Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.
tak, bo będę miał(a) jeszcze bliżej do miejsca robienia zakupów
18%
nie odliczam specjalnie dni, ale dobrze, że coś takiego jest budowane
35%
nie, żałuję, że coś takiego w ogóle powstanie w tak reprezentacyjnym miejscu
47%
Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie
Targu Siennego i Rakowego obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.
Tunel gotowy za rokDlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania
ul. Okopowej z Toruńską . To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej).
Kilkadziesiąt metrów dalej na północ powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek
SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?
- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.Każdy, kto jadąc do
centrum Gdańska korzysta na co dzień z al.
Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po
obu stronach jezdni powstają
nowe wiadukty . Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż
nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej .
Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.
Na przełomie roku zakryte zostaną toryMijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (
wzdłuż ul. 3 Maja ) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.
- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć
u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.
Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem
kanału Raduni , można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi.
Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.
Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.
Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa? Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.
- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.
W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem
między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego
Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.
- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.600 robotników na trzy zmianyNa koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.
Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.
- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.