Fakty i opinie

Historia transatlantyków na ulicach Gdyni

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Nietypowy falochron znika pod wodą

Na początku roku ma powstać pełnometrażowy dokument, który przedstawi historię dwóch transatlantyków - "Batory" i "Stefan Batory".
Na początku roku ma powstać pełnometrażowy dokument, który przedstawi historię dwóch transatlantyków - "Batory" i "Stefan Batory".

Do końca miesiąca w Gdyni będzie można oglądać wystawę prezentującą zdjęcia polskich transatlantyków. Fotografie były już prezentowane kilka lat temu, gdy promowały powstające wtedy Muzeum Emigracji. Poszczególne fotografie zostały opatrzone cytatami z literatury marynistycznej.



Wystawę tworzy 16 plansz, na których widnieją zdjęcia i informacje o ośmiu polskich transatlantykach. Siedem z nich pływało w latach 30. XX wieku. Były to "Polonia", Kościuszko", "Pułaski", "Piłsudski", "Batory, "Sobieski" i "Chrobry". Ósmy i zarazem ostatni - "Stefan Batory", został zbudowany już po wojnie i pływał do 1988 roku.

Zapomniany symbol Gdyni

To właśnie ta jednostka symbolicznie zakończyła epokę polskiej liniowej żeglugi pasażerskiej. Portem macierzystym dla wszystkich była Gdynia.

- Były stałym elementem Gdyni, wskazywały na prawdziwą potęgę II RP. Obecnie coraz więcej osób zapomina o nich. Młodzi nie kojarzą nazwy "Batory" ze statkiem, są tacy, którzy nie rozpoznają nazwy PLO i miejsca, gdzie miało swoją siedzibę. W ramach Legendy Morskiej Gdyni chcemy tę wiedzę upowszechniać i temu służy m.in. ta wystawa - mówi Aleksander Gosk, związany z tematyką morską od kilkudziesięciu lat.
Zdjęcia będą prezentowane do końca października w kilku miejscach Gdyni. Bardziej spostrzegawczy mogli je dostrzec już na początku września pod Infoboksem. Do niedzieli stoją przy dawnej siedzibie Polskich Linii Oceanicznych zobacz na mapie Gdyni, gdzie obecnie zlokalizowana jest m.in. Miejska Informacja Turystyczna. Później na dwa tygodnie trafią do budynku Dworca PKP w Gdyni zobacz na mapie Gdyni, a na koniec staną przed Muzeum Marynarki Wojennej zobacz na mapie Gdyni.

Wystawę można oglądać do końca października.
Wystawę można oglądać do końca października. fot. Trojmiasto.pl
Dowiedz się więcej o transatlantykach i historii polskiej żeglugi

Na początku roku film

Wcześniej były już prezentowane w Polsce, przy okazji prac nad adaptacją Dworca Morskiego w Gdyni na Muzeum Emigracji. Tym razem pojawiły się w mieście w ramach współpracy samorządu z firmą Ab Inwestor. Deweloper chce przy okazji promować swoją nową inwestycję, która powstanie przy ul. Batorego 7 zobacz na mapie Gdyni.

Transatlantyki będą także tematem powstającego pełnometrażowego dokumentu, który będzie poświęcony dwóm statkom: "Batory" i "Stefan "Batory". Wystąpi w nim kilkadziesiąt osób związanych z historią legendarnych liniowców. Zdjęcia do filmu, którego twórczynią jest Anna Dejczer rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Całość ma być gotowa na początku 2016 oku.

Zobacz jak wyglądało otwarcie Muzeum Emigracji w Gdyni.


Lotniskowiec, pancernik i wiele innych. Zobacz modele Bartosza Czołczyńskiego - pasjonata z Gdańska.

Opinie (97) 6 zablokowanych

  • To naprawde jest ciekawe :) (3)

    • 35 2

    • (2)

      Fakt
      Cała Gdynia to wyjątkowe, nietuzinkowe miejsce w Europie.
      Z super mieszkańcami i włodarzami!
      Oby zawsze tak lśniła jak teraz!

      • 10 3

      • Ale ja jestem z Gdańska (1)

        • 1 4

        • Nie szkodzi ze z Gdanska, zapraszamy i takze

          bardzo liczymy na Twoje finansowe wsparcie naszego projektu. Donacja od 50 zlotych wzwyz.

          • 1 4

  • aa (28)

    Plo - zamknęte w likwidacji
    Pżm - statki - obca bandera
    Stocznia Gdynia - zlikwidowana
    Połowy ryb - Dalmor - zlikwidowana
    Kooperanci czyli Huty, dostawcy elementów - plajta

    No tak jest czym się chwalic, proponuje postawić pare wieżowców zrobimy sobie przy nich ładne foto jak zjedziemy tutaj z pracy w Angli na zmywaku.

    A tak pozatym to:
    - Norwegia - wszyscy dobrzy specjaliści monterzy, spawacze pracują u Nich w stoczniach - Oni budują, produkują my Nie
    - Transport morski był jest i będzie opłacalny - w Polsce Nie
    - Budowa samochodów - w Polsce nie opłaca się

    Tak to wygląda i NIESTETY jest mi przykro.

    Pozdrawiam

    • 119 30

    • mam (6)

      nadzieję, że w najbliższych wyborach podziękujesz specjalistom od zielonej wyspy

      • 20 16

      • rozumiem, ze wszyscy inni swietnie zarzadzali? (2)

        tylko jedno PO dalo ciala...

        Podaj jeden rzad, za ktorego opisywane przez aa patalogie nie mialy miejsca.

        • 28 8

        • rząd Edwarda Gierka

          • 11 10

        • PZPR

          • 8 7

      • gościu malinowy . . . (1)

        PIS, PO, SLD, wszyscy do kupy się przyłożyli równo

        Ale ty swoje pisowski piesku

        • 19 8

        • zgadza się.

          • 7 5

      • regoi, a kto sprzedał Stocznię Gdańską Ukraińcom i zrobił działacza PiS

        Jaworskiego jej prezesem???

        • 3 1

    • malo wiesz a duzo szczekasz ! (8)

      Nasze stocznie niestety nic nie reprezentowaly soba w zderzeniu z swiatowymi gigantami posiadajacymi nowoczesne technologie. Nasze stocznie to byla sowiecka iluzja w ktora uwierzyles i tylko dobrze wygladala w zamknietym sowieckim hermetycznym swiecie. Gdyby PL wtedy byla na super poziomie to bys zarabial wtedy w PRL 1500 $ dolarow a jakos dziwnie sie zarabialo tylko 10 dolarow i nikt na swiecie zadnych naszych produktow nie kupowal bo nasz export na zachod byl wtedy prawie zerowy. To tak jakbys robil garnki w PRL i potem mial pretensje ze po likwidacji PRL nikt ich nie chce kupowac i bys bredzil ze mozna w tym zakladzie garnkow przeciez robic rakiety kosmiczne ) tyle ze z gliny chyba )). Wiec sie chlopie otrzasnij z iluzji bo ci propaganda PZPR mozg wyprala niezle jak widac. Gdyby te zaklady posiadaly nowe technologie to ich nikt nie likwidowal a problem w tym ze niestety swiat robil samochody i statki urzadzeniami i maszynami kosmicznymi a my klepalismy to mlotkami z blachy wiec jest roznica chyba. Zaraz powiesz ..to nalezalo kupic nowe technologie itd ...tak tak tyle ze PRL byl bankrutem a zakup technologi to nie dziesiatki lecz setki miliardow dolarow o ile ci ktos ogolnie sprzeda licencje !. Wiec malo wiesz i ulegles propagandzie . Pozdro

      • 17 26

      • gościu truskawkowy (5)

        Doucz się co do naszego exportu w czasach prlu.Doucz się co do exportu fso,fsc,fsm,huty stalowa wola,rometu....itp itd. Stocznie na tamte czasy były technologicznie w dobrym stanie,braki pojawiły się w latach 88 wzyż,ponieważ były niedoinwestowane a następnie rozkradane w imie wolnej Polski.To co E.Gierek wybudował i zaciągnął kredyty było rozpiepr*one maksymalnie,dlaczego? Bo hasło państwowe czyli niczyje obowiązuje od 1981r. W latach 60 czy 70 niczego specjalnie nie brakowało,braki pojawiły się wraz z W.Jaruzelskim.Nie jestem zwolennikiem komuny a zwolennikiem pewnych jej fragmentów które dobrze funkcjonowały.

        • 8 14

        • jestes chory na mozg ! propaganda ci wyprala myslenie (2)

          jaki export na zachod byl w PRL ? puknij sie w pusta czaszke naiwniaku . Kto i ile naszych FSO niby kupowal ? i po co Niemcom czy USA nasze FSO ? zdrowy jestes ? Niemcy mieli swoje BMW i Audi i nie slyszalem ze jakies nasze samochody kupowali ) ty myslisz naiwniaku ze na Romecie i innych bzdetach sierobi export na skale swiatowa ? ))))) ......Wiesz co USA i Niemcy wtedy produkowali ? po ujjj komu jakis Romet ))). ........to dlaczego z tego super exportu tylko zarobki byly 10 dolarow na miesiac nie wiesz ? )))))))))))))))))

          • 13 12

          • wiesz dlaczego takie zarobki?bo za komuny dostałeś tyle żeby żyć.

            A teraz w wolnej zachodniej Polsce na najniższej np.w sklepie dostaniesz tyle zeby przeżyć.Czy to kiedyś czy teraz zarobki i tak odstają od zachodnich pensji.Myślisz,że tylu polaków po uj wyjechało na zachód,bo tutaj jest tak super.A co do fso itd poczytaj.Eksport był,oczywiście niemcy czy inni mieli swoje bmw audi czy inne ale coś było nie wspomne o rodzimym rynku.Teraz nie ma ani fso ani nawet marnego eksportu motoryzacji od nas gdziekolwiek.

            • 4 10

          • jeszcze co do zarobków

            Były takie bo ktoś trzymał na tym łape Ruski,Komuch pewnie tak.Ci co wtedy byli przy korycie mieli więcej i tak zostało.

            • 4 1

        • (1)

          FSO? Litości!

          Fiat 125p - zakupiona licencja na nadwozie i podwozie. Wnętrze i silnik pochodziły z Fiata 1500. Samochód mechanicznie przestarzały w dniu premiery czyli w 1967r. Produkowany, do - UWAGA - 1991r. Niemcy wtedy mieli Passata B3.

          Polonez - design nadwozia odkupiony jako odpad nieprzyjęty do produkcji w Lancii, ale całkiem nienajgorsze nadwozie jak na moment premiery. Znowu nie wystarczyło pieniędzy aby coś sensownego wymyślić z mechaniką tego auta, więc silniki, skrzynie itd szły z Fiata 125p, czyli Fiata 1500. Więc auto, które mechanicznie byłoby nowoczesne w 1961r było produkowane po kilku liftach do - UWAGA - 2002roku. Niemcy wtedy ze znudzeniem spoglądali na swojego Passata B5FL i oczekiwali premiery B6.

          Stocznie? Litości!
          5000ludzi, z czego 1000 pracowało a reszta łaziła w kółko bez celu. Te 1000 ludzi łączyło jako tako sekcje statku za pomocą geodetów budowlanych... Pełna ręczna robota, automatyka nie istniała, maszyny poniemieckie przedwojenne, budynki w rozsypce, też poniemieckie. A w Samsungu czas budowy 4krotnie krótszy, 4krotnie mniejsze zatrudnienie, bardziej skomplikowane projekty realizowane i taniej.

          Jak przyszedł bodajże Jaworski i stwierdził że Stocznie naprawi, ale 60% załogi wylatuje na zbity pysk to dzielni stoczniowcy zaczęli palić opony na mieście. I tyle z restrukturyzacji Stoczni jak i ze Stoczni w ogóle.

          • 15 4

          • Na temat stoczni , to zamilcz !

            Jak Jaworski i jemu podobni zaczęli zwalniać, to zaczęli od pracowników z bezpośredniej produkcji. Doszło do tego, że na jednego fizycznego przypadało pięciu nierobów i dwoje umysłowych. Nadmienię, że te nieroby to też umysłowi .

            • 5 5

      • nasz eksport na zachód był taki a nie inny nie dlatego , (1)

        że nie mieliśmy technologii i nie mogliśmy konkurować a dlatego,że nasz eksport to był kierunek nastawiony na państwa socjalistyczne.A kto trzymał świat w tamtych czasach? USA i ZSRR.A dla kogo w większości budowaliśmy statki?,dla ZSRR właśnie.My teraz tak naprawdę nie mamy technologii bo zamiast modernizować zakłady które były to rozwaliliśmy całe piony od naukowców przez inżynierów,projektantów aż po robotników.A teraz co mamy skoro fachowcy robią dla zachodnich firm a polskie firmy nie mają kasy na nowe technologie i koło się zamyka.W naszym kraju mamy garstkę firm które mogą konkurować z zachodnimi i na tym się to kończy bo czy to niemiec czy hiszpan lub anglik woli wspierać swój kraj i przemysł a do tego jeszcze eksportować.Nam zostawiono a raczej dano tylko konsumpcje zachodu i import.

        • 6 2

        • racja. do tego dodam że te statki klepaliśmy ruskom za wirtualna walutę jaka był rubel transferowy, a w najlepszym wypadku był barter za gaz czy ropę. Także nic nie piszcie o rentowności stoczni bo za komuny takie pojęcia nie istniały.

          • 1 1

    • Sama prawda.

      • 4 3

    • Jeszcze jedno - mamy Szkołę Morską (1)

      Wszystko się zgadza, a ja jeszcze dodam, że mamy Państową Szkołę Morską,
      która co roku przekazuje absolwentów na obce statki.

      • 8 1

      • Szkoła to podstawowa .

        Akademia morska

        • 5 3

    • Ok

      Ale czy to wina Gdyni ze te przemysly splajtowaly?
      Stocznia istnieje jest tam duzo spolek i sobie dobrze radza.
      Gdynia sie ladnie rozwija i pieknieje.

      • 15 4

    • Do aa (2)

      Trzeba dodać dowództwo Marynarki Wojennej przeniesione do Warszawy! To dopiero był pomysł !

      • 18 1

      • Przecież ta cała MW jest niepotrzebna.

        • 2 4

      • a to kolejny sukces Platformy naszej ukochanej...

        w 2013 r. Prez. Komorowski na wniosek szefa MON podpisał "reformę" sił zbrojnych, która de facto nas rozbroiła i m.in. spowodowała przeniesienie Dowódctwa MW do Warszawy. Zamiast dofinansować marynarkę w Gdyni,od kilku lat już zdychającą, jak postulowała część dowódców, rząd postanowił, że wchłonie ją Dowództwo Generalne. I wszystko poszło chyba zgodnie z planem, bo dziś - wzorem liderów tej formacji politycznej - możemy powiedzieć dumnie, że Marynarka Wojenna RP istnieje tylko teoretycznie... :(

        • 9 1

    • aa...

      ..aaaaaa i dalej nic nie wie i nic nie rozumie..ten aa

      • 3 1

    • ale masz DEMOKRACJĘ (1)

      !

      • 2 0

      • Demokrację

        w polskim wydaniu , czyli chu... i gnoju kupa jak to stwierdził nasz pseudo polityk !!!!!!

        • 0 0

    • Szkoda tylko, że tych wieżowców tyż ni ma w Gdyni :(

      Są tylko ich wizualizacje.

      • 3 1

    • Za

      PRL byliśmy kimś , teraz jesteśmy parobkami w Europie !!!!!!

      • 2 2

  • Stefan Batory (2)

    Bylam na nim, bylam jak odplywal, niezapomniana chwila, bylam jak przyplywal. Szkoda ze nie mamy zadnego pasazerskiego statku.

    • 41 3

    • Nie sa potrzebne dzisiaj.

      Polskie Linie Lotnicze i Lufthansa przejely role naszych statkow pasazesrkich.

      • 11 0

    • parowozów też nie mamy i dyliżansów też ;)

      • 2 0

  • Ja zostawiłbym je na dworcu pkp

    a nie w muzeum marynarki wojennej.

    • 12 0

  • Marzy mi sie aby odtworzyc wyswietlic '' hologramy '' ludzi z lat 30 z Gdyni spacerujacych ulicami. (7)

    Ciekawe czy jest realne odtworzenie gwaru i tlumu ludzi lecz w postaci holgramow w ruchu . Ciekawie byloby zobaczyc jak zywych ludzi z lat 30 spacerujacych po ulicy w Gdyni i my zywi miedzy nimi . Jakis stary film z ulic Gdyni nalezaloby chyba przerobic wtedy na 3D lub hologramy do wyswietlania w przestrzeni miejskiej . Chyba w nocy musialby by byc taki eksperyment. Stare samochody holograficzne , damy w kapeluszach itd. Realne ?........

    • 31 1

    • 2pac'a się dało więc dawnych mieszkańców Gdyni też się da. (1)

      • 5 0

      • moze wiele osob by nawet rozpoznalo wsrod takiego tlumu 3D swoich krewnych !

        byloby to iscie ciekawe i zludzenie jakbysmy sie przeniesli w czasie . Sadze ze nie trzeba nawet ulic zamykac czy tez specjalnie przygotowywac gdyz wszystko byloby tylko iluzja wyswietlana lecz sprawiajaca wrazenie zycia . Jedno co moze byc problemem to w jaki sposob to wyswietlac i czy to kosztowne lecz tu chyba spece od 3D i holografi moga sie jedynie wypowiedziec...Wrazenie byloby nieziemskie wejsc w swiat 3D bezposrednio i widziec te postacie przemieszczajace sie wokol nas bo po 10 minutach bysmy mieli wrazenie ze naprawde jestesmy w innej epoce. Ciekawe czy bez okularow 3D mozna to stworzyc bo chyba do ogladania hologramow sa zbedne.

        • 7 0

    • daj spokój (1)

      za dużo konopi wciągasz i masz wizje

      • 1 8

      • Myślę, że nawet je wstrzykuje!

        • 1 3

    • Według mnie realne...
      Gdynia lubi takie inwestycje bardziej niż normalne drogi i inne "starodawne" historie...
      Więc takie hologramy ( w tle Pekin,MEksyk, Osada Rybacka..) by pasowały do tego nowoczesnego miasta.
      Ale najważniejsze, że mieszkańcom ta pasuje, a pracę znajdują w Gdańsku.

      • 3 5

    • realne, tylko, ze kosztowałoby fortunę (1)

      • 3 0

      • Pewnie i tak mniej niż lotnisko

        • 0 3

  • "Batory" potem jego następca "Stefan Batory" i pamiętam kpt Telesfora Bielicza (3)

    • 15 0

    • w jaki sposób skontaktować się zp.Aleksandrem Goskiem ? (1)

      • 0 0

      • Zaproś go na fejscie!

        • 0 1

    • A ja pamiętam...

      Porę na Telesfora.

      • 1 0

  • wszystkie rządy solidarnościowe zniszczyły nam Gdynie (8)

    i tego nie będzie już można wymazać z historii. Szkoda, bo przecież nie o to nam chodziło i Gdynia przystąpiła jako jedna z pierwszych do Solidarności :((

    • 22 16

    • Solidarność to była w roku 80, te rządy po 89 to klasyczna

      zydokomuna, pod szyldem S

      • 11 4

    • to nie solidarność zniszyła,to uķład w magdalence i stół bez kantów (5)

      • 8 5

      • (4)

        Gdynia w ruinie?

        • 2 3

        • zajrzyj na morelową w Meksyku

          • 4 2

        • aż tak to nie.

          ale mogło by być lepiej.

          • 3 1

        • nie......

          • 3 0

        • Znacie to

          Pozwolcie ze cos wam napisze dzieki solidarnosci mozecie teraz pisac na swoich telefonach czy laptopach bo tak byscie slali do siebie golebie pocztowa tak byscie byli zacafani i sami przez czechy wegry austrie byscie z syryjczykami spacerowali wiec troche respektu.
          Jaki lud taki rzad wiec macie to Co wybraliscie.
          Znacie moze takie bardzo madre niestety powiedzenie. Jak ukarac polaka?
          Oddac mu wladze a Sam doprowadzi sie do Ruine
          Tylko niepisz cie prosze Volks. .... itym podobnie bo i tak nie rozumie cie tego i nudne sie to robi

          • 2 0

    • Jakie Solidarnościowe - UBeckie to tak.

      Rządy Solidarnościowe - chyba żartujesz, SLD i PO jesteście kolebką tej formacji, Gdynia głosuje na tfu Millera - a teraz marudzisz. Powodzenia kochana Gdynio.

      • 0 2

  • Podoba mi się :)

    • 8 2

  • A ile mamy obecnie transatlantyków za komandor Kopacz ? (12)

    na metr w głąb ?

    • 26 16

    • spokojnie

      PO wyborach będą kolejne ;-)

      • 3 2

    • (5)

      Przestańcie już Pisiorki. Musicie mieć dużo wolnego czasu, że całymi dniami wypisujecie w necie te swoje wypociny.
      Nie jestem ani fanką Pani Premier Kopacz, ani nie głosuję na PO, ale obrzydziliście mi PiS do reszty.

      • 12 12

      • posłuchaj lepiej pani Kidawy lub pana Niesiłowskiego

        to platformersy też ci zbrzydną do reszty.Wole brutalną prawdę niż te piękne obietnice i fałszywy uśmiech.

        • 10 9

      • ja dopiero wróciłem z pracy po 10 godzinach

        i poprostu mam dość tego nic nie robienia pod przykrywką robienia niby czegoś.Przez osiem lat jedyne co otrzymałem to przejście z umowy o pracę na umowe zlecenie.Takiej polityce to ja niestety ale musze podziękować.

        • 9 4

      • Tak, jesteśmy bezrobotni i siedzimy na zasiłku za Twoją kasę

        Pani Biznesłomen za 1,2 zł

        • 3 4

      • te pojazdy na rząd PO nie są bezpodstawne (1)

        NIESTETY, to prawda, że zawiedli, szczególnie mniej zamożną Polskę, małych przedsiębiorców.

        • 2 1

        • a mali przedsiębiorcy są niezamozni?

          To ciamajdy z nich a nie przedsiębiorcy.

          • 0 1

    • (1)

      A po jaką cholerę wcinacie się z tą polityką? Niedobrze już się robi.
      Zwłaszcza tego pisiwskiego biadolenia.

      • 8 3

      • to nie biadolenie,to tylko taki twój odbiór tego,a dlaczego?

        Bo prawda boli.

        • 2 3

    • Mamy jeszcze jednego TU-154. (1)

      Wyślemy pisiorów na wycieczkę.

      • 8 3

      • A Seba Karpiniuk też był pisiorem ?

        jw

        • 0 0

    • taka prawda

      Wszystko jasne w/g ciebie . Wszystko zlikwidował Premier Tusk i Premier Kopacz,jak można być tak ciemnym?. Jak możesz pomyśl trochę jak masz jeszcze resztki mózgu.Przeciez ta tragedia Polski zaczeła się w 1989roku kiedy zaczeli politycy tworzyć spółki i bogacić się przez oszustwa i matactwa , więc nie mozna wszystkiego zwalać na poprzednią i aktualną władzę

      • 0 2

  • Stefan Batory a nie Batory

    To Stefan Batory zakonczyl epoke żeglugi liniowej a nie Batory.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.