• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak jeździć przez Węzeł Marynarki Polskiej?

Maciej Naskręt
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Motorniczy nie zastosował się do znaku ostrzegawczego 'ustąp pierwszeństwa' i nie ustąpił pierwszeństwa kierowcy jadącemu po rondzie.


Poruszanie się po Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, jednym z największych rond w Polsce, nastręcza kierowcom i motorniczym wielu kłopotów. Przypominamy więc jak jeździć po rondzie, które przecina linia tramwajowa.



Od kilku tygodni kierowcy samochodów i tramwajów mierzą się z nowym rozwiązaniem drogowym w Trójmieście - największym w północnej Polsce rondem pod nazwą Węzeł Marynarki Polskiej, który powstał w ramach tunelowego odcinka Trasy Słowackiego w Letnicy. Nigdy dotąd w Gdańsku linia tramwajowa nie przecinała ronda, zazwyczaj były to skrzyżowania z wyspą centralną, do których mniej lub bardziej kierowcy już przywykli.

Węzeł Marynarki Polskiej jest dość nietypowym skrzyżowaniem dróg nie tylko z powodu wielkości czy występującego na nim ruchu tramwajów. Przed przejazdami tramwajowymi pojawia się także sygnalizacja świetlna (na razie wyłączona) dla kierowców aut będących już na rondzie. Trudno znaleźć podobne rozwiązanie w naszym regionie. Sygnalizacja zostanie włączona podczas otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, czyli za ponad półtora roku.

To wszystko tworzy perturbacje w ruchu - motorniczy i kierowcy nie ustępują sobie pierwszeństwa przejazdu. Stąd postanowiliśmy przypomnieć kierującym, jak właściwie należy poruszać się po tym nietypowym gdańskim rondzie.

Tramwaj czy samochód? Kto ma więcej przywilejów na rondzie?

Nieprawdą jest, że na rondzie tramwaj ma zawsze pierwszeństwo przejazdu. - Kierujący pojazdem szynowym wjeżdżając na skrzyżowanie z ruchem okrężnym musi zawsze ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się na rondzie. Musi zastosować się do znaku ostrzegawczego 'ustąp pierwszeństwa' (A7), który przed skrzyżowaniem znajduje się na słupku nad znakiem informującym o ruchu okrężnym - mówi Jerzy Rudziński, zastępca dyrektora w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego.

Nie stosując się do tego oznakowania, motorniczy wywołuje sytuację niebezpieczną na drodze, za co może być ukarany mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.

Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj znajduje się na rondzie i zamierza je opuścić. - Wtedy kierowcy są zobowiązani zatrzymać się przed przejazdem w celu umożliwienia opuszczenia tramwajowi skrzyżowania - mówi Jerzy Rudziński.

Czy dokształcasz się z przepisów ruchu drogowego?

Co innego, gdy na rondzie znajduje się sygnalizacja świetlna dla motorniczego. Wtedy musi on bezwzględnie zastosować się do jej sygnałów. Problem w tym, że motorniczy nie ma właściwego sygnalizatora przed wjazdem na rondo w Letnicy, pojawia się ono dopiero, gdy je opuszcza. Zresztą jest to kolejna cecha wyróżniająca gdańskie rondo na tle istniejących układów drogowych.

Piesi i rowerzyści na rondzie w Letnicy

Podczas zjeżdżania z ronda na Węźle Marynarki Polskiej należy pamiętać, że tuż przy wylotach w ul. Marynarki Polskiej znajdują się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Im należy bezwzględnie ustępować pierwszeństwa. Zdarza się, choć ruch tam jest niewielki, że zjeżdżające z ronda z dość znaczną prędkością pojazdy przejeżdżają pieszym niemal po stopach, zmuszając ich do zatrzymania się lub cofnięcia na chodnik.

Ograniczona widoczność na węźle

Do wspomnianych zasad należy zastosować się tym bardziej, że po lewej stronie przed przejazdem tramwajowym projektant przygotował kierującym pojazdami niemiłą niespodziankę - budynek przepompowni. Niewielki obiekt budowlany skutecznie zasłania widoczność kierowcom i motorniczym.

