• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • trzeba powiedzieć ze "intelygentne" spostrzeżenie

    • 0 0

  • GDYNIA zawsze pierwsza !!!!!! (17)

    • 0 0

    • (5)

      taa, jasne...

      • 0 0

      • Jakie błędy.... (4)

        Fakt jest taki, że PKA juz kupiło ten wóz i można powiedzieć, ze to Gdyński wóz przyjedzie do Gdańska, by ten zobaczył co to jest technologia

        • 0 0

        • (1)

          gdynia kupila jazde probna? na nowe ich nie stac?

          • 0 0

          • ...

            Ten Autobus został wyprodukowany dla Gdyni, ale najpierw posłuży jako tester dla kilku miast, jak zresztą każda Hybryda od Solarisa. A że Gdynię stać na nowe wozy to prawda znana od bardzo dawna.

            • 0 0

        • Guzik prawada... (1)

          Guzik prawda, bo PKA go nie kupiło. Ten autobus należy do MPK Poznań. A oto dowód:
          3 listopada br. firma Solaris Bus &Coach S.A. uroczyście przekaże MPK Poznań pierwszy w Polsce autobus hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid. Uroczystość odbędzie się na terenie fabryki Solaris Bus & Coach S.A. w Bolechowie.

          • 0 0

          • http://infobus.pl/text.php?id=20552

            • 0 0

    • Nie zawsze.

      Przykład - azbestowe wodociągi, których nie wymieniono od 80 lat.

      • 0 0

    • Słuchaj ..., gdyby nie Gdańsk to do dzisiaj byli byście wioską rybacką !!!!! (5)

      • 0 0

      • berter: należy się uspokoić i doczytać wiecej o Gdyni - nie rób obciachu dzieciaku gdańszczanom (4)

        Gdynię budowała Polska, nie Wolne Miasto Gdansk w któym mieszkało mniej niż 10% polaków.

        Warto poznać historię i fakty

        • 0 0

        • chłopaku (1)

          tyle że gdańsk nie był wtedy miastem Polskim , a kraj potrzebował miasta portowego w tym węziutkim przesmyku ( patrz mapa Polski z 1919r. ) gdynia zawdzięcza wszysko traktatowi wersalskiemu który to ustanowił Wolne Miasto Gdańsk . Jakieś pytania ???

          • 0 0

          • nie, za to jedna prośba - niech gdańszczanie za stan swojego miasta obwiniają traktat wersalski, a jeszcze lepiej samych siebie i swoje władze - a nie czepiają się bez sensu gdyni.

            • 0 0

        • MorenaMan

          ....ale od 1945 jest miastem polskim, i powroty do tamtych czasów są raczej nie na miejscu. Całe trójmiasto po wojnie było budowane przez polaków, ba, większość tych frustratów po obu stronach to i tak ludność napływowa lub ich potomstwo. Pisze ogólnie bo to już jest paranoja - o autobus?! Pozdrawiam

          • 0 0

        • to czemu Napoleon przybył do Gdańska .?
          bo Gdyni jeszcze nie było ,a Gdynię wybudowali komuniści,ignorancie.
          wole mieszkać w Wolnym Mieście ,niż w "wschodnim socjalistycznym bloku".

          • 0 0

    • taa pierwsi go zniszczycie.. wandale wy

      • 0 0

    • e, śledzie (1)

      dajcie spokój z tym Gdynia Gdańsk, Trójmiasto to jeden organizm, a jeśli tak nie jest, to zacznijcie od siebie żeby tak było:)

      • 0 0

      • e, (po)wolne miasto

        sam daj sobie spokoj cwaniaczku

        • 0 0

    • i oby tak zostało,

      na pewno w transporcie publicznym, ilości zieleni w dużym mieście, zarządzaniu przestrzenią publiczną, kulturą, ......

      • 0 0

  • Do centrum (11)

    "tylko autobusem i trolejbusem" tak by zyski "same" się pojawiły ? Nim wy"flotę" wymienicie to miną lata. Zresztą dlaczego moją być ograniczone prawa wstępu do przestrzeni publicznej ? Ponoć żyjemy w wolnym Kraju a już ktoś chcę rozporządzać gdzie, kiedy i czym będę się przemieszczał ...
    Życzę powodzenia w wymianie i liczę by się udało - w końcu to jak obecnie zdezelowane autobusy trwonią paliwo rozpylając je a nie spalając szkodzi nam wszystkim i wszystkiemu do o koła.

    • 0 0

    • ...po to żeby (6)

      • 0 0

      • ...nie obudzić się z ręką (5)

        • 0 0

        • ... w nocniku! (4)

          Do śródmieścia dojeżdżam autobusem, czasem autem. Czas jazdy autobusu i samochodem (z podwala staromiejskiego) w szczycie 15.30 wynosi ok 1.10 min ! Więc jak już dziś nie ma różnicy to potem będzie jeszcze gorzej!

          • 0 0

          • (3)

            Zdzwiwiony, zapewne jezdzisz sam samochodem tak jest tysiace kierowcow i sie jeszcze wielce DZIWICIE ze sa korki. Mam nadzieje, ze miasto szybko doczeka sie sprawnej komunikacji miejskiej i powie dosc dla osobowek.

            • 0 0

            • (2)

              a co mam sasiadow podwozic do pracy????????? puknij sie

              • 0 0

              • no pewnie po co, tylko pozniej nie marudz korku

                • 0 0

              • dlaczego nie?

                W USA w większych miastach są specjalne pasy dla samochodów wiozących więcej niż 3 osoby. Nowoczesna polityka transportowa promuje car pooling.

                • 0 0

    • (2)

      Do tego dąży się w całym cywilizowanym świecie. Zanim zaczniesz bezmyślnie krytykować, zapoznaj się z polską/unijną polityką transportową. Proponuję zacząć od Białej Księgi transportu.
      http://ec.europa.eu/transport/white_paper/documents/doc/lb_texte_complet_en.pdf
      a potem przestudiować Zieloną Księgę w/s transportu miejskiego sprzed kilku lat.
      Przed zdobyciem choć powierzchownej wiedzy pozostaniesz ekspertem od siedmiu boleści.

      • 0 0

      • (1)

        To, ze do tego sie dazy na calym swiecie niespecjalnie mnie przekonuje. Caly swiat kupowal amerykanskie CDSy na kredyty subprime...

        • 0 0

        • odpowiedz jest prosta

          samochody zuzywaja tak duzo przestrzeni (do jazdy parkowania i serwisowania) ze zeby wszyscy mogli wjechac nimi do centrum, ok 130% jego powierzchni musialoby sluzyc wylacznie ruchowi samochodowemu. juz rozumiesz DLACZEGO sie nie da?

          • 0 0

    • Skąd jesteś

      Zdziwiony, jeżeli jesteś z Gdynia to na temat taboru piszesz bzdury, to raz. Dwa wolność nie znaczy wolność bezwzględna, za chwilę powiesz że skoro żyjesz w wolnym kraju to możesz wszystko. Zabić też?
      Istnieje jeszcze coś takiego jak nie pisane reguły współżycia społecznego, które ułatwiają życie większości. Na tym polega demokracja.
      Trzy, poczytaj sobie trochę o różnych rozwiązaniach problemów komunikacyjnych na świecie i wtedy włącz się do dyskusji.
      Pozdro

      • 0 0

  • po 7 latach (4)

    Po siedmiu latach powinny one być dawno zezłomowane. Przeciętny czas użytkowania takiego pojazdu nie powinien przekraczać 5 lat no ale Polska to oczywiście kraj ludzi biednych pod każdym względem

    • 0 0

    • Czy Ty nie rozumiesz, że jak się zwróci to będziemy jeździć za darmo? Jeeeeeeeee.......

      Uwaga do pieniaczy - To był żart.

      • 0 0

    • PYTANIE. A gdzie jest tak ze po 5 latach ida na zlom? (1)

      Nie w europie. Norwegia Szwecja bogate kraje i normalne jest tam to ze autobusy sa starsze niz 5 lat. Twoj mozg jest chyba biednie rozwiniety a nie polska

      • 0 0

      • dokladnie - na zachodzie autobusy jeżdżą dłużej niż 5 lat - spokojnie panie 'po 7 latach'

        • 0 0

    • matolek z ciebie

      • 0 0

  • Renoma to jest Hybryda!!!

    • 0 0

  • Co za pajac!

    MODERATOR - usuń tego prymitywa! Wogóle powinni podawać IP kompa a najlepiej adres pajaca!

    • 0 0

  • Pierwsza opinia tego tematu... (1)

    ...świadczy o dużym kompleksie pseudodupykibica Lechii.Mam nadzieje,że to tylko taki ułamek tłuków w Lechii dominuje a zdecydowana większośc to normalni kibice.Pozdrawiam

    • 0 0

    • obawiam się że jesteś w błędzie

      i żeby nie było - kibice Arki nie są lepsi. Jako przykład podam fakt, że na zabezpieczenie ostatnich derbów 3miasta wydano kupę kasy.
      Po co, skoro na mecz dotarli tylko "kibice" Arki?
      Przypadek? Pomyłka w obliczeniach?

      • 0 0

  • na rowery! (5)

    wsiadajcie na rowery ludziska! a zima na biegówki ... :)

    • 0 0

    • popieram

      jestem za tylko niech zrobia normalne drogi rowerowe jezeli ktos byl w Holandii to wie o czym mowie tam nie jest jak w Polsce ze przedziela chodnik na poł i namaluja kilka rowerow na nim

      • 0 0

    • (3)

      cos Ty, ludzie przeciez swoich d.. nie rusza! :-)

      • 0 0

      • (1)

        Nie każdy może rowerem do pracy.
        Kiedyś w wakacje jeździłem z Moreny do Sopotu.
        Gdyby nie to, że miałem prysznic w pracy to fajnie bym śmierdział....

        • 0 0

        • mieszkajac w Holandii w jedna strone do pracy robilem okolo 30 km fajna sprawa

          • 0 0

      • damko,

        napewno jak tak bedziesz marudzic, to tak. RUSZAC DUPY NA ROWER!!!!!!

        *darmowo
        *zdrowo
        *ekologicznie

        Tzw. transport ludzi myslacych.

        • 0 0

  • Ech.... (5)

    A ja zazdroszczę Gdyni, że ma taką komunikację miejską.
    Jak widzę, jak rusza Ikarus/Jelcz z przystanku to nic nie widzę..... tyle spalin.
    Wszystkie autobusy powinny być co najmniej hybrydowe, jak nie w pełni elektryczne.... takie moje pobożne życzenie....

    • 0 0

    • (4)

      Przyjacielu z Grabówka: zapewniam cię, ze w Gdańsku jest tyle samo Ikarusów na liniach autobusowych, co starych, wysokopodłogowych pojazdów na liniach trolejbusowych u was ;))

      • 0 0

      • cos nie chce misie wierzyc nie widzialem zadnych takich widocznie na moja dzielnice sie nie zapuszczają te trajtki

        • 0 0

      • co za porownanie? (2)

        te trolejbusy o ktorych mowisz to jelcze ktore na pewno sa duzo mlodsze od ikarusow. to primo. secundo, trolejbusy sa na prad i to wystarczy aby zdeklasowac smierdzace, spaliwnowe ikarusy...

        • 0 0

        • (1)

          wole tramwaje, nie stoja w korkach:P

          • 0 0

          • w gdansku nawet piesi stoja w korkach wiec nie paradoxuj tutaj

            • 0 0

  • ZABŁYSNĄŁES :/

    I CO TEN MONGOŁ MA W GŁOWIE
    A)SIANO
    B)CEGŁE
    C)ZALANE BETONEM

    • 0 0

  • A ja zazdroszczę Gdyni tych starych Jelczów przerobionych na trajtki... (13)

    i części, które się od nich odrywają i spadają na chodniki. Te Jelcze mają prawie tyle lat, co Gdynia. Przypomina mi się, jak dziadek 40 lat temu woził mnie w szoferce w takim Jelczu. Kawał historii.

    • 0 0

    • (3)

      a ja tam lubie trupy pamietacie te stare ruskie co jak był deszcz chwyciles sie jakiegos uchwytu albo ramy i cie razil prąd?:))jeszce ten wspanialy odglos otwierania drzwi miód:)

      • 0 0

      • odgłos? te drzwi mialy mordercze zastosowanie, zabijaly spoznialskich ;]

        prąd je*ał aż miło, a w zimie ogien spod kokpitu lecial czasem

        • 0 0

      • To był ZIŁ (1)

        to była klasa wtedy to byłe jedne z najlepszych trolejbusów (tzn w latach 80-tych), co do jelczy to nikt z was nie wpadł na to (tak wnioskuję po opiniach) że były one produkowane troszkę dłuzej niz jeden czy dwa lata hmm...??? Zdradzę wam sekret jelcz "krótki" był produkowany w nie zmienionej formi - poza układme lamp innym silnikiem itp - do 2000 roku :P powodzenia :)

        • 0 0

        • Nie ZIŁ, a ZIU

          Te stare radzieckie trolejbusy to pojazdy marki ZIU - popularnie zwane "Ziutkami"

          • 0 0

    • A JA ZAZDROSZCZE GDAŃSKOWI TYCH 105N GDZIE WYPADAJĄ DRZWI (2)

      I SKŁADY SIĘ ODCZEPIAJĄ. NAJSTARSZY JELCZ W GDYNI JEST Z 1989R ZAKOMPLEKIONY MIESZKAŃCU WSI GDAŃSK

      • 0 0

      • raczej z 88r. Jak już wytykamy to miejmy pojęcie

        o tym co wytykamy....

        • 0 0

      • W Gdańsku nie ma już 105N w ruchu liniowym, są ino 105Na ;).

        • 0 0

    • (4)

      zkmgdynia.pl lub pktgdynia.pl - tam sprawdz jaie sa trolejbusy i jaka jest srednia wieku.

      • 0 0

      • poczytaj sobie kompleksie z gdańska (3)

        http://www.trolejbusy.strefa.pl/index1.htm

        • 0 0

        • a na czym mialby polegac kompleks? (2)

          • 0 0

          • Wam gdynianom (1)

            jak napisza na przystanku "gdynia moje miasto" to od razu lapiecie sie na ten pr i kiedy patrzycie na gdaNSK TO MACIE BLAD W SYSTEMIE, ZE WLASCIWIE, TO GDANSK JEST LEPSZY. sory za CapsLock

            • 0 0

            • rozwin slowo lepszy

              • 0 0

    • milosnik Jelczy

      Tak, Jelcze byly super !
      Jezdzilem duzo trajtkami i autobusami ale Jelcze byly najlepsze - byly ciche i wygodne - mozna bylo troche podzemac i bylo cieplo !!!
      Pozatym mialy zawsze swietny design.
      :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane