- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (449 opinii)
- 2 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (117 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (71 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (297 opinii)
- 5 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (97 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (135 opinii)
Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach
To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.
W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.
Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.
Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.
Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca
Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.
Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.
Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku
Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.
Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.
Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"
- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Miejsca
Opinie (204) ponad 20 zablokowanych
-
2019-06-29 11:20
Opinia wyróżniona
Pamiętam te tramwaje. (16)
Tylko kolory się nie zgadzają. Oryginalnie były kremowo - czerwone. Tak jak na historycznym zdjęciu. Były zachwalane jako cichobieże. Zastępowały powoli stare tramwaje z drewnianymi siedzeniami i drzwiami, które trzeba było otwierać i zamykać ręcznie.
- 54 3
-
2019-06-30 07:54
Czy numer nie powinien być 03105
- 1 0
-
2019-06-29 21:09
Malowanie podobne do szwabskiego malowania (2)
Z okresu Frei stadtd danzig.Tyle że niebieskie pasy zastąpione zostały czerwonymi
- 2 2
-
2019-06-29 22:51
Gdańskiego malowania ,,,,,, Gdańsk był wtedy samodzielnym państwem. (1)
- 4 0
-
2019-06-30 11:04
Taaa...był taki wolny jak dzisiaj Królewiec albo Krym.
To była tylko nazwa odnośnie tego wolnego miasta a wiadomo kto nim sterował.
- 0 3
-
2019-06-29 15:39
Z tymi drzwiami ręcznie zamykanymi to się nie do końca zgadzam . (5)
W czasie gdy do gdańska trafiały Konstale 102 Na wozy Konstal 4N i tego samego typu przyczepy były modernizowane w zakładach WPKGG na jednokierunkowe z elektrycznie otwieranymi drzwiami . Do napędu otwierania drzwi użyto wiertarki elektryczne . Wozy te zostały też w tym czasie wyposażone w hamulce typu szynowe oraz zostało zmodernizowane
W czasie gdy do gdańska trafiały Konstale 102 Na wozy Konstal 4N i tego samego typu przyczepy były modernizowane w zakładach WPKGG na jednokierunkowe z elektrycznie otwieranymi drzwiami . Do napędu otwierania drzwi użyto wiertarki elektryczne . Wozy te zostały też w tym czasie wyposażone w hamulce typu szynowe oraz zostało zmodernizowane stanowisko motorniczego . Szkoda , że żaden z wozów typu 4N się nie ostał . Nie pamiętam czy w momencie sprowadzanych pierwszych 102Na po Gdańsku jeździły jeszcze wozy z otwieranymi drzwiami ręcznie . Ta modernizacja również dotknęła wozy tramwajowe typu N były jednokierunkowe i otwierane drzwi elektrycznie oraz pozostałe modernizacje w nich również wykonano . Jedynymi tramwajami które pozostały do końca swoich dni wozami dwukierunkowymi z drzwiami otwieranymi ręcznie były Bergmany które wycofano z eksploatacji po sprowadzeniu Konstalów 102 Na . Na marginesie co do zamiany 102Na na 105N z Krakowem to powodem były bardzo słabe podstacje transformatorowe w Nowej Hucie i nie wytrzymywały zwiększonego poboru prądu po wprowadzeniu 105N na trasie Kraków - Nowa Huta i w trybie pilnym dokonano w/w wymiany taboru .
- 3 1
-
2019-06-29 18:18
Pamiętamm te tramwaje w wersji jeszcze niezmodernizowane! (2)
Jeździły m.in na Orunię po jednym torze z mijankami. Latem przyjemnie było jechać z otwartymi drzwiami. Tramwaj jechał długo i trząsł niemiłosiernie, ale dla mnie jako dzieciaka to była frajda. Bilety kupowało się wewnątrz wozu u konduktora. Ktoś pamięta może numer tej linii na Orunię?
- 7 0
-
2019-06-29 19:54
6 (1)
SZESC
- 6 0
-
2019-06-29 22:20
Dzięki, faktycznie.
- 0 0
-
2019-06-29 15:54
Gdy w 1966 (1)
na tory wyjechały pierwsze "kanciaki" w obsłudze liniowej na 3 i 10 jeździły Bergmany z doczepami, nawet dwiema....
- 8 1
-
2019-06-30 11:00
Dwoma doczepami
- 1 1
-
2019-06-29 14:21
Pięć przegubowcow (1)
z drugiej dostawy / pierwsze byly kanciaki /mialy wlasnie takie malowanie.Nawiazywalo do okresu miedzywojennego z ta jednak roznica ze mialy czerwonye pasy zamiast niebieskiego.W te same barwy przemalowano pare 4N i ND,ale nie spodobalo sie to panom z PZPR,tak jak teraz nie podoba sie malowanie"starogdanskie"niektorych wozow panom z PiS.Zbieg okolicznosci ?
- 6 8
-
2019-06-29 23:12
widzę,że pis dzielskich
troli bardziej zainteresowała "polityka" niż historyczna informacja.No cóż...."ciemny, otumaniony lud" tak ma....
- 3 3
-
2019-06-29 13:11
tylko zmieniaja sie kolory
zielony zolty i czerwony.
- 1 0
-
2019-06-29 11:32
na tym zdjeciu sa odcienie szarosci (2)
moze trzeba inne zdjecie poszukac i dolaczyc
- 1 2
-
2019-06-29 11:59
To normalne na czarno - białym zdjęciu. Ale oryginalne kolory pamiętam. (1)
To były obowiązujące barwy w WPKGG (Wijewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk Gdynia).
- 5 1
-
2019-06-29 13:12
nie wiem czy ci wierzyc.
wierze mu, czy nie wierze...
- 3 2
Wszystkie opinie
-
2019-06-29 12:09
Przejazd nim powinien byc bezpłatny!!I dlatego komunikacja powinna byc bezpłatna dla wszystkich! (4)
Kiedy w końcu przestaniemy marnować miliony na kanarów z Renomy!!
- 8 13
-
2019-07-01 21:20
a kto za to zapłaci?
- 0 1
-
2019-06-29 13:02
Wlasnie sie zdziwilam, ze za przejazd tym zlomem (2)
Trzeba skasować bilet:(
- 6 4
-
2019-06-29 17:38
to nie kasuj chłopo-robolu w gumofilcach (1)
- 1 6
-
2019-06-29 19:20
Ja akurat nie musze kasowac
Ale musieli inni, którzy jechali w warunkach jak w wagonie bydlecym.
:(- 3 0
-
2019-07-01 18:03
Konstal 102 N
Pamiętam jako nastolatek w 1978 roku wracaliśmy z koleżankami i kolegami z wędrówki pieszej z lasów gdzieś na Morenie. Gdy przekraczaliśmy linie tramwajową na przejściu placu Komorowskiego. Patrząc w kierunku Zaspy widziałem tragiczny wypadek związany z tym typem Tramwaju 102N. W niedalekiej oddali widziałem skuloną postać młodej kobiety między torami (jak wyczytałem potem w Głosie Wybrzeża w rubryce wypadki to miała 21 lat). Pamiętam Jej białe skarpetki no i oczywiście przyczynę Jej śmierci uciętą głowę przykrytą białym kawałkiem płótna.Oczywiście przebiegała w miejscu niedozwolonym dla pieszych Do dziś to widzę tak jak wtedy. Dlatego wspomnienia tego typu tramwaju 102 N nie są dla mnie miłe
- 2 0
-
2019-07-01 09:04
Moja młodość. To już były nowoczesne tramwaje jak na tamte czasy.
Wytrzymałe i wygodne a poprzednie drewniane w środku miały swój urok, stal i drewno.
Uwaga! Kanary!- 2 0
-
2019-07-01 02:18
(2)
Kogoś nieźle pogięło, żeby w takie upały wypuszczać tramwaje bez klimy.
- 3 3
-
2019-07-01 05:11
(1)
Przecież tramwaje bez klimatyzacji jeżdżą po Gdańsku codziennie - więc akurat tu nie ma wielkiej różnicy. Zresztą z tą klimatyzacją, jako koniecznością, to naprawdę bywa już przesada.
- 4 0
-
2019-07-01 08:58
Przesada? Wczoraj ok. 15 było 38 stopni w cieniu - sprawdź na własnej skórze, ile jest w komunikacji bez klimy. Miasto namawia na przesiadkę na komunikację - bądź starszym człowiekiem i jedź czymś takim do lekarza, bądź przedsiębiorcą i jedź czymś takim na spotkanie biznesowe, bądź dzieckiem i jedź do szkoły. To nie przesada, klimat się trochę zmienił przez ostatnie dziesięciolecia.
- 1 1
-
2019-06-29 22:56
?? (1)
A co to za barwy ???
- 4 3
-
2019-07-01 07:44
Wolne Miasto Gdańsk , trochę przypomina , ale dokładnie to nie te barwy , choć podobne.
- 1 0
-
2019-06-29 09:17
Miłośnicy komunikacji miejskiej (3)
Ludzie mają różne fetysze.
- 26 65
-
2019-06-29 13:12
Proponuję przeczytać artykuł o MKM (1)
na Nonsensopedii.
- 3 2
-
2019-07-01 07:42
Czytałem , doskonałe, całkowicie zgodne z moimi obserwacjami.
- 1 0
-
2019-06-29 11:28
lubiom sie ocierac w tramwaju
tuchlin tez lubil stare tramwaje z lat 70-tych
- 3 9
-
2019-06-29 09:28
Super atrakcja! (3)
- 28 8
-
2019-07-01 07:39
Szkoda że u nas w gdyni nie ma nic historycznego
No chyba że historyczne zakompleksienie.
- 3 0
-
2019-06-29 18:05
taaa, super (1)
GAiT nie może utrzymać taboru w należytym stanie technicznym ale za to w zajezdni przez parę miesięcy modernizują stary złom bo taka jest ważna potrzeba.
- 2 0
-
2019-06-29 20:08
a co innego pokazemy w Gdansku turystom? rozwalone miasto?
- 3 0
-
2019-07-01 00:17
Hallo-Zajezdnia na Łakowej istnieje!! (1)
Zajezdnia na Łąkowej jeszcze istnieje jedynie na samej Łakowej zdjęto w części tory i trakcje ps.byłem tam wczoraj i na terenie zajezdni wciąż są tory,ponumerowane garaże dla Tramwajów, a nawet jest nie wiem czy nie ostatni przedwojenny słup trakcyjny. Szkoda że rewitalizujac Dolne Miasto zamknięto Zajezdnie ograniczając się do czegoś na ksztalt Dioramy czyli fragmenty torów ze stojącym na nich jednym pustym tramwajem.Biorac pod uwagę charakter zabudowy Łąkowej (jeden z nielicznych ocalałych fragmentów przedwojennego Gdańska) aż się prosilo zostawić tam tramwaje!! Polecam wszystkim wizyte by sobie zobaczyć Zajezdnie poki jeszcze stoi(bo za chwilę będzie tak jak z tą przy obecnym Żalu we Wrzeszczu lub to jedną z najstarszych w Oliwie)
- 3 0
-
2019-07-01 07:27
Łąkowa bedzie odtworzona juz trwa nabor na mieszkancow patoli
- 2 1
-
2019-07-01 07:25
Karolek bedzie jezdzil bo on na wszystko sie zgodzi
Żeby przylizac rów komu trzeba
- 0 2
-
2019-07-01 07:22
To jest ten prywatny tramwaj?
Jeżeli tak to rozumiem że miasto czyli my nie będziemy nabijać kasy jakiemuś ziomkowi za niby historyczny przejazd trupem?
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.