Z tego powodu wielu kierowców zatrzymuje się teraz przed przejazdem, by upewnić się, czy tramwaj nie nadjeżdża. Prawdopodobnie przy dużym natężeniu ruchu problem rozwiąże zainstalowana nieopodal sygnalizacja, która obecnie jest wyłączona. Niemniej to może nie wystarczyć i sytuacja może powodować korki.

Miejsca

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • ?

    lewego puść, prawemu przejedź przed nosem

    • 0 0

  • Rondo (1)

    Witam,
    przecież to książkowy przyklad ronda.
    tramwaj wjeżdżając na rondo musi ustąpić pierszeństwa pojazdom znajdującym sie na skrzyzowaniu , a zjeżdżając ma pierszeństwo i pojazd znajdujący się już na rondzie musi ustapić pojazdowi szynowemu... Drodzy kierowcy ... Przecież robiliście kurs prawa jazdy a tam na zajeciach teoretycznych omawiane były takie skrzyżowania

    • 4 0

    • Tak teoretycznie każdy kierowca robił prawo jazdy. Teoretycznie bo podobno spora grupa jeździ bez uprawnień. Jednak są kierowcy którzy kurs robili 10 lat temu, 20, 30 itd. i mogą mieć wątpliwości w takich sytuacjach.

      • 0 0

  • tramwaj po rondzie (2)

    artykuł jak najbardziej pomocny , jedno stwierdzenie jest tylko nieco dziwne :"Nigdy dotąd w Gdańsku linia tramwajowa nie przecinała ronda" A Hcisko nie jest rondem?

    • 2 0

    • Umie czytać ze zrozumieniem ?

      " Co innego, gdy na rondzie znajduje się sygnalizacja świetlna dla motorniczego."

      • 0 0

    • Nie, jest skrzyżowaniem z wyspą centralną.

      To czy mamy do czynienia z rondem informują nas odpowiednie znaki.

      • 0 0

  • Dwa pasy (2)

    Oj bedzie się działo jak na rondzie udostępnią drugi pas. Ronda z dwoma pasami to dla większości kierowców czarna magia - "oj na który pas mam wjechać i jak zjechać z wewnętrznego pasa?". Wystarczy stanąć sobie przy takim dwupasmowym rondzie i popatrzeć co się dzieje - horror. - Może napiszcie jak tam mają poruszać się kierowcy. Gdzieś w Polsce widziałem świetnie zrobione rondo dwupasmowe - kierowców do zajęcia odpowiedniego pasa zmuszały nie znaki poziome a wystające na 15cm krawężniki odpowiednio rozdzielające jezdnie.

    • 2 0

    • Krawężniki to można zrobić na rondzie turbinowym, a na prezentacji jest zwykłe rondo.

      • 3 0

    • Takie rondo jest np. w Elblągu

      • 0 0

  • odnośnie znaku, nad ktorym jest A - 7 (1)

    Znak A-7 ustąp pierwszeństwa jest nad znakiem NAKAZU C-12 - ruch okrężny. Nie jest to znak z grupy znaków informacyjnych. Proszę to zmienić w artykule bo nie przystoi by zastępca dyrektora P O R D popełniał takie pomyłki.

    • 0 0

    • Znak A-7

      Znak a-7 jest znakiem a-7 i nic tego nigdy nie zmieniło. Dotyczy jezdni (wszystkich pasów ruchu na wlocie).

      porozumieniami europejskimi uzgodniono, że pierwszeństwo na wlotach będzie regulowane znakami a-7. W 2006 roku zapisano to w konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym. Wcześniej przy samotnym znaku "ruch okrężny" pierwszeństwo mieli wjeżdżający wg zasady pierwszeństwa z prawej, gdyż każdy wjazd to opisane prawem skrzyżowanie (dziś wg art. 2.10 p.R.D.). Pierwszy polski znak z 1959 roku nosił nazwę ii b-3 (identyczny jak dzisiejszy c-12). Aby nie blokować wlotów wymyślono w europie, że odwróci się pierwszeństwo tylko zapisem w jego dyspozycji. W polsce to zrobiono i zapisano symbol tego samego znaku jako ii b-6. Francuzi się zbuntowali i wycofali znak c-12 ze swojego kodeksu drogowego, gdyż groziło to (kto czyta zmiany w zapisach prawa?) wypadkami, co stało się faktem.

      teraz sam znak c-12 to dawny znak ii-b-3 a ze znakiem a-7 to dawny znak ii b-6. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest obiektem infrastruktury drogowej o pełnym wyborze kierunków (można jechać bezkierunkowo dookoła wyspy lub placu, w relacji w prawo, w lewo na wprost i do wlotu którym się wjechało) jednak nie ma to związku z manewrami wg zasad ruchu, gdyż nie ma takiego zapisu w prawie, że pod względem zasad ruchu jest to pojedyncze skrzyżowanie wg art. 2.10 p.R.D. Do każdego wylotu jedziemy bez zmiany kierunku jazdy i dopiero na nim zmieniamy kierunek jazdy w prawo na drogę wylotową.

      • 0 0

  • Szkoda publicznych pieniędzy na tą budowlę

    • 1 1

  • Co za idiota to planował?

    • 2 0

  • SYGNALIZATOR

    Panie redaktorze. Niestety mija się Pan z prawdą. Sygnalizator (tramwajowy) znajduje się również przed wjazdem na skrzyżowanie.

    • 1 0

  • Będzie się działo....

    A co w sytuacji kiedy na rondzie spotkają się dwa tramwaje i samochody z czego jeden będzie chciał opuścić rondo czyli ma pierwszeństwo a drugi wjechać czyli musi ustąpić tym na jezdni a do tego samochody?
    Pierwszy tramwaj opuszcza rondo, drugi musi stać aby nie wymusić na pojazdach, następnie po pierwszym tramwaju jada samochody i dopiero tramwaj?
    A co jeśli w tym czasie nadjedzie kolejny opuszczający rondo tramwaj?
    Samochody stają, tramwaj opuszcza a co z drugim chcącym wjechać? Dalej stoi i ustępuje samochodom?
    Przecież to bzdura.

    • 0 0

  • Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

    Rondo marynarki polskiej jest zorganizowane wg neutralnych kierunkowo zasad ruchu okrężnego (brak strzałek na wlotach i jedynie okrężnie biegnąca jego jezdnia i jej pasy ruchu). Są tu tylko dwa okrężne pasy ruchu, zewnętrzny do jazdy okrężnej i skręcania w prawo i wewnętrzny tylko do jady okrężnej (do omijania i wyprzedzania). Sygnalizacja świetlna wymagana jest tylko przy ew. Trzech pasach ruchu. Tu by wystarczyła tylko w związku z przejazdem tramwajów. Dla kierujących sygnalizator s-1 i po jednym dla tramwajów (wjazd i zjazd z wyspy). Gdy sygnalizacja jest wyłączona pierwszeństwo przed pojazdami ma tramwaj zjeżdżający z wyspy, zaś na wlotach przy znaku c-12 ze znakiem a-7 pierwszeństwo mają pojazdy będące w ruchu okrężnym. Przy samotnym znaku c-12 pierwszeństwo mają wjeżdżający w tym tramwaj.

    wjazd na każde "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" (brak strzałek na wlotach i jedynie okrężnie biegnąca jego jezdnia i jej pasy ruchu) o dowolnym kształcie i wielkości to kontynuacja jazdy na wprost przy prawej krawędzi biegnącej dookoła wyspy jezdni (art. 26.4 p.R.D.) bez włączania kierunkowskazów. Po minięciu wylotu poprzedzającego zamierzony włączamy prawy kierunkowskaz (art. 22.5 p.R.D.) dojeżdżamy zewnętrznym pasem ruchu do wylotu i skręcamy w prawo na dowolny pas drogi wylotowej (art. 22.2.1 i art. 22.3 p.R.D.) ustępując pierwszeństwa pieszym na przejściach i rowerzystom jadącym droga dla rowerów (przejazdem rowerowym). I tu uwaga ogólna. Przy braku drogi rowerowej rowerzyści mają prawo jechać (tak jak motocykliści i motorowerzyści) okrężnie środkiem zewnętrznego pasa ruchu. Powyższe zasady dotyczą tylko "skrzyżowań o ruchu okrężnym".

    na tych obiektach na których pasy ruchu biegną na wprost do wylotów należy jechać wg ogólnych zasad ruchu i ich kierunkowego oznaczenia, gdyż nie są to "skrzyżowania o ruchu okrężnym".

    słowo rondo należy pozostawić tylko do opisu miejsca - nazwy placu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane