- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (191 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (125 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (54 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (122 opinie)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Jak drogowcy są przygotowani do zimy?
Padający za oknem śnieg sprawia, że znów wraca pytanie, jak do zimy przygotowani są drogowcy w Trójmieście. Postanowiliśmy to sprawdzić. Sprzęt czeka w gotowości, a niwelowanie skutków zimy może pochłonąć w tym sezonie nawet 30 mln zł.
I. Gdynia
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni odpowiada za zimowe utrzymanie dróg, chodników i ścieżek rowerowych w mieście. Do związanych z tym zadań wyłania prywatne firmy, które w okresie od listopada do połowy kwietnia muszą zapewnić pełne zabezpieczenie kadrowe i sprzętowe.
- Miasto Gdynia na ten cel przeznaczyło 14 mln zł. Jeśli okażą się to niewystarczające środki, pula pieniędzy na odśnieżanie zostanie zwiększona - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
W ramach akcji zima do utrzymania przejezdności na ulicach w gotowości jest:
- 35 pługoposypywarek (w tym 28 wyposażonych w urządzenia solankowe);
- 3 pługi klinowe;
- 23 ciągniki z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach;
- 1 ładowarka samojezdna.
Pojazdy pracujące na drogach wyposażone będą w urządzenia GPS do zdalnego monitorowania pracy sprzętu. Dzięki temu możliwa jest m.in. bieżąca lokalizacja pojazdów uczestniczących w akcji zimowej i rejestracja informacji o wykonywanych zabiegach, ze zobrazowaniem sytuacji na mapach cyfrowych miasta.
Dodatkowo, na potrzeby utrzymania zimowego chodników, dróg rowerowych i strefy płatnego parkowania, wykonawcy zabezpieczyli 27 ciągników z pługami i 9 samochodów ciężarowych.
Drogi położone na terenie Gdyni zostały podzielone na pięć kategorii utrzymania - w zależności od natężenia ruchu i znaczenia w sieci komunikacyjnej miasta. Najwyższy standard utrzymania zimowego obowiązuje na drogach, na których odbywa się komunikacja miejska (kat. Is i I).
Do kategorii II zaliczono drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym, z lokalizacją ważnych obiektów użyteczności publicznej. Pozostałe drogi, o lokalnym znaczeniu, są zaliczone do III i IV kategorii utrzymania. W bieżącym sezonie zimowym stałym utrzymaniem objęte będą drogi o łącznej długości ok. 462 km.
Do usuwania skutków zimy wykonawcy przystępują równocześnie na wszystkich kategoriach dróg objętych stałym utrzymaniem, na których wymagane jest podjęcie działań. Prace na drogach III i IV kategorii prowadzone są z wykorzystaniem innego sprzętu, dostosowanego do charakteru tych ulic (często wąskie, z parkującymi samochodami uniemożliwiającymi przejazd dużych pojazdów i pługopiaskarek).
II. Sopot
Miasto Sopot, jak co roku, będzie odśnieżało własnymi zasobami. W tym celu zostało już zgromadzone 1,2 tys. ton piasku i 600 ton soli. Koszty utrzymania zimowego dróg, tak jak w latach poprzednich, prawdopodobnie wyniosą ok. 1 mln zł.
Sprzęt w gotowości do obsługi akcji zima na terenie dróg publicznych miasta Sopotu to:
- pługopiaskarka - 6 szt.
- ciągniki - 5 szt.
- samochody dostawcze - 2 szt.
- miniładowarka Bobcat - 1 szt.
- koparko-ładowarka - 2 szt.
- odśnieżarka 1 szt.
- odśnieżarka wirnikowa 2 szt.
III. Gdańsk
W Gdańsku za odśnieżanie dróg publicznych o łącznej długości 941 km odpowiada GZDiZ. Podstawowy układ komunikacyjny (drogi tranzytowe, uczęszczane przez komunikację) liczy aż 584 km.
- W roku budżetowym 2018 na utrzymanie zimowe dróg zaplanowano 15,5 mln zł - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Różnice zasilą bądź uszczuplą budżet technicznego utrzymania dróg. Jeśli wszystkie pieniądze nie zostaną wydane, zasilą budżet technicznego utrzymania dróg lub odwrotnie, budżet technicznego utrzymania dróg zostanie okrojony, jeśli wydatki na zimowe utrzymanie zostaną przekroczone.
Sprzęt do usuwania skutków zimy na gdańskich drogach podstawowego układu komunikacyjnego:
- pługoposypywarki - 40 szt.
- w tym auta wyposażone w zraszacze solanką - 8 szt.
- pługoposypywarki lub samochody uzbrojone w pługi odśnieżne - 16 szt.
- ładowarki hydrauliczne - 3 szt.
- samochody interwencyjne (z obsadą dwuosobową każdy) do likwidacji punktowej śliskości - 2 szt.
- wytwornice solanki (o wydajności umożliwiającej zmagazynowanie solanki o pojemności nie mniejszej niż 10 000 litrów) - 2 szt.
W przypadku bardzo trudnych warunków zimowych przewidziano wprowadzenie do akcji pojazdu z pługiem wirnikowym.
Standard utrzymania zimowego:
- odpłużenie pokrywy śnieżnej z jezdni oraz posypanie jej środkami chemicznymi lub kruszywem,
- czas przystąpienia do usuwania skutków zimy: dla jednostek dyżurujących - niezwłocznie.
Pozostałe jednostki w ciągu 2 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych.
Czas zakończenia akcji:
- zima lekka - w ciągu 2 godzin liczonych od upłynięcia czasu przewidzianego na wprowadzenie sprzętu do akcji;
- zima średnia - w ciągu 2 godzin liczonych od czasu ustania opadów śniegu;
- zima ciężka - na drogach prowadzących komunikację zbiorową w ciągu 4 godzin od chwili ustania opadów śniegu i w ciągu 8 godzin na całym podstawowym układzie komunikacyjnym;
- zima o skrajnie ciężkim przebiegu (intensywne, długotrwałe opady śniegu połączone z zawieją i zamiecią śnieżną) - działania skoncentrowane zostaną na ciągłym usuwaniu skutków zimy na drogach tranzytowych oraz prowadzących komunikację zbiorową.
Warto zaznaczyć, że odśnieżanie dróg gminnych i dróg wewnętrznych poza podstawowym układem może trwać od 2 do 8 godzin. Miasto Gdańsk w tym celu podzielono na sześć rejonów, każdy z nich przypadł firmie.
Miejsca
Opinie (132)
-
2017-11-22 11:58
popatrzcie na kasę (5)
Gdańsk przeznacza na akcję zimową 15,5 mln a dużo mniejsza i mniej ludna Gdynia 14 mln. I tu jest odpowiedź dlaczego gdynianie tak lubią Szczura. Co z tego, że w Gdańsku mamy wiele inwestycji jak po ich ukończeniu nikt nie dba należycie o infrastrukturę. Popatrzcie jak przy pięknej nowej Kartuskiej latem przy krawężnikach rośnie trawa i rozsadza szczeliny. Zimą wejdzie tam woda i zamarźnie powiększając ubytki. Utrzymanie infrastruktury publicznej w Gdańsku to jakiś dramat!
- 8 4
-
2017-11-22 12:00
kasę trzeba jeszcze efektywnie wydawać
- 3 0
-
2017-11-22 12:09
Brawo Panie Wojciechu! Liczy same mówią za siebie!
- 0 3
-
2017-11-22 12:31
Sypanie solą nowej infrastruktury to jest dbanie o nią? Chyba niszczenie! (2)
To jest dbanie o front prac na przyszłość! Aby było za parę lat znów co remontować.
- 3 1
-
2017-11-22 12:47
Spokojnie za parę lat to będą miniaturowe nanoroboty usuwające bez szkód śnieg z dróg.
- 1 0
-
2017-11-23 11:53
a skąd wiesz, że Gdynia przeznacza kasę tylko na sól?
- 1 0
-
2017-11-22 12:01
Obowiązkiem miast powiatów ( Gdańsk , Gdynia ) jest również wywożenie śniegu zgarnietego przez
zarządców /właścicieli domów na pryzmy.. o czym całkowicie zapominają. Obowiazek wynikający z ustawy.
- 7 0
-
2017-11-22 12:03
słoiki zatrudnić do odśnieżania ulic (1)
- 6 3
-
2017-11-22 12:10
Siedzą w ciepłych biurach w Olivie.
- 4 0
-
2017-11-22 12:10
zazwyczaj przygotowani są przed zimą
- 6 1
-
2017-11-22 12:12
(1)
A mnie ciekawi ile z tych 30 baniek ma Kowalski ktory jezdzi dzien i noc za fajera 10 -15 zl? bo kwoty na to sa extra a zarobki?
- 4 2
-
2017-11-22 12:21
Ja nie narzekam, założyłem firmę, kuilem pług, jak spadnie śnieg mam podpisany kontrakt na odśnieżenie dwóch ulic, minus że czasem trzeba wstać w nocy, a potem isć rano do roboty, ale niezła sumka i tak wpada.
- 2 2
-
2017-11-22 12:23
teraz zaczynaja szaleć a jak zupełnie da zima we znaki to będzie budżet wyczerpany. tradycyjnie
- 3 2
-
2017-11-22 12:25
Gdynia 14 Gdansk 15.5 a wielkość nie porównywalną
- 1 3
-
2017-11-22 13:26
jak zwykle
- 1 1
-
2017-11-22 13:27
Ekolodzy i biolodzy oraz chemicy proszę wstrzymać degradacje środowiska naturalnego oraz wód gruntowych - zatrzymajcie sypanie
- 4 1
-
2017-11-22 13:28
Sól nas pożre
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.