- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (219 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (72 opinie)
- 3 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (353 opinie)
- 4 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (103 opinie)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (82 opinie)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (223 opinie)
Instalacja w parku zaskoczyła mieszkańców Zaspy
Metalowa konstrukcja, która kilka dni temu stanęła w parku Millenium na Zaspie, wzbudziła ciekawość mieszkańców. - Co to takiego? - pytają. Odpowiadamy: artystyczna forma, do której w przyszłości dołączą kolejne.
- Przyznam szczerze, że umieram z ciekawości zastanawiając się co to jest. Czy wiecie może do czego służy? - napisała do nas w środę wieczorem pani Gosia, mieszkanka Zaspy.
Nie wiedzieliśmy, ale sprawdziliśmy i już wiemy.
To instalacja artystyczna autorstwa Piotra Wesołowskiego (a także Marty Hanczaruk i Agnieszki Hawryszczuk) pt. "Pułapka Ucieczka Wolność". Powstała w 2012 roku w ramach konkursu na rzeźbę przestrzenną "Rozdroża Wolności". Jury przyznało jej drugie miejsce w tym konkursie, organizowanym przez fundację fundacji Wspólnota Gdańska.
"...Celem instalacji jest wzbudzenie w odbiorcy silnych emocji oraz nakłonienie go do refleksji nad wolnością i szacunkiem do niej. Główną ideą jest otoczenie człowieka elementami, materiałami kojarzonymi z ubezwłasnowolnieniem. Mimo że przechodzień otoczony jest klatkami, może spokojnie kontynuować spacer - jest wolny. Dopiero u kresu drogi na przeszkodzie znajduje zamknięty element. Człowiek staje na rozdrożu i sam musi dokonać decyzji, którą ścieżką podąży...".
Gdyby podobny opis pojawił się przy dziele Piotra Wesołowskiego, mieszkańcom Zaspy zapewne łatwiej byłoby je docenić.
- Taki opis niebawem się tu znajdzie - zapewnia Marzena Świtała z fundacji Wspólnota Gdańska.
Czytaj także: Robert Florczak: Sztuka uliczna to inwestycja w społeczność lokalną
Pierwotnie instalacja stała na placu przy dawnym Cristalu we Wrzeszczu . Po zakończeniu jej prezentacji w tym miejscu, praca przeszła gruntowną renowację i trafiła właśnie do parku na Zaspie. Tę lokalizację, jako stałą, zasugerował Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Nie będzie tu stała samotne. Już niebawem dołączy do niej kolejna rzeźba autorstwa gdańskiego rzeźbiarza, Bartosza Chylewskiego.
- Termin ekspozycji obu obiektów jest na razie nieokreślony, Fundacja będzie się ubiegać o pozwolenie na długoterminową wystawę. Łącznie w ciągu 9 lat powstało kilkadziesiąt form przestrzennych i instalacji, które czasowo były i są prezentowane w przestrzeni publicznej Gdańska. Obecnie można oglądać formy przestrzenne powstałe w ramach ostatnich edycji konkursu m.in. w Parku Nadmorskim im. R. Reagana i na Placu Kobzdeja w Gdańsku - mówi Marzena Świtała.
Fundacja Wspólnota Gdańska liczy na to, że prezentowane pod niebem instalacje artystyczne stworzą w przyszłości Gdańską Plenerową Galerię Rzeźby.
Czytaj także: Anonimowy artysta postawił kolejną rzeźbę w Gdyni
Miejsca
Opinie (256) ponad 10 zablokowanych
-
2018-03-30 18:38
OMG
Wiecie ilu juz spacerowiczów jest uwiezionych w tej pułapce? szok ktos chce nas wykonczyc!!!!
- 4 0
-
2018-03-29 21:01
Te szpetne kratownice (13)
to artyzm jest? I to jeszcze niby z przesłaniem? To jest sztuka? Kratownica jak z budowy bloku czy ze stoczni?
- 340 30
-
2018-03-29 21:43
(1)
Miejsce schronienia na czas burzy :D
- 18 0
-
2018-03-30 17:12
dla jasia m?
- 0 0
-
2018-03-29 22:26
Takie instalacje robi kazdy siedzac w toalecie i czytajac gazete (3)
- 17 3
-
2018-03-30 11:44
doprawdy? (2)
gdzie jest jakaś twoja?
- 1 2
-
2018-03-30 14:02
Juz poszla z woda do kanalizy jezeli nie zrozumiales aluzji (1)
- 5 0
-
2018-03-30 16:07
widzę, że jesteś spełniony w życiu
wykonałeś swoje dzieło
- 0 1
-
2018-03-30 11:50
sztuka współczesna? (1)
nie podoba mi się (choć opis ciekawy)
- 1 2
-
2018-03-30 15:12
Silna inspiracja zbrojeniami do betonu.
Może ktoś pracował na budowie w wakacje w czasie studiów i ma traumę?
- 1 1
-
2018-03-30 11:42
ładne to to nie jest...
- 1 2
-
2018-03-30 11:31
Złomiarze do DZIEŁA
- 3 2
-
2018-03-30 10:50
A ILE ZAPŁACILIŚMY za ten gniot?
Czy nie ma na co wydawać pieniędzy w Gdańsku?
- 10 2
-
2018-03-30 09:53
wg PO tak
- 3 2
-
2018-03-30 09:27
Chyba też jestem artystą
U mnie na budowie jest kilka takich artystycznych budowli, niech szanowne jury przyjedzie, sam stawiałem.
- 12 2
-
2018-03-30 17:05
Jedyna polityka jaka tu dostrzegam, to ta
budyniowa. Rabunkowa i bezczelna.
- 5 0
-
2018-03-30 16:54
Polifarb
Pomalować tęczowo, postawić straż i będzie jak w stolicy.
- 4 0
-
2018-03-30 16:52
Prawie jak graficiarze
Park jest namiastką utraconego krajobrazu naturalnego. Stawianie takich industrialnych konstrukcji to dewastacja tej przestrzeni. Najdziwniejsze w tym, że robią to (podobno) ludzie myślący. Może czas zmienić zawód na bardziej społecznie użyteczny?
- 6 0
-
2018-03-30 10:27
(1)
A to coś jest chociaż porządnie przytwierdzone do podłoża, bo jak solidnie powieje i kogoś przygniecie, to jakie przesłanie wtedy ten artysta wymyśli?
- 9 0
-
2018-03-30 16:43
On wtedy powie, że wszystko mija i jest względne.
- 2 0
-
2018-03-29 22:54
TFURCZOŚĆ przez duże TFU (1)
- 26 1
-
2018-03-30 16:38
Ha ha ha
- 1 0
-
2018-03-30 16:10
instalacja parku Zaspa
w zamian postawić WC
- 5 0
-
2018-03-30 16:05
piękne
cudo
- 0 0
-
2018-03-29 21:10
To nie jest rzeźba, to jest instalacja artystyczna! (3)
I na niej artysta, który ją zaprojektował, powinien powiesić swój dyplom i udać się na wygnanie. To szkaradztwo zabiera miejsce w parku. Artysta zabrał nasze pieniądze z domów dziecka, rodzin które nie mają na chleb. Tyle kasy ile to obrzydlistwo kosztowało, można by przeznaczyć na ważniejsze cele.
Kto decyduje o "promocji" takich "artystów"? Przecież to nie jest nic tylko siatka spięta w prostopadłościan... Gdzie tu kunszt, gdzie piękno?- 84 10
-
2018-03-29 21:55
Hej, od kiedy sztuka ma być piękna? (2)
- 1 5
-
2018-03-30 10:47
Jak sztuka nie jest piękna to jest do niczego (1)
Ja tam jestem zainteresowany tylko ładnymi sztukami.
- 0 0
-
2018-03-30 15:29
To ty cacka szukasz, a nie sztuki
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.