• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi na minuty, czyli hulaj... dusza i parkuj, gdzie chcesz

Michał Jelionek
25 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Niestety, ale często po zakończeniu wypożyczenia użytkownicy zapominają o bezpiecznym pozostawieniu hulajnóg. Niestety, ale często po zakończeniu wypożyczenia użytkownicy zapominają o bezpiecznym pozostawieniu hulajnóg.

Kiedy na drogach Trójmiasta pojawiły się pierwsze samochody na minuty, głośno zrobiło się na temat ich niechlujnego parkowania w zupełnie przypadkowych miejscach. Podobny problem pojawił się po niedawnym uruchomieniu usługi wynajmu elektrycznych hulajnóg, które także pozostawiane są, gdzie popadnie. Hulaj dusza - piekła nie ma.



Czy przeszkadzają ci hulajnogi pozostawione na chodnikach?

Transport współdzielony w Trójmieście cieszy się niesłabnącą popularnością. Mieszkańcy chętnie korzystają z samochodów, skuterów, rowerów, a ostatnio także z hulajnóg na minuty. Od początku maja na ulicach Gdańska pojawiło się wielu zwolenników tej formy transportu a wraz z nimi - niestety - bałagan na chodnikach. Hulajnogi pozostawiane są dosłownie wszędzie. Wygląda to po prostu niechlujnie i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji dla innych osób.

- Dostrzegamy ten problem. Dlatego też kładziemy coraz większy nacisk na edukowanie osób korzystających z naszych hulajnóg. Zależy nam, aby wpłynąć na poprawne użytkowanie, w tym przede wszystkim na parkowanie w bezpiecznych miejscach. Gdy tylko otrzymujemy sygnał o źle zaparkowanej hulajnodze, niezwłocznie kontaktujemy się z osobą wynajmującą i prosimy o przestawienie sprzętu w odpowiednie miejsce. Kiedy tego nie uczyni, nakładamy dodatkowe opłaty. Z reguły, z obawy na poniesienie kosztów, hulajnoga zostaje przestawiona - wyjaśnia Marcin Maliszewski z firmy Blinkee.
Hulajnogi pozostawiane są, gdzie popadnie. Na chodnikach, trawnikach, a nawet drogach rowerowych. Hulajnogi pozostawiane są, gdzie popadnie. Na chodnikach, trawnikach, a nawet drogach rowerowych.
Drugi z trójmiejskich operatorów działa podobnie. Gdy tylko otrzyma "donos" od innych użytkowników hulajnóg bądź przechodniów - stara się szybko reagować.

- Problem z niepoprawnym parkowaniem niestety istnieje, jednak z naszych obserwacji wynika, że znaczna większość użytkowników parkuje poprawnie. Problemem są tzw. przypadkowi przechodnie, którzy przestawiają lub przenoszą hulajnogi. Żeby zakończyć usługę wypożyczenia hulajnogi w naszej aplikacji, użytkownik musi zrobić zdjęcie zaparkowanej hulajnogi - stąd mamy te informacje. Aktualnie dziennie otrzymujemy kilkanaście zgłoszeń o źle zaparkowanych hulajnogach. Jesteśmy zaskoczeni pozytywną postawą mieszkańców. Staramy się reagować na zgłoszenia najszybciej jak się da i przestawiać hulajnogi tak, żeby stały poprawnie zaparkowane i nikomu nie wadziły - zdradza Marcin Antoszek z Quick Ride.
Póki co, niesforni użytkownicy nie są karani.

- Zgodnie z naszym regulaminem mamy możliwość nałożenia kary na użytkowników za niepoprawne parkowanie. Problem jest jednak marginalny, więc na tę chwilę odstępujemy od wymierzania kar - dodaje.
Aktualnie brakuje infrastruktury dla nieużywanych hulajnóg. Zapewne stojaki w jakimś stopniu rozwiązałyby ten problem. Aktualnie brakuje infrastruktury dla nieużywanych hulajnóg. Zapewne stojaki w jakimś stopniu rozwiązałyby ten problem.
Nasi czytelnicy skarżą się na użytkowników, którzy bez większej wyobraźni porzucają hulajnogi, gdzie popadnie: na środku chodnika, na trawnikach, a nawet na drogach rowerowych, na które hulajnogi mają zakaz wjazdu. Dodajmy tylko, że w świetle wciąż obowiązującego prawa hulajnogą elektryczną można poruszać się wyłącznie po chodnikach, gdyż osoba kierująca jest... pieszym, a hulajnoga nie jest pojazdem.

Sytuacji już przyglądają się władze Gdańska.

- Operatorami systemów hulajnóg elektrycznych są podmioty prywatne, wykonujące usługi na zasadach czysto rynkowych, a ich działalność nie jest w żaden sposób uregulowana umową z gminą czy inną jednostką samorządu. Nie mamy możliwości ingerowania w tę działalność, o ile nie wykracza ona poza obowiązujące ogólne ramy prawne. Niemniej w przypadku utrudniania poruszania się chodnikiem przez nieużywane hulajnogi, nie wykluczamy podjęcia odpowiednich działań, tj. traktowania takich przypadków, jak zajęcie pasa drogowego, a więc naliczania stosownych opłat, a także zdeponowania takich hulajnóg w magazynach GZDiZ. Takie stanowisko zostało przekazane firmom, zanim rozpoczęły działalność w Gdańsku - tłumaczy Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska.
Warto z większą rozwagą pozostawiać wynajmowane hulajnogi. Warto z większą rozwagą pozostawiać wynajmowane hulajnogi.
Sporym problemem niepoprawnie parkowanych hulajnóg jest niestety brak infrastruktury i stosownych regulacji prawnych.

- Nie ma aktualnie stojaków czy wymalowanych stref dla hulajnóg, dlatego też zdarza się, że użytkownicy pozostawiają je w miejscach niedozwolonych. Mamy kilka pomysłów na rozwiązanie tego problemu. Pierwszym z nich jest zainwestowanie w stojaki, a drugim wygospodarowanie stref między przejściami dla pieszych a miejscami parkingowymi dla aut. Te strefy są wyłączone z ruchu, a mogłyby stanowić świetnie miejsce parkingowe dla hulajnóg czy rowerów - dodaje Maliszewski.
Oczywiście problem złego parkowania nie dotyczy wyłącznie hulajnóg, bo w przypadkowych miejscach pozostawiane są także rowery czy skutery. Warto zaapelować do użytkowników o większą rozwagę przy wyborze miejsca zakończenia wynajmu.

Więcej na temat transportu współdzielonego w Trójmieście


Zdewastowana hulajnoga elektryczna na Monciaku.

Miejsca

Opinie (370) ponad 20 zablokowanych

  • Hulajnogi hulajnogami, wiadomo, gamonie zostawiają je wszędzie i zasyfiaja miasto.
    Większym problemem są jednak melexy! Ostatnio kobieta wiozła wycieczkę, jadąc pod prąd. Inna zatrzymała się na środku rajskiej i tłumaczyła czym był młyn. Już nie wspominając o fatalnej muzyce, która puszczają, i ich wyglądzie.

    • 6 1

  • Użytkownicy to pokolenie Brajanków, których mama nie nauczyła sprzątania po zakończeniu zabawy.

    • 13 1

  • hulajnogi

    Dlaczego w europie zakazują jazdy hulajnogą elektryczną po chodniku a u nas się pozwala.Kultura Polaków jest poniżej pasa.Widać już po tym jak pozostawiają te pojazdy.No a jeżdżą jak rowerzyści-wszystkich mają gdzieś.Czy musi dojść do wypadku np z dzieckiem to dopiero władze zrobią z tym porządek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 14 1

  • Znowu staramy się rozwiązywać problemy, które same sobie tworzymy (3)

    Proszę ZDiZ o zbieranie tych pojazdów i nakładanie mandatów za bezprawne zajęcie pasa drogowego. Tak po 500 od sztuki będzie OK.

    • 77 3

    • Jasne (1)

      Tylko udowodnij że to użytkownik tam zostawił a nie że konkurencja z mevo np. przestawiła....

      • 1 8

      • Po co to udowadniać ? Ich problem. Miasto ma robic swoje jak trzeba to rekwirować. Mało kumatym przypomnę, że blokady ma kolo nie da rady założyć.

        • 6 0

    • I nie trzeba bedzie robic zrzutki na ecs

      • 8 0

  • Jak nie rowery MEVO, którymi jeżdżą po chodnikach po pieszych, to teraz hulajnogi zawalidrogi

    zostawiane gdzie popadnie.

    • 14 4

  • wieś... (2)

    gdzie te czasy, gdy kulturę wynosiło się z domu?

    • 90 1

    • Takich czasów w Polsce nigdy nie było

      • 3 1

    • Oni wynieśli to z domu.

      To ten typ z Warmii co wystawia śmieci i buty na korytarz.

      • 9 3

  • ich cena to żart

    • 5 1

  • byle nie na chodnikach

    piesi i tak walczą o życie z kolarzami, wiec hulajnogi i podobny badziew przestawiajmy z chodnikow na ściezki rowerowe, będzie spokoj

    • 12 5

  • Popularność tego typu pojazdów świadczy tylko o jednym

    Gdansk ma mierną komunikację miejską. Przystanki daleko od miejsc zainteresowań. Przesiadki połączone z bieganiem po wieloetapowych przejściach. Dziurawe i wąskie chodniki. I nagle pojawia się popyt na coś, co powinno zapewniać miasto.

    • 13 8

  • XXI wieki i coraz wiecej d**ili, niezly progres leci, jako ludzkosc

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane