• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • Epoka młotka i przecinaka się już skończyła. (2)

    Władze miasta i ZKM myślą że jak zakupiony został nowoczesny tabor to sam się będzie naprawiał i serwisował, ale epoka młotka już się skończyła - nie da się „tu i tam puknąć” i dalej jakoś pojazd jeszcze jeździ – tak było z ikarusami ale solarisa to już nie da się w tak „nowoczesny” sposób naprawić.

    • 80 4

    • (1)

      ale jak naprawiać skoro brakuje części :(

      • 6 2

      • Producent nie zapewnia części zamiennych?

        A to dopiero ciekawa sprawa.. a może dyrekcji ZKM po prostu nie chce się wydawać pieniędzy na porządne naprawy?

        • 15 0

  • (2)

    Ja przygotowuję pismo do Pawła Adamowicza, o takiej mniej więcej w skrócie treści:

    "W związku z tym co się dzieje z komunikacją miejską w Gdańsku, jeśli nie przepędzi pan kierownictwa ZKM do czasu wyborów samorządowych oraz nie zaproponuje zmian uniemożliwiających takie zaniedbania, a tym samym pogardzanie mieszkańcami miasta w przyszłości - proszę nie liczyć na mój głos w nadchodzących wyborach".

    W moim piśmie będzie też o tym, że pasażerowie widzą co się dzieje i słodkie pierdzenie prezesa ZKM niczego nie zmienia. Będzie też o tym, że urzędnicy wysokiego szczebla powinni czasem skorzystać z komunikacji miejskiej, żeby na własne oczy zobaczyć jak tramwaje nie mogą zahamować na przystankach. Wreszcie będzie też prośba o to, żeby pan prezydent darował sobie obietnice, zapewnienia i gierkowskie pytania czy pomożemy. Nie pomożemy, a jeśli Jerzy Zgliczyński będzie w dniu wyborów prezesem ZKM, to ja na Adamowicza nie zagłosuję.

    • 26 3

    • Uważam, że kiedy koleś dostanie pismo z taką treścią to raczej cię oleje. Dyplomatycznie trzeba. Atakiem nic nie zyskasz.

      • 2 0

    • Tak czy inaczej, jeżeli na niego zagłosujesz to zrobisz błąd !

      • 8 0

  • A ja się pytam - gdzie jest zapowiedziana przez władze miasta kontrola? (1)

    Nie ma bo jak mają sami siebie kontrolować

    • 10 1

    • A jakie uprawnienia do kontroli pojazdów ma miasto? Oni mogą sprawdzać przestrzeganie przepisów we własnej (miejskiej) firmie, wykonanie planu finansowego itp.
      Kontrolą autobusów, a głównie tramwajów, powinien się zająć niezależny od miasta organ, np. Inspekcja Transportu Drogowego.

      • 1 0

  • Mój wujek pracuje w tramwajach i mówi często że w zajezdni stare wyjadacze popijają wódke w czasie pracy. (1)

    całymi dniami pierdzą w krzesła,grają w karty i omijają przepisy .

    • 20 3

    • Nie prawda

      w karty to się gra tylko w nocy :)

      • 2 1

  • A to jest najlepsze: (3)

    Tramwaje mają blokadę uniemożliwiająca otwarcie drzwi podczas jazdy. Kiedy motorniczy otwiera drzwi w jeszcze toczącym się tramwaju, to znaczy że blokada została wyłączona. Przepisy zabraniają wozić pasażerów z otwartymi drzwiami.

    Jeśli to nie problemy techniczne to jest to wina motorniczych. Kto im na to pozwala i kto kontroluje?

    Co na to powiesz panie Jerzy "tramwaje są w dobrym stanie technicznym" Zgliczyński, prezesie ZKM?

    • 9 2

    • pan prezes jeździ albo swoim Mercedesem, albo służbowym autem, więc cię poniosło (1)

      • 4 0

      • Jurek jak i Paweł nie panuje co się dzieje w zkmie

        • 3 1

    • jest inaczej.

      wozy 105Na takiej blokady nie mają i nigdy nie miały, jadąc każdym wozem 105Na w całej Polsce, motorniczy ma możliwość otworzenia drzwi w czasie jazdy, nawet przy prędkości 70km/h. Tak samo nie ma plomb na blokadach jazdy - która to blokada uniemożliwienie ruszenia z otwartymi drzwiami.

      • 0 0

  • Władze miasta nic nie zrobią przed wyborami samorządowymi !

    • 5 0

  • wiosna :)

    jest juz wiosna i smialo mozna sie na rower przerzucic :)

    • 5 3

  • (2)

    a czy dyrektor zkm wybiera sie wreszcie na emeryture?? 67 lat i go chyba tam przyspawalo.

    • 22 3

    • nie tylko prezesa przyspawało ale też Panią wiceprezes Danutę G. lat 62 (1)

      • 3 1

      • a co boli?

        szukacie problemow jednak gdzie indziej teraz co? to tabor jest probelmem czy co innego ;-)))?

        • 1 3

  • Problem!! (2)

    No to w zakładfzie jest problem. Jeżeli wyciekają do prasy dokumenty zakładowe, jest bardzo wielki problem. Pracownikowi wynoszacemu te dokumenty zależy wraz z "dziennikarzyną" na rozróbie. Komu zależy na stanowisku szefa ZKM? Brak lojalności i s****ie we własne gniazdo to największy grzech załogi (nie wykluczam nadzoru). "Powodzenia" w rozbijaniu firmy.

    • 11 23

    • kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu!!!!

      Ryba zawsze psuje sie od głowy. wiec wiadomo że jeśli źle sie dzieje w panstwie dunskim to trzeba z tym zrobic porzadek. dlatego moze warto zastanowic sie nad emeryturami dla niektorych by nadeszło nowe lepsze jutro.

      • 10 0

    • Masz rację!

      Najlepiej wszystko zamieść pod dywan i rżnąć głupa jak do tej pory.

      • 16 2

  • czy ktos uprzejmy moglby napisac co to za komedia sie dzis dziala z tymi tramwajami?

    ostatnio co najmniej 1 raz w tygodniu jest jakas powazniejsza awaria, co to ma w ogole byc? powinni zwracac pieniadze za taka jakosc obslugi, szkoda ze UOKiK sie tym nie zajmie.
    dzis o 7 rano na zaspe nie przyjechalo kilka 2jek i 8mek, wyjechala jedna 4 czworka(doslownie jedna - jeden wagon zapchany po brzegi).
    niewiadomo skad pojawil sie tramwaj nr 6 (??) wysiadlo mnostowo osob i na przystanku bylo juz minimum 40.
    oczywiscie nikt nic nie wie...ktos wspominal o wypadku, czy ktos wie co dokladnie sie dzialo?
    czlowiek nigdy nie moze byc pewien ze w ogole gdzies dojedzie...smutne

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane