• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro

Maciej Naskręt
16 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów. Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów.

Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.


Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.

Pierwsza polska maszyna TBM.

.- Potwierdzam, że złożyliśmy już takie zamówienie. Koszt budowy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, wynosi ok. 21 mln euro. Maszyna powinna być gotowa do odbioru we wrześniu - mówi Krzysztof Woch, rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.

Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.

Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.

Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Parametry maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m

Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe. Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe.
Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • (9)

    Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra heheh chyli tyle i le 3 słonie jeden na drugim??? czy macie ludzi za glupkow???

    • 10 50

    • no chyba jakoś muszą te 4 pasy ruchu tam wejść, co nie?

      • 0 0

    • to male leszek...

      swego czasu na trojmiasto.pl byl artykul odnosnie chyba ergo areny i jakichs okoliczynch parkingow.

      dziennikarz (az ciezko mi to przechodzi przez gardlo/opuszki palcow) napisal mniej wiecej cos takiego "powstanie nowy parking o wymiarach 25 metrow kwadratowych na 40 metrow kwadratowych), ilosci pewnie pomylilem, ale i tak jako jednostka wychodzi metr do czwartej potegi.

      to chyba znacznie cos wiecej niz metr kubiczny, przestrzenny, to prawie jak 4 wymiar, telewizja 4d :).

      • 0 0

    • Redaktorzy serwisów internetowych do szkoły! (2)

      Mają. Redaktorek myśli, że jak sam ma problem z rozumieniem to inni na pewno też mają.

      • 3 4

      • Przecież to wypociny redaktorka Naskręta

        i wszystko jasne

        • 1 2

      • liczył poł godziny na kalkulatorze ile to metrów i jak się udało to chciał nam tego samego oszczędzić a tu zero wdzięczności :)

        • 7 3

    • Jakoś nie widzę w tej średnicy nic dziwnego (1)

      średnica okręgu (tunel w przekroju poprzecznym) wyniesie 12.56 metra
      od tego odejmujemy grubość betonowych prefabrykatów wzmacniających ściany tunelu, kanały wentylacyjne i odprowadzania wody, tory kablowe (tory w sensie takich jak by kanałów) na instalacje elektryczne i ppoż, z tych 12.56 metrów średnicy robi nam się około 11 metrów średnicy, teraz w ten okrąg wpisujemy poziomą linię o szerokości (przyjmijmy 8 metrów) co da nam dwa pasy ruchu o szerokości 4m (tak na wyrost pisze ;) ) i w ten oto sposób ze średnicy 12,56 metra robi się tunel o przekroju 8.5 metra (po dodaniu wysokości nawierzchni) tak więc jak dla mnie to jest akurat tunel z drogą jedno jezdniową o dwóch pasach ruchu i chodniczkiem technicznym.

      • 8 2

      • źle piszesz kolego, ale nie chce mi się tłumaczyć...

        • 1 4

    • dobre pytanie

      pytanie zdradza poziom umysłowy pytającego

      • 4 1

    • Mamy... jak widać, nie bez przyczyny.

      • 20 5

  • krecia robota ......

    ostatnio bardzo popularna - :)

    • 0 0

  • To jest kret na miarę naszych możliwości! (5)

    A nie można takiej maszynki gdzieś pożyczyć tylko od razu trzeba kupować?

    • 41 26

    • Wystarczy, że używane samochody sprowadzamy z Niemiec, a Ty jeszcze chcesz TBM ze szrotu???? ;P

      • 0 0

    • (1)

      każda taka maszyna to osobna konstrukcja, to nie jest produkcja liniowa. poza tym gdyby to było możliwe to wykonawca by tak zrobił. jakbyś nie zauważył tunel budują firmy którym w przeciwieństwie do państwowych molochów zależy na zysku i oszczędności

      • 6 1

      • niestety Polacy jakże często dają się nabierać i wydają kilka razy za to samo

        • 0 2

    • Warto kupić

      Tylko w Gdańsku ma jeszcze powstać tunel dla tramwaju i pod Motławą na Ołowiankę zamiast beznadziejnej kładki, a powinien też i między Grunwaldzką a Zaspą pod torami kolejowymi i pod dworcem PKP Gdańsk Wrzeszcz zaczynając drążenie na podjeździe między Do Studzienki a Jaśkową Doliną. Wtedy najczęściej kursująca linia tramwajowa byłaby z Jelitkowa przez Przymorze, Zaspę, centrum Wrzeszcza (Grunwaldzką i Al Zwycięstwa) dalej przez centrum Gdańska na Chełm i dalej na Orunię Górną. A i Sopotu plany drogi między Gdańskiem a Gdynią w tunelu.

      • 0 4

    • ...

      Praktycznie każda maszynka jest budowana pod konkretne parametry tunelu.
      Gdyby Hydrobudowa znalazla uzywana, pasujaca do tego tunelu, na pewno by sie w taka zaopatrzyla

      • 22 2

  • Po wykorzytsaniu proponuję Kreta postawić obok czołgu przy Wielkiej Alei jako instalację artystyczną

    p.t. "Zawsze znajdzie się większy kozak" :)))

    • 0 0

  • czy w związku z tym także koszt budowy tunelu obniży się o przynajmniej 18milionów

    "Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.

    Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch."

    • 0 0

  • Gdzie jest ankieta z pytaniami?

    Moja propozycja jest taka:
    Czy chcesz być zerznięty przez kręta?
    a. Tak, bo to świetne urozmaicenie depresyjnej zimy
    b. Tak, ale nie za głęboko
    c. Tak, ale raz na jakiś czas

    • 1 0

  • TUNEL w SOPOCIE

    A może potem wykorzystać do przekopania planowanego tunelu wzdłuż Al. Niepodległości w Sopocie albo nowego skrótu z Sopot do obwodnicy?

    • 0 0

  • To będzie nibytunel (19)

    Nawet rowerem nie będzie można przejechać. Pieszo też nie wolno. A prom zniknie.

    • 57 83

    • (6)

      może dlatego że to tunel dla samochodów?

      • 9 4

      • Nie można zrobić raz (jeden), a porządnie? (5)

        j.w.

        • 5 2

        • (4)

          to jest inwestycja typowo pod ruch samochodowy. to tak jakby marudzić że południowa obwodnica nie ma chodników

          • 7 0

          • (3)

            sory człowieku skoro takiego kreta robi się pod konkretne zamówienie więc można było powiększyć przekrój tunelu no ale po co?Przecież na Westerplatte nikt rowerem nie dojedzie mostek im Jp2 bez chodnika i ścieżki rowerowej bo i po co jakoś w Warszawie robią mosty z drogami rowerowymi ale tu się nie da rower nie jest do wożenia go autobusem

            • 2 1

            • (2)

              a nie wydaje się tobie, że taki rowerzysta to mega zagrożenie w takim tunelu?? Nie spotkałem jeszcze żeby rowerzyści mogli poruszać się w tego typu tunelach.

              • 5 2

              • (1)

                a kto mówi o jeździe po jezdni?Można było zwiększyć przekrój tunelu i znalazłoby się miejsce na wydzielony zabezpieczony ciąg komunikacyjny dla nie-samochodów

                • 4 1

              • Racja. Zapewne to niewielka różnica w cenie jakieś 4 może 5 mln. Które rozumiem masz zamiar ofiarować hydrobudowie?

                • 2 0

    • (6)

      Pokaż mi tunel w którym można jechać rowerem albo chodzić pieszo.

      • 3 4

      • Żaden problem: (2)

        San Sebastian Bicycle Tunnel

        Snoqualmie Tunnel

        St. Paul Pass Tunnel

        • 4 1

        • (1)

          Ale przykłady haha, typowe tunele rowerowe!!

          • 0 2

          • widać że gdańskiem rządzą kretyni skoro nie chcą ułatwiać dostępu do ciekawych turystycznie miejsc ludziom nietrującym powietrza

            • 1 0

      • (2)

        a ktoś mówi o jeżdżeniu po jezdni?Można było powiększyć przekrój tunelu na tyle by zmieścił się tam ciąg rowerowy można go było oddzielić fizycznie od ruchu samochodowego ale przecież to Gdańsk którym rządzą ciemniaki pozbawione wyobraźni

        • 2 2

        • ale przecież to Gdańsk którym rządzą ciemniaki pozbawione wyobraźni (1)

          Nawet gdyby zrobili ścieżkę to i tak będziesz marudził, że Ci spaliny przeszkadzają. Wyobraźnia rowerzysty sprowadza się tylko do -JA CHCĘ

          • 3 2

          • spaliny przecież tunele buduje się z odpowietrzaniem spalin wyobraźnia każe się poważnie zastanawiać zanim się wyda setki mln zł na g.. wno a takim właśnie niefunkcjonalnym badziestwem będzie ten tunel ci którzy go tak wytyczyli są debilami których powinno się rozliczyć z ich niekompetencji

            • 0 3

    • Nawet rowerem nie będzie można przejechać (1)

      Zamówią małą maszynę do drążenia tunelików dla ścieżek rowerowych.

      • 45 3

      • 3 tunel dla rowerów

        i po sprawie

        • 2 0

    • Mam nadzieję, że uruchomią wzorem innych krajów bus (shuttle) przystosowany

      do przewozu pieszych i rowerzystów.

      • 7 0

    • Pedaluj bracie, pedaluj

      Bedziesz musial kupic sobie rower wodny. Przeciez lubisz pedalowac

      • 8 4

    • ...

      Bedzia autobus, iec chyba lepiej niz prom.

      • 27 8

  • wg tradycji imię musi być damskie - proponuję Wiesia albo Genowefa

    • 0 0

  • kret powinien nosic imie... (7)

    ... Gruby Pawel... ;-P

    • 109 12

    • słitaśny komentarzyk..lux lux exclusive...widać że autor ma jaja...chyba się zakocham...i nie ma grubego Pawła we wsi...:)

      • 1 0

    • Danuta

      winien nazywać się Danuta.

      • 0 0

    • anal intruder!

      • 19 2

    • (1)

      "Mały Ministrant" -- nieśmiało proponuję.

      • 3 11

      • Leć śmiało

        • 7 1

    • Dicke Bertha;)

      • 1 1

    • Genialne imię!!!

      • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane