• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak jeździmy po autostradzie? Zdarzają się szaleńcy i 249 km/h

Maciej Korolczuk
28 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
13 kierowców w miesiącu jedzie po autostradzie A1 ze średnią prędkością przekraczającą 200 km/h. 13 kierowców w miesiącu jedzie po autostradzie A1 ze średnią prędkością przekraczającą 200 km/h.

Ponad 18 mln kierowców przejechało w 2016 r. pomorskim odcinkiem autostrady A1. Jeden z nich pędził aż 249 km/h, co jest niechlubnym rekordem tej trasy. Mimo wciąż sporej liczby kierowców łamiących ograniczenie prędkości - liczba wypadków i rannych na autostradzie spada.



Z jaką średnią prędkością jeździsz po autostradzie?

Prawie 80 rozbitych samochodów i 32 osoby ranne - to bilans dwóch karamboli z czwartku na autostradzie A1 pod Piotrkowem Trybunalskim. Jak mówią policjanci, przyczyną obu zdarzeń była gęsta mgła i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze przez kierowców, którzy w trudnych warunkach nie mieli czasu i miejsca, by zareagować i w bezpiecznej odległości wyhamować przed piętrzącymi się przed nimi pojazdami.

Na pomorskim odcinku A1 z prędkością kierowców też bywa różnie. Według danych operatora pomorskiego odcinka ekspresówki, jeden na dziesięciu kierowców pokonuje odcinek od bramki do bramki ze średnią prędkością przekraczającą 150 km/h, kolejnych dwóch (na dziesięciu) statystycznych kierowców jedzie z prędkością w przedziale 130-150 km/h, pozostali - nie przekraczają 130 km/h. Warto przypomnieć, że dopuszczalna maksymalna prędkość na autostradach w Polsce wynosi 140 km/h.

- Dane o średnich prędkościach liczone są na podstawie czasu wjazdu i zjazdu z autostrady. W 2016 roku 156 pojazdów jechało z prędkością powyżej 200 km/h, co daje średnio 13 pojazdów w miesiącu. Rekordzista pędził autostradą 249 km/h - wyjaśnia Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza pomorskiego odcinka autostrady A1.
Zobacz więcej: Mniej wypadków, ale więcej kolizji na drogach w Trójmieście w 2016 r.

W sumie w 2016 r. pomorskim odcinkiem między Rusocinem a Nową Wsią pod Toruniem przejechało aż 18,4 mln pojazdów (średnio ok. 50 tys. dziennie). I choć z roku na rok pojazdów jest coraz więcej, a liczniki na bramkach wciąż wskazują coraz wyższe liczby, to poprawiają się statystyki wypadków.

W 2015 r. było ich 62, a w ubiegłym roku - 54. Maleją też liczby osób poszkodowanych w wypadkach: kolejno 95 rannych w 2015 r. i 86 rok później. Zarówno w 2016 r., jak i 2015 r. w wypadkach zginęły po 2 osoby.

Jak podkreślają przedstawiciele operatora autostrady, w dużej mierze to zasługa m.in. kampanii społecznych, skierowanych do użytkowników A1.

- Prowadzimy liczne kampanie edukacyjne, mające na celu edukację i zwiększenie świadomości kierowców na temat np. prędkości, właściwego zachowania się w razie awarii czy udzielania pierwszej pomocy - przypomina Kordecka.
Przed przekroczeniem bramek w Rusocinie warto zatem pamiętać o kilku podstawowych zasadach: zatrzymywaniu się (jeśli to konieczne, np. ze względu na awarię) wyłącznie na pasie awaryjnym, jak najbliżej prawej strony, opuszczaniu pojazdu przez prawe drzwi, ostrzeganiu innych, tj. włączeniu świateł awaryjnych, ubraniu kamizelki odblaskowej i ustawieniu trójkąta ostrzegawczego w odległości przynajmniej 100 m, poruszaniu się wyłącznie pasem awaryjnym lub terenem zielonym czy oczekiwaniu na pomoc w bezpiecznej odległości od pojazdu na terenie zielonym.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • ja rozumiem...jadę za szybko otrzymuję mandat, bo zagrożenie, bo wykroczenie, bo mnie złapali... ale życzę sobie i innym kierowcom, aby karano mandatem kierowców jadących lewym pasem z prędkością 60 km/h... i nie mam na myśli tego, który 'wyprzedza' tira...Szczególnie zjawisko wolnych pojazdów na lewym pasie zauważam w ferie, wakacje i dni wolne... to dopiero zagrożenie...

    • 3 2

  • To nie prędkość zabija (1)

    a głupota, ignorancja i lekceważenie innych uczestników ruchu.
    Jeżeli przy dobrych warunkach pustą autostradą ktoś jedzie szybko to nie stwarza zagrożenia ale np gdy ktoś jedzie 200 na zderzaku drugiego samochodu to powinien stracić od razu prawo jazdy.Jeżeli ktoś nie potrafi dostosować prędkości do warunków jazdy to sam prosi się o wypadek i takim też należałoby zabierać prawo jazdy.

    • 5 3

    • Jeśli ktoś jedzie na zderzaku przy 80 km/h to już jest super niebezpieczne.

      Jeśli ktoś wyjeżdża 100 km/h bezpośrednio pod rozpędzony samochód na szybszym pasie to jest jeszcze gorzej. Sama prędkość na pustej autostradzie to tylko kontrowersje dla Januszy nieobeznanych z jazdą samochodem.

      • 1 1

  • Gość powinien podać producenta do sądu

    Kaganiec elektroniczny zadziałał 1 km/h wcześniej niż powinien.

    • 2 1

  • Rekord 249km/h? Buhahahaha

    No chyba że to średnia od pierwszych do ostatnich bramek, to wtedy to ja byłem ;)

    • 3 1

  • A1

    1 na 10 sztuk ponad 150, to jakieś banialuki.
    Jeżdżę tym pomorskim odcinkiem od początku jego istnienia.
    Nie ma drugiej takiej trasy w Polsce, na odcinku od Pruszcza do Grudziądza gdzie jest taka kultura jazdy na co dzień jak na A1.

    W zwykły dzień wszyscy jadą przepisowo, nikt nie zmienia pasa ruchu w ostatniej chwili, tiry się nie wyprzedzają itd.
    Jadę sobie te 120 km z prędkością około 150-160 km/h i nikt mnie nie wyprzedza.
    W porywach trzech.

    Rzeź nabijająca statystyki się robi w tzw "sezonie".

    A karambol był, bo otworzyli nowy odcinek i teraz ta A1 jest jak nasza obwodnica.
    Tylko nie wiadomo dlaczego jakaś taka gorsza, mimo że droga klasę wyżej, w tym miejscu.
    Łodź kuźwa.

    • 2 0

  • prędkość (1)

    z jednej strony słuchajcie chyba po to jest autobana i po to są samochody które nie jezdza tylo 50 km/h tylko rozwiajaja te predkosci 200 kmh zeby tyle jezdzic ,jezeli warunki nieumzliwiaja jazde 200 km.h no to nalezy predkosc dotosowac do warukow aktualnie panujacych ... nie jest rozwiazaniem wlepic wszedzie ograniczenie 70 km/h bo slzag czlowieka trafia na ptostym odcinku ... skoro jezdza patrole autostrady i jest pomiar przyczepnosci niech jest informacja przed wjazdem na autostrade ze jest np gołoledz, no na milosc boska piloci dostaja informacje meterologiczna na trase przelotu , niech kierowcy dostana info ze jazda 249 nie jest mozliwa z powodu slabej przyczepnosci , za 29,99 jest to mozliwe prawda ?

    • 3 2

    • złamiesz przepis kara. i słusznie!

      • 0 0

  • Jak to możiwe (1)

    Źe tam są tylko 2 pasy? Przecież to XXI wiek. Powinno być po 4 cały czas w jedną stronę, jak w Kuala Lumur, Bogocie czy Panamie.

    • 5 0

    • Owszem po 3 pasy można było budować.

      Nie wiem na jakich analizach bazowali autostradowi inwestorzy, ale 2 pasy to już w Europie przezytek. Ruch w Polsce szybko rośnie i za chwilę trzeba będzie dodawać po pasie. Nie można było od razu? Na dzisiaj tylko opłaty wstrzymują jeszcze przyrost samochodów na autostradach, ale chyba nie o to chodziło żeby one były absurdalnie drogie.

      • 0 0

  • (1)

    po co jest opcja odpowiedz skoro nie działa?

    • 2 0

    • działa

      • 0 0

  • (1)

    Trójmiejskie biznesmeny szczególnie te GDA zapier....po 220km i spychaja jeszcze z lewego pasa bo jemu się do warszawy spieszy.Dlamnie to popaprańcy nie myślą o innych tylko o sobiea jeszcze 25 lat temu Wartburgiem jechał 70km/hTakich karać wedle zarobków po 5000tys platne na miejscu albo pojazd na parking.

    • 5 1

    • nie wygrasz kolego ze "znawcami" lewego pasa.... szkoda czasu na pisanie prostych rzeczy.

      • 0 0

  • na pewno lepiej niż po obwodnicy gdańska

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane