- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (890 opinii)
- 2 Nielegalne śmietniska zmorą mieszkańców (88 opinii)
- 3 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (74 opinie)
- 4 Róże w Cisowej, głazy w Wielkim Kacku (12 opinii)
- 5 Wybory europosłów: głosuj, gdzie chcesz (138 opinii)
- 6 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (349 opinii)
Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
30-stronicowy projekt Strategii Rozwoju Gdyni, określający rozwój miasta na najbliższe lata, jest gotowy. Do 8 marca urzędnicy czekają na opinie mieszkańców, które zakończą proces konsultacji. Później dokument przyjmą radni miasta.
Warsztaty, spotkania i ankieta
Dokument miał powstawać przy udziale gdynian biorących udział w konsultacjach. Od tego czasu udało się zorganizować m.in. kilka spotkań warsztatowych z mieszkańcami i przedsiębiorcami, pojawiła się też ankieta. Wypełniło ją 730 osób, z czego 2/3 to rodowici gdynianie mieszkający tu do teraz.
Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania, głównie z racji bliskości morza i niewielkiej powierzchni.
W propozycjach dla władz miasta jest: stawianie na inwestycje zwiększające rynek pracy, ekologię i dbanie o dostęp starszych do służby zdrowia, kultury i sportu. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.
30 stron o wizji miasta
30-stronicowy projekt dokumentu jest gotowy. Można zapoznać się z nim na stronie internetowej miasta.
Zakłada on m.in. kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem ważnej roli mobilności pieszej i rowerowej oraz publicznego transportu zbiorowego i dalsze inwestowanie w obiekty kultury, rekreacji i rozrywki dla mieszkańców. Ich aktywizacja ma się odbywać przez działania rewitalizacyjne.
Wśród innych zapowiedzi jest rozwijanie zdywersyfikowanego systemu wsparcia budownictwa mieszkaniowego, w tym mieszkań na wynajem, obsługa północnych dzielnic miasta przez transport szynowy, wprowadzenie roweru miejskiego i spójnego systemu parkowania w połączeniu z tworzeniem stref pieszych.
W projekcie można znaleźć także takie cele, jak uruchomienie operacji cywilnych na lotnisku Gdynia-Kosakowo czy budowa bezkolizyjnych przejazdów kolejowych. Nadal mają być też mocnym punktem rozwoju miasta imprezy sportowe, a dla mieszkańców ma pojawiać się więcej miejsc zielonych.
Wydział strategii nadzoruje
Ile z zapowiedzi zostanie zrealizowanych lub wdrożonych, a ile pozostanie marzeniami na papierze, okaże się za kilka lat. Jak pokazuje przykład poprzedniego dokumentu, który zakładał m.in. budowę Forum Kultury w Parku Rady Europy, z zachwytami trzeba poczekać. Stopniem realizacji zamierzeń i analizą danych statystycznych ma zajmować się wydział strategii.
- Na podstawie sprawozdań z realizacji programów, projektów i zadań strategicznych komórka ta będzie przygotowywać raporty z wykonania strategii. W ich treści znajdzie się podsumowanie realizowanych działań, poniesionych nakładów oraz ocena bezpośrednich efektów/skutków ich wdrażania - czytamy w projekcie dokumentu.
Swoje uwagi do zapisów mieszkańcy mogą składać do 8 marca: pocztą, osobiście w wydziale strategii lub przez internet. Ankieta dostępna na stronach miasta zakłada zgłoszenie propozycji do konkretnych punktów. Dyskusję nad dokumentem zaplanowano na 27 lutego w Infoboksie. Wtedy będzie można osobiście przedstawić swoje wątpliwości.
- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - przekonuje od lat Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Strategia rozwoju Gdyni zostanie ostatecznie przyjęta w tym roku przez miejskich radnych.
Opinie (243) 1 zablokowana
-
2017-02-20 22:45
Marzy mi się Gdynia taka jaka powstała dla jakiego celu. Silna gospodarka morska odrodzenie Plo,stoczni. Marzy mi się rozwój miasta naturalny poprzez gospodarkę np więcej statków więcej taxi mieście pracy. A teraz? Mają ludzi za nic podatki dla zwykłych ludzi Biedronki i drbilizmy DOSC
- 2 0
-
2017-02-20 09:31
Port lotniczy! (2)
To jest bardzo wazna inwestycja ktora tylko czeka zeby ja zamknac i jest kluczowa dla rozwoju Gdyni a co najwazniejsze pociagnie za soba szeger innych waznych inwestycji takicj jak dojazd kolejka PKM (czy skm) do portu lotniczego, nowe drogi wreszcie jakies cywilizowane i madre rozwiazanie komunikacji miejskiej z pogorzem, obluzem i oksywiem. Konieczna alternatywa dla trasy kwiatkowskiego.
Byc moze tak jak to jest w przypadku Rebiechowa duze przestrzenie biurowe gdzie np mieszcza sie biura np CISCO. Mysle ze Gdynia ma jeszcze lepsze polozenie bardziej atrakcyjna lokalizacje lotniska, i bliskosc morza (zatoki), co jest kolosanym magnesem. Wiec jeszcze raz LOTNISKO, bez lotniska dalej bedziemy stac w korkach na kwiatkowskiego, na obluzy, pogorzu i oksywiu!
Pozdrawiam- 14 3
-
2017-02-20 22:44
No tak - bez lotniska nie da sie przedluzyc PKM do polnocnych dzielnic, nie da sie poprawic drog.
... najpierw lotnisko, a potem pomyslimy o skomunikowaniu go... I okolicznych dzielnic z centrum miasta I reszta sieci drogowej. Troche to na opak, ale OK - najpierw zrobmy lotnisko do ktorego ciezko bedzie dojechac (remonty estakady I jej niewydolnosc), a jak to zniecheci pasazerow to zrobimy drogi...
Piszesz, ze gdynskie lotnisko ma lepsza lokalizacje niz LW - tylko w przypadku dojazdu od zachodu.
Mieszkam w Redlowie - zgadnij do ktorego lotniska ma lepszy dojazd?
Z ktorego lotniska jest blizej do najblizszej drogi szybkiego ruchu/autostrady?- 0 1
-
2017-02-20 21:39
port lotniczy dobry pomysł
bardzo dobry
- 1 0
-
2017-02-20 08:43
Polanka redłovvska (2)
Kochani dlaczego nie vvalczymy o basen na polance redłovvskiej.
- 18 2
-
2017-02-20 22:43
Baseny to są w szpitalu, my chcemy ToiToia na polance!
- 0 0
-
2017-02-20 13:14
No właśnie ludzie obudzcie się
- 2 1
-
2017-02-20 07:55
W centrum Gdyni niestety brak pola golfowego. (2)
- 19 1
-
2017-02-20 22:41
Masz na myśli darmowy parking, żebyś mógł Golfa zaparkować?
- 0 0
-
2017-02-20 09:39
i czerwonego dywanu dla "obłużan" i innych "gdańszczanek, januszy, adamów i marianów z wąsem"
- 1 2
-
2017-02-20 09:08
Strategia bardzo zachowawcza nic z większego polotu (5)
jak np. Centrum Sportów Zimowych przy Górze Donas ? Widać władze miasta już się wypaliły i nic więcej nie chcą realizować oprócz polepszania stanu. Być może boją się do końca ujawniać aby inni nie przechwycili ci co mają lepsze układy w dostępie do kasy, ucha prezesa lub w inny sposób mogą skopiować i uważać za własny.
Nie ma nic z możliwości powiększenia miasta więc pozostanie nam 250-tysięczna Gdynia, miasta średniej wielkości zapewnienia mieszkańcom wszelkie zalety życia w dużym mieście (np. rozrywka, kultura, sport), a z drugiej nic na miarę Wendy większej rozbudowy i ściągnięciu dużych środków inwestycyjnych w tym unijnych, jeszcze większych innowacji społecznych czy polepszenia nowoczesnych komunikacyjnych problemów np. tunelu łączącego Oksywie z Śródmieściem, oraz budowy np. na Międzytorzu większych budynków niż ST jak to bywa w wielkich aglomeracjach. Miasto "jedzie" jak zwykle na wpływie specyficznego wspaniałego położenie i ukształtowania aglomeracji (otwartego na morze i TPK), a także na jej jego młodej historii i wiążący się z tym silny, lokalny patriotyzm i poczucie obywatelskości.
Nie widzą nowej alternatywnej możliwości na Forum Kultury - przecież kilka nowoczesnych budynków, gdzie miały powstać super biblioteka, mediateka, teatr miejski, galerie są nam niezbędne ? Mało także nowości jeśli chodzi o Gdynię DZIELNICOWA ?
Wg mnie to oceniam na 4, a plus ew. jedynie za nieujawnienie wszystkich zamysłów rozwojowych:)- 4 5
-
2017-02-20 09:49
cały PiS, zlikwidować wszystko, żeby nic nie było (4)
- 2 4
-
2017-02-20 20:53
Nie jestem z PiS! Nie pisze żeby nic nie było, ale żeby było więcej, ciekawiej,a Gdynia inaczej wyglądała świecie (3)
Najprościej wszystko obsobaczyć a na dodatek wylać jeszcze pomyje - w tym jesteśmy mistrzami świata, a jeśli chodzi o coś konstruktywnego to już gorzej.
Jak czytam większość informacji, zjawisk, procesów, z którymi stykam się na co dzień, to jednak Gdynia może nie tak jak kiedyś w "gdyńskim tempie", ale jednak planowo i w miarę mądrze się rozwija. Bardzo bym chciał, aby te potrzebne i ładne przetrwały próby czasu. A opracowania Gdynia future stanowiły nie jedynie smog informacyjny jak mawia polski cybernetyk prof. Ryszard Tadeusiewicz - naukowiec z uczelni syna p.Szczurka, który stworzył to pojęcie, a działa podobnie jak smog atmosferyczny, którego chcielibyśmy natomiast w Gdyni jak najmniej. - co kilkakrotnie pojawia się w opracowaniu"Strategii Rozwoju Gdyni".
Brakuje mi w tej Strategii poza ww. także;
- zbyt mało w naszym społeczeństwie miejsca dla wspomagania ludzi w IT, robotów i innych form pośrednich. Mało także entuzjastycznie opracowanie odnosi sssię do technologii komunikacji z maszynami i łączność bezprzewodowej
- pomysły na zdrowe alternatywne metody pozyskiwania żywności dobre zamienniki mięsa, ważnego źródła łatwo przyswajalnego białka i inne.
- wykorzystania w szkołach technicznych warsztatów branżowych dla innowacyjnych metod społecznych, które dadzą możliwość samostypedialną zwłaszcza dla młodych zdolnych a nie zawsze zasobnych,
- inicjowanie wykorzystywania, robotów, awatarów,.. sprawnych i odpornych na morskie i okołomorskie warunki robotycznych ciał niepotrzebujących aparatury podtrzymującej życie, dozorowanych z dronów, którymi będziemy kierować z UM/ i innych w Gdyni.
- mało też jest nt. poszerzenia wykorzystania sztucznej inteligencji(AI), która już dziś jest częścią naszego życia, a przecież działa też w Tristarze.
- nie zawala mnie także OZE, dlaczego sieć trolejbusowa (mało e-busów) nie chce się uzależnić od monopolistów energetyki, tworząc własne alternatywne źródła w postaci farmy wiatrakowej, wyk.fal, słońca, itd.
- nic nie zauważywszy na temat wspierania przemysłu kosmicznego, rozbudowy lotniska i powiązanych z nim różnych funkcji w tym zagospodarowania torpedownii, bunkrów na ciekawe destynacji np. muzealne, harcerskie, ... i pozyskanie na to środków unijnych.
- co prawda pisze się w opracowaniu o "czystości miasta", ale brak w nim informacji jak zmienić ten trend, dlaczego nic nie ma o np.uczenia się nie tylko jak recyklować odpadki, ale również przyzwyczajać naszych mieszkańców do myśli, że wszystko, czegokolwiek używamy, powinno nadawać się do ponownego wykorzystania, a za celowe zaśmiecanie nakładać solenne restrykcje.
- postarać się o przejęcie przez miasto przystanków SKM, bo to co jest obecnie to kpina i III świat. Np. częściowo przykrycie torów kolejowych i Drogi Różowej przy przystanku w Redłowie pozwoliłoby rozwiązać problem dostępu niepełnosprawnych do PPNT, poszerzyć i rozbudować Eksperyment i w sposób cywilizowany korzystać z przystanku a takich ewenementy mamy na terenie Gdyni wszędzie.
- Wiemy, że 90% materiału w internecie to śmieci twórzmy w Gdyni mobilne certyfikowane miejsca gdzie można będzie spotkać podobnych sobie indywidualistów o zbieżnych poglądach i zainteresowaniach dalekich od nawalającego się partyjniactwa. Dlaczego razem np.w dzielnicach nie mamy tworzyć horyzontalnej sieci komunikacji, niezależnej od "suwerena"partii, rządów czy globalnych korporacji , piętnaście lat to naprawdę w informatyce cała epoka.- 1 1
-
2017-02-20 22:38
Fajne... Może...
Ma jedną wadę - nie istnieje a wytworzenie to mnóstwo kasy. Która będzie się rozchodzić bokami, tak jak unijne dotacje... Chciałbym ale nie jestem optymistą...- 1 0
-
2017-02-20 21:38
jak zwykle dużo napisane i zero konkretów (1)
takie PiSowskie bajanie i tropienie spisków
a konkretnej roboty zero,
kto wam tym razem przeszkadza, Tusk?- 0 1
-
2017-02-20 21:55
To co przez 8 lat Tusek ze swoją ferajną nakręcił przeciw Gdyni,
obecnie przez 15 lat trzeba będzie odbudowywać, a swiat błyskawicznie pędzi do przodu.
- 0 0
-
2017-02-20 17:01
Ja widzę to tak za 15 lat: (3)
- PKM/SKM do północnych dzielnic.
- droga czerwona do portu i OPAT
- przegubowe trolejbusy z wydajnymi akumulatorami i dobudowane bus pasy na ul. Morskiej, Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, Władysława IV, J. Wiśniewskiego
- lotnisko z krajowymi lotami
- dworzec kolejowy w Chyloni z prawdziwego zdarzenia (zatrzymują się na nim wszystkie pociągi w tym pośpieszne) wraz z wyremontowaną pętlą autobusowo-trolejbusową
- tunel pod torami na Puckiej wraz z bez kolizyjnym przejazdem kolejowym na Hutniczej przez tory (koło ul. Piaskowej)
- Arka Gdynia zdobywa mistrzostwo i awansuje do ligi mistrzów- 15 3
-
2017-02-20 22:32
Trzymam kciuki! ;)
- 0 0
-
2017-02-20 20:50
Zapomniałeś o kosmodromie
I porcie oceanicznym.
- 1 3
-
2017-02-20 17:05
Zwłaszcza ostatni punkt arka zdobywa mistrzostwo polski
- 1 2
-
2017-02-20 16:50
Żałosna propaganda. To nie żaden wzrost, tylko odrobienie tragicznego spadku z 2015 roku. (1)
Port ma obroty na poziomie z 2014 roku.
- 7 3
-
2017-02-20 22:27
dtc
A sąsiad się dopiero rozkręca...
No i Elbląg drepta w kolejce... ;)- 0 0
-
2017-02-20 08:24
Za 15 lat: (5)
-brak dużych zakładów pracy
-wciąż brak tunelu pod Pucka
-niszczejące lotnisko w Babich Dołach
-wycinka TPK i zabudowywanie go przez developerów
-brak stoczni
-cena za parkowanie w strefie - 10zł/h- 33 3
-
2017-02-20 09:46
marzy ci się proletariat chłoporobotniczy jak za starych, dobrych czasów? (4)
takiej dobrej zmiany pragniesz?
- 3 7
-
2017-02-20 22:26
Zapamiętamy tę pogardę dla przeciętnego obywatela...
- 0 0
-
2017-02-20 10:04
(2)
Wg ciebie powinni w Gdyni pozostać tylko bankowcy i informatycy. I wszyscy piękni młodzi i bogaci. "Zwykłych" ludzi eksmitować w okolice Kościerzyny i niech dojeżdżają do pracy usługiwać "PANOM".
Rozumiem o co poprzednikowi chodzi. wcześniej miasto żyło z portu stoczni i zakładów kooperujących w których pracę mógł znaleźć każdy z różnym wykształceniem. A co jest teraz? Miasto rozrasta się w kierunku morza co nie jest właściwym kursem. Najlepiej zlikwidować port i stocznie, pozyskać teren , wybudować nasz "polski manhatan". Wenda i Kwiatkowski w grobach się przewracają a ich wizje i idee legną w gruzach. Razem ze śmiercią Franki Gdynia zaczęła się staczać.- 10 2
-
2017-02-20 21:37
roboty będa pracować w przyszłości (1)
a mięso armatnie do czego nam ma służyć?
wojnę marsjanom wypowiemy?- 0 1
-
2017-02-20 22:10
nędzna prowokacja
I roboty podzielą się z Tobą tym co wytworzą?
I pewnie same się zrobią i dostarczą?
I nie będą mieć właściciela, który na ich działaniu będzie chciał zarobić?- 0 0
-
2017-02-20 13:42
Apartamenty (2)
Na terenach po Dalmorze stworzyć przemysł związany z morzem . Miejsca pracy , większy port i stocznie a nie lux dzielnice .
- 15 2
-
2017-02-20 14:27
a kto według ciebie "tworzy przemysł związany z morzem? Miasto czy raczej biznes? (1)
- 1 4
-
2017-02-20 22:25
to stan umysłu...
Skala tego biznesu przerasta możliwości miasta i związanych z nim "kręgów gospodarczych". Również mentalnie...
Dziwić może natomiast pasywność portu. Tym bardziej, że Australijczycy z DTC najpierw rozmawiali z Gdynią... Stocznię zabito już wcześniej. Więc ogólnie, chyba brakuje nowego Kwiatkowskiego...- 0 0
-
2017-02-20 14:05
Za 15 lat (2)
Przede wszystkim park Rady Europy powinien zostac parkiem rekreacyjnym,zadnego Forum kultury w tym miejscu nie potrzeba. Drugie- na Polance Redłowskiej powinien powstać duzy basen,latem odkryty,zima zakryty,wraz z całą inftastruktura sanitarno-gastronomiczną.
- 7 1
-
2017-02-20 14:26
jeśli znajdzie się sponsor- inwestor to będą baseny (1)
to w naszym klimacie i blisko sopockiego oraz w Redzie aqua - parku będzie kompletna porażka ekonomiczna
- 1 1
-
2017-02-20 22:15
Gdzie reda a gdzie Polanka z reszta basen juz tam był i tłumy tez były
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.