• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Forum Gdańsk zmienia Śródmieście

Michał Brancewicz
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Budowa Forum Gdańsk z lotu ptaka


Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.



Czekasz na otwarcie Forum Gdańsk?

Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.

Tunel gotowy za rok

Dlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej). Kilkadziesiąt metrów dalej na północ zobacz na mapie Gdańska powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?

- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Każdy, kto jadąc do centrum Gdańska korzysta na co dzień z al. Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po obu stronach jezdni zobacz na mapie Gdańska powstają nowe wiadukty zobacz na mapie Gdańska. Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.

Na przełomie roku zakryte zostaną tory

Mijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (wzdłuż ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.

- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.
Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.

Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi. Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.

Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.

Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa?

Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.

- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.
Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.

W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko zobacz na mapie Gdańska który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.

- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.
600 robotników na trzy zmiany

Na koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.

Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.

- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.

Opinie (171) ponad 50 zablokowanych

  • beton beton wszedzie widze ten beton (1)

    • 14 11

    • Ale nie śmierdzi rybami

      • 3 0

  • Architektoniczna i urbanistyczna porażka

    Zamiast tworzyć miasto, wzorować się na miastach to tu inspiracją były blokowiska.
    Z każdej strony od ulicy powinna być pierzeja z usługami przy chodniku żeby to jakoś żyło i wyglądało.
    Zamiast tego odwórcona plecami enklawa.
    Historia wam tego nie zapomni.

    • 25 6

  • |Brawo, brawo i jeszcze raz brawo. Budowac sie, upiekszac, potem bawic i cieszyc zyciem.... - nie narzekac. Pozdrawiam cale to piekne miasto

    • 12 19

  • A kraj w ruinie, (6)

    Głodujących dzieci nagle nie ma, oszukane pendolino jeździ i cieszy, chybiony gazoport działa, zachodnie hipermarkety dają nadal pracę Polakom, o helikopterach z ustawionego przetargu dla wojska cisza, o sztucznej mgle też ucichło, obce banki działają, zlikwidowane stocznie produkują tylko ta ostatnia państwowa od ćwierć wieku kanonierkę buduje. Nowi kłamcy i złodzieje u władzy a St. Lem pisał demokracja to władztwo intrygantów wybieranych przez głupców. No to do następnych wyborów durnie co pisuary wybrali, ja ciesze się , ze Centrum Radunia pozostanie nawet po obecnych bolszewikach, bo Białowieża chyba nie przetrwa.

    • 12 25

    • KODowcze (4)

      A może napiszesz coś o starych kłamcach i złodziejach, którzy byli u władzy przez 8 lat? Bo jeżeli mam iść na następne wybory, to muszę wiedzieć, na kogo głosować.

      • 4 2

      • Po prostu nie głosuj następnym razem na populistów i tych, którzy mówią o rozliczaniu poprzedników. (2)

        Rozdawnictwo publicznych pieniędzy, których w naszym kraju wciąż bardzo brakuje oraz żądza zemsty na poprzednikach to kiepska dla Polski kombinacja i dobrą zmianą ma tyle wspólnego, co nic. Nastąpiła zmiana świń przy korycie z aroganckich i oderwanych od rzeczywistości na megalomańskie i kłótliwe.

        Nie mam zamiaru wybielać poprzedniej ekipy, bo zasłużenie przegrała wybory i została odsunięta od koryta. Szkoda tylko, że teraz lejce wpadły w ręce populistów i żądnych władzy awanturników, zamiast merytorycznej i wizjonerskiej ekipy, która potrafiłaby zrobić dla Polski coś więcej niż tylko rozdawać ciężko zarobione pieniądze podatników i wykrzykiwać górnolotne hasła, za którymi nic się nie kryje.

        Może jeszcze kiedyś dożyję takich rządów, dzięki którym Polska będzie miała coś więcej do zaoferowania niż wspomnienia o XVI-XVII-wiecznym mocarstwie.

        • 1 3

        • zapewniam cię, że nie dożyjesz bo nie jest to realne (1)

          • 0 0

          • Platforma, partia którą wspieram i popieram. Tożsamość polskiej tradycji narodowej i śmiałego patrzenia w przyszłość. Wartości katolickie, te prawdziwe, nie mające nic wspólnego z tzw. kościołem toruńskim będącym w zasadzie sektą, znakomicie współgrają z reprezentowana przez PO wizja europejskości. Platforma to partia stworzona przez wolnych i dumnych obywateli Rzeczpospolitej, często różniących się w poglądach i światopoglądach, ale świadomych swego dziedzictwa i chcących budować Polskę będąca emanacja Jej historii.
            Platforma, poza zapewnieniem Polsce ośmiu lat demokracji, systematycznego rozwoju, koherencji z UE, przejścia sucha noga kryzysu a przede wszystkim poszanowania w Europie i spokoju w kraju potrafiła dać nam, Polakom poczucie bezpieczeństwa. Nikt się nie zastanawiał jaki idiotyzm rządzących podadzą jutro jako jedynkę gazety. Nasz kraj był tak szanowany, ze to polski polityk mógł objąć najwyższe stanowisko w Europie. Nikt nie myślał o Polsce jako o podnóżku jej dożywotniego Prezesa i właściciela. I za to Platformie dziękuję i czekam Jej powrotu do rządów w Polsce. Oby jak najszybciej. Szkoda traconego teraz czasu świat nie będzie czekał.

            • 1 3

      • Nie jestem

        • 0 0

    • Super post. Sama prawda.

      • 0 1

  • Do śmierci śródmieścia coraz bliżej... (3)

    Trójmiasto będzie w czołówce metropolii Trzeciego Świata, w którym międzynarodowe korporacje panoszą się bez opamiętania.
    Najpierw w Gdyni -
    1. Centrum Riviera - olbrzymia galeria handlowa, wyglądająca jak barak obrośnięty bluszczem 200m od ścisłego centrum miasta,
    2. Galeria Bałtycka i za chwilę Galeria Metropolia sprawią, że Wrzeszcz będzie miejscem dwóch gigantycznych sklepów
    3. a teraz Forum Gdańsk, który zniszczy tkankę miejską na granicy Głównego Miasta oraz doprowadzi do pustynnienia miejskiego i urbanistycznego obszarów wokół siebie.

    Tak się buduje w Afryce lub w Rosji, czyli w miejscach, gdzie miasto jest tylko hasłem, a rządzi kasa silniejszego. Nasi Urbaniści 1000 lecia idą tą samą, prymitywną drogą...

    • 33 15

    • Akurat lokalizacja Riviery nie budzi jakiś specjalnych emocji. Miejsce na uboczu, dobrze skomunikowane. Generuje ruch, który jest możliowy do rozładowania i nie wpływa w jakiś znaczny sposób na komfort życia mieszkańców okolicznych osiedli. Jedyne o co jako były mieszkaniec Gdyni, to zmiana nazwy centrum z lokalnie brzmiącego "centrum Wzgórze" na plastikową i groteskową Riviere. Zapewne nazwa autorstwa jakiegoś nieopierzonego małolata z marketingu.

      Inaczej sprawa ma się w Gdańsku. Mieszkam niedaleko Galerii Bałtyckiej i mam dosyć weekendowych nalotów mieszkańców okolicznych wsi, którzy generują olbrzymie korki w okolicy. Pespektywa niestety jest bardzo ponura. Otwarcie nowej galerii i rozbudowa Bałtyckiej spowoduje tylko nasilenie problemu. Centrum dzielnicy handlowej jaką jest Wrzeszcz nie jest miejscem na budowanie molochów takich molochów. To zupełnie pomylenie pojęć (to samo tyczy się śródmieście. Handel tak, ale w zupełnie innej formie. Urzędnicy powinni dążyć do powstawania pasaży handlowych w ramach istniejącej zabudowy. Galerie obniżają komfort życia okolicznych mieszkańców, nie dając zupełnie nic w zamian. Ze względu na specyfikę oraz narastające w okuł nich problemy powinny powstawać na uboczach miast (vde Riviera)

      • 5 8

    • Powiedział ktoś kto był najdalej w Tczewie

      Byłeś w Rosji lub Afryce ? Nie ? No właśnie

      • 9 8

    • Ty już dawno umarłeś

      Zwłaszcza umysłowo.

      • 1 2

  • mam nadzieję, że po zakończeniu budowy (1)

    tramwaj linii 11 wróci na swoją stałą trasę przez 3 Maja w obie strony!

    • 11 1

    • Widziałem na harmonogramie budowy, że ruch tramwajowy na 3 Maja na odcinku od Huciska do Armii krajowej będzie wstrzymywany do końca roku, więc tramwaj linii 11 powinien wrócić na 3 Maja na początku przyszłego roku

      • 5 0

  • W wielu krajach takie centra burzą

    Ale widać Polska musi przejść tą sama drogę - wybudować i zburzyć.

    • 21 3

  • w Paryżu

    takie molochy są na obrzeżach miasta. W całym centrum nigdzie nie widziałem nawet obiektu wielkości Madisona (ew pod Luwrem, ale to pod ziemią schowane).

    za to u nas w centrum, sasysając do środka wszystkich kupujących, przez co chodniki pustoszeją, a ulice poszerza się o kolejne pasy, żeby zrobić do tych centrów handlowych dojazdy, które i tak się korkują.

    • 23 4

  • (1)

    Ciekawe jak rozwiążą problem pociągów z towarami niebezpiecznymi? Owe przez tunel nie mogą przyjeżdżać. Jedyna droga to przez Kościerzynę.

    • 12 3

    • Niestety już rozwiązali. Tunel został podwyższony z tego powodu.

      Niestety już rozwiązali. Tunel został podwyższony z tego powodu.
      To jedna z argumentacji, za ulokowanie olbrzymiego parkingu nad tunelem, który nie koliduje z podwyższeniem wysokości .

      • 4 2

  • ostatnie podrygi PO, które pozwoliły obcemu kapitałowi zająć tak wielką część miasta.

    • 21 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane