• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • GDYNIA zawsze pierwsza !!!!!! (17)

    • 0 0

    • Słuchaj ..., gdyby nie Gdańsk to do dzisiaj byli byście wioską rybacką !!!!! (5)

      • 0 0

      • berter: należy się uspokoić i doczytać wiecej o Gdyni - nie rób obciachu dzieciaku gdańszczanom (4)

        Gdynię budowała Polska, nie Wolne Miasto Gdansk w któym mieszkało mniej niż 10% polaków.

        Warto poznać historię i fakty

        • 0 0

        • to czemu Napoleon przybył do Gdańska .?
          bo Gdyni jeszcze nie było ,a Gdynię wybudowali komuniści,ignorancie.
          wole mieszkać w Wolnym Mieście ,niż w "wschodnim socjalistycznym bloku".

          • 0 0

        • MorenaMan

          ....ale od 1945 jest miastem polskim, i powroty do tamtych czasów są raczej nie na miejscu. Całe trójmiasto po wojnie było budowane przez polaków, ba, większość tych frustratów po obu stronach to i tak ludność napływowa lub ich potomstwo. Pisze ogólnie bo to już jest paranoja - o autobus?! Pozdrawiam

          • 0 0

        • chłopaku (1)

          tyle że gdańsk nie był wtedy miastem Polskim , a kraj potrzebował miasta portowego w tym węziutkim przesmyku ( patrz mapa Polski z 1919r. ) gdynia zawdzięcza wszysko traktatowi wersalskiemu który to ustanowił Wolne Miasto Gdańsk . Jakieś pytania ???

          • 0 0

          • nie, za to jedna prośba - niech gdańszczanie za stan swojego miasta obwiniają traktat wersalski, a jeszcze lepiej samych siebie i swoje władze - a nie czepiają się bez sensu gdyni.

            • 0 0

    • (5)

      taa, jasne...

      • 0 0

      • Jakie błędy.... (4)

        Fakt jest taki, że PKA juz kupiło ten wóz i można powiedzieć, ze to Gdyński wóz przyjedzie do Gdańska, by ten zobaczył co to jest technologia

        • 0 0

        • Guzik prawada... (1)

          Guzik prawda, bo PKA go nie kupiło. Ten autobus należy do MPK Poznań. A oto dowód:
          3 listopada br. firma Solaris Bus &Coach S.A. uroczyście przekaże MPK Poznań pierwszy w Polsce autobus hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid. Uroczystość odbędzie się na terenie fabryki Solaris Bus & Coach S.A. w Bolechowie.

          • 0 0

          • http://infobus.pl/text.php?id=20552

            • 0 0

        • (1)

          gdynia kupila jazde probna? na nowe ich nie stac?

          • 0 0

          • ...

            Ten Autobus został wyprodukowany dla Gdyni, ale najpierw posłuży jako tester dla kilku miast, jak zresztą każda Hybryda od Solarisa. A że Gdynię stać na nowe wozy to prawda znana od bardzo dawna.

            • 0 0

    • i oby tak zostało,

      na pewno w transporcie publicznym, ilości zieleni w dużym mieście, zarządzaniu przestrzenią publiczną, kulturą, ......

      • 0 0

    • e, śledzie (1)

      dajcie spokój z tym Gdynia Gdańsk, Trójmiasto to jeden organizm, a jeśli tak nie jest, to zacznijcie od siebie żeby tak było:)

      • 0 0

      • e, (po)wolne miasto

        sam daj sobie spokoj cwaniaczku

        • 0 0

    • taa pierwsi go zniszczycie.. wandale wy

      • 0 0

    • Nie zawsze.

      Przykład - azbestowe wodociągi, których nie wymieniono od 80 lat.

      • 0 0

  • Solaris Hybryda w ZKM Gdańsk

    Właśnie juz miałem okazje go zobaczyc w Zkm Gdansk na linii 207(Linia jezdząca do Pruszcza Gdańskiego) I naprawde jest on bardzo fajny ;))

    • 0 0

  • Ostatnie zdanie artykułu (2)

    zwrot kosztów się nie zwraca tylko następuje.

    • 0 0

    • Dlatego (1)

      powinny być dofinansowane ze środków "ekologicznych"

      • 0 0

      • zwłaszcza, że Gdynia zbiera wszystkie nagrody

        W środę 22 października 2008 r. podczas uroczystej gali w Warszawie
        Komunalny Związek Gmin „Doliny Redy i Chylonki" z siedzibą w Gdyni otrzymał honorowy tytuł
        „Lidera Ekologii Polskiej"
        Gratulacje!!!!

        • 0 0

  • (10)

    Nie wiem skąd pomysł, ze jestem z Grabówka - mniejsza z tym.
    Raz na ruski rok jestem w Gdyni i w życiu nie jeździłem trolejbusem. Ale nie trafił mi się żaden syfiasty autobus, a u nas.... hm....

    • 0 0

    • Sam się zdradziłeś... (5)

      Jeśli jesteś w Gdyni "raz na ruski rok", to co możesz wiedzieć o tamtejszej komunikacji? Napisałbyś, że raz na tydzień, to by jakoś wyglądało, a tak to klops, Grabówkowiczu :) A tak przy okazji, jak tam te obskurne slumsy na Dreszera? Czy Gdynia wreszczie coś z tym zrobiła?

      • 0 0

      • (2)

        Nie wiem o co Ci chodzi. Tak jestem na ruski rok. Wow, ale odkryłeś. Ale mi to wystarczy, żeby porównać (skoro tego samego dnia musiałem się telepać dwoma Ikarusami w Gdańsku, a w Gdyni jechałem autobusami niskopodłogowymi).

        Sorki ale nie kumam o co chodzi z tym Grabówkiem więc nawet nie wiem czy się obrazić.

        • 0 0

        • (1)

          do mnie jezdza same niskopodlogowce. ikarusy wysylaja na slumsy.

          • 0 0

          • czyli do powolniakow

            • 0 0

      • (1)

        a ty gosciu nawet z tej smiesznej Rumii nie jestes tylko z Radomia poznaje po charakterze pisma :P

        • 0 0

        • chyba sie bede smial przez godzine :|

          • 0 0

    • Czym Ty się martwisz (3)

      a gdybyś nawet był, to co??
      Grabówek wyrasta na jedną z najładniejszych dzielnic Gdyni. Tam właśnie mieszkałem, i dziś myślę się tam przeprowadzić. Ostatni tam byłem i jak zobaczyłem takie piękne domy, czyste ulice - nawet osiedle Komuny(Pekin) jest zmieniane, a już są plany na wybudowanie tam apartamentowców podobnych jak te na Kapeluszu. Do tego na Grabówku żyje najwięcej poetów w całym mieście i innych artystów czym byłem zaskoczony. Choć za moich czasów spotykali się w kawiarni (zapomniałem jak się nazywała na rogu Morskiej/Kaklsztajnów za piekarnią. Naprawdę Grabówek poza piekną historią w ostatniej wojny na naszych oczach staje się wspaniałą dzielnicą Gdyni.
      Brawo!!!

      • 0 0

      • Do tego Gdynia jest miastem-parkiem (1)

        a na Grabówku jest najnowszej generacji zajezdnia dla trolejbusów zbudowana ze środków unijnych. Wyższa Szkoła Humanistyczna, Akademia Morska, jedno z lepszych techników hotelarskich, swój początek ma tam III liceum, z którego ostatnio dwóch (z 10-ciu w Polsce) dostało pierwsze tytuły prof.edukacji:))
        Brawo Gdynia, jesteście wspaniali nie tylko za ekologiczny transport!!! W którym w środku można obejrzeć na monitorach filmy i inne informacje:))
        Gratuluje!!

        • 0 0

        • tak waszka miastem parkiem

          chyba miastem szarym blokowiskiem ...

          • 0 0

      • masz racje, ale, ze wyrasta na najpiekniejsza? rozejrzyj sie

        • 0 0

  • A ja zazdroszczę Gdyni tych starych Jelczów przerobionych na trajtki... (13)

    i części, które się od nich odrywają i spadają na chodniki. Te Jelcze mają prawie tyle lat, co Gdynia. Przypomina mi się, jak dziadek 40 lat temu woził mnie w szoferce w takim Jelczu. Kawał historii.

    • 0 0

    • (4)

      zkmgdynia.pl lub pktgdynia.pl - tam sprawdz jaie sa trolejbusy i jaka jest srednia wieku.

      • 0 0

      • poczytaj sobie kompleksie z gdańska (3)

        http://www.trolejbusy.strefa.pl/index1.htm

        • 0 0

        • a na czym mialby polegac kompleks? (2)

          • 0 0

          • Wam gdynianom (1)

            jak napisza na przystanku "gdynia moje miasto" to od razu lapiecie sie na ten pr i kiedy patrzycie na gdaNSK TO MACIE BLAD W SYSTEMIE, ZE WLASCIWIE, TO GDANSK JEST LEPSZY. sory za CapsLock

            • 0 0

            • rozwin slowo lepszy

              • 0 0

    • A JA ZAZDROSZCZE GDAŃSKOWI TYCH 105N GDZIE WYPADAJĄ DRZWI (2)

      I SKŁADY SIĘ ODCZEPIAJĄ. NAJSTARSZY JELCZ W GDYNI JEST Z 1989R ZAKOMPLEKIONY MIESZKAŃCU WSI GDAŃSK

      • 0 0

      • W Gdańsku nie ma już 105N w ruchu liniowym, są ino 105Na ;).

        • 0 0

      • raczej z 88r. Jak już wytykamy to miejmy pojęcie

        o tym co wytykamy....

        • 0 0

    • (3)

      a ja tam lubie trupy pamietacie te stare ruskie co jak był deszcz chwyciles sie jakiegos uchwytu albo ramy i cie razil prąd?:))jeszce ten wspanialy odglos otwierania drzwi miód:)

      • 0 0

      • To był ZIŁ (1)

        to była klasa wtedy to byłe jedne z najlepszych trolejbusów (tzn w latach 80-tych), co do jelczy to nikt z was nie wpadł na to (tak wnioskuję po opiniach) że były one produkowane troszkę dłuzej niz jeden czy dwa lata hmm...??? Zdradzę wam sekret jelcz "krótki" był produkowany w nie zmienionej formi - poza układme lamp innym silnikiem itp - do 2000 roku :P powodzenia :)

        • 0 0

        • Nie ZIŁ, a ZIU

          Te stare radzieckie trolejbusy to pojazdy marki ZIU - popularnie zwane "Ziutkami"

          • 0 0

      • odgłos? te drzwi mialy mordercze zastosowanie, zabijaly spoznialskich ;]

        prąd je*ał aż miło, a w zimie ogien spod kokpitu lecial czasem

        • 0 0

    • milosnik Jelczy

      Tak, Jelcze byly super !
      Jezdzilem duzo trajtkami i autobusami ale Jelcze byly najlepsze - byly ciche i wygodne - mozna bylo troche podzemac i bylo cieplo !!!
      Pozatym mialy zawsze swietny design.
      :)

      • 0 0

  • Ech.... (5)

    A ja zazdroszczę Gdyni, że ma taką komunikację miejską.
    Jak widzę, jak rusza Ikarus/Jelcz z przystanku to nic nie widzę..... tyle spalin.
    Wszystkie autobusy powinny być co najmniej hybrydowe, jak nie w pełni elektryczne.... takie moje pobożne życzenie....

    • 0 0

    • (4)

      Przyjacielu z Grabówka: zapewniam cię, ze w Gdańsku jest tyle samo Ikarusów na liniach autobusowych, co starych, wysokopodłogowych pojazdów na liniach trolejbusowych u was ;))

      • 0 0

      • co za porownanie? (2)

        te trolejbusy o ktorych mowisz to jelcze ktore na pewno sa duzo mlodsze od ikarusow. to primo. secundo, trolejbusy sa na prad i to wystarczy aby zdeklasowac smierdzace, spaliwnowe ikarusy...

        • 0 0

        • (1)

          wole tramwaje, nie stoja w korkach:P

          • 0 0

          • w gdansku nawet piesi stoja w korkach wiec nie paradoxuj tutaj

            • 0 0

      • cos nie chce misie wierzyc nie widzialem zadnych takich widocznie na moja dzielnice sie nie zapuszczają te trajtki

        • 0 0

  • Pierwsza opinia tego tematu... (1)

    ...świadczy o dużym kompleksie pseudodupykibica Lechii.Mam nadzieje,że to tylko taki ułamek tłuków w Lechii dominuje a zdecydowana większośc to normalni kibice.Pozdrawiam

    • 0 0

    • obawiam się że jesteś w błędzie

      i żeby nie było - kibice Arki nie są lepsi. Jako przykład podam fakt, że na zabezpieczenie ostatnich derbów 3miasta wydano kupę kasy.
      Po co, skoro na mecz dotarli tylko "kibice" Arki?
      Przypadek? Pomyłka w obliczeniach?

      • 0 0

  • heeee ;-)) (3)

    a w Gdańsku na jakich liniach będzie jeździł ;> ??

    • 0 0

    • beda go trzymac w zajezdni, zeby nie rozkradli;p

      • 0 0

    • linii A

      ta jest wybitnie ekspresowa, nie zatrzymuje się na żądnym przystanku, ale za to staje między przystankami a kierowca ma czas na pozbieranie z jezdni drzwi, kół, silnika etc czyli ZKM w pigułce hehehe

      • 0 0

    • na lini N dla niewidomych i G dla głupich i głuchoniemych

      • 0 0

  • do Gdańska! (4)

    Gdańsk pierwszy kupi, bo Gdynia to stawia na używańce z Niemiec, jechałem ostatnio Jelczem torlejbusem i komfort jazdy beznadziejny...
    w Gdąńsku są prawie same nowe autobusy! tak trzymać!

    • 0 0

    • Tylko po co Gdynia

      kupuje ten 25-cioletni tramwajowy szrot z Dortmundu??
      Tylko Gdańsk najlepszy w komunikacji ekologiczno- publicznej

      • 0 0

    • (1)

      Jestem Gdańszczaninem i widzę albo zdezelowane Ikarusy, albo dwudziestoletnie używane Mercedesy z Niemiec. Nowe autobusy kursują tylko w centrum miasta.

      • 0 0

      • ale też nie dajmy się zwariować - Gdynia zaczynała o ile pamiętam od używanych Mercedesów

        problem w tym, że w Gdańsku władze i zarządcy ZKM i ZTM wkręcają nam pierdoły - patrz: dziś program w TV lokalnej - słodkousty Szpak opowiadał jakieś bajki i wszyscy byli zadowoleni. Do rozmowy, zadawania pytań zaprosili dzieciaki ze szkół średnich, techników jakby się bali pytań od ludzi w ich wieku, znających i rozumiejących co się dzieje ...

        nie ważne kto ma więcej gruchotów a kto mniej - chodzi o to by się sensownie ulepszać. ZKM Gdynia po prostu zaczął wcześniej, ale to nic nie znaczy

        • 0 0

    • w tym gdańsku w stanie Miinsesota, USA ?

      mieszkam w Gdańsku w Polsce i tu jakoś nie jest tak jak piszesz

      • 0 0

  • hybryda (5)

    a ktoś próbował już może robić hybrydę trolejbusu z autobusem?
    Tam gdzie jest trakcja elektryczna - pojazd mógłby pobierać energię z trakcji, a na pozostałych obszarach (np na odcinkach gdzie nie opłaca się budować trakcji napowietrzenej, np. poza miastem) ze spalania paliwa.

    • 0 0

    • Duobusy juz dawno sa na swiecie eksploatowane

      • 0 0

    • i co 3 przystanki kierowca wyskakiwałby zakładać/zdejmować szelki BUAHAHA (3)

      trolejbus to wschodni przeżytek, niech gdynia przestanie bronić trolejbusa jak suwerenności bo robi tylko z siebie pośmiewisko, nie możemy mieć nowoczesnej sprawnej komunikacji tramwajowej, bo tramwaj to symbol Gdańska BUAHAHA

      • 0 0

      • (1)

        A jakie to zalety ma tramwaj wobec trolejbusa?? Bo ja widze same wady: droższa infrastruktura, droższe wagony, głośny, droższa eksploatacja.

        • 0 0

        • Zobacz o 15 na Podwalu Przedmiejskim albo Jana z Kolna

          • 0 0

      • tramwaj to relikt XIX wieku bezpodmiśmienny człeku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane