK, pracuje także nad projektem nowego skrzyżowania właśnie w tym samym rejonie.

- Nowe skrzyżowanie powstanie na wysokości wyjazdów z istniejących sklepów wielkopowierzchniowych przy al. Grunwaldzkiej po stronie kampusu UG zobacz na mapie Gdańska. Klienci sklepów będą mogli wyjechać z nich zarówno w kierunku Gdyni, jak i Wrzeszcza. Na budowie skrzyżowania skorzystają też najemcy naszych biurowców, gdyż pozwoli ono na dojazd do budynków od strony Gdyni - dodaje Korycka.

Czytaj również: Kolejna kładka dla pieszych w Gdyni

Dzięki naszej interwencji, wkrótce także ponownie otwarte zostanie przejście łączące przystanek tramwajowy Klonowa z tzw. wysepką we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej zostało ono zamknięte z powodu budowy Trasy Słowackiego oraz otwarcia przejazdu z ul. De Gaulle'a w jezdnię al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy. Sęk w tym, że mimo iż cykl świateł umożliwia bezpieczne pokonanie tego miejsca (wówczas, gdy "otwarty" jest ruch tramwajów), nie wykonano sygnalizatorów dla pieszych.

- Przeanalizowaliśmy zgłoszoną przez portal Trojmiasto.pl sugestię, aby ustawić na tym przejściu dodatkową sygnalizację dla pieszych i pojawi się ona w ciągu ok. tygodnia - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Nowa sygnalizacja w żaden sposób nie wpłynie na ruch tramwajów i samochodów.

Niestety, Zarząd Dróg i Zieleni chce "po cichu" wycofać się z planów przebudowy przejścia dla pieszych w rejonie Teatru Miniatura. Zgodnie z obietnicami sprzed roku, miało ono być właśnie odtwarzane, a tymczasem teraz urzędnicy zasłaniają się kosztami związanymi z Euro 2012.

- Po Euro wykonane zostanie podsumowanie wszystkich miejskich wydatków. Wówczas przyjdzie czas na zrewidowanie starych i nowych pomysłów i określenie, które można zacząć realizować i w jakiej kolejności - tłumaczy rzecznik ZDiZ.

W piątek, 18 maja, odbędzie się ogólnodostępna debata poświęcona problematyce Drogi Czerwonej. Trasa ta biegnąca wzdłuż torów kolejowych budzi od lat wiele kontrowersji ze względu na swój antymiejski charakter. Więcej szczegółów na temat wydarzenia przeczytać można tutaj.

Wydarzenia

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

(9 opinii)
spotkanie

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Czy jest ktoś władny ZAKOŃCZYĆ AKTY chuligaństwa ze strony ZDiZ ? Nie chcemy

    aby jakiś zboczony chuligan miał władzę w ZDiZ !! Mieszkańcy Gdańska ostrzegają prezydenta Adamowicza, że jedynym sposobem na następną kadencję jest publiczne ujawnienie i ukaranie chuligana (za zamknięte przejście dla pieszych na Grunwaldzkiej, za zamknięcie przejazdu Płocka-Wilanowska i inne)

    • 7 0

  • WŁADZA LUDU WŁADZA (1)

    żadnych tuneli, albo innych rozwiązań, nie ma na to kasy. Kładka jeszcze pół biedy, nie wiele więcej będzie kosztowała od zrekonstruowanego nowoczesnego kawałka historii. W pierwszej kolejności to, no i oczywiście jeszcze przecież na ECS potrzebujemy. W planach mamy jeszcze kilka pomników do wybudowania i to drogich takich, że hoohooo, bo to wartość intelektualna, ale o tym wam powiemy później, :) to taka niespodzianka :).
    Noo, i nie marudzić, do muzeum się wybierać, na napis popatrzeć, a nie po marketach łazić .

    • 1 2

    • WŁADZO

      Po marketach niech łazi jak najwięcej ludzi. Wtedy mniej ich będzie w lasach i nad jeziorami.

      • 0 0

  • po co przejście przy Teatrze Miniatura niedaleko władza postawiła lenina i to musi wystarczyć

    • 0 1

  • W ZESZŁE WAKACJE ROBILI GRUNWALDZKĄ NA WYSOKOŚCI MANHATANU - TOTALNY BUBEL GDZIE ZBIERA SIE WODA

    ZNOW TYM PANSTWIE NIKT ZA NIC NIE ODPOWIADA

    • 1 0

  • Na zachodzie buduje się przejścia ruchome i zwęża ulice a Polska jak zwykle 100 lat do tyłu (6)

    • 43 34

    • NA ZACHODZIE SIE NIE ZWEZA ULIC TYLKO W POLSCE ROBIA TE DURNE WYSEPKI (2)

      A POTEM KARETKA NIE MA JAK PRZEJECHAC

      • 13 3

      • (1)

        a mi się to polskie zwężanie podoba, przynajmniej nikt nie wyprzedza 'na wariata'

        • 4 9

        • CIEKAWE CZY CI SIE BEDZIE PODOBAC JAK BEDZIESZ JECHAL W KARETCE I NIE BEDZIE MIALA JAK PRZEJECHAĆ BO WYSEPKA NA ŚRODKU DROGI

          • 4 2

    • Wschodni zachód

      Teraz już my jesteśmy zachodem, bo zachód tu zaszedł schodząc na psy.

      • 5 0

    • na zachodzie to, na zachodzie tamto, ja wiem że na zachodzie wcale nie jest tak różowo

      • 15 0

    • chyba w twoim pokoju bez klamek zweza sie ulice i nie tylko

      • 12 10

  • MÓWCIE CO ZE SŁOWACKIEGO A NIE TEMATY ZASTĘPCZE TYPU KŁADKA

    3 TYGODNIE DO EURO A DROGOWCY DALEKO W POLU

    • 11 0

  • (3)

    Jak już słyszę w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK), to omnie skręca, wystarczy spojrzeć, jaką kolej metropolitarną nam zaprojektowali

    • 40 2

    • (1)

      A, co ci sie gamoniu nie podoba?

      • 1 14

      • Twoje chamstwo

        Sam jesteś gamoń. Jak nie masz nic do napisania, to lepiej siedź cich, niż wypisując takie teksty obnażasz swój brak inteligencji i kultury.
        A BPBK co i rusz daje ciała, jak chociażby tunele i ekrany akustyczne na Nowej Słowackiego.

        • 8 1

    • Z tego co się orientuję...

      to projektowali również skrzyżowanie pod Tesco na Chełmie. Za to co tam popełnili powinni dożywotnio jeździć w tą i spowrotem przez to skrzyżowanie, może zrozumieją, że jak odwalają taką lipę, to cierpią wszyscy dookoła. Za te skrzyżowania powinni mieć dożywotni zakaz wykonywania zawodu.

      • 14 1

  • precz z kladka,zwykle przejscie ok!

    • 7 3

  • A może? (2)

    Przydałaby się jeszcze kładka między ul. Pilotów a al. Grunwaldzką na wysokości Leroy Merlin. Tragiczne jest chodzenie naokoło (SKM Zaspa z jednej strony, SKM Przymorze z drugiej). Może można by zrobić tam też tunel dla samochodów żeby odkorkować trochę wiadukt przy ul. Lewoniewskich?

    • 44 4

    • (1)

      Na Grunwaldzkiej powinny być zwykłe przejścia dla pieszych. Tak jak to już ktoś napisał, Grunwaldzka to powinna być aleja miejska ograniczeniem prędkości 30-50 km. Proponuję wycieczkę do Berlina. Kładki powinny być budowane nad torami - wzdłuż całej trójmiejskiej lini SKM, przperpawy przez tory niezależne od przystanków SKM można policzyć na palcach jednej ręki.

      • 1 2

      • a co takiego ciekawego jest na Grunwaldzkiej ? kto chciałby tamtędy chodzić i po co ?

        • 4 3

  • jak na badanie krwi

    przejśc które robia na wysepce? oto jest pytanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane