• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo

Krzysztof Koprowski
15 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg.

Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.



Czy stojaki Mevo powinny być wykorzystywane przez hulajnogi na minuty?

- Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut - takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.

Hulajnogi zamiast rowerów



Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick - 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).

- Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.

OMGGS chce wspierać transport współdzielony



Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.

Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?

- OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody - przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie


Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu



Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

- Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu - potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami


Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy beda obiecane zwroty zaplaconych abonamentow na mevo ? (3)

    Sebastian z Zaspy

    • 7 1

    • Podobno beda do odebrania w Mevo 2.0 (2)

      Julia

      • 1 1

      • Mevo 2.0 rusza od marca. (1)

        Karol

        • 1 0

        • mewo 2 czyli proba nr. 4 startu systemu roweru publicznego w 3m

          też mi pachnie klapą ("chcemy tylko abonament 50 zł/mies")

          • 1 0

  • Mevo = pralnia pieniędzy

    Wyprane to można ogłaszać upadłość

    • 20 1

  • Prywatyzowanie zysków (1)

    upaństwawianie konsekwencji. Nie ma do tej pory regulacji prawnych co do poruszania się tymi dziwolągami.

    • 13 1

    • Jak hulajnogą rozkwasi pieszego

      to zakłada bolid na ramię i oddala się jak rowerzysta . Albo posuwa asfaltem , jak obok jest ścieżka rowerowa, ewentualnie chodnikiem , bo nikt nie określił jak ma to robić .Wymusi pierszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu , kierowca konwulsyjnie hamuje aby go nie zabić , i inny samochód rozwala mu tył. A geniusz "dyplomatycznie" oddala się , do domu. brak ubezpieczenia i mózgu .

      • 5 0

  • Transport współdzielony (1)

    Włodarze nie słuchają mieszkańców. Nie czytają ich postów. Zadufani w sobie! A chcemy roweru, roweru elektrycznego, hulajnogi. Wystarczy podpatrzeć w innych aglomeracjach jak to funkcjonuje, kto tym zarządza. Jakie są opłaty i za co? Nie trzeba wyważać kokejnych drzwi. I to wszystko w kobtekście dojazdów do SKM/PKM, tramwaju, autobusu. Użytkownicy nie będą utrapieniem, tak jest za granicą. W cenie jest ubezpieczenie. Czasami karnety miesięczne na transport zawierają poza konunikacją korzystanie z rowerów, hulajnóg, nawet aut na minuty. Ale do tego trzeba to czego u naszych włodarzy nie ma i raczej nie będzie!

    • 7 1

    • Dojazdu do komunikacji miejskiej , a nie przewozu .....

      • 0 0

  • No i good

    Skoro można (!!!) stawiać gdzie się chce to można też je wyrzucać gdzie się chce ... pierwsza już poleciała. Nie będą (!!!) przeszkadzać w przejściu po chodnikach osobom starszym, niewidomym oraz z wózkami dla dzieci... A "Mevo-srevo" itp wynalazki niech sobie ich szukają... ale na pewno (!!!) nie na chodnikach !!!

    • 12 3

  • Czy pracownicy mewo dostaja wynagrodzenie?

    • 9 0

  • Przecież to ta sama firma co serwisowała Mevo

    Nikt tego nie widzi? Przejęła infrastrukturę za frajer. Ręka rękę myje. Co w tym mieście się dzieje???

    • 22 2

  • I jakoś te hulajnogi potrafią się utrzymać. Bez urzedników i bez pani Dulkiewicz. (2)

    • 25 1

    • Te hulaje

      Utrzymują się tylko dzięki akcjonariuszom oraz inwestorom, którzy są oszukiwani przez "byznesmenów" zalewajacych ich "pozytywnymi statystykami" oraz prognozami wypracowanymi poprzez rozdawanie darmowych kuponów na przejazdy, konkursy itp. Dzięki temu mogą się na zebraniach pochwalic sztucznie wygenerowanym ruchem, napompowana bazą klientów, oraz mamić inwestorów pozytywnymi wizjami "rozwoju i przyszłości hulajnóg". Za rok-dwa lata inwestorzy chyba już przestaną dawać się nabierać

      • 4 1

    • 50gr/min

      to ich utrzymuje

      • 0 0

  • Tam gdzie kasa publiczna i nikt nie odpowiada tam zawsze bedzie walek przeciez to dziecko z przedszkola zrozumie a nasi poybani lokalni politycy daja sie robic w bambuko przez byzmesmenow ilobbystow to ze gdzie indziej jest rower metropolitalny nie znaczy ze musi byc unas.

    • 12 1

  • no "super"

    operatorzy hulajnóg panosza sie swoim złomem na każdym chodniku, bo miasto nie zażądało by zapewnili miejsca do parkowania, a teraz uwłaszczają się na miejskiej infrastrukturze.
    Przypomnijcie sobie o tym, jak miasto będzie wdrażać oszczędności bo się budżet nie spina...

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane