• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat

Patryk Szczerba
20 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jedną z inwestycji, którą Gdynia chce ukończyć w najbliższych latach, jest basen olimpijski. Jedną z inwestycji, którą Gdynia chce ukończyć w najbliższych latach, jest basen olimpijski.

30-stronicowy projekt Strategii Rozwoju Gdyni, określający rozwój miasta na najbliższe lata, jest gotowy. Do 8 marca urzędnicy czekają na opinie mieszkańców, które zakończą proces konsultacji. Później dokument przyjmą radni miasta.



Czy za 15 lat Trójmiasto nadal będzie atrakcyjnym miejscem do życia?

Pierwsze sygnały o tym, że konieczna jest aktualizacja strategii, pojawiły się w 2013 roku. Do wiosny 2016 roku niewiele się w tej sprawie działo. Sprawa ruszyła z miejsca wraz z utworzeniem w Urzędzie Miasta nowej komórki - wydziału strategii. Wtedy zapowiedziano start prac nad projektem, który ma zostać przyjęty na jednej z najbliższych sesji rady miasta.

Warsztaty, spotkania i ankieta

Dokument miał powstawać przy udziale gdynian biorących udział w konsultacjach. Od tego czasu udało się zorganizować m.in. kilka spotkań warsztatowych z mieszkańcami i przedsiębiorcami, pojawiła się też ankieta. Wypełniło ją 730 osób, z czego 2/3 to rodowici gdynianie mieszkający tu do teraz.

Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania, głównie z racji bliskości morza i niewielkiej powierzchni.

Dominującą rolę sportu podkreślić ma też nowe lodowisko. Dominującą rolę sportu podkreślić ma też nowe lodowisko.
W propozycjach dla władz miasta jest: stawianie na inwestycje zwiększające rynek pracy, ekologię i dbanie o dostęp starszych do służby zdrowia, kultury i sportu. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

30 stron o wizji miasta

30-stronicowy projekt dokumentu jest gotowy. Można zapoznać się z nim na stronie internetowej miasta.

Zakłada on m.in. kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem ważnej roli mobilności pieszej i  rowerowej oraz publicznego transportu zbiorowego i dalsze inwestowanie w obiekty kultury, rekreacji i rozrywki dla mieszkańców. Ich aktywizacja ma się odbywać przez działania rewitalizacyjne.

Na terenach po Dalmorze na początek "wyrośnie" sześć budynków mieszkalnych z mariną. Na terenach po Dalmorze na początek "wyrośnie" sześć budynków mieszkalnych z mariną.
Wśród innych zapowiedzi jest rozwijanie zdywersyfikowanego systemu wsparcia budownictwa mieszkaniowego, w tym mieszkań na wynajem, obsługa północnych dzielnic miasta przez transport szynowy, wprowadzenie roweru miejskiego i spójnego systemu parkowania w połączeniu z tworzeniem stref pieszych.

W projekcie można znaleźć także takie cele, jak uruchomienie operacji cywilnych na lotnisku Gdynia-Kosakowo czy budowa bezkolizyjnych przejazdów kolejowych. Nadal mają być też mocnym punktem rozwoju miasta imprezy sportowe, a dla mieszkańców ma pojawiać się więcej miejsc zielonych.

Wydział strategii nadzoruje

Ile z zapowiedzi zostanie zrealizowanych lub wdrożonych, a ile pozostanie marzeniami na papierze, okaże się za kilka lat. Jak pokazuje przykład poprzedniego dokumentu, który zakładał m.in. budowę Forum Kultury w Parku Rady Europy, z zachwytami trzeba poczekać. Stopniem realizacji zamierzeń i analizą danych statystycznych ma zajmować się wydział strategii.

W najbliższych miesiącach ruszy również dalsza rozbudowa Waterfrontu. W najbliższych miesiącach ruszy również dalsza rozbudowa Waterfrontu.
- Na podstawie sprawozdań z realizacji programów, projektów i zadań strategicznych komórka ta będzie przygotowywać raporty z  wykonania strategii. W  ich treści znajdzie się podsumowanie realizowanych działań, poniesionych nakładów oraz ocena bezpośrednich efektów/skutków ich wdrażania - czytamy w projekcie dokumentu.
Swoje uwagi do zapisów mieszkańcy mogą składać do 8 marca: pocztą, osobiście w wydziale strategii lub przez internet. Ankieta dostępna na stronach miasta zakłada zgłoszenie propozycji do konkretnych punktów. Dyskusję nad dokumentem zaplanowano na 27 lutego w Infoboksie. Wtedy będzie można osobiście przedstawić swoje wątpliwości.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia szykuje się do budowy nowego terminala promowego. Nie wiadomo, kiedy inwestycja powstanie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia szykuje się do budowy nowego terminala promowego. Nie wiadomo, kiedy inwestycja powstanie.
- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - przekonuje od lat Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Strategia rozwoju Gdyni zostanie ostatecznie przyjęta w tym roku przez miejskich radnych.

Opinie (243) 1 zablokowana

  • Marzy mi się Gdynia taka jaka powstała dla jakiego celu. Silna gospodarka morska odrodzenie Plo,stoczni. Marzy mi się rozwój miasta naturalny poprzez gospodarkę np więcej statków więcej taxi mieście pracy. A teraz? Mają ludzi za nic podatki dla zwykłych ludzi Biedronki i drbilizmy DOSC

    • 2 0

  • Port lotniczy! (2)

    To jest bardzo wazna inwestycja ktora tylko czeka zeby ja zamknac i jest kluczowa dla rozwoju Gdyni a co najwazniejsze pociagnie za soba szeger innych waznych inwestycji takicj jak dojazd kolejka PKM (czy skm) do portu lotniczego, nowe drogi wreszcie jakies cywilizowane i madre rozwiazanie komunikacji miejskiej z pogorzem, obluzem i oksywiem. Konieczna alternatywa dla trasy kwiatkowskiego.
    Byc moze tak jak to jest w przypadku Rebiechowa duze przestrzenie biurowe gdzie np mieszcza sie biura np CISCO. Mysle ze Gdynia ma jeszcze lepsze polozenie bardziej atrakcyjna lokalizacje lotniska, i bliskosc morza (zatoki), co jest kolosanym magnesem. Wiec jeszcze raz LOTNISKO, bez lotniska dalej bedziemy stac w korkach na kwiatkowskiego, na obluzy, pogorzu i oksywiu!
    Pozdrawiam

    • 14 3

    • No tak - bez lotniska nie da sie przedluzyc PKM do polnocnych dzielnic, nie da sie poprawic drog.

      ... najpierw lotnisko, a potem pomyslimy o skomunikowaniu go... I okolicznych dzielnic z centrum miasta I reszta sieci drogowej. Troche to na opak, ale OK - najpierw zrobmy lotnisko do ktorego ciezko bedzie dojechac (remonty estakady I jej niewydolnosc), a jak to zniecheci pasazerow to zrobimy drogi...

      Piszesz, ze gdynskie lotnisko ma lepsza lokalizacje niz LW - tylko w przypadku dojazdu od zachodu.

      Mieszkam w Redlowie - zgadnij do ktorego lotniska ma lepszy dojazd?
      Z ktorego lotniska jest blizej do najblizszej drogi szybkiego ruchu/autostrady?

      • 0 1

    • port lotniczy dobry pomysł

      bardzo dobry

      • 1 0

  • Polanka redłovvska (2)

    Kochani dlaczego nie vvalczymy o basen na polance redłovvskiej.

    • 18 2

    • Baseny to są w szpitalu, my chcemy ToiToia na polance!

      • 0 0

    • No właśnie ludzie obudzcie się

      • 2 1

  • W centrum Gdyni niestety brak pola golfowego. (2)

    • 19 1

    • Masz na myśli darmowy parking, żebyś mógł Golfa zaparkować?

      • 0 0

    • i czerwonego dywanu dla "obłużan" i innych "gdańszczanek, januszy, adamów i marianów z wąsem"

      • 1 2

  • Strategia bardzo zachowawcza nic z większego polotu (5)

    jak np. Centrum Sportów Zimowych przy Górze Donas ? Widać władze miasta już się wypaliły i nic więcej nie chcą realizować oprócz polepszania stanu. Być może boją się do końca ujawniać aby inni nie przechwycili ci co mają lepsze układy w dostępie do kasy, ucha prezesa lub w inny sposób mogą skopiować i uważać za własny.
    Nie ma nic z możliwości powiększenia miasta więc pozostanie nam 250-tysięczna Gdynia, miasta średniej wielkości zapewnienia mieszkańcom wszelkie zalety życia w dużym mieście (np. rozrywka, kultura, sport), a z drugiej nic na miarę Wendy większej rozbudowy i ściągnięciu dużych środków inwestycyjnych w tym unijnych, jeszcze większych innowacji społecznych czy polepszenia nowoczesnych komunikacyjnych problemów np. tunelu łączącego Oksywie z Śródmieściem, oraz budowy np. na Międzytorzu większych budynków niż ST jak to bywa w wielkich aglomeracjach. Miasto "jedzie" jak zwykle na wpływie specyficznego wspaniałego położenie i ukształtowania aglomeracji (otwartego na morze i TPK), a także na jej jego młodej historii i wiążący się z tym silny, lokalny patriotyzm i poczucie obywatelskości.
    Nie widzą nowej alternatywnej możliwości na Forum Kultury - przecież kilka nowoczesnych budynków, gdzie miały powstać super biblioteka, mediateka, teatr miejski, galerie są nam niezbędne ? Mało także nowości jeśli chodzi o Gdynię DZIELNICOWA ?
    Wg mnie to oceniam na 4, a plus ew. jedynie za nieujawnienie wszystkich zamysłów rozwojowych:)

    • 4 5

    • cały PiS, zlikwidować wszystko, żeby nic nie było (4)

      • 2 4

      • Nie jestem z PiS! Nie pisze żeby nic nie było, ale żeby było więcej, ciekawiej,a Gdynia inaczej wyglądała świecie (3)

        Najprościej wszystko obsobaczyć a na dodatek wylać jeszcze pomyje - w tym jesteśmy mistrzami świata, a jeśli chodzi o coś konstruktywnego to już gorzej.
        Jak czytam większość informacji, zjawisk, procesów, z którymi stykam się na co dzień, to jednak Gdynia może nie tak jak kiedyś w "gdyńskim tempie", ale jednak planowo i w miarę mądrze się rozwija. Bardzo bym chciał, aby te potrzebne i ładne przetrwały próby czasu. A opracowania Gdynia future stanowiły nie jedynie smog informacyjny jak mawia polski cybernetyk prof. Ryszard Tadeusiewicz - naukowiec z uczelni syna p.Szczurka, który stworzył to pojęcie, a działa podobnie jak smog atmosferyczny, którego chcielibyśmy natomiast w Gdyni jak najmniej. - co kilkakrotnie pojawia się w opracowaniu"Strategii Rozwoju Gdyni".

        Brakuje mi w tej Strategii poza ww. także;
        - zbyt mało w naszym społeczeństwie miejsca dla wspomagania ludzi w IT, robotów i innych form pośrednich. Mało także entuzjastycznie opracowanie odnosi sssię do technologii komunikacji z maszynami i łączność bezprzewodowej
        - pomysły na zdrowe alternatywne metody pozyskiwania żywności dobre zamienniki mięsa, ważnego źródła łatwo przyswajalnego białka i inne.
        - wykorzystania w szkołach technicznych warsztatów branżowych dla innowacyjnych metod społecznych, które dadzą możliwość samostypedialną zwłaszcza dla młodych zdolnych a nie zawsze zasobnych,
        - inicjowanie wykorzystywania, robotów, awatarów,.. sprawnych i odpornych na morskie i okołomorskie warunki robotycznych ciał niepotrzebujących aparatury podtrzymującej życie, dozorowanych z dronów, którymi będziemy kierować z UM/ i innych w Gdyni.
        - mało też jest nt. poszerzenia wykorzystania sztucznej inteligencji(AI), która już dziś jest częścią naszego życia, a przecież działa też w Tristarze.
        - nie zawala mnie także OZE, dlaczego sieć trolejbusowa (mało e-busów) nie chce się uzależnić od monopolistów energetyki, tworząc własne alternatywne źródła w postaci farmy wiatrakowej, wyk.fal, słońca, itd.
        - nic nie zauważywszy na temat wspierania przemysłu kosmicznego, rozbudowy lotniska i powiązanych z nim różnych funkcji w tym zagospodarowania torpedownii, bunkrów na ciekawe destynacji np. muzealne, harcerskie, ... i pozyskanie na to środków unijnych.
        - co prawda pisze się w opracowaniu o "czystości miasta", ale brak w nim informacji jak zmienić ten trend, dlaczego nic nie ma o np.uczenia się nie tylko jak recyklować odpadki, ale również przyzwyczajać naszych mieszkańców do myśli, że wszystko, czegokolwiek używamy, powinno nadawać się do ponownego wykorzystania, a za celowe zaśmiecanie nakładać solenne restrykcje.
        - postarać się o przejęcie przez miasto przystanków SKM, bo to co jest obecnie to kpina i III świat. Np. częściowo przykrycie torów kolejowych i Drogi Różowej przy przystanku w Redłowie pozwoliłoby rozwiązać problem dostępu niepełnosprawnych do PPNT, poszerzyć i rozbudować Eksperyment i w sposób cywilizowany korzystać z przystanku a takich ewenementy mamy na terenie Gdyni wszędzie.
        - Wiemy, że 90% materiału w internecie to śmieci twórzmy w Gdyni mobilne certyfikowane miejsca gdzie można będzie spotkać podobnych sobie indywidualistów o zbieżnych poglądach i zainteresowaniach dalekich od nawalającego się partyjniactwa. Dlaczego razem np.w dzielnicach nie mamy tworzyć horyzontalnej sieci komunikacji, niezależnej od "suwerena"partii, rządów czy globalnych korporacji , piętnaście lat to naprawdę w informatyce cała epoka.

        • 1 1

        • Fajne... Może...
          Ma jedną wadę - nie istnieje a wytworzenie to mnóstwo kasy. Która będzie się rozchodzić bokami, tak jak unijne dotacje... Chciałbym ale nie jestem optymistą...

          • 1 0

        • jak zwykle dużo napisane i zero konkretów (1)

          takie PiSowskie bajanie i tropienie spisków
          a konkretnej roboty zero,

          kto wam tym razem przeszkadza, Tusk?

          • 0 1

          • To co przez 8 lat Tusek ze swoją ferajną nakręcił przeciw Gdyni,

            obecnie przez 15 lat trzeba będzie odbudowywać, a swiat błyskawicznie pędzi do przodu.

            • 0 0

  • Ja widzę to tak za 15 lat: (3)

    - PKM/SKM do północnych dzielnic.
    - droga czerwona do portu i OPAT
    - przegubowe trolejbusy z wydajnymi akumulatorami i dobudowane bus pasy na ul. Morskiej, Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, Władysława IV, J. Wiśniewskiego
    - lotnisko z krajowymi lotami
    - dworzec kolejowy w Chyloni z prawdziwego zdarzenia (zatrzymują się na nim wszystkie pociągi w tym pośpieszne) wraz z wyremontowaną pętlą autobusowo-trolejbusową
    - tunel pod torami na Puckiej wraz z bez kolizyjnym przejazdem kolejowym na Hutniczej przez tory (koło ul. Piaskowej)
    - Arka Gdynia zdobywa mistrzostwo i awansuje do ligi mistrzów

    • 15 3

    • Trzymam kciuki! ;)

      • 0 0

    • Zapomniałeś o kosmodromie

      I porcie oceanicznym.

      • 1 3

    • Zwłaszcza ostatni punkt arka zdobywa mistrzostwo polski

      • 1 2

  • Żałosna propaganda. To nie żaden wzrost, tylko odrobienie tragicznego spadku z 2015 roku. (1)

    Port ma obroty na poziomie z 2014 roku.

    • 7 3

    • dtc

      A sąsiad się dopiero rozkręca...
      No i Elbląg drepta w kolejce... ;)

      • 0 0

  • Za 15 lat: (5)

    -brak dużych zakładów pracy
    -wciąż brak tunelu pod Pucka
    -niszczejące lotnisko w Babich Dołach
    -wycinka TPK i zabudowywanie go przez developerów
    -brak stoczni
    -cena za parkowanie w strefie - 10zł/h

    • 33 3

    • marzy ci się proletariat chłoporobotniczy jak za starych, dobrych czasów? (4)

      takiej dobrej zmiany pragniesz?

      • 3 7

      • Zapamiętamy tę pogardę dla przeciętnego obywatela...

        • 0 0

      • (2)

        Wg ciebie powinni w Gdyni pozostać tylko bankowcy i informatycy. I wszyscy piękni młodzi i bogaci. "Zwykłych" ludzi eksmitować w okolice Kościerzyny i niech dojeżdżają do pracy usługiwać "PANOM".
        Rozumiem o co poprzednikowi chodzi. wcześniej miasto żyło z portu stoczni i zakładów kooperujących w których pracę mógł znaleźć każdy z różnym wykształceniem. A co jest teraz? Miasto rozrasta się w kierunku morza co nie jest właściwym kursem. Najlepiej zlikwidować port i stocznie, pozyskać teren , wybudować nasz "polski manhatan". Wenda i Kwiatkowski w grobach się przewracają a ich wizje i idee legną w gruzach. Razem ze śmiercią Franki Gdynia zaczęła się staczać.

        • 10 2

        • roboty będa pracować w przyszłości (1)

          a mięso armatnie do czego nam ma służyć?
          wojnę marsjanom wypowiemy?

          • 0 1

          • nędzna prowokacja

            I roboty podzielą się z Tobą tym co wytworzą?
            I pewnie same się zrobią i dostarczą?
            I nie będą mieć właściciela, który na ich działaniu będzie chciał zarobić?

            • 0 0

  • Apartamenty (2)

    Na terenach po Dalmorze stworzyć przemysł związany z morzem . Miejsca pracy , większy port i stocznie a nie lux dzielnice .

    • 15 2

    • a kto według ciebie "tworzy przemysł związany z morzem? Miasto czy raczej biznes? (1)

      • 1 4

      • to stan umysłu...

        Skala tego biznesu przerasta możliwości miasta i związanych z nim "kręgów gospodarczych". Również mentalnie...
        Dziwić może natomiast pasywność portu. Tym bardziej, że Australijczycy z DTC najpierw rozmawiali z Gdynią... Stocznię zabito już wcześniej. Więc ogólnie, chyba brakuje nowego Kwiatkowskiego...

        • 0 0

  • Za 15 lat (2)

    Przede wszystkim park Rady Europy powinien zostac parkiem rekreacyjnym,zadnego Forum kultury w tym miejscu nie potrzeba. Drugie- na Polance Redłowskiej powinien powstać duzy basen,latem odkryty,zima zakryty,wraz z całą inftastruktura sanitarno-gastronomiczną.

    • 7 1

    • jeśli znajdzie się sponsor- inwestor to będą baseny (1)

      to w naszym klimacie i blisko sopockiego oraz w Redzie aqua - parku będzie kompletna porażka ekonomiczna

      • 1 1

      • Gdzie reda a gdzie Polanka z reszta basen juz tam był i tłumy tez były

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